Kaunas +19,0 °C Debesuota
Šeštadienis, 19 Lie 2025
Kaunas +19,0 °C Debesuota
Šeštadienis, 19 Lie 2025

Norint išsivaduoti nuo naftos svarbu išnaudoti visas galimybes

2024/08/07


Lietuvos transporto sektoriuje 95 proc. sudaro naftos degalai, dėl kurių naudojimo prastėja oro taršos rodikliai, o šaliai gresia šimtamilijoniniai nuostoliai už ES įsipareigojimų  nevykdymą.  Ekspertų teigimu, dekarbonizuoti transporto sektorių galima tik išnaudojant visų atsinaujinančių energijos išteklių – elektros, atsinaujinančių degalų, biometano galimybes.

Transporto sektorius – vienintelis, kuriame šiltnamio efektą sukeliančių emisijos, lyginant su 2005 m., išaugo net 46 proc. Transporto taršą lemia pernelyg didelis naftos degalų naudojimas – jau dabar iškastinis kuras sudaro 95 proc. visos transporto energijos. Žaliosios energijos dalis itin maža – degalai iš atsinaujinančių išteklių sudaro kiek daugiau nei 4 proc. o elektra varomo transporto dalis nesiekia nei 1 proc.

Ypač liūdnai Lietuvos rodikliai atrodo ES šalių kontekste: AEI dalis transporte vos viršija 5 proc., pagal šį rodiklį mūsų šalis lenkia tik kelias ES valstybes. Delsimas mažinti naftos degalų vartojimą brangiai kainuos. Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos skaičiavimais, Lietuvai iš šalies biudžeto lėšų teks pirkti kvotas iš pavyzdingai taršą mažinančių valstybių. Jau dabar delsimo kaina pasiekė 565 mln. eurų ir ji auga įspūdingu tempu – 1 mln. eurų per darbo dieną.

Verslui trūksta signalo

Lietuvos atsinaujinančios energetikos įmonės yra pasirengusios investuoti į dekarbonizaciją ir žaliosios energijos plėtrą.  Tačiau dabartinė reguliacinė aplinka tam nepalanki.

„Matome situaciją, kai valstybė yra išsikėlusi ambicingus klimato kaitos tikslus ir pasirengusi planus, kurie, deja, nėra vykdomi. Investuotojams į žaliąją energetiką reikia ne pažadų, o konkretumo. Įstatyminė nuostata mažinti naftos degalų vartojimą būtų ir saugiklis, ir aiškus signalas investuoti į atsinaujinančią energetiką“, – teigė bioetanolio ir biodujų gamybos bendrovės „Kurana“ vadovas Jurgis Polujanskas.

Pasak verslininko, Lietuvos atsinaujinančių degalų įmonės jau dabar yra suplanavusios daugiau nei 80 mln. eurų investicijas, tad stabili ir prognozuojama verslo aplinka yra ypač reikalinga. Dabar valstybė neturi nei konkretaus tikslo nei kompleksiškos strategijos, kaip dekarbonizuoti transporto sektorių. Atsinaujinantiems degalams yra numatytos vartojimo „lubos“, o realių paskatų sunkiajame transporte vartoti išgrynintas žaliąsias dujas – biometaną, nėra. t.y. valstybė remia biometano gamybą, bet nesudaro sąlygų vartojimo skatinimui. Todėl biometano gamintojams rinkų tenka ieškoti užsienyje.

Elektra varomo transporto proveržio taip pat kol kas nematyti. „Jei skaičiuotume grynuosius elektromobilius ir iš išorės įkraunamus hibridinius automobilius, tai tokių automobilių Lietuvoje šiandien turime 23 tūkst. Tuo tarpu oficialiuose nacionaliniuose elektromobilių skaičiaus augimo tiksluose yra numatyta, kad 2030 m. šalies keliais važinės 230 tūkst. elektromobilių ir toks jų kiekis sudarys apie 15 proc. viso lengvųjų automobilių parko. Tai reiškia, kad per kelis metus tokių elektromobilių skaičius turi padidėti dešimt kartų. Nemanau, kad su dabartinėmis elektrifikacijos skatinimo priemonėmis tai yra įmanoma“, – sako Kazys Pupinis, elektromobilių įkrovos infrastruktūros bendrovės „Eleport“ generalinis direktorius.

Jo teigimu, daugelis elektros įkrovos stotelių operatorių šiemet padarė proveržį – investavo milijonus ir pastatė arba pradėjo pagrindinių įkrovos taškų įrengimo darbus. Deja, stotelės nėra ir dar kurį laiką nebus optimaliai apkrautos, o elektromobilio įsigijimui skiriama 3.000-5.000 eurų subsidija didelės įtakos pirkėjo apsisprendimui vairuoti elektromobilį nedaro, nes elektromobiliai dar yra ganėtinai brangūs.

Reikalinga sinergija

Verslininkų teigimu, klaidingai manoma, kad viena kuri technologija gali paspartinti transporto dekarbonizaciją. „Vienos „sidabrinės“ kulkos nėra – daug kalbama apie elektrą, apie vandenilį, tačiau čia kol kas proveržio nematyti. Jei norime sparčiau mažinti iškastinio kuro vartojimą turime skatinti visus dabar prieinamus AEI – pažangiuosius atsinaujinančius degalus, elektros transportą, biometaną sunkiajame ir keleiviniame transporte. Vėliau šį spektrą galėtų papildyti žaliasis vandenilis ir sintetiniai degalai", – sako J. Polujanskas.

