Kaunas +7,1 °C Dulksna
Penktadienis, 14 Lap 2025
Kaunas +7,1 °C Dulksna
Penktadienis, 14 Lap 2025

Asociatyvi freepik.com nuotr.

Dėl akcizų vežėjai degalus pila Lenkijoje: vienas centas gali kainuoti milijonus

2025/10/01


Padidink tekstą

Lietuvos degalų akcizų politika tarptautinius vežėjus verčia dyzeliną pirkti Lenkijoje – didžioji dalis bendrovių degalus įsigyja kaimyninėje šalyje, nes skaičiuodamos kiekvieną centą renkasi pigesnę alternatyvą. Ekspertai pabrėžia: jeigu kainų skirtumas išliks ar dar labiau didės, vežėjai į Lietuvos degalines sugrįš tik tuomet, kai akcizų lygis bus panašus į taikomą Lenkijoje.

Kritimas viršijo prognozes

Naujausiais Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, per pirmus 8 šių metų mėnesius Lietuvoje parduota 1,2 mlrd. litrų dyzelino (įskaičiavus ir žymėtą dyzeliną). Tai net 15 proc. mažiau nei tuo pačiu laikotarpiu pernai. Dyzelino rinkos kritimas kone tris kartus viršijo Finansų ministerijos metų pradžioje prognozuotus 6 proc.

Didžiausią įtaką dyzelino pardavimų kritimui turėjo metų pradžioje pasikeitęs tarptautinių vežėjų sprendimas degalus pirkti ne Lietuvoje, o Lenkijoje. Dėl šiemet 25 proc. padidintų akcizų, dyzelino kainų skirtumas tarp kaimyninių šalių pasiekė 8-10 ct/l ir paskatino vežėjus peržiūrėti degalų strategiją. 8 ct/l – tai šimtai tūkstančių eurų per metus vienai įmonei, kuri per metus gali sunaudoti milijonus litrų degalų.

„Svarbu suprasti, kad pervežimo įmonės siekia kuo labiau optimizuoti sąnaudas – net vieno cento skirtumas už litrą dyzelino turi didelę ekonominę įtaką ir verčia rinktis pigesnį tiekėją. Šiuo metu kainų atotrūkis tarp Lietuvos ir Lenkijos yra reikšmingas mūsų šalies nenaudai, todėl, jei situacija nesikeis, vežėjai į Lietuvos degalines negrįš“, – sako Lietuvos vežėjus vienijančios asociacijos LINAVA prezidentas Erlandas Mikėnas.

erlandas mikenas

LINAVOS duomenimis, apie 90 proc. tarptautinių vežėjų degalus perka Lenkijos degalinėse. Tokia padėtis kaimyninei valstybei naudinga, nes šalies biudžetą papildo akcizų ir pridėtinės vertės mokesčio įplaukos, o Lietuvoje lieka tik kelių nusidėvėjimas ir aplinkos tarša.

E. Mikėnas atkreipė dėmesį, kad tarptautiniai vežėjai gali lanksčiai koreguoti degalų strategiją, atsižvelgiant į kainas skirtingose šalyse. Tačiau Lietuvos vidaus rinkoje vežėjai tokio pasirinkimo neturi. Pavyzdžiui, degalai sudaro iki 40 proc. keleivių pervežimo sąnaudų, todėl degalų kainos brangimas didina kelionių savikainą ir verčia vežėjus ieškoti nepopuliarių sprendimų: branginti bilietus, mažinti maršrutų skaičių arba visiškai atsisakyti mažiau pelningų maršrutų.

LINAVOS prezidento teigimu, valdžios sprendimas nuo 2026 m. sustabdyti dyzelino akcizo didinimą – pozityvus signalas vidaus rinkos vežėjams, tačiau norint susigrąžinti tarptautinius vežėjus to nepakaks.  „Iš Lenkijos pusės nematome signalų didinti akcizą – tai reiškia, kad kitąmet situacija nesikeis ir kaimyninė šalis kainų atžvilgiu toliau bus patrauklesnė. Taigi, Lietuvai reiktų ieškoti papildomų sprendimų, kaip didinti savo degalų rinkos konkurencingumą“, – akcentavo E. Mikėnas.

