Žemės ūkio ministerijos ir VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros (Agentūra) iniciatyva parengta ir jau aštuntus metus įgyvendinama Šviečiamosios gyvulininkystės programa (Programa) – šiuolaikiškas būdas moksleivius supažindinti ne tik su moderniais šalies ūkiais, bet ir gyvulininkystės perspektyvomis, sykiu paneigti stereotipus, atsakyti į klausimus ir parodyti, kad ūkiai šiandien visai kitokie.
Renkasi per mažai
Specialistai patvirtina: ankstyva pažintis su veterinaro ar gyvulininkystės specialisto profesija svarbi ne tik todėl, kad šių specialistų ypač trūksta, bet ir todėl, kad šias profesijas lydi daugybė mitų.
Dešimties ugdymo įstaigų 5–8 klasių moksleiviai šįmet Programos įgyvendinimo metu lankėsi nuo 1936-ųjų veikiančioje Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Veterinarijos akademijoje (LSMU VA), kur įsitikino: veterinarinės medicinos ar gyvūnų mokslą pasirinkę studentai dirba ne tik su naujausiomis technologijomis, išbando jas ar net diegia patys, bet ir gali prisidėti prie modernių ūkių augimo ir vis spartesnio išmanėjimo.
Kaip patikino Veterinarijos akademijos Gyvūnų mokslų fakulteto dekanas prof. dr. Rolandas Stankevičius, gyvūnų mokslų specialistų stygius ypač didelis. Jų kasmet reikėtų parengti bent 60, tačiau pastaruosius kelerius metus studijas Lietuvos aukštosiose mokyklose renkasi vis mažiau abiturientų, tad juos tenka ne tik dar labiau sudominti gyvulininkystės perspektyvomis, bet ir griauti stereotipus, kad gyvūnų mokslų specialistų darbas nešvarus ir neįdomus.
Priešingai, ūkius valdo robotai, juose diegiamos šiuolaikiškos technologijos, dirbtinis intelektas, tad specialistų pareiga – kontroliuoti visus ūkyje veikiančius procesus: užtikrinti kokybiškų pašarų paruošimą, gyvulių gerovę ir produkcijos kokybę.
Šias studijas, įprastai, renkasi motyvuoti studentai, dauguma dirba jau studijų metu: tiek valstybės sektoriuje, tiek gyvulių veislininkystės sistemoje.
„Labai svarbu, kad vaikai nuo mažens susipažįsta su tuo, kas vyksta ūkiuose, su šiuolaikinėmis technologijomis. Stereotipai mums vis dar kiša koją, nes dauguma mano, kad dirbti ūkiuose sunku, sudėtinga, nors tai labiau kūrybinis, o ne fizinis darbas“, – sako profesorius.
LSMU Praktinio mokymo ir bandymų centro direktorius Sigitas Japertas pasakojo, jog šio centro tikslas – kokybiškai paruošti būsimuosius veterinarijos medicinos gydytojus ir gyvulininkystės mokslų specialistus.
Centre, dviejose fermose, laikoma apie 300 melžiamų karvių. Vienoje fermų lankėsi Programoje dalyviai. Vaikai daugiau sužinojo apie karvių elgesį, susipažino su veršeliais, išgirdo įdomių faktų apie karves, daugiau sužinojo apie centre atliekamus mokslinius tyrimus, pasitelkiant modernias technologijas – du melžimo robotus ir kitas išmaniąsias sistemas.
Išbandė patys
Atvykę į LSMU VA moksleiviai turėjo galimybę susipažinti su įvairiomis laboratorijomis, pabendrauti su mokslo darbuotojais, patys išbandyti mokslininkų darbą: nustatyti, kuris pašaras geriausias, dirbti su mikroskopu, susipažinti su mėsos sudėčiai nustatyti skirta įranga, išbandyti laboratorinius indus, daugiau sužinoti apie laborantų darbą, išsiaiškinti, kokių savybių reikia gyvulininkystės profesijai.
„Ši išvyka padidino mokinių susidomėjimą gyvulininkystės profesijomis“, – komentavo LSMU VA su moksleiviais atvykusi Ylakių gimnazijos mokytoja Rasa Petrulevičienė.
Moksleiviai apsilankė vienoje pažangiausių Lietuvoje dr. Leono Kriaučeliūno smulkiųjų gyvūnų veterinarinėje klinikoje-ligoninėje, kurioje taikomi naujausiomis technologijomis paremti diagnostikos ir gydymo metodai, atliekamos sudėtingos operacijos ir procedūros.
