Atlikdama tinkamumo skirti paramą vertinimą, įvertinusi visų finansavimo šaltinių panaudojimo galimybes, NMA nustato mažiausią projektui įgyvendinti būtiną lėšų sumą. Pareiškėjas turi užtikrinti tinkamą projekto finansavimo šaltinį – skolintas lėšas, paramos lėšas, nuosavas lėšas ar iš veiklos gautinas lėšas. Projekto finansavimo skolintomis lėšomis nereikalaujama pagrįsti tuo atveju, kai projektą numatoma finansuoti suteikiama lengvatine paskola.
Vienu iš finansavimo šaltinių pasirinkę paskolą, ūkininkai privalo atsakingai įvertinti savo galimybes ją grąžinti pagal sutartas sąlygas. Pareiškėjai taip pat turi nuspręsti, kuri paskola jiems tinka labiausiai – įprastinė ar lengvatinė, jeigu tai numatyta SP priemonės įgyvendinimo taisyklėse. Pažymėtina, kad skiriasi įprastinės ir lengvatinės paskolos gavimo bei grąžinimo sąlygos.
Vertindama paraišką, NMA turi įsitikinti, kad pareiškėjas, numatęs projektą finansuoti iš skolintų lėšų, gali užtikrinti, kad jis tikrai gaus paskolą reikalingai sumai finansuoti. Todėl su paraiška turi būti pateikti skolinimosi galimybes įrodantys dokumentai.
Ar gali paskolą suteikti fizinis asmuo?
Lėšos projektui finansuoti gali būti skolinamos tik iš finansinių institucijų.
Kokius dokumentus reikia pateikti kartu su paraiška, kai ketinama dalį projekto finansuoti skolintomis lėšomis?
Kartu su paramos paraiška reikia pateikti paskolos suteikimo galimybę patvirtinančius finansų įmonės arba kredito įstaigos arba sutelktinio finansavimo platformų operatorių dokumentus. Sutelktinio finansavimo platformos operatorių sąrašą galima rasti Lietuvos banko interneto svetainėje adresu www.lb.lt. Pažymėtina, kad skolintomis lėšomis užtikrinami finansavimo šaltiniai gali būti tikslinami paramos paraiškos vertinimo metu.
Ar galima keisti finansavimo šaltinius?
Projekto finansavimo šaltinius galima keisti po sprendimo dėl paramos skyrimo arba paramos sutarties sudarymo iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos, tačiau tik tuo atveju, jei keičiama finansavimą skirianti finansų įmonė, kredito įstaiga arba sutelktinio finansavimo platformos operatorius, arba investuojama didesnė nuosavų lėšų dalis.
Ar leidžiama už paramos lėšas įgytą turtą įkeisti kredito įstaigai?
Įkeisti už paramos lėšas įgytą ar sukurtą turtą NMA gali leisti tik tai finansų įmonei arba kredito įstaigai, arba sutelktinio finansavimo platformos operatoriui, kuri (kuris) suteikė paskolą projektui įgyvendinti. Įkeičiamas turtas turi būti skirtas paskolos, kuria finansuojamas projekto įgyvendinimas, grąžinimui užtikrinti.
Kada būtina NMA pateikti pasirašytą paskolos sutartį?
Su finansų įmone arba kredito įstaiga pasirašytą paskolos arba per sutelktinio finansavimo platformos operatorių su projekto finansuotoju pasirašytą paskolos arba finansinės nuomos (lizingo) sutartį paramos gavėjas turi pateikti:
NMA nereikalauja, kad paramos gavėjas grąžintų paskolą bankui iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos. Paskolos grąžinimo laikotarpis yra pareiškėjo ir banko susitarimo objektas.
Skolintos lėšos pagrindžiamos kartu su paramos paraiška pateikiant finansų įmonės arba kredito įstaigos paskolos arba per sutelktinio finansavimo platformos operatorių suteikiamos paskolos suteikimo galimybės patvirtinimo dokumentus.
Lengvatinė paskola – tai paskola, suteikiama ūkininkams palankesnėmis sąlygomis, nei siūloma komercinių paskolų rinkoje. Primintina, kad lengvatinė paskola skiriama investicijoms, reikalingoms verslo planui įgyvendinti ir (arba) apyvartiniam kapitalui. Gavusieji NMA pažymą, patvirtinančią jų tinkamumą gauti lengvatinę paskolą, toliau dėl paskolos jau gali kreiptis į finansų tarpininkus, kurių sąrašas skelbiamas NMA interneto svetainėje bei ILTE interneto svetainėje.
Vienam paskolos gavėjui gali būti suteikta 200 000 Eur lengvatinė paskola. Lengvatinės paskolos lėšomis gali būti apmokėta 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų.
Ilgiausias laikotarpis, kuriam gali būti suteikta lengvatinė paskola, – 5 metai nuo paskolos sutarties su finansų tarpininku pasirašymo, o kreipiantis paskolos tik apyvartiniam kapitalui – 3 metai nuo paskolos sutarties su finansų tarpininku pasirašymo. Vienam paskolos gavėjui pagal priemonę gali būti suteikta tik viena paskola.
