Kaunas -3,2 °C Debesuota
Penktadienis, 6 Grd 2024
Kaunas -3,2 °C Debesuota
Penktadienis, 6 Grd 2024


Vida TAVORIENĖ
ŪP korespondentė  

Ūkininkai stoja į mūšį dėl paramos agrodronui

2023/09/25


Šilalės rajono ūkininkų patirtis siekiant europinės paramos ūkiui modernizuoti įplieskė diskusijas apie pažangos žemės ūkyje stabdžius. Šilališkiai prašė paramos agrodronui įsigyti, tačiau Žemės ūkio ministerija (ŽŪM) neleido jo finansuoti. Jie kreipėsi į Lietuvos administracinių ginčų komisiją (LAGK), kuri nusprendė tenkinti ūkininkų skundą, panaikinti atitinkamą ministerijos kanclerio potvarkį ir įpareigoti Nacionalinę mokėjimo agentūrą (NMA) iš naujo atlikti paraiškos vertinimą. Pareiškėjai galėtų džiaugtis, tačiau, sprendžiant iš žemės ūkio viceministro Egidijaus Giedraičio pasisakymų Seimo Kaimo reikalų komitete (KRK), jiems dar bus gerokai patampyti nervai.

Nusprendė, kad nefinansuos

Nedidelio, bet labai produktyvaus pieno ūkio savininkai Audronė ir Robertas Rudžiai maždaug prieš metus pateikė paraišką NMA ir paprašė paramos investicijoms į žemės ūkio valdas. Tikėjosi palankaus atsakymo, nes planavo investuoti į tokias technologijas, kurios leidžia tausojančiai ir tvariai ūkininkauti, saugoti aplinką ir pažangiais sprendimais efektyvinti gamybą – tai atitinka prioritetinę žaliojo kurso europinę politiką, kurią dabar skatina visi, kas tik netingi. Tačiau ne savo valia įsivėlė į skundų ir ginčų maratoną, kuris baigsis nežinia kuo.

Slenksčiu tapo agrodronas, kurį pieno gamintojai planavo įsigyti. Pasak ūkininkų, parodose „Ką pasėsi...“, ,,Agrovizija“ ŽŪM atstovai pakiliai kalba apie inovacijų ir šiuolaikiškų technologijų, taip pat ir agrodronų, pažangą žemės ūkyje, tačiau dronus įsigyti norintiems ūkininkams parama neskiriama.

Įdomu tai, kad, kaip rašoma šių metų rugpjūčio 25 d. priimtame LAGK sprendime, „iš pradžių NMA sudarytas Projektų atrankos komitetas (PAK) paraišką įvertino teigiamai ir perdavė paraiškos vertinimą ŽŪM sudarytam PAK, kuris nusprendė, jog suplanuota investicija – agrodronas – neatitinka taisyklių nuostatų.“

„NMA priimtas teigiamas sprendimas truko labai trumpai, gal savaitę, o paskui labai greitai pasidarė neigiamas, nes ŽŪM PAK paramą agrodronui atmetė. Teikdami paraišką išnagrinėjome taisykles, visi mūsų planuoti pirkiniai atitiko jas, niekur neradome, kad dronai negali būti finansuojami“, – „Ūkininko patarėjui“ tvirtino ūkininkas Robertas, pridūręs, kad agrodronas tebuvo vienas iš pirkinių, kuriam prašyta 20 tūkst. paramos, bendra paraiškos vertė – daugiau kaip 400 tūkst. Eur, o prašoma paramos suma – 300 tūkst. Eur.

Ūkininkai paraiškoje nurodė, jog projekto įgyvendinimo metu, be kita ko, planuoja įsigyti agrodroną, kurio pagalba bus taikomos naujausios sėjos, tręšimo ir laukų stebėjimo technologijos ūkio laukuose. Jie nurodė, kad agrodronas bus naudojamas tarpinių pasėlių įsėjimui, taip pat kukurūzų tręšimui žydėjimo laikotarpiu, kai į juos negali įvažiuoti traktoriumi ir kt. Investicija prisidės prie pasėlių derlingumo didinimo, kas yra labai svarbu siekiant pieno ūkį aprūpinti reikiamu kiekiu pašarų.