„Dalyviai sužinojo, kad stambiųjų gyvūnų klinikoje gydomi žirgai, galvijai, avys, ožkos ir kiti stambūs gyvuliai, sergantys vidaus organų, akušerinėmis-ginekologinėmis ligomis, čia atliekamos įvairios operacijos. Šioje pažintinėje išvykoje mokiniai susipažino su veterinarijos gydytojo profesija ir jos misija, sužinojo, kokie gyvulininkystės specialistai rengiami šioje akademijoje“, – kalbėjo Panevėžio „Vilties“ progimnazijos mokytoja Asta Sakalienė.
Aktyviai įsitraukia
Moksleiviai, dalyvaujantys Programoje, suskirstyti į tris modulius: ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų vaikai (I modulis), pradinio ugdymo 1–4 klasių moksleiviai (II modulis) ir pagrindinio ugdymo (5–8 klasių) švietimo įstaigų mokiniai (III modulis).
I modulio vaikai dalyvauja Agentūros organizuojamoje ūkinių gyvūnų parodoje ugdymo įstaigoje. Įgyvendinantys II modulį moksleiviai dalyvauja Agentūros organizuojamoje pažintinėje išvykoje į ūkininko ūkį. Įgyvendinantys III modulį moksleiviai dalyvauja Agentūros organizuojamoje pažintinėje išvykoje į mokslo ir studijų instituciją.
Programos dalyviai ne tik dalyvauja Programos organizatorių surengtose išvykose, parodose, bet ir patys stengiasi kuo aktyviau susipažinti su ūkio gyvūnais – jie visą Programos įgyvendinimo laikotarpį savarankiškai organizuoja šviečiamuosius renginius: pažintines išvykas, įvairius užsiėmimus, atlieka užduotis specialiai šiai Programai parengtose ir 2022 metais atnaujintose bei interaktyviais elementais papildytose užduočių knygelėse „Augink, rūpinkis, mylėk“.
Ikimokyklinukus ir priešmokyklinukus darželiuose ir mokyklose lankė Šviečiamosios gyvulininkystės programos simbolis – veršiukas Dobiliukas, kuris į ugdymo įstaigas atvežė smulkiųjų naminių paukščių ir gyvūnų parodą. Joje vaikai susipažino su antimis, žąsimis, vištomis, putpelėmis, triušiais, šinšilomis.
Vaikai smalsiomis akimis stebėjo kiekvieną gyvūną, noriai juos maitino, glostė ir džiaugėsi jų draugija. „Vaikai turėjo progos paliesti, paglostyti, pasidžiaugti gyvūnais. Sužinojome, kuo jie maitinasi, kaip gyvena, palyginome įvairius kiaušinius: anties, stručio, putpelės, vištos. Labai smagiai praleidome laiką, daug sužinojome, patyrėme“, – pasidžiaugė Šilalės lopšelio-darželio „Žiogelis“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja Daiva Kasiliauskienė.
Alytaus lopšelio-darželio „Vyturėlis“ priešmokyklinio ugdymo mokytoja Malvina Miškelienė pabrėžė, jog šios Programos vykdymas suteikia galimybę artimiau sužinoti apie ūkininko darbą, pažinti naminius gyvūnus, puoselėti jiems atjautą.
Ūkiai laukia mažųjų svečių
Į Programos koordinatorių organizuotą išvyką į Šiaulių rajone, Dargaičiuose, įsikūrusį „MiniZoo“ keliavo šešių ugdymo įstaigų Programos dalyviai. Čia jie susipažino su „MiniZoo“ auginamais daugiau nei 20 rūšių ūkio gyvūnų.
Kaip kalbėjo „MiniZoo“ šeimininkė, susipažinti su ūkių gyvūnais nebėra paprasta, nes pievose jų – vis mažiau.
II modulio Programos dalyviai lankėsi ir prie Druskininkų esančiame Augų ūkyje, ir Dubingių žirgyne, ir Kaišiadorių rajone įsikūrusioje sodyboje „Gyvas kalnas“, kur susipažino su sodybos gyventojais: ūkio gyvūnais, paukščiais bei daugiau sužinojo apie bites.
Žinias patikrins konkurse
2023 metų Programos įgyvendinimo laikotarpio pabaigoje Programos dalyviai turės galimybę pademonstruoti ir įtvirtinti, ką jie sužinojo apie gyvulininkystę dalyvaudami kūrybinių darbų konkurse „Gyvulininