Būtent dėl šios priežasties, praėjus daugiau nei trims dešimtmečiams nuo nepriklausomybės susigrąžinimo, vėl ir vėl turime kelti visuomenėje klausimą ir inicijuoti diskusijas, kad patys pagaliau suvoktume, kas yra valstybė ir kokia yra piliečio vieta joje.
Dar aktualesnis šis klausimas tapo dabar, kai „Teltonikos“ įkūrėjas Arvydas Paukštys neišlaikė ir visi tada pamatėme bei garsiai įvardijome, kad karalius juk tikrai nuogas… prasidėjo grandininė reakcija ir kalba dabar jau visi. Klausimas, kaip tą paversti realiais rezultatais, kad viskas nesibaigtų tik garo nuleidimu?
Viešojo sektoriaus efektyvumas
Verslas jau daug metų kalba apie tai, kad reikia apsispręsti, kokio mes viešojo sektoriaus norime. Jokiose strategijose, jokiose diskusijose apie tai nekalbama. Klausimas yra ne algos dydis. Klausimas yra, kokio dydžio ir kokias paslaugas viešasis sektorius turėtų teikti ir kokie žmonės ten turėtų dirbti. Efektyvus viešasis sektorius užtikrina valstybės funkcionavimą, tad galvojant, jog jame gali likti dirbti žmonės, kurių darbo kokybė yra abejotina, iš esmės silpninamas ne tik pats sektorius, bet ir valstybė.
Verslas jau seniai suprato, kad vienas veikti efektyviai negali, kadangi viešasis sektorius veikia verslo aplinką per derinimo ir planavimo procedūras, struktūrinės paramos įsisavinimą ir t. t. Ir „Teltonikos“ išviešintas atvejis tą patvirtino. Efektyvaus viešojo sektoriaus veikimas yra ypač svarbus, nes nuo jo priklauso tiek verslo, tiek visos ekonomikos plėtros sparta.
Mes jau daugelį metų kalbame, kad viešojo sektoriaus sprendimai ir reguliavimas daro labai didelę įtaką privataus sektoriaus veikimui. Pagaliau akivaizdžiai pamatėme, kaip tai veikia praktikoje ir kokias pasekmes turi jo neveiksnumas. Tad vėl turime grįžti ne tik žodžiais, bet ir veiksmais, spręsdami tokius klausimus, kaip atsakomybė priimant sprendimus, viešojo sektoriaus kompetencijos ir profesionalumas. Akivaizdu, kad vystantis valstybei, technologijoms ir globalioms permainoms ateinant į visas be išimties sritis, adekvatus augimas ir permainos labai reikalingi ir viešajame sektoriuje.
Turime pagaliau pripažinti, kad politikų noras auginti savo galią sprendimų priėmimo procesuose silpnino ir naikino stipriausią viešojo sektoriaus sluoksnį – iš jo pasitraukė mąstantys ir nebijantys atsakomybės žmonės. O nustekendami viešąjį sektorių mes nustekename valstybę – lėtiname valstybės augimo tempą.
Galimi sprendimai
Net neabejoju, kad „Teltonikos“ problemos bus sprendžiamos ir projektas pajudės, bet negalime čia ir nurimti. Įsivardykime problemas ir ieškokime sprendimų:
Sąrašą galima tęsti ir tęsti, bet pirmiausia turime suvokti, kad valstybės tarnautojų priimami sprendimai daro didelę įtaką piliečių gyvenimui. Sprendimų priėmimas viešajame valdyme yra sudėtingas ir labai svarbus procesas. Turi keistis politikų požiūris, o ir pati visuomenė turi aktyviau įsilieti į valstybės gyvenimą.
Teisės ir pareigos
Dabar daugelis politikų, man rodos, valstybę suvokia kaip tautos gyvenimo formą ir politinės valdžios darinį, kuriam būdingi tokie bruožai, kaip atstovavimas visuomenei, sprendimų priėmimas jos vardu, privalomų visiems visuomenės nariams sprendimų priėmimas ir jų įgyvendinimas, prireikus panaudojant valstybės galią.
Aš manau, kad demokratinė valdžia egzistuoja tam, kad tarnautų žmonėms, tačiau demokratinėse valstybėse piliečiai taip pat turi sutikti laikytis taisyklių ir įsipareigojimų, kuriais jie yra valdomi. Demokratijos piliečiams suteikia daug laisvių, įskaitant laisvę nesutikti su valdžia ir ją kritikuoti. Būti tikru valstybės piliečiu yra kiekvieno mūsų darbas ir pareiga – pilietiškumas demokratinėje valstybėje reikalauja dalyvavimo, atsakomybės ir kantrybės. Kartu su teisėmis mes gauname ir pareigas. Kiekvienas mūsų turi pats vertinti valstybės veiklą, dalyvauti politiniuose procesuose, kad užtikrintų valstybės veikimą visų piliečių interesams. Demokratija reikalauja investuoti laiko ir sunkaus darbo – žmonių Vyriausybė reikalauja nuolatinio žmonių budrumo ir paramos.
Kiekvienas pagaliau turi grįžti prie savo santykio su valstybe, kurį taikliausiai, matyt, yra apibūdinęs vienas iškiliausių XX a. ekonomistų Miltonas Friedmanas, teigęs, kad laisvam žmogui valstybė nėra nei dovanų dalytoja, nei ponia, kuriai reikia tarnauti. Laisvas žmogus neklausia, nei ką jam gali duoti valstybė, nei ką jis gali duoti savo valstybei. Valstybė jam – tai priemonė, galinti būti naudinga visiems mums, siekiant, kad asmeniniai įsipareigojimai būtų vykdomi, kad kiekvieno mūsų tikslai būtų įgyvendinami. Tik atėjus tokiam suvokimui, turėsime demokratinei valstybei būdingus santykius, kur politikai jau negalės sau leisti teiginių „mes – valstybė“, „valstybės pinigai“, „mes nuspręsime“, „reikėjo man pranešti“… Kur pagaliau visų bus suvokta, kad valstybė – tai kiekvienas mūsų, o ne politikas ant tribūnos, kad pinigai yra ne valstybės ar savivaldybės, o kiekvieno mūsų – mokesčio mokėtojo, – ir kad kiekvienas politikas ir biurokratas leidžia ne valstybės, o mūsų visų pinigus ir jų šventa pareiga negalvoti, kaip kuo daugiau surinkti ir teisingai padalyti, bet kaip atsakingai ir efektyviai paskirstyti ir panaudoti visų mokesčių mokėtojų pinigus. Ir kad jų visų šventa pareiga – atsiskaityti ir prisiimti atsakomybę už savo sprendimus. Ir ne politikai kuria darbo vietas, o verslas. Ir verslas yra valstybės ekonomikos stuburas, nes jis kuria vertę, įdarbina žmones, augina didžiausią dalį šalies ekonominio pyrago.
Gal kažkas pagalvos, kad jau pasirinkome, nes ką tik baigėsi Seimo rinkimai. Bet dabar formuojama Vyriausybė, darbą pradėjo naujas Seimas, tad pats laikas kiekvienam pergalvoti savo santykį su valstybe ir naujai formuoti savo elgseną.
--
Robertas Dargis yra Lietuvos pramonininkų konfederacijos viceprezidentas