Kazlų Rūdos miškų vidury yra Kardokų kaimas, kuriame daugiau kaip prieš 10 metų pradėjo kurtis jaunų šeimų bendruomenė, pasiryžusi gyventi kuo darniau su gamta. Senų, negyvenamų sodybų vietoje kyla dailūs nameliai, pastatyti iš šiaudų ir molio, o prieš penkerius metus Žemuogių gatvėje buvo įkurta ir Kardokų gamtos mokykla, kurią lanko ne tik šios bendruomenės vaikai, bet ir atvykstantys iš kitų kaimų, miestelių ir miestų. Ši mokykla moko vaikus pagal bendrąją programą, tačiau ugdymo procesas gerokai skiriasi nuo įprastų.
Mokinukai skuba ir į vidury Kazlų Rūdos miškų esančią Kardokų gamtos mokyklą.Jau mokyklos pavadinimas sufleruoja, kad Gamtos mokykloje pamokos daugiausia vyksta gryname ore, gamtos apsuptyje. Į visas puses, maždaug 10 km spinduliu, plyti nuostabaus grožio miškas, kur vaikams rengiami užsiėmimai, edukacijos, žygiai, stovyklos.
Užsukus į mokyklos kiemą, galima pajusti čia prieš 100 metų sustojusį laiką. Tarsi iš močiutės pasakų stovi senieji kaimo sodybos pastatai. Pats didžiausias – mokytojų namas. Vidury kiemo – laužavietė, aplink kurią išdėstyti mediniai rąstai – tai mokinukų suolai. Paėjėjus kitapus sodybos tvoros, atsiveria vaizdas su tvenkiniu, paslaptingais kupolais, vigvamu, nedideliais namukais. Čia sukurtos atskiros mokymo erdvės, kurios vadinamos intelektiniais centrais. Yra kalbų centras, techninis mokymo-konstravimo, menų ir gamtos. Kiekviena erdvė sukurta taip, kad vaikai galėtų gauti ne tik teorinių, bet ir praktinių žinių. Drauge su mokytojais mokinukai kuria, konstruoja, remontuoja, stebi gamtą, gyvūnėlių gyvenimą, augalus. Prie gamtinio indėnų vigvamo formos centro yra šiltnamis, kur auginami įvairūs augalai, taip pat čia gyvena smulkiųjų gyvūnėlių, kuriais rūpinasi vaikai drauge su mokytojais. Techniniame centre įkurta moderni kompiuterių klasė su 3D spausdintuvu, teleskopu, garso ir vaizdo aparatūra, daugybe kūrybai ir meistrauti skirtų priemonių. Ši mokykla – tarsi vienu metu išsipildžiusi vaikų ir tėvų svajonė.
„Kai Kardokuose ėmė kurtis mūsų bendruomenė, mūsų vaikams prireikė darželio. Kai jie paaugo, ėmėme galvoti ir apie mokyklėlę. Norėjome, kad ji būtų kažkuo ypatinga. Viena iš būsimos mokyklos idėjų buvo ta, kad vaikai kuo daugiau laiko praleistų gamtoje. Jie, kaip ir kitose mokyklose ugdomi pagal bendrąją švietimo programą, tačiau kone visą laiką praleidžia gamtoje. Mokomasi tų pačių dalykų kaip ir visi, tačiau mokymo forma yra kitokia. Norime ne sukišti į galvas žinių, o sudominti vaikus, kad jie patys norėtų mokytis, siekti žinių, o pamokos būtų nenuobodžios. Čia vyksta individualizuotas mokymas, niekas vaikų nelygina su kitais, jie jaučiasi gerai, pasitiki savimi, ir tai yra labai svarbu. Nemažai šeimų čia atsikėlė dėl mokyklos, nes ieško įdomesnių, alternatyvių vaikų ugdymo būdų. Anksčiau darželį ir mokyklą lankė daugiausia tik mūsų pačių vaikai, dabar jau dauguma čia atvyksta iš kitur. Mūsų mokykla šiemet pradeda šeštąjį sezoną. Ją lankys apie 40 mokinių, bus apie 20 darželinukų, yra dar ir namų mokymo šeimose grupė, kurioje turime per 100 moksleivių“, – pasakoja vienas iš pirmųjų Kardokų bendruomenės narių ir steigėjų Raimundas Vaičiūnas.
