Konkurencijos taryba, nuo šių metų balandžio iki spalio mėn. vykdžiusi naujų automobilių rinkos stebėseną, nustatė, jog nemaža dalis atstovybių tiek raštu (garantijos sąlygose, lankstinukuose, interneto svetainėse ar pirkimo-pardavimo sutartyse), tiek žodžiu sudaro įspūdį ar aiškiai nurodo, kad pirkėjai gamintojo garantijos galiojimo laikotarpiu privalo reguliarią techninę priežiūrą ir kitus remonto darbus atlikti tik oficialių atstovų autoservisuose, antraip neteks gamintojo suteikiamos garantijos.
Pagal ES konkurencijos taisykles, naujo automobilio pirkėjas negali būti įpareigotas automobilio techninę priežiūrą ar remontą atlikti tik įgaliotų atstovų autoservisuose. Jeigu automobilio garantijos sąlygose ar kituose dokumentuose yra numatoma, kad garantija (privaloma ar pratęsta) galios tik tuomet, jeigu automobilio techninė priežiūra ar bet kokie remonto darbai bus atliekami išimtinai oficialių atstovų autoservisuose, tai gali būti vertinama kaip konkurencijos taisyklių pažeidimas.
Konkurencijos taryba išsiuntė rekomendacijas 14 atstovybių, prekiaujančių Lietuvoje beveik 30 populiariausių markių automobiliais, ir paragino verslo atstovus neriboti klientų galimybių rinktis kur atlikti techninės priežiūros bei remonto darbus bei teikti aiškią ir nedviprasmišką informaciją apie gamintojo garantijos sąlygas.
„Pirkėjui turi būti aiškiai tiek raštu, tiek žodžiu nurodyta, kad automobilio garantija lieka galioti, net jeigu techninė priežiūra ar kiti remonto darbai buvo tinkamai atlikti nepriklausomuose autoservisuose“, – akcentavo stebėseną vykdžiusios Draudžiamų susitarimų tyrimo grupės vadovas Daumantas Grikinis.
Jo teigimu, stebėsenos metu paaiškėjo, kad atstovybės internete skelbia tik dalį būtinos informacijos, o ši neretai skiriasi nuo tos, kurią pirkėjai išgirsta iš pardavimų vadybininkų.
Institucijos ekspertai atkreipė atstovybių dėmesį ir į tai, ar jų veiklos praktikoje nepriklausomų autoservisų atstovams nėra ribojama prieiga prie būtinų išteklių automobilių techninei priežiūrai ir remontui atlikti, pavyzdžiui, techninės informacijos, įrankių, mokymų, įvairių duomenų.
D. Grikinio teigimu, dalis atstovybių, dar nepasibaigus stebėsenai, iš viešai prieinamų šaltinių pašalino ribojimus bei dviprasmišką informaciją. Be to, „Toyota“ markės automobilių gamintoja sudarė galimybę nepriklausomų autoservisų atstovams įsigyti prieigą prie šių automobilių aptarnavimo elektroninių kortelių ir nusipirkti diagnostinę įrangą.
Vis dėlto dėl kai kurių atstovybių pateikiamoje informacijoje liko neaiškumų, todėl Konkurencijos taryba pakartotinai kreipėsi į bendroves nurodydama tinkamai informuoti pirkėjus apie parduodamų automobilių – „Volvo“ (prekiauja bendrovė „Sostena“), „Mazda“ („Inchcape Motors“), „Kia“ („Kia Auto“), „Hyundai“ ir „Nissan“ („Fakto autocentras“), „Cupra“ („Autojuta“) – garantines sąlygas interneto svetainėse ir klientams pateikiamuose dokumentuose. Įmonės privalo informaciją atnaujinti iki spalio pabaigos.
Bendrovei „Stelauto“, prekiaujančiai „Peugeot“ markės automobiliais, nurodyta iš pirkimo-pardavimo sutarties pašalinti nuostatą, užkertančią kelią pirkėjams techninę apžiūrą atlikti nepriklausomuose autoservisuose. Kadangi atstovybės pasiūlyti pakeitimai nebuvo tinkami, Konkurencijos tarybos ekspertai pateikė bendrovei rekomendaciją pataisyti sutartį taip, kad nebūtų ribojamos pirkėjų pasirinkimo galimybės.
Institucija ketina iki metų pabaigos dar kartą įvertinti, kaip bendrovės įvykdė rekomendacijas. Jeigu pardavėjai į jas neatsižvelgtų, Konkurencijos taryba svarstytų galimybę atlikti tyrimą dėl galimo Konkurencijos įstatymo pažeidimo ir, įtarimams pasitvirtinus, galėtų skirti finansines sankcijas. Šis sektorius liks institucijos akiratyje ir ateityje.
„Stebėsenos metu matėme, kad naujų automobilių prekybos įmonės keičia savo praktiką ir atsisako ydingų nuostatų. Tikimės, kad mūsų atliktos stebėsenos rezultatus netrukus pajus ir vartotojai, kurie pasinaudos teise naujo automobilio priežiūrą atlikti nepriklausomuose autoservisuose, siūlančiuose kokybiškas paslaugas mažesnėmis kainomis“, – sakė D. Grikinis.
Draudimas garantijos galiojimą sieti su įpareigojimu automobilio techninę priežiūrą ar remontą atlikti tik pas įgaliotus atstovus yra numatytas Variklinių transporto priemonių bendrosios išimties reglamente. Šiame ES dokumente įtvirtinta nuostata, jog automobilių gamintojai negali atsisakyti vykdyti garantinių įsipareigojimų vien dėl to, kad transporto priemonė buvo remontuota ar prižiūrėta nepriklausomame autoservise arba naudojant neoriginalias atsargines dalis.
Ši Konkurencijos tarybos vykdyta stebėsena buvo prevencinio pobūdžio, kuria siekta informuoti bendroves apie riziką pažeisti konkurencijos teisės nuostatas ir paskatinti jas kuo skubiau keisti ydingą verslo praktiką.
Konkurencijos tarybos informacija