Svarbu mažinti kainų atotrūkį

Lietuvos inovatyvios energetikos ir prekybos įmonių asociacijos (LIEPA) prezidentė Kristina Čeredničenkaitė pabrėžia, kad dyzelino akcizas Lietuvoje pastaraisiais metais augo rekordiškai. Jei nuo 2026 m. šio mokesčio didinimas nebūtų pristabdytas, per dvejus metus dyzelino akcizas pakiltų net 47,5 proc. – tokiu tempu Lietuvoje neaugo nė vienas kitas mokestis.

kristina cerednicenkaite

Dyzelino akcizai buvo didinami neįvertinus ilgalaikių pasekmių. Brangstantys degalai didina infliaciją, mažina vietinio verslo konkurencingumą ir skatina socialinę įtampą. Kritusi paklausa lemia mažesnes biudžeto pajamas: surenkama mažiau akcizo, PVM bei pelno mokesčių. Vien šiemet iš padidinto degalų akcizo valstybė planavo surinkti 200 mln. eurų papildomų pajamų. Visgi, esant dabartinėms tendencijoms, LIEPA skaičiavimais, realybė kitokia – valstybė gali tikėtis tik beveik dvigubai mažesnė sumos nei planavo (apie 110 mln. eurų).

„Akivaizdu, kad Lietuva negaus beveik 100 mln. eurų biudžeto įplaukų, o laimės Lenkijos ekonomika. Naujosios Vyriausybės sprendimą sustabdyti akcizų didinimą nuo 2026 metų sveikintinas, bet nepakankamas – reikalingas toks akcizo lygis, kuris būtų artimas taikomam Lenkijoje. Tai padėtų sumažinti degalų kainų skirtumą abiejose šalyse, sudarytų sąlygas tarptautiniams vežėjams vėl grįžti į Lietuvos degalines ir didintų mūsų šalies biudžeto pajamas“, – sakė K. Čeredničenkaitė.

 

Lietuvos inovatyvios energetikos ir prekybos įmonių asociacijos (LIEPA) informacija

Dalintis
2025/11/14

Pasėlių draudimui – dar vienas pliusas

Trečiadienį Vyriausybė pritarė Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) siūlymui skatinti draudimo įmones aktyviau drausti augalus ir pasėlius nuo stichinių meteorologinių reiškinių – sausros augalų vegetacijos laikotarpiu ir ilgo lietingo laiko...
2025/11/14

Kailinių žvėrelių augintojai prašo nenudirti jiems kailių

Seimo Kaimo reikalų komitete (KRK) buvo pritarta įstatymo pataisoms, suteikiančioms teisę gauti kompensacijas ir tiems veiklą uždarantiems kailinių žvėrelių augintojams, kurie nėra visiškai grąžinę lengvatinių paskolų. Šio verslo ats...
2025/11/14

Būsimas ES biudžetas: laimėtas mūšis, bet ne karas

Trečiadienio popietę Briuselyje posėdžiavęs Europos Parlamentas (EP) surengė diskusiją dėl 2028–2034 m. daugiamečio Europos Sąjungos (ES) biudžeto (DFP) projekto sandaros ir valdymo. Nors ir buvo grasinama, kad didžioji dalis europarlamentar...
2025/11/14

Vilniuje bus sprendžiama agromaisto sektoriaus ateitis – atvyksta daugiau kaip 300 Europos inovatorių

Paskutinę lapkričio savaitę Vilnius taps Baltijos šalių agromaisto sektoriaus centru – čia vyks svarbiausias metų renginys – „AgriFood’25“ forumas. Šiemet jis bus didesnis nei bet kada anksčiau ir i&scar...
2025/11/14

Karo muziejus supažindina su pirmųjų Lietuvos karių kasdienybe

Prieš 107 metus, 1918 m. lapkričio 23 d., buvo išleistas pirmasis įsakymas kurti Lietuvos ginkluotąsias pajėgas. Todėl šį mėnesį, minint Lietuvos Kariuomenės dieną, Vytauto Didžiojo karo muziejus kviečia su pirmųjų Lietuvos ka...
2025/11/14

Sveikatai palankesnio maisto kelias prasideda nuo vaikystės

Žemės ūkio ministerijoje vykusioje konferencijoje „Auginame čia, Lietuvoje!“ susirinko sveikatai palankios mitybos puoselėtojai iš visos šalies – nuo ugdymo įstaigų atstovų iki vietinių gamintojų, sertifikuojančių s...
2025/11/14

Spalį pigo iškastinis kuras ir jo produktai, nafta – pigiausia nuo 2020-ųjų

Spalį, palyginus su rugsėjo mėnesiu, Brent nafta atpigo 5,3 proc., o lyginant ankstesnių metų spalio mėnesių kainų vidurkius, šiemet jis mažiausias nuo 2020 metų spalio.  Gamtinės dujos pigo 1,1 proc., dyzelinas – 0,6 procento. B...
2025/11/14

„Invalda INVL“ fondas įsigijo Estijos atliekų tvarkymo grupės kontrolę

Turto valdymo grupės „Invalda INVL“ privataus kapitalo fondas „INVL Private Equity Fund II“ už neskelbiamą sumą įsigijo 75 proc. didžiausios Estijos atliekų tvarkymo grupės „Eesti Keskkonnateenused” (EKT) akcijų...