Jam pritardamas J. Pupinis tvirtina, kad alternatyvių degalų sektoriaus atstovai vis dažnai suranda bendrą kalbą: „Žinoma, kad verslui visuomet rūpi jo interesai, tačiau šiandien kalbėdami apie naftos degalų mažinimą, taršos problemas, priklausomybę nuo iškastinio kuro turime matyti bendrą paveikslą. Turbūt visi suprantame, kad ateitis yra elektra, tačiau šiandien svarbios visos alternatyvių degalų rūšys, pavyzdžiui, atsinaujinantys degalai. Jokios konkurencijos tarp alternatyvių degalų ir elektromobilių technologijų vystytojų nėra. Be to, ir verslas, ir visuomenė mato, kokias baudas Lietuva turės mokėti, jei nemažins iškastinio kuro naudojimo – kiekviena diena kainuoja milijonus eurų. Čia reikia plataus požiūrio ir visų indėlio“.

Bendradarbiavimo pavyzdys – iniciatyva „41 proc. mažiau naftos“, kurią pradėjo atsinaujinančius degalus, biodujas, elektros transportą vienijančios asociacijos ir bendrovės.

Prie iniciatyvos prisijungė jau 250 Lietuvos įmonių, o bendromis pastangomis pavyko Seime užregistruoti įstatymo projektą, kuriuo siekiama numatyti konkretų tikslą – iki 2030 m. 41 proc. sumažinti naftos vartojimą, palyginus su 2021 m. lygiu. Šiam projektui jau pritarė Vyriausybė, Seimo Ekonomikos ir Aplinkos komitetai (pritarta iš dalies, pasiūlius 39 proc. naftos degalų mažinimo tikslą). Tikimasi, kad galutinai Seimas dėl įstatymo projekto apsispręs ateinančioje rudens sesijoje.

 

Partnerio informacija

Asociatyvi 123rf nuotr.

Dalintis
2025/07/19

Ekologinių ūkių mažėja – tarša didėja?

Lietuvoje maždaug prieš tris dešimtmečius prasidėjo domėjimasis ekologiniu ūkininkavimu ir entuziastų dėka atsirado pirmieji ekologiniai ūkiai. Iki 2030 m. pagal Europos Sąjungos (ES) žaliąjį kursą numatyta pasiekti dabar sunkiai įsi...
2025/07/19

Lietuvoje išrinkti europarlamentarai skirtingai vertina ES daugiamečio biudžeto pasiūlymą

Europos Komisijai trečiadienį pristačius ES daugiamečio biudžeto 2028-2034 m. pasiūlymą, Lietuvoje išrinkti europarlamentarai skirtingai vertina pasiūlymo apimtį, ambicingumą ir finansavimą konkrečioms sritims.
2025/07/19

Garbanoti persikų lapai signalizuoja pavojingą ligą

Pavasarį sprogstant persikų lapams galima pastebėti, kad jauni lapeliai garbanojasi, keičia spalvą, sustorėja, formuojasi pūslės. Tai – tafrinozė. Ši liga gali pažeisti ir besiformuojančius vaisius, o pats kaulavaisis kitais metais ne...
2025/07/19

NMA: svarbu nuo plėšrūnų siekiantiems apsisaugoti ūkininkams

Nacionalinė mokėjimo agentūra (NMA) informuoja paraiškas pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinę priemonę „Apsaugos priemonės nuo didžiųjų plėšrūnų daromos žalos“ pla...
2025/07/19

„S. Dariaus ir S. Girėno skrydžio 92-osios metinės: lenkų pagarba mūsų herojams – lyg saviems didvyriams“

Lietuvai minint Stepono Dariaus ir Stasio Girėno skrydžio per Atlantą sukaktį, ypatingą pagarbą šiam istoriniam įvykiui kasmet atiduoda ir Lenkijos visuomenė. Lakūnų žūties vietoje Pščelniko miške surengtas tradicija tapęs atm...
2025/07/18

Nei bėgti, nei rėkti. Daržovių auginimo lietuviški ypatumai

Vilniaus universiteto Visuomenės sveikatos katedros vedėjas prof. dr. Rimantas Stukas, pasidžiaugęs, kad viskas, ko reikia mūsų organizmui, užauga Lietuvoje, teigė: „Visos ligos – nuo nervų, nuraminti juos gali padėti tik daržovės.&ldq...
2025/07/18

Patvirtintas 18-as ES sankcijų paketas, nutaikytas į Rusijos karo mašiną – energetikos ir finansų sektorius

Šiandien, liepos 18 d., Europos Sąjungos (ES) Taryba priėmė 18-ą ekonominių ir individualių sankcijų paketą, skirtą riboti kritiškai svarbių Rusijos naftos ir finansų sektorių veiklą ir toliau visapusiškai varžyti režimo galim...
2025/07/18

Kubiliaus amatas perduodamas iš kartos į kartą

Šilalė („Šilalės artojas“). Kasmetiniame Bilionių plenere „Šimtmečio veidai ir vardai“ visada galima sutikti įdomių užsi­ėmimų turinčių žmonių. Šiemet prie tvenkinio šeimininkavo kubil...