Lietuvos prezidento Gitano Nausėdos teigimu, laivas-saugykla – bendras viso regiono energetinio atsparumo simbolis.
„Einant laikui, laivas tapo Lietuvos politinės valios simboliu, pademonstravo mūsų įsipareigojimus siekti energetinės nepriklausomybės. Projektas pakeitė mūsų energetinį pažeidžiamumą stiprybe, priklausomybę – autonomija“, – penktadienį „Independence“ perdavimo Lietuvai ceremonijoje Klaipėdoje sakė G. Nausėda.
Joje šalies vadovas perdavė Lietuvos vėliavą specialiųjų operacijų kariams, kurie trispalvę nuplukdė bei iškėlė laive.
Renginyje taip pat dalyvavę Latvijos, Estijos ir Lenkijos prezidentai gyrė Lietuvą už jos sprendimą stiprinti Baltijos šalių ir Lenkijos saugumą.
Lenkijos vadovas Andrzejus Duda (Andžejus Duda) laivą vadino „didžiule Lietuvos sėkme“.
„Šiandien matome ir nuoširdžiai vertiname savalaikį Lietuvos sprendimą diversifikuoti energijos tiekimą bei pagerinti regiono energetinį saugumą ir atsparumą“, – ceremonijoje pabrėžė A. Duda.
„Jis tapo ne tik Lietuvos bet ir Latvijos, Estijos, Suomijos ir Lenkijos energetinio saugumo simboliu“, – teigė Estijos prezidentas Alaras Karisas.
2014-aisiais prezidente buvusi ir SGD terminalo iniciatore laikoma Dalia Grybauskaitė kalbėjo, jog sprendimas turėti šį terminalą priimtas sudėtingais laikais, kai visame pasaulyje ir Lietuvoje buvo gili ekonominė krizė.
„Po 2010 metų sprendimas buvo labai aiškus, kad negalime priklausyti nuo Rusijos, ypač dujų. Negalėjome pakęsti to spaudimo, kuriuo jie norėjo priversti mus atsiklaupti ir tapti korumpuotais politikais“, – ceremonijoje sakė D. Grybauskaitė.
Pasak jos, „Independence“ tuo metu buvo pirmasis regione ir antrasis Europoje SGD laivas-saugykla.
„Tuo metu rinkos nebuvo. Laivus galėjome tik išsinuomoti, bet neįsigyti“, – pabrėžė D. Grybauskaitė.
Buvusi šalies vadovė dėkojo Norvegijai, kurios bendrovė atlaikė Rusijos spaudimą.
„Pasiūlymus (statyti laivą – BNS) pateikė penkios valstybės, bet Rusija keturias iš tų valstybių pašalino. Ir mes nebendradarbiavome su tomis valstybėmis. Bet Norvegija atsilaikė“, – teigė buvusi prezidentė.
Laivą už 138,04 mln. eurų iš Norvegijos bendrovės „Hoegh Evi“ penktadienį išpirko valstybės valdoma bendrovė „KN Energies“.
„Projektas nutraukė Rusijos energetinį monopolį ir sumažino dujų kainas. Tačiau jis susijęs ne tik su ekonominėmis naudomis. Rusijos agresijos prieš Ukrainą akivaizdoje Lietuva dar kartą parodė savo tvirtą narystę tarptautinėje bendruomenėje“, – renginyje kalbėjo „KN Energies“ generalinis direktorius Darius Šilenskis.
Iki šiol su Singapūro vėliava plaukiojęs „Independence“ išbrauktas iš šios šalies laivų registro.
„Hoegh Evi“ įmonė Lietuvoje dar iki 10 metų liks jo operatorė, o maksimali sutarties su ja suma – 225 mln. eurų.
„KN Energies“ tapus laivo-saugyklos savininke paslaugų kaina terminalo naudotojams iš esmės nesikeis.
2022-ųjų balandį Lietuvai visiškai nutraukus rusiškų dujų importą, išskyrus tranzitą į Kaliningradą, Klaipėdos SGD terminalas tapo pagrindiniu šalies dujų tiekimo šaltiniu.
SGD laivo nuoma bendrovei „KN Energies“ per dešimt metų kainavo apie 689 mln. JAV dolerių (šios dienos kursu – apie 651 mln. eurų).
Autorius Lukas Juozapaitis / BNS