Budapešto deklaracija (1) – „Tai labai geras atspirties taškas“ (Ursula von der Leyen) (2)
Signalą mažinti administracinę naštą ES ir nacionaliniu lygmeniu davė Europos Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen savo metiniame pranešime apie Sąjungos padėtį 2023 m. (3). ES vadovai priėmė Budapešto deklaraciją, kurioje išreiškė vieningą nuomonę šiuo klausimu (1).
Tačiau, nepaisant aukščiausių ES vadovų pastangų, ignoruojant komunikato „Maisto ir ūkininkavimo ateitis“ ketinimus, BŽŪP vis dar užkrauna didelę naštą ūkininkams.
Tęsiamas nurodymų teikimas iš viršaus į apačią, taisyklės yra labai griežtos, net iki ūkių lygmens. Labai dažnai valstybių narių administracijos priskiria nereikalingą naštą (perteklinį reglamentavimą) (4).
Žmonių, kurie nesupranta žemės ūkio ir veikia tik pagal įstatymo raidę, vykdoma kontrolė lemia sankcijas, kurios paprastai yra neproporcingos, netgi atgrasančios nuo užsiėmimo žemės ūkio veikla.
ES ūkininkai yra dirvožemio ir kitų gamybos veiksnių, taip pat juos supančios gamtinės aplinkos sergėtojai. Ūkininkai ir jų šeimos patys gyvena toje aplinkoje. Todėl reikalaujame pasitikėti mūsų išmintimi ir kompetencija, mažiau kištis į mūsų sprendimus ir raginame labiau patarti, o ne bausti, remiantis formaliais sumetimais.
Priedas – nebaigtinis probleminių klausimų, į kuriuos reikėtų atsižvelgti, sąrašas.
|
Probleminės temos |
Paaiškinimas |
1. |
Žemės ūkio veiklos apibrėžimas |
Eliminuoti „sofos ūkininkus“ |
2. |
GAAB 1 Daugiamečių žolynų išlaikymas, grindžiamas daugiamečių žolynų ir žemės ūkio paskirties žemės santykiu nacionaliniu, regioniniu, subregioniniu, valdų grupių ir valdų lygmenimis, palyginti su ataskaitiniais 2018 m. Maksimalus sumažinimas 5 proc., palyginti su ataskaitiniais metais. |
Problemiškas daugiamečių žolynų apibrėžimas. Iš viršaus į apačią nukreipto holistinio ekonominių-socialinių-aplinkos aspektų ir struktūrinių pokyčių vertinimo trūkumas, ypač nykstant gyvulininkystei. Koks yra laikinų 2–3–4 metų žolių, auginamų ariamojoje žemėje (sėjomainoje), vaidmuo? |
3. |
GAAB 2 Šlapynių ir durpynų apsauga |
Pasenę žemėlapiai, kurie neatspindi tikrosios situacijos. Formalūs ir neproporcingi apribojimai, trukdantys efektyviai naudoti žemę. Nacionalinis perteklinis reglamentavimas. |
4. |
GAAB 4 Apsaugos ruožų išilgai vandentakių įrengimas. |
Tiksliųjų technologijų ir tiksliosios inžinerijos galimybių ignoravimas. Nacionalinis perteklinis reglamentavimas. |
5. |
GAAB 5 Žemės dirbimo valdymas, siekiant sumažinti dirvožemio degradacijos riziką ir eroziją, be kita ko, atsižvelgiant į šlaito nuolydį. |
Keliami teoriniai, neatitinkantys realios vietos situacijos, neproporcingi reikalavimai. |
6. |
GAAB 6 Minimali dirvožemio danga, siekiant išvengti, kad dirvožemis būtų tuščias pažeidžiamiausiais laikotarpiais, kaip nustato valstybės narės. |
Formalus ir paviršutiniškas požiūris į dirvožemio erozijos problemą, palyginti su paties ūkininko pastangomis. Iš viršaus į apačią nukreipto holistinio ekonominių-socialinių-aplinkos aspektų vertinimo stoka. |
7. |
GAAB 7 Sėjomaina ariamojoje žemėje, išskyrus vandenyje auginamus pasėlius. Be to, valstybės narės gali nuspręsti leisti ūkininkams ir kitiems paramos gavėjams laikytis šio standarto įvairinant pasėlius. |
Ūkio specifikos ignoravimas, pvz., kukurūzų auginimas silosui aplink ūkius esančiose teritorijose, kuriose teigiamas bendras dirvožemio maistinių medžiagų balansas. Nacionalinis perteklinis reglamentavimas. |
8 |
VR 1 Vandens politika. VR 2 Tarša nitratais. |
Nacionalinis perteklinis reglamentavimas. |
9 |
VR 3 Laukinių paukščių apsauga. |
Nacionalinis neatsakingumas įgyvendinant kitas Direktyvos 2009/147/EB 1 straipsnio priemones, tokias kaip paukščių rūšių valdymas ir kontrolė, siekiant užkirsti kelią didelei žalai pasėliams, gyvuliams. |
10 |
VR 7 Augalų apsaugos produktų teikimas į rinką. |
Augalų apsaugos produktų (AAP) veikliųjų medžiagų registracijos atnaujinimas. Veiksmingų AAP patvirtinimas probleminių piktžolių (pvz., Alopecurus myosuroides), kenkėjų (pvz., Bruchus rufimanus, Brassicogethes aeneus, Ceutorhynchus napi) kontrolei. |
11 |
VR 8 Tvarus pesticidų naudojimas |
|
12. |
Nereikšmingos pasekmės atitinkamo standarto ar reikalavimo tikslo pasiekimui (Reglamento 2021/2116 85 straipsnio 3 dalis). |
Apibrėžimo nėra, taikomos sankcijos. |
13. |
Socialinis sąlygiškumas. |
Nutraukti dvigubų (nacionalinių ir BŽŪP) sankcijų / baudų taikymą ūkininkams. |
Pirmininkas Jonas VILIONIS
Lietuvos žemės ūkio taryba