Smalsumas veda tolyn
Kiekvienai amžiaus grupei siūlomos veiklos skatina vaikų smalsumą. Į darželius vežamos smulkiųjų gyvūnų parodėlės, vaikai stebi gyvūnų ir paukščių elgseną, reakciją į žmogaus veiksmus, pavyzdžiui, glostymą, gyvūnų tarpusavio santykius. Vyresnieji, pirmokai-ketvirtokai, važiuoja į ūkius, kur mato ūkinių gyvūnų įvairovę, stebi juos jų gyvenamoje aplinkoje. Vyriausieji – 5-8 klasių moksleiviai – „prisimatuoja“ žemdirbiškas profesijas mokslo ir mokymo įstaigose.
„Dalyvauti Šviečiamojoje gyvulininkystės programoje, ypač vyresniems moksleiviams, ne iškart būna įdomu. Tačiau po pirmųjų pamokų, susitikimų darosi vis įdomiau ir smalsiau, – įspūdžiais dalijosi Alytaus Likiškėlių progimnazijos moksleivė Kamilė. – Niekada nesidomėjau, kuo minta naminiai paukščiai – žąsys, antys, kodėl poniai vadinami poniais, nors atrodo kaip arkliai.“
Moksleiviai pasakojo, kad po užsiėmimų ir ypač po išvykų į ūkius ar universitetą būna kupini įspūdžių, kuriais dalijasi su savo šeima ir draugais.
Tobulėjimo galimybė pedagogams
Kasmet dalyvauti programoje atrenkama 40 paraiškų iš visų, pateiktų konkursui. Laimėję konkursą pedagogai džiaugiasi, kad turi galimybę pateikti vaikams įvairesnių ir dažnam naujų temų, veiklų, o ir patys tobulėja. „Nėra geresnės ugdymo medžiagos augančiam žmogui mokytis dėmesingumo, meilės, atjautos, pareigos, atsakomybės ir visų kitų gražiausių žmogiškųjų vertybių, kaip gyvūnijos pasaulis, – sakė Kauno r. Kulautuvos lopšelio-darželio direktorės pavaduotoja ugdymui Sigutė Mikalauskaitė-Garšanovė. – Kartu tai ir didelė pagalba mokytojams, nes programa ir gaunama metodinė medžiaga skatina puikias idėjas vaikų ugdymo veiklai.“
Mosėdžio gimnazijos direktoriaus pavaduotoja Virginija Jonkuvienė į Šviečiamosios gyvulininkystės programos veiklas stengiasi įtraukti 5-8 klasių moksleivius. Jos manymu, toks amžius tinkamas profesiniam orientavimui, skatinimui daugiau sužinoti apie žemės ūkio specialistų darbą. „Su vyresniaisiais lankomės ne tik ūkiuose, bet ir Žemės ūkio akademijoje. Esu ir karjeros specialistė, todėl gerai suprantu, kaip yra svarbu laiku ir įdomiai pateikti vaikams jų karjeros galimybes ir naujausias naudojamas technologijas žemės ūkyje,” – sakė V.Jonkuvienė.
„Kai vis rečiau išvažiavę už miesto matome besiganančius gyvulius, vis mažiau jų pas senelius ar gimines kaime, jaunimui Šviečiamoji gyvulininkystės programa tampa bendrojo išsilavinimo dalimi, – sakė Žemės ūkio agentūros direktorius Jonas Balkevičius. – Jei kasmet per 1000 vaikų galės iš arčiau pažinti ūkininko ir žemės ūkio specialisto profesiją, mes džiaugsimės darantys tikrai naudingą darbą.”
Programa – idėjų ir kūrybiškumo išbandymas
2024 m. Šviečiamosios gyvulininkystės programos veiklose dalyvavo beveik pusantro tūkstančio vaikų. Visus mokslo metus besitęsusią pažintį su žemės ūkiu vainikavo kūrybinių darbų konkursas „Gyvulininkystė ir MES“. Iš visų, dalyvavusių programoje, kūrybiniame konkurse geriausiai buvo įvertintos po tris iš kiekvienos amžiaus grupės.
Tarp ikimokyklinukų geriausiais buvo pripažinti šių įstaigų darbai: 1 vieta – Vilniaus lopšelis-darželis „Vandenis“; 2 vieta – Alytaus „Vilties“ mokykla-darželis;3 vieta Kauno r. Giraitės darželis.
1-4 klasių amžiaus grupės lyderiais tapo: 1 vieta – Vilniaus Joachimo Lelevelio inžinerijos gimnazija;2 vieta – Pasvalio Svalios progimnazija; 3 vieta – Joniškio„Saulės“ pagrindinė mokykla.
Vyriausiųjų grupėje (5-8 klasės) nugalėjo: 1 vieta – Skuodo r. Ylakių gimnazija; 2 vieta – Jurbarko Naujamiesčio progimnazija; 3 vieta – Skuodo r. Mosėdžio gimnazija.
Specialiąsias nominacijas pelnė (1-4 klasės):Už kūrybiškumą – Kaišiadorių r. Rumšiškių Antano Baranausko gimnazija;Už bičiulystę – Panevėžio Alfonso Lipniūno progimnazija.
Konkurso 1-3 vietų ir specialiųjų nominacijų nugalėtojams bus įteiktos padėkos ir prizai.
Pasak Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) kūrybinių darbų vertinimo komisijos vadovo Sauliaus Jasiaus, stebina vaikų kūrybingumas. „Darbuose matyti, kad ieškoma naujų išraiškos būdų, naudojamos įvairios technikos, pasitelkiamos ir technologijos, – sakė ŽŪM Tvarios žemė ūkio gamybos ir maisto pramonės departamento direktorius S. Jasius. – Maloniai stebina video ir kitų technologijų naudojimas, mokytojų rodoma iniciatyva, jų lyderystė pirmuosiuose etapuose. Tai „uždega“ kibirkštėlę, kuri tampa vaikų varomąja jėga tolesniuose programos etapuose.“
„Medialogas“ informacija