Yra posakis: „Belsk į duris, ir jos bus atidarytos“. Tačiau ne tik į duris, bet ir į kai kurių valdininkų galvas reikia ilgokai belsti, kad jie suvoktų, kas daroma ne taip. Daug kartų „Ūkininko patarėjas“, žemės sklypų savininkai, seniūnai, Seimo nariai kreipėsi į valstybės įmonę Lietuvos automobilių kelių direkciją (toliau – Kelių direkcija) dėl to, kad nuo rekonstruojamų rajoninių kelių nepadaromos nuovažos į žemdirbių dirbamus laukus. Rezultatas – šių metų rugsėjį patikslintos nuovažų įrengimo sąlygos, nustatytos bendru susisiekimo ir aplinkos ministrų įsakymu patvirtintame Kelių techninio reglamento pakeitime. Tai teikia vilčių, kad ateityje nesusipratimų bus mažiau. Deja, jau padarytų klaidų Kelių direkcija nesiima spręsti, siūlo sklypų savininkams nuovažas pasidaryti patiems, savomis lėšomis.
Kelių direkcijos atsiųstame priede vadovaujamasi 1965 m. kadastrinės bylos nuovažų duomenimis, dabar čia pažymėtos nuovažos realybėje neegzistuoja.Kazlų Rūdos sav. Būdos kaimo ūkininkas Edgaras Mikalauskas gerokai nustebo, kai šių metų rugsėjo pabaigoje iš Kelių direkcijos gavo atsakymą į pernai rugsėjo 3 d. šiai institucijai siųstą prašymą dėl nuovažos į jo dirbamus sklypus nuo rekonstruojamo kelio Nr. 2612 Višakio Rūda–Bagotoji–Antanavas. Ūkininkas tikėjosi, kad taip ilgai lauktas atsakymas padės išspręsti nemenką problemą, kuri atsirado po kelio rekonstrukcijos – E. Mikalauskas ir kiti sklypų savininkai prarado galimybę patekti į savo dirbamas žemes. Dabar vienintelis būdas ten nukakti – per privačios sodybos teritoriją. Deja, iš Kelių direkcijos atsiųsto rašto, papildyto vaizdiniais priedais, paaiškėjo, kad vis dar vadovaujamasi tarybinių laikų – 1965 metų – kadastrinės bylos nuovažų duomenimis, kuomet dar net minties nebuvo apie privačią nuosavybę ir įvažiavimus į nuosavus, o ne kolūkių sklypus. O dar labiau šokiravo pateiktos nuorodos į neva esančias nuovažas, nes realiai jų nėra arba jomis nėra galimybės įvažiuoti į nurodytus sklypus.
Kelių direkcija, tylėjusi metus laiko, ūkininkams Gražinai ir Edgarui Mikalauskams savo rašte aiškina, kad buvo pakartotinai išnagrinėtas jų prašymas ir paruoštas štai toks atsakymas: „Kelių direkcija informuoja, kad rengiant „Valstybinės reikšmės rajoninio kelio NR. 2612 Višakio Rūda–Bagotoji–Antanavas ruožo nuo 0,0 iki 8,412 km kapitalinio remonto techninio darbo projekto“ sprendinius, nuovažos buvo suprojektuotos ir yra rengiamos esamų, legaliai įrengtų ir kelio kadastrinėje byloje registruotų nuovažų vietose. Pažymėtina, kad prieš kelio remontą registruotos nuovažos į šį sklypą (...) nebuvo, todėl ji nėra numatyta ir kelio kapitalinio remonto techniniame darbo projekte. Taip pat pažymima, kad pagal Kelių techninį reglamentą „Nuovažos nuo valstybinės reikšmės automobilių kelių gali būti rengiamos tik tada, kai nėra kitų techninių ir teisinių patekimo (įvažiavimo ir išvažiavimo) būdų į šalia kelio esančius ar planuojamus objektus.“ Patekimas į žemės ūkio paskirties sklypą (...) galimas per įrengtą nuovažą į žemėtvarkinį koridorių (į laukus) Pk 36+46 dešinėje kelio pusėje. Taip pat patekimas į sklypus (...) galimas per įrengtą nuovažą į sodybą ir į laukus pagal techninį darbo projektą Pk33+00 dešinėje kelio pusėje.“ Pažymima, kad visi keturi nurodyti sklypai yra disponuojami Edgaro Mikalausko pagal panaudos sutartį, registruotą nekilnojamojo turto kadastro duomenų bazėje. Šį raštą pasirašo Kelių direkcijos Transporto infrastruktūros planavimo ir inovacijų departamento direktorius Aivaras Vilkelis.
