Ūkininkai sunerimę: ar neteks į traktorius pilti brangesnius degalus?

Beveik 80 tūkstančių ūkininkų, šimtai žemės ūkio bendrovių, kitų panašia veikla užsiimančių įmonių iki šiol per metus galėjo įsigyti netoli trijų šimtų milijonų litrų lengvatiniu akcizu apmokestinamų dyzelinių degalų. Tačiau pastaruoju metu žemdirbiai sunerimę: ar ir toliau išliks ši jiems išgyventi padedanti lengvata? Ar planuojama mokestinė reforma, kuria užsimota naikinti nemažai dabar egzistuojančių mokesčių lengvatų, neužsuks ir pigesnių, žymėtųjų dyzelinių degalų čiaupo? Valdantieji savo planų kol kas neatskleidžia, žada tai padaryti birželį, tačiau neslepia, kad nebus apeiti ir ūkininkai.

Baiminasi dėl didesnių akcizo mokesčių
Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkas Jonas Talmantas sakė ne vieną sykį iš valdžios atstovų girdėjęs, kad žemdirbiai atseit turi per daug įvairių lengvatų, kad reikėtų jas panaikinti, kad į tokių sąrašą gali patekti ir žymėtieji degalai, skirti žemės ūkiui.
„Šiuo metu mokame 21 euro akcizo mokestį už toną dyzelinių degalų. Jei šis lengvatinis tarifas būtų panaikintas, ūkininkams mokestis šokteltų iki 330 eurų už toną. Nesunku įsivaizduoti, kaip pabrangtų mūsų produkcija.
Apie kokią nors konkurenciją su kitų šalių žemdirbiais nebūtų ko ir svajoti. Mus visą laiką tikino, kad akcizas už parduotus degalus atitenka magistraliniams ir respublikinės reikšmės keliams tvarkyti.
Tačiau mes, ūkininkai, net ir mokėdami tam skirtą akcizo mokestį, tais keliais su kombainais, traktoriais ir kitokia žemės ūkio technika juk nevažinėjame. Kodėl mums norima užkrauti dar didesnę šio mokesčio naštą? Su tais žymėtaisiais degalais važinėjame savo laukais, dirbame žemę, nuimame derlių, mūsų keliukų niekas nei taiso, nei prižiūri, viską darome patys“, – piktinosi „Ūkininko patarėjui“ pats Kėdainių rajone ūkininkaujantis J. Talmantas.

Kam atitenka akcizo mokestis
Lietuvos automobilių kelių direkcija tokių kaltinimų kratosi ir tikina, kad tik 65 proc. surenkamo degalų akcizo atitenka Kelių priežiūros ir plėtros programai. Be to, šios lėšos pagal įstatymo nustatytus procentinius dydžius paskirstomos ne tik magistraliniams, bet ir krašto, ir rajoniniams keliams.
„Dalis pinigų tenka savivaldybėms, kurios tas lėšas skirsto jau savo nuožiūra ir tikrai neskiria jų magistraliniams keliams tvarkyti. Be to, skiriamas tikslinis finansavimas valstybinės reikšmės žvyrkelių asfaltavimo kelių atkarpoms, jungiančioms asfaltuotus kelių ruožus. Taigi teigti, kad žvyrkeliais ar krašto ir rajoniniais keliais ūkininkai nevažinėja su savo žemės ūkio technika, mažų mažiausiai neteisinga“, – teigė „Ūkininko patarėjui“ Lietuvos automobilių kelių direkcijos Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus ryšių su žiniasklaida specialistas Evaldas Tamariūnas.
Tačiau, kad ir kaip ten būtų, žemdirbiams nuo to ne lengviau. Panaikinus akcizo lengvatą žemės ūkio reikmėms skirtiems degalams, daugelis ūkininkų,
J. Talmanto nuomone, atsidurtų labai sunkioje situacijoje.