Rudziai
Šilalės rajono ūkininkai Audronė ir Robertas Rudžiai nenuleidžia rankų ir žada pakovoti, kad pagal valdų modernizavimo priemonę jų planuotam įsigyti agrodronui būtų skirta ES parama.

Tenkino ūkininkų skundą

Kodėl tokia investicija sustabdyta? „Finansavimo agrodronui neskiria, nes jis esą negali būti priskirtas prie naujos žemės ūkio technikos arba naujos žemės ūkio įrangos kategorijos. Mes pateikėme išsamią analizę ir pagrindėme, kad agrodronas yra sukurtas išimtinai tik žemės ūkio darbams atlikti, jis negali būti panaudotas kitokiai nei žemės ūkio veiklai, nes yra apribotas didelių gabaritų ir įdiegtų funkcijų – sėjimas, tręšimas, purškimas, laukų skenavimas. Pridėjome Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos kanclerės pasirašytą raštą, kur pateiktos ekspertinės išvados, tačiau į tai nebuvo atsižvelgta. Visiems tai aišku, tik ministerijai – ne“, – apgailestavo R. Rudys.

Jis teigė, kad kreipėsi į Europos Parlamentą ir Europos Komisiją, norėdamas išsiaiškinti, ar kitose Europos Sąjungos (ES) šalyse agrodronams skiriama europinė parama. „Paaiškėjo, kad tam duodama daugybė lėšų, tik Lietuvoje yra kitaip“, – apmaudo neslėpė R. Rudys.

Ūkininkas minėjo, kad rašė 4 ar 5 skundus, argumentavo, norėjo susitikti su ŽŪM atstovais ir kartu viską detaliai išsiaiškinti, bet sutarimo nerado, todėl kreipėsi į LAGK. Ši viską išnagrinėjusi nusprendė tenkinti ūkininkų skundą, panaikinti atitinkamą Žemės ūkio ministerijos kanclerio potvarkį ir įpareigoti NMA iš naujo atlikti paraiškos vertinimą.

„Jau metai, kaip stabdomos investicijos ir kartu ūkio progresas, stoja planai, negaliu nieko daryti. Vien dėl drono negaunu visos paramos“, – piktinosi ūkininkas. Tiesa, Rudžiai galėjo atsisakyti drono ir sutikti gauti mažesnę paramą projektui įgyvendinti, tačiau ūkininkai nenusileido ir nusprendė pakovoti, kad būtų finansuotas ir dronas.

Vieniems galima, kitiems – ne?

Šilalės krašto ūkininkų kovos dėl paramos agrodronui istorija buvo aptariama ir KRK. Posėdžio metu žemės ūkio viceministras Egidijus Giedraitis pakartojo ŽŪM poziciją: dronų negali remti, nes jie nėra priskirti prie žemės ūkio technikos ir žemės ūkio įrangos, pagal apibrėžimą bepilotis orlaivis gali būti panaudojamas ne tik žemės ūkyje. Jis pabrėžė, kad ŽŪM vadovybė nėra nusiteikusi prieš dronus, gal ateityje padarys, kad dronai būtų tinkamos finansuojamų projektų išlaidos, bet šiuo metu tai dar netinkama.

Šį klausimą KRK iškėlęs ir į situaciją įsigilinęs KRK narys, buvęs Šilalės rajono meras Jonas Gudauskas vos tvardė emocijas: „Juk yra LAGK sprendimas, kur įrodoma, kad esate neteisūs ir turite persvarstyti paraišką. Dabar taisyklėse įrašėte, kad dronai negalimi finansuoti, bet anksčiau to taisyklėse nebuvo. Bijote pripažinti, kad galbūt padarėte klaidą, atmesdami paraišką ar liepdami išbraukti droną iš finansinės paraiškos.“

Iš LAGK sprendimo paaiškėjo dar viena įdomi detalė. Ten rašoma, kad ŽŪM skiria paramą agrodronų įsigijimui juridiniams asmenims, o ūkininkams – ne. Tokiu sprendimu sudaromos išskirtinės teisės ir pranašumas rinkoje verslo subjektams, o ūkininkai, turintys fizinio asmens statusą, skatinami pirkti agrodrono teikiamas žemės ūkio paslaugas iš juridinių asmenų, nors galėtų patys įsigyti agrodronus paramos lėšomis ir sėkmingai sėti, tręšti, purkšti, stebėti savo laukus.

