Mokyklos suole – tėveliai

Trečiadieniais Jurbarko Naujamiesčio pagrindinėje mokykloje iki vėlyvo vakaro dega šviesos – mokytis renkasi mamytės ir tėveliai, norintys geriau suprasti savo vaikus, išmokti su jais susikalbėti ir pagerinti santykius šeimose. 

Gauna ir namų darbų
„Vis daugiau žmonių supranta, kad tobulų tėvų nėra – visiems mums reikia mokytis susikalbėti“, – sako projekto „Mokykla tėvams ir auklėtojams“ koordinatorė psichologė Vaida Beinarienė.
Tarptautinį tėvų ir auklėtojų ugdymo įgūdžių mokymo projektą kartu su visuomenine organizacija „Gelbėkite vaikus“ jurbarkiečiai pradėjo įgyvendinti 2010 metais. Projekto veiklos senų seniausiai baigėsi, o „Mokykla tėvams ir auklėtojams“ liko – kasmet norą išmokti kurti glaudesnius ir šiltesnius santykius šeimose pareiškia kelios dešimtys jurbarkiečių.
Tėvai ne tik klausosi paskaitų apie jausmus, vaikams leidžiamas ribas, savarankiškumo ugdymą, bendradarbiavimą, bausmes ir pagyrimus – jie ir patys diskutuoja, įsijaučia į vaiko kailį, kad geriau suprastų, ką jis jaučia baramas, verčiamas elgtis taip, kaip liepia tėvai.
„Sąlygos mūsų mokykloje labai griežtos: jei žmogus neateina į penkias pirmas pamokas ir neįsisavina mokymo programos pagrindų, toliau lankyti negali. Užduodame ir namų darbų: tenka nemažai perskaityti, tai, ką sužino, pritaikyti praktiškai, o atėjus papasakoti, kaip sekėsi“, – atskleidžia sąlygas V. Beinarienė.

Pokyčiai akivaizdūs
„Mokyklos tėvams ir auklėtojams“ mokymams vadovaujanti specialistė neslepia, kad nėra lengva prie svetimų žmonių kalbėti apie ne visada džiugią savo šeimų patirtį, bet po trijų ar keturių susitikimų įvyksta persilaužimas, tėvai įsitikina, kad tie metodai, kuriuos bando pritaikyti, iš tiesų yra veiksmingi. Psichologė įsitikinusi, kad pagarbiai diskutuojant, neprimetant kategoriškų reikalavimų, nenurodinėjant galima prisijaukinti kiekvieną žmogų.
„Suaugusiesiems pasikeisti sunku, bet per tuos pustrečio mėnesio, kai lanko užsiėmimus, jų šeimose įvyksta nemažai pokyčių. Skirstydamiesi dėkoja ir džiaugiasi, kad vaikai išmoko pasidėti drabužius į vietą, nueina laiku miegoti, lengviau keliasi, pagerėjo santykiai su sutuoktiniu“, – vardija V. Beinarienė.
Pasak jos, šie užsiėmimai duoda tėvams įrankį, keičiantį santykius šeimoje. Jei norime, kad su mumis elgtųsi pagarbiai, patys taip turime elgtis su savo šeimos nariais, paisyti jų jausmų.

Mokosi suvokti jausmus
Bene daugiausia tėvelių pamokose kalbama apie jausmus. Tai, kad vaikas jaučia lygiai tą patį, ką ir suaugęs žmogus, tėvams dažnai būna netikėta. Ir ne tik dėl to, kad patys ne visada moka parodyti, kaip smarkiai paliečia jų širdis pyktis, nuoskaudos, apmaudas. Po darbo peržengę namų slenkstį visi skuba kuo greičiau užbaigti dienos darbus, nustumti į šalį rūpesčius, todėl su vaiku dažnai elgiasi kaip su daiktu.
„Negalėčiau pasakyti, kad pamirštame, jog vaikai turi jausmus, bet einame lengviausiu keliu: įsakome, nurodome, verčiame paklusti visai negalvodami, kad galime pakenkti, nes neturime laiko pagalvoti, ką vaikai tuo metu jaučia. Jei jie būtų sąmojingesni, tikrai mums primintų, kad ir jie pyksta, kad ir jiems skaudu, kai nesiskaitoma su jų nuomone, norais, svajonėmis“, – tvirtina psichologė.
Tėveliams pasiūloma trumpam pasijusti įvairaus amžiaus vaikais ir apsakyti, ką jie jaučia, kai jiems nurodoma, kokius drabužius rengtis, su kokiais draugais susitikinėti, kokią profesiją ar užsiėmimą rinktis. Visi iki vieno pripažįsta, kad tiek vaikui, tiek suaugusiajam toks diktatas kelia pyktį, varo į neviltį.

Knyga – gidas
Kita ne mažiau svarbi mokymų tema – apie ribas, kurias turi jausti vaikai. Nors šiandieniniai moksleiviai turi daugiau teisių nei pareigų, jie turi žinoti ir taisykles, kuriomis privalo vadovautis. Daug gerų patarimų ir praktinių pasiūlymų, kaip susikalbėti su vaikais ir išmokyti juos bendravimo taisyklių, tėvai randa suaugusiųjų ir vaikų santykių eksperčių Elaine‘s Mazlich ir Adele‘s Faber knygoje „Kaip kalbėtis su vaikais, kad jie klausytųsi, ir kaip klausytis, kad vaikai kalbėtų“.
„Ši knyga yra tarsi gidas, padedantis išmokti auklėti vaikus. Ją skaitydami tėvai supranta, kad „tradicinis“ vaikų auklėjimas, kur vyrauja bausmės, gąsdinimai, kaltinimai, kur tėvai visada teisūs, o vaikai geriausi tie, kurie paklūsta tėvams besąlygiškai, yra visiškai neveiksmingas ir nepriimtinas. Šiandien reikia ieškoti naujų, kitokių, veiksmingesnių auklėjimo ir bendravimo šeimoje būdų“, – tikina psichologė.
Per trejus metus programą „Mokykla tėvams ir auklėtojams“ Jurbarke baigė gerokai daugiau nei pusšimtis Naujamiesčio pagrindinės mokyklos moksleivių tėvų. Pasak psichologės V. Beinarienės, niekada ne vėlu gerinti santykius ir kurti dialogą su vaikais, bet visada pirmieji pradėti keistis turi suaugusieji, o ne vaikai. Tokia ir yra pagrindinė šių mokymų žinia.

Daiva Bartkienė

seimininkePeržiūrėti visą numerį galite ČIA.