Priklausomi ne tik nuo gamtos, bet ir nuo valdžios
„Net 87 procentai ūkininkų iš esmės dirba tik sau, kad išgyventų, galėtų išlaikyti šeimas ir tik 13 proc. gauna pelną, nuo kurio moka pelno mokestį. Dėl padidinto akcizo pabrangę degalai kai kuriuos žemdirbius visiškai sužlugdytų. Jau dabar produkcijos gamyba kainuoja vis brangiau, o supirkimo kainos ritasi žemyn. Ketiname važiuoti pas premjerą ir kalbėtis, nes po tokios reformos žemės ūkio lauktų labai bloga ateitis, kaimas dar labiau sunyktų. Blogai, kai esame priklausomi ne tik nuo gamtos, bet ir nuo valdžios. Jokio projekto atsisakyti akcizo mokesčio lengvatos žemės ūkiui skirtiems dyzeliniams degalams įsigyti mes nematėme, su mumis niekas apie tai nekalbėjo ir nesitarė, bet, kai visi planai pasirodys viešumoje, ką nors pakeisti bus jau vėlu“, – nuogąstavo Lietuvos ūkininkų sąjungos vadovas.
Jo teigimu, net dabar, kai galioja ši lengvata, nustatytos leidžiamos įsigyti žymėtųjų degalų normos yra per mažos, nes praėjusią Seimo kadenciją jos buvo gerokai nurėžtos, tad neretai dyzeliną ūkininkams tenka pirkti papildomai, mokant visą akcizą.

Kaimo reikalų komitetas nepritartų
Ką apie ūkininkų nuogąstavimą, kad gali būti panaikinta galimybė įsigyti pigiau žemės ūkiui skirtų dyzelinių degalų mano Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Andriejus Stančikas?
„Kol kas jokių sprendimų dėl to nėra, nors valdžia apie tai mąstė. Tačiau Seimo Kaimo reikalų komitetas – kategoriškai prieš tokią idėją, nes tai labai skaudžiai atsilieptų visiems ūkininkams, jie patirtų didelių nuostolių, būtų iškreipta konkurencija. Europos Sąjungos išmokos mūsų žemdirbiams yra vienos mažiausių, todėl turime patys jiems padėti. Juo labiau kad daugelyje šalių tokios lengvatos dyzeliniams degalams įsigyti žemės ūkyje yra taikomos“, – sakė „Ūkininko patarėjui“ parlamentaras.
Tačiau kartu jis užsiminė: „Kas dabar galėtų paneigti, kad vienam ar kitam politikui nešaus į galvą mintis vienu mostu nubraukti visas lengvatas ūkininkams?“

Rojus, į kurį niekas nesiveržia
Pasak A. Stančiko, ne vienas politikas yra neigiamai nusistatęs prieš žemės ūkį, paramą jam, nes klaidingai įsivaizduoja, kas ten iš tiesų vyksta. Kai kam atrodo, kad ūkininkai turi per daug lengvatų, kad juos reikia labiau apmokestinti, sulyginti su tais, kurie dirba kitose ūkio šakose. Tačiau visa tai, jo nuomone, tik nereikalingai keliama audra stiklinėje.
„Jei iš tiesų ten taip gera, lengva gyventi ir dirbti, yra tiesiog rojus, kodėl tie kritikai iš miesto nesiveržia į kaimą. Lietuvoje juk apstu parduodamų ūkių, bankų paskolų palūkanos nedidelės. Eikit dirbkit ir žarstykit milijonus. Bet kažkodėl tai jų nevilioja. Jaunimas taip pat nepuola perimti ūkių iš tėvų. Iš esmės juk ne ūkininkui tos lengvatos suteikiamos ir įvairios išmokos skiriamos, o vartotojui, kad jis galėtų įpirkti jų produkciją. Ūkininkas šiuo atveju tik tam tikras tarpininkas“, – situaciją komentavo Kaimo reikalų komiteto pirmininkas.

Ministerija keisti tvarkos neplanuoja
Gal tuomet Žemės ūkio ministerija planuoja keisti lengvatinio akcizų tarifo gazolio skyrimo žemės ūkio veiklai tvarką? Praėjusios kadencijos Vyriausybėje tokių užmojų buvo.
„Ne, tokia lengvata, tik skirtingo dydžio, yra taikoma ne vienoje Europos Sąjungos šalyje. Gazolių, skirtų naudoti žemės ūkio veiklos subjektams žemės ūkio produktų gamybai, mokestinė lengvata Lietuvoje yra patvirtinta kaip valstybės pagalba. Ji teikiama aplinkosaugos mokesčių lengvatų forma“, – į „Ūkininko patarėjo“ klausimą atsakė ministerijos Ekonomikos departamento direktoriaus pavaduotojas Zigmas Medingis.
Jo teigimu, lengvatiniu akcizo tarifu apmokestintų gazolių įsigijimo tvarka ir skiriamas kiekis pagal ūkininkų auginamos žemės ūkio produkcijos rūšis nustatyti Vyriausybės 2015 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. 667 „Dėl gazolių, skirtų naudoti žemės ūkio veiklos subjektams žemės ūkio produktų gamybai, įsigijimo taisyklių patvirtinimo“. Dyzelino, skirto naudoti žemės ūkio produkcijos gamybai, kiekis apskaičiuojamas pagal minėtose taisyklėse nustatytas diferencijuotas gazolių normas pagal augalų ir gyvūnų rūšis bei deklaruotus duomenis.