Vaikus moko ir ugdo 20 pedagogų. Dalis jų gyvena Kardokuose, kiti į mokyklą atvažiuoja iš kitur. „Kardokų gamtos mokykla – tai saugi erdvė vaikui atrasti, pažinti, kurti ir visapusiškai augti. Žinios perduodamos su meile, gyvai, remiantis praktika ir patyrimu. Ugdome emociškai brandžią, kūrybingą, savimi pasitikinčią bei empatišką asmenybę. Tai pagarbos, sąmoningumo, atsakingumo, kilnumo, atjautos, džiaugsmo ir smalsumo terpė, kurioje visa mokyklos bendruomenė – tėvai, vaikai ir mokytojai – mokosi vieni iš kitų. Pasitelkus dorovines vertybes vaikai ugdomi būti kūrybingi, kritiškai mąstantys, atsakingi, sąžiningi, mylintys žemę, artimą ir save patį. Siekiame, kad visiems mokyklos bendruomenės nariams mokykla taptų jaukiais namais, kuriuose kiekvienas rastų meilę ir užuovėją, patirtų gyvenimo džiaugsmą. Siekiame padėti vaikui suvokti save kaip visumos dalelę, žadinti jo troškimą pažinti gamtą, gerbti, mylėti ir saugoti aplinką. Gamtos stebėjimas mokykloje yra nuolatinis procesas, vykstantis ištisus mokslo metus. Siekiame auginti dvasines, intelektines, emocines ir fizines vaiko galias, lavinti juos su meile ir pagarba, puoselėti ir tobulinti gyvenamąją aplinką“, – rašoma Kardokų gamtos mokyklos tinklalapyje. Visa tai ne tik žodžiai, bet iš tiesų vykstantis procesas, kuris savo gražiomis idėjomis sudomina vis daugiau žmonių, norinčių, kad jų atžalos būtų ugdomos vadovaujantis žmogiškąsias vertybes puoselėjančiais principais.
Suomijos švietimo ir vaikų ugdymo sistema yra pripažinta geriausia pasaulyje. Kardokų gamtos mokykloje ugdymo procesas vykdomas praktiniu žinių pritaikymu, šioje Skandinavijos šalyje naudojamu gyvenimo temų integravimo į realią aplinką principu. Individualūs, komandiniai projektai ir jų įgyvendinimas į procesą įtraukiant tai, kas tuo metu priimtiniausia vaikui, integruojant ne tik akademinius dalykus (matematiką, geografiją, gimtąją kalbą ir kt.), bet ir humanistinę pedagogiką, charakterio savybių ugdymą, išmintį, drąsa, humaniškumą, teisingumą ir t. t. Kaip teigė Kardokų bendruomenės steigėjas R. Vaičiūnas, ši mokymo sistema buvo kuriama iš to, kas yra geriausiai pasiteisinę vaikų ugdymo procese.
„Viskas prasidėjo nuo darželio ir pradinės mokyklos, dabar išaugo iki aštuntos, šiemet jau dešimtos klasės. Norėtume užauginti mokyklą iki gimnazijos, o gal netgi iki universiteto. Čia puiki vieta, tad kodėl gi ne?“, – tikina viena iš mamų, šioje mokykloje dirbančių mokytojų.
Autorės ir Kardokų gamtos mokyklos nuotraukos
2022.09.03
Susijusios temos - skaitykite: Kazlų Rūda, Kardokų gamtos mokykla, šiltnamis, 3D spausdintuvas