Columbus +12,0 °C Debesuota
Antradienis, 4 Kov 2025
Columbus +12,0 °C Debesuota
Antradienis, 4 Kov 2025

Kailių rinkos atstovė: visuomenės požiūris į tvarumą gana dviprasmiškas

2024/04/05


Po įnirtingų diskusijų ir galingos visuomenės pasipriešinimo bangos 2023 m. rugsėjį Seimas apsisprendė uždrausti kailinių žvėrelių verslą. Nepaisant virsmo kailių rinkoje, verslo atstovai visuomenės atžvilgiu pasigenda racionalumo. Jie klausia: „Ar natūralią žaliavą, kuri pati suyra gamtoje, pakeisdami sintetine, mes esame tvarūs?“

Klimato atšilimas menkina paklausą

Praėjusiais metais daugelis pramonės šakų patyrė gamybos sumažėjimą. Nors ilgalaikėje perspektyvoje daugeliui prognozuojamas augimas, drabužių pramonei sunkmetis gali užsitęsti.

Lietuvos aprangos ir tekstilės pramonės asociacijos (LATPA) generalinė direktorė Gytė Bėkštienė sako, kad vienas didžiausių šio laikotarpio sunkumų verslui – sumažėję užsakymų kiekiai. Tuo metu kailių rinkos atstovų pečius užgulė dar ir papildomi iššūkiai. Vienas jų – kailinių žvėrelių verslo draudimas.

„Įmonės ieško galimybių kitų šalių rinkose. Sprendimas nedžiuginantis, juolab kad ir klimato kaita nėra palanki kailių gamintojų verslui. O ir visuomenės supratimas apie drabužius iš kailio keičiasi. Jeigu seniau natūralūs kailiniai buvo privaloma kiekvienos moters garderobo dalis, šiai dienai pirmenybė teikiama kitoms alternatyvoms“, – sako G. Bėkštienė.

Įmonės „Šilta mada“ įkūrėja Astra Gintautaitė sako, kad praėjusiais metais priimtas sprendimas uždaryti kailinių žvėrelių fermas yra kontraversiškas. Tačiau tai jos valdomam verslui nėra didžiausias pagalys į ratus. Kur kas opesnė problema – dėl šylančio klimato sumenkusi gaminių iš kailio paklausa.

„Daug kalbama apie klimato atšilimą, tačiau mes šį pokytį jaučiame tiesiogiai. Kailis – šaltojo sezono atributas. Atšalus orams, visiems norisi kailinių, natūralaus kailio šiltų pirštinių. Šylančias žiemas, kuomet sniego neturime ne tik kovą, bet ir sausį, aš įvardinčiau kaip didžiausią iššūkį mums. Mada yra antrinis iššūkis. Jeigu žiema būtų šalta, žmogus nežiūrėtų, kas šiuo metu madinga ir kokios jo nuostatos į žvėrelių fermas, jis vis tiek norėtų įsigyti kailinius“, – sako verslininkė.

Anot jos, besikeičiančios aplinkybės skatina pokyčius: „Šylant klimatui, stengiamės savo gaminius perorientuoti – siūti kailinius plonesnius, stilingesnius, gražesnius. O mada visada eina bangomis. Tačiau per eilę metų mes turime subūrę savo auditoriją, kuri yra gana plati. Džiaugiamės, kad turime darbo ir galime kurti“.

Kailį keičia sintetinės žaliavos

Girdint pastaraisiais metais įsivyravusias nuostatas apie kailių rinką, verslininkė pasigenda visuomenės racionalumo. Esą natūralią, gamtoje suyrančią žaliavą keisdami sintetine, tvaresniais netampame.

„Manau, kad šiandien girdime daug dviprasmybių šiuo klausimu. Mes kailį matome kaip natūralų, praktišką, ilgalaikį ir labai tvarų produktą. Gaminant kailinius, sunaudojamos visos atliekos ir atraižos, susiuvami visi, net ir patys mažiausi, gabaliukai. Nebemadingus, senus kailinius persiūname, taisome ir jie tarnauja dešimtmečius“, – pabrėžia A. Gintautaitė.

Verslo įkūrėjos teigimu, natūralus kailis vis sparčiau kaičiamas dirbtiniu, kurio tarša aplinkai – be galo didelė.

„Kažkodėl apie tai nutylima. Yra daug kalbų apie tvarumą, bet mes vis tiek parduotuvėse matome labai daug sintetikos. Gana keistas uždaras ratas. Tenka apgailestauti, kad žmogus tiek daug kalba apie aplinkosaugą, bet atsisako vienos tvariausių žaliavų“, – sako verslininkė.

Nors Lietuvoje kailių rinkai jaučiamas priešiškumas, pasaulinės mados tendencijos diktuoja ką kitą. Kailis niekada nebuvo dingęs nuo garsiausių pasaulio podiumų, o netolimoje ateityje kailinių apdarų galėsime išvysti dar daugiau.

„Niujorko mados savaitėje buvo galima matyti rūbus iš Tibeto ilgaplaukės lamos kailio, avikailio, Toskanos avikailio. Tikrai labai gražūs kailiai, traukiantys akį. „Louis Vuitton“ mados namai niekada nebuvo atsisakę audinių, šinšilų ir lapių kailio. Kiti garsūs prekių ženklai taip pat toliau sėkmingai dirba su šia žaliava. Prognozuočiau, kad šių metų rudens kolekcijose mes matysime kur kas daugiau natūralaus kailio, nei pernai“, – tikina verslininkė.

Negatyvo nejaučia

Nepaisant neigiamų klišių, vyraujančių visuomenėje, verslininkė sako, kad neigiamų komentarų nesulaukia. Anaiptol – klientai džiaugiasi, kad nepalankių aplinkybių akivaizdoje įmonė tęsia darbą ir gali vartotojams pasiūlyti natūralų produktą.

„Rinkoje mūsų yra likusių tikrai nedaug, todėl dirbdami su kailiu, esame unikalūs. Kai ateina žmonės ir dėkoja už tai, kad mes dirbame, jaučiamės pamaloninti. Klientų padėkos mums it užtarnautas medalis. Neigiamo požiūrio mes nejaučiame. Dirbame savo darbą – kuriame, siuvame kailinius. Šiais metais pagyrų ir padėkų iš klientų mes sulaukėme kaip niekada daug. Mums tai yra bene didžiausia motyvacija tęsti darbus“, – teigia verslininkė.

 

Partnerio turinys

Nuotraukoje LATPA generalinė direktorė Gytė Bėkštienė

Dalintis