Bus prekė, bus ir rinka
„Ūkininko patarėjas“, kalbindamas entuziastą, klausė, kodėl jam taip svarbu pradėti lietuviško, nacionalinio traktoriaus masinę gamybą? „Nevadinčiau jo nacionaliniu, nes dabartinėmis sąlygomis Lietuva negali išvystyti tokios pramonės šakos“, – sakė A. Kerbelis, pridurdamas, kad visgi mūsų šalis iš traktorių gamybos turėtų daug naudos.
Pašnekovas pradėjo vardyti: šimtai, o gal tūkstančiai naujų darbo vietų, galimybė vietiniams pirkėjams traktorių įsigyti su lengvata, techninio aptarnavimo tinklas, valstybės biudžeto pajamos, o kur dar šalies ekonominių pozicijų stiprinimas ir pasididžiavimo jausmas pačių sukurtu traktoriumi.
Pasaulyje yra pagaminama daugybė pačios įvairiausios technikos, įskaitant ir traktorius, todėl mums buvo įdomu sužinoti, kuo šią perpildytą rinką nori nustebinti Kaune gyvenantis inžinierius-konstruktorius. „Jei būtų prekė, atsirastų ir rinka, o dabar negalime ieškoti rinkos, kol neturime prekės“, – savo idėją grindė A. Kerbelis.
Vienas lauke ne karys
Norint Lietuvoje pradėti traktorių gamybą, pasak redakcijos pašnekovo, reikia trijų dalykų: tinkamo politinio sprendimo, valstybinio finansavimo ir kvalifikuotų specialistų. Ties paskutiniu punktu A. Kerbelis stabtelėjo ir pabrėžė, kad Lietuvos universitetai neruošia tiesiogiai mašinų gamybai skirtų inžinierių, profesinės mokyklos – aukštos techninės kvalifikacijos darbuotojų, todėl šį klausimą taip pat reikia išjudinti.
„Esu įsitikinęs, kad ir be valstybės pagalbos būtų galima pradėti traktorių gamybą“, – sakė kaunietis, tačiau tam reikia jo idėjos sėkme tikinčių verslo atstovų, kurie sutiktų investuoti į šį projektą. „Kai sunku, žmogus beveik visada lieka vienas, o man labai sunku „pramušti“ savo idėją“, – savo vienišumą kovoje už naujos pramonės šakos sukūrimą pripažino A. Kerbelis. Tiesa, jis neseniai laišku kreipėsi į premjerę Ingridą Šimonytę ir turi informacijos, kad ministrė pirmininkė susipažino su jo idėjomis. Dabar laukia sprendimų...
Traktoriai – trims ūkio šakoms
A. Kerbelio sukurti šarnyriniai traktoriai unikalūs tuo, kad kiekvieną jų sudaro dvi hidraulinės pakabos. Priekinėje dalyje yra sumontuota transmisija (variklis, pavarų dėžė ir šoniniai reduktoriai), traktoriaus priekyje įrengta hidropakaba. Antrojoje traktoriaus dalyje taip pat sumontuota hidraulinė pakaba. Abi šios dalys sujungtos transmisijų sujungimo mazgu. „Transmisijų sujungimo mazgą, kuriame naudojami 5 tipų šarnyrai, čia pat Kaune pagamino bendrovės „Linesa“, kuriai vadovauja Gintaras Čekauskas, specialistai“, – sakė ŪP pašnekovas, tikindamas, kad šis mazgas išsprendė pagrindines konstrukcines traktoriaus problemas.
Traktoriai unikalūs ir tuo, kad jie gali būti surenkami su vienodomis bazinėmis transmisijomis, iš kurių galima pagaminti beveik 50 skirtingų modelių savaeigių mašinų. „Anksčiau variklius buvo planuojama gaminti Mažeikiuose veikusioje įmonėje „Oruva“, bet ši gamykla buvo uždaryta, jos gamybos priemonės išgrobstytos, todėl dabar juos reikėtų pirkti iš užsienio“, – aiškino inžinierius-konstruktorius. Pasak jo, Kinijoje pagaminti varikliai yra gerokai pigesni, tačiau montuojant vokiškus ar švediškus, traktoriai tarnautų gerokai ilgiau.
A. Kerbelio įsitikinimu, naujai įkurtoje gamykloje Lietuvoje būtų galima gaminti traktorius, skirtus žemės, miškų ir komunaliniams ūkiams. „Kiekvienai paskirčiai gaminami traktoriai turėtų savo specifikas ir galėtų atlikti visus reikiamus darbus“, – savo teisumą grindė entuziastas, lyg tarp kitko užsimindamas, kad 10 naujų traktorių Lietuvoje jau buvo pagaminta.
Autoriaus ir Algimanto KERBELIO nuotraukos
Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.