Finansų tarpininkas, įvertinęs pareiškėjo tinkamumą gauti lengvatinę paskolą, priima sprendimą dėl jos suteikimo. Priėmus teigiamą sprendimą, pareiškėjas kviečiamas pasirašyti paskolos sutarties su finansų tarpininku.
Pareiškėjas, gaunantis lengvatinę paskolą, prisiima įgyvendinimo bei administravimo taisyklėse nustatytus įsipareigojimus ir jų privalo laikytis iki paskolos finansų tarpininkui sugrąžinimo.
Atkreiptinas dėmesys, kad lengvatinių paskolų numatytoms veikloms vykdyti palūkanos yra mažesnės nei rinkoje – jos skaičiuojamos tik finansų tarpininkų daliai. Lengvatinės paskolos lėšomis gali būti apmokama 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų.
Paskolos lėšomis iki 100 proc. galima finansuoti tiek tinkamų investicijų į materialųjį, nematerialųjį, biologinį turtą įsigijimą, taip pat ir sumokėtą PVM, tiek papildyti apyvartinį kapitalą. Apyvartiniam kapitalui papildyti skirtos paskolos lėšomis galima finansuoti trumpalaikio turto įsigijimą, debitorinius įsipareigojimus, darbo užmokestį, kitus mokesčius bei apyvartines išlaidas, būtinas ūkinei veiklai vykdyti. Tai palengvina ūkininkams sezoninius iššūkius, leidžia stabilizuoti veiklą, efektyviau valdyti finansinius srautus ir planuoti ilgalaikes investicijas.
Ar NMA išduota pažyma garantuoja lengvatinės paskolos gavimą?
Finansų tarpininkas atlieka pareiškėjo tinkamumo gauti paskolą įvertinimą, vadovaudamasis savo vidaus tvarkomis ir procedūromis, ir priima sprendimą dėl lengvatinės paskolos suteikimo.
Kokia tolimesnė eiga, kai finansų tarpininkas priima teigiamą sprendimą dėl paskolos suteikimo?
Jei sprendimas teigiamas, tolesnė eiga priklauso nuo to, ar lengvatinė paskola yra derinama su dotacija, ar prašoma tik lengvatinės paskolos investicijoms ir (arba) apyvartiniam kapitalui.
Kai asmuo teikė NMA paraišką ir prašė paramos dotacijai ir lengvatinei paskolai:
Pareiškėjui svarbu žinoti:
Kai prašoma paramos tik lengvatinei paskolai
Finansų tarpininkas apie priimtą sprendimą dėl lengvatinės paskolos suteikimo per 5 darbo dienas informuoja NMA, o su pareiškėju pasirašo paskolos sutartį. Jeigu finansų tarpininkas priima spendimą neteikti paskolos, pareiškėjas privalo apie tai informuoti NMA ir paraišką išregistruoti. Pareiškėjas paraiškos išregistruoti negali tuo atveju, jei NMA nustato ir informuoja pareiškėją apie paramos paraiškos trūkumus, dėl kurių pradedamas pažeidimo tyrimas.
Ar galima tą pačią investicijos kainos dalį dengti ir paramos lėšomis, ir paskolos lėšomis?
Dotacija (vienkartinė išmoka) negali būti naudojama finansavimui, gautam pagal lengvatinę paskolą, apmokėti. Lengvatinė paskola negali būti naudojama išankstiniam dotacijos finansavimui.
NMA taip pat primena, kad vis dar galima teikti paraiškas pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano skatinamąją finansinę priemonę „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“. Šiuo metu priimamos paraiškos tik lengvatinėms paskoloms gauti. Paraiškas galima teikti iki spalio 31 d. 17.00 val., tačiau ne ilgiau nei pasiekiama paraiškų priėmimo etapui skirta lėšų suma. Paraiškos priimamos tik darbo dienomis nuo 8.00 val. iki 17.00 val.
Primintina, kad paraiškų teikimo etapui skirta 5 mln. eurų, o pagal priemonę remiamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų ir (ar) amoniako išmetimus mažinančių bei oro kokybę gerinančių technologijų diegimas ūkyje (privaloma veikla), biodujų gamyba iš gyvulininkystėje susidarančio mėšlo ir kitų biologiškai skaidžių žemės ūkio atliekų. Taip pat remiamos investicijos į perėjimą prie aukštesnių nei pareiškėjui privalomi ūkinių gyvūnų gerovės standartų.
Finansavimo gali kreiptis tiek fiziniai asmenys, turintys Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme nustatyta tvarka savo vardu įregistruotą ūkininko ūkį, tiek juridiniai asmenys, savo vardu įregistravę žemės ūkio valdą.
Detalią informaciją apie paraiškų teikimą galite rasti čia.
Nr. 194/7