„Pagal šį raštą suprantu, kad galiu į laukus įvažiuoti per kažkokias neva esamas nuovažas, kurios yra pažymėtos siųstame atsakymo priede. Tačiau realiai jų nėra arba nėra galimybės jomis naudotis. Taip, kažkada seniai tose vietose buvo nuvažiavimas nuo kelio ir lauko keliukas, bet jau seniai kelininkai visa tai panaikino, jų nėra. Dabar šioje vietoje greta kelio po pernykštės rekonstrukcijos yra uždėtas maždaug 30 m ilgio metalinis atitvaras dėl eismo saugumo, nes ten tarp sklypų yra vandens kanalas. Taigi, jokiu būdu jų nurodytoje vietoje neįmanoma patekti į laukus, juolab kad ten ir negali būti įvažiavimo. Kita nuovaža, kurią nurodo Kelių direkcija, yra už maždaug 20 metrų nuo aukščiau minėtos, tačiau kitoje kanalo pusėje. Įdomu tai, kad tą sklypą žmogus nusipirko prieš porą metų, pats susipylė nuovažą ten, kur jos niekada nebuvo. Tačiau jos niekas nepuolė ardyti, atvirkščiai, ji buvo užfiksuota rekonstrukcijos plane. Niekas tikriausiai nesigilino, ar čia ta maniškė nuovaža, ar kita, faktas, kad kažkokia yra, tačiau per ją į mano laukus neįmanoma įvažiuoti, nes sklypus skiria vandens nuotekų kanalas. O štai jų atsiųstuose dokumentuose raudona rodyklėlė rodo, kad neva yra nuovaža į mano nuomojamus laukus. Vienintelė galimybė dabar man patekti į šiuos sklypus liko tik per kito žmogaus namų valdą. Tačiau jis neprivalo leisti šiuo įvažiavimu naudotis, nes su sunkiasvore technika tenka maltis pro jo namų kiemą“, – dėl labiau į pasityčiojimą nei paaiškinimą panašaus Kelių direkcijos atsakymo apgailestavo „Ūkininko patarėjui“ ūkininkas E. Mikalauskas.
Kelių direkcija neseniai išplatino pranešimą apie tai, kad siekiant, jog Lietuvos regionuose gyventojai galėtų patogiau privažiuoti prie savo sklypų, esančių prie rajoninių kelių, patikslintos nuovažų įrengimo sąlygos. Jos nustatytos bendru susisiekimo ir aplinkos ministrų įsakymu patvirtintame Kelių techninio reglamento pakeitime.
„Nuovažų įrengimas ir galimybė patogiai pasiekti prie rajoninių kelių esančius žemės sklypus neretai yra iššūkis gyventojams, ypač šalia jų sklypų rekonstruojant rajoninius kelius ar asfaltuojant žvyrkelius. Šis klausimas nuolat keliamas ministerijos susitikimuose su savivaldybių atstovais, vyko daug diskusijų ir vieša konsultacija su suinteresuotais gyventojais. Atsižvelgiant į įvardintas problemas ir išsakytas nuomones, patikslintos nuovažų įrengimo sąlygos – jos leis lanksčiau įvertinti konkrečias situacijas, suderinant gyventojų poreikius ir būtinas sąlygas eismo saugai“, – sakė susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Pasidomėjęs padarytais Kelių techninio reglamento pakeitimais, ūkininkas E. Mikalauskas pasidžiaugė bent tuo, kad ateityje projektuotojai, rengdami kelio kapitalinio remonto ar rekonstrukcijos projektus, privalės atlikti kelyje esančių nuovažų patikrą ir supažindinti seniūniją su projekto sprendiniais, taip žemės sklypų savininkai bus informuoti ir laiku gaus informaciją apie nuovažų patikros rezultatus, tai jiems leis priimti sprendimus dėl nuovažų įrengimo būtinumo.
Susijusios temos - skaitykite: žemės sklypų savininkai, Lietuvos automobilių kelių direkcija, nepadaromos nuovažos