Nepatvirtino, bet ir nepaneigė
Lyg ir viskas ramu. Tad iš kur tos kalbos apie gręsiantį lengvatinių dyzelinių degalų įsigijimo tvarkos pakeitimą? Gal Seimo Biudžeto ir finansų komitetas kurpia kokius nors naujus projektus?
„Kol kas tai atviras klausimas. Artimiausiu metu susitiksiu su finansų ministru, kitais pareigūnais ir ekspertais, bandysiu išsiaiškinti jų požiūrį į kai kurių mokestinių lengvatų panaikinimą. Tada, manau, daug kas paaiškės, o šiuo metu nieko konkretaus pasakyti negaliu. Teoriškai gali būti keliamas toks klausimas, nes bus peržiūrėtos visos mokestinės lengvatos, tačiau, kaip viskas bus, dar neaišku. Komitete šių dalykų nesvarstėme, nes dar negavome pasiūlymų iš Finansų ministerijos. Kad ir kokie būtų sprendimai, nuo liepos 1 d. jie dar neįsigaliotų, nes tam reikia mažiausiai pusme-
čio“, – per daug neatviraudamas „Ūkininko patarėjui“ aiškino komiteto pirmininkas Stasys Jakeliūnas.

Dūmų be ugnies nebūna
Ką gi, beldžiamės į Finansų ministeriją, kur, atrodo, šiuo metu ir yra gvildenami visi mokestinės reformos planai. Tačiau čia dabar visi kaip vandens į burną prisisėmę.
„Jūsų klausimas kiek per ankstyvas. Finansų ministerijos pozicija tokia: visi siūlymai, susiję su mokestiniais pakeitimais, įskaitant dėl akcizų lengvatos žymėtajam dyzelinui tolimesnio taikymo tikslingumo, visuomenei bus pristatyti artimiausiu metu“, – pareiškė „Ūkininko patarėjui“ ministerijos Viešųjų ryšių skyriaus vadovė Justina Petravičienė.
Šiomis dienomis pasirodė žinių, kad premjeras Saulius Skvernelis tikrai artimiausiu metu žada pristatyti mokestinę reformą, kuri gali sukelti gerokai daugiau diskusijų nei visi iki šiol pradėti Vyriausybės darbai. Matyt, dūmų be ugnies nebūna.

Nedrįso panaikinti net per krizę
„Viskas daroma tyliai, kad iš anksto nekiltų didesnių protestų ir pasipriešinimo. Tai nesunku suprasti, ypač kai projektai nėra viešai išdiskutuoti ir pasverti. Galiu tik tiek pasakyti, kad lengvatinio akcizo panaikinimas dyzeliniams degalams, kuriuos ūkininkai naudoja žemės ūkio veiklai, būtų klaida, kitaip tariant, absurdiškas žingsnis“, – sakė „Ūkininko patarėjui“ Seimo narys, buvęs žemės ūkio ministras Kazys Starkevičius.
Jo teigimu, net per Lietuvą užgriuvusią ekonominę krizę tuometė valdžia nedrįso panaikinti šios ūkininkams gyvybiškai svarbios lengvatos. Kažkada akcizas žymėtiesiems dyzeliniams degalams buvo nulinis ir tik vėliau pakeltas iki 5 procentų. Tokia lengvata šiuo metu yra suteikiama ne tik daugelyje Europos Sąjungos valstybių, bet ir jai nepriklausančiose šalyse, tad kodėl Lietuvoje kažkas nori išrasti dviratį? Dviratį, kuris nevažiuoja.

Stasys JOKŪBAITIS
„ŪP“ korespondentas

Algimanto SNARSKIO piešinys