Ūkininkas R. Rudys stebėjosi, kodėl pagal LEADER programą agrodronai yra finansuojami, o pagal valdų modernizavimo priemonę – jau ne, nors viskas remiama iš to paties Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai.

„Taip, fondas tas pats, bet žemės ūkis yra viena veikla, ūkininkai perka techniką savo ūkiui, o pagal LEADER priemonę teikiama parama verslui. Teikiamos paslaugos, kuriamos darbo vietos. Čia jokių trukdžių nėra ir dronai sėkmingai finansuojami“, – aiškindamas dar daugiau mįslių užminė E. Giedraitis.

KRK pirmininkas Viktoras Pranckietis rėžė, kad žemės ūkio viceministro motyvai neveikia: „Ieškote argumentų, kaip nesuteikti tos galimybės, bet neieškote būdų, kaip problemą išspręsti. Kalbame apie pažangą, bet sakome, kad šita priemonė netinkama finansuoti.“

Tokia ŽŪM tvarka

NMA atstovai redakcijai aiškino, kad pagal priemones, kuriose finansuojamos investicijos, skirtos žemės ūkio produkcijai gaminti arba perdirbti, paramos agrodronui įsigyti agentūra nėra skyrusi nei vienam pareiškėjui.

„Informuojame, kad pagal žemės ūkio ministro įsakymu patvirtintas paramos priemonių, kuriose finansuojamos investicijos, skirtos žemės ūkio produkcijai gaminti arba perdirbti, įgyvendinimo taisykles bei ŽŪM išaiškinimą agrodronas yra netinkama finansuoti investicija. Agrodronas nepriskiriamas žemės ūkio įrangos kategorijai, nes jis laikytinas įranga, kuri iš dalies gali būti naudojama ir žemės ūkio gamyboje, tačiau yra pagaminta įvairių ūkio šakų arba kitoms reikmėms“, – ministerijos nustatyta tvarka rėmėsi NMA.

Patikslinus, kada toks žemės ūkio ministro įsakymas patvirtintas, NMA atsakė, kad agrodronas kaip netinkamos finansuoti išlaidos buvo vertinamas jau gavus pirmuosius klientų prašymus dėl tokios išlaidos finansavimo, vadovaujantis 2021 m.
vasario 4 d. žemės ūkio ministro įsakymu Nr. 3D-83 patvirtintomis priemonės „Investicijos į materialųjį turtą“ veiklos srities „Parama investicijoms į žemės ūkio valdas“ įgyvendinimo taisyklėmis. Tokios pat arba panašios šių taisyklių nuostatos buvo ankstesnėse bei liko ir vėlesnėse šių taisyklių redakcijose.

Pažangos stabdys

Visą straipsnį skaitykite „Ūkininko patarėjo“ elektroninėje arba popierinėje leidinio versijoje,

„Ūkininko patarėjas” Nr. 107, 2023 m. rugsėjo 23 d.

Laikraštis „Ūkininko patarėjas” parduodamas visuose didžiuosiuoe prekybos centruose, Lietuvos pašto skyriuose.

Taip pat laikraštį galite prenumeruoti „Ūkininko patarėjo” redakcijoje el. paštu: platinimas@up.lt, tel. +370 603 75 963 arba

https://ukininkopatarejas.lt//katalogas/popieriniu-leidiniu-prenumerata/, www.prenumerata.lt, www.prenumeruoti.lt, www.prenumeruok.lt bei Perlo terminaluose.

 

Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.

Dalintis