Remiantis Rinkimų kodeksu ir kitais politinės reklamos skelbimą reglamentuojančiais teisės aktais, VRK primena iki tol galiojusias rekomendacijas dėl politinės reklamos skleidimo ir vertinimo. Čia įtrauktos ir detalios įžvalgos dėl sveikinimų vertinimo politinės reklamos požiūriu.
SVARBU ŽINOTI! 2025 m. kovo 16 d. vyksiančių Joniškio ir Jonavos rajonų bei Panevėžio miesto savivaldybių merų rinkimų politinė kampanija jau yra prasidėjusi, todėl visa atlygintinai skleidžiama politinė reklama turi būti pažymėta.
Primename, kad politinių organizacijų atlygintinai skleidžiama informacija laikoma politine reklama, o jos žymėjimas priklauso nuo to, ar vyksta politinė kampanija.
Vertinant politikų, politinių organizacijų, partijų skyrių ar jiems vadovaujančių asmenų atlygintinai skleidžiamus sveikinimus atsižvelgiama, ar sveikinimą viešojoje erdvėje bei žiniasklaidos priemonėje publikuojantis asmuo planuoja kandidatuoti vienuose iš šių trejų merų rinkimų, ar kelia juose kandidatus ir pan. Taip pat kreipiamas dėmesys ir į tai, iš kokių lėšų apmokamas skelbiamas turinys.
Kiti svarbūs aspektai – ar sveikinimo tekste yra agitacinio pobūdžio informacijos bei ar yra publikuojama sveikinimą pasirašiusio asmens nuotrauka.
Rekomendacijos dėl politinės reklamos skleidimo ir vertinimo yra patvirtintos VRK sprendimu. Jos galioja politinės kampanijos laikotarpiu bei laikotarpiu tarp politinių kampanijų ir nurodo bendrąsias gaires dėl informacijos vertinimo politinės reklamos reguliavimo požiūriu.
Taigi, šiuo metu vykstant trijų savivaldybių merų rinkimų politinei kampanijai, visa atlygintinai skleidžiama politinė reklama, įskaitant sveikinimus, turi būti pažymėta.
Svarbu pažymėti, kad VRK kiekvieną galimą pažeidimą dėl politinės reklamos vertina atskirai ir priima sprendimą atsižvelgusi į konkretaus tyrimo metu surinktą medžiagą.
Politinės kampanijos laikotarpiu vertinant politikų sveikinimus politinės reklamos požiūriu, atsižvelgiama, ar politikas kandidatuoja artėjančiuose rinkimuose, iš kokių lėšų apmokamas skelbiamas turinys, ar publikuojama sveikinimą pasirašiusio asmens nuotrauka, ar sveikinimo tekste yra agitacinio pobūdžio informacija.
Agitacijos požymiais laikomi: logotipas, politinės organizacijos pavadinimas ir kiti bet kokie tiesioginiai bei netiesioginiai elementai, skirti politikui propaguoti.
*politinės kampanijos laikotarpiu visos politinės kampanijos išlaidos turi būti apmokėtos iš politinės kampanijos sąskaitos. Apmokėjus šiuos sveikinimus kitomis lėšomis, sveikinimas gali būti pripažintas politine reklama pagal turinį ir formą ir nustatytas politinės kampanijos finansavimo pažeidimas.
Lietuvos Respublikos Prezidento, Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko, Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko ir asmenų, laikinai einančių nurodytas pareigas sveikinimai (su nuotrauka, bet be agitacinių elementų), neatlygintinai skleidžiami visuomenės informavimo priemonės arba pačios institucijos, gali būti nelaikomi politine reklama.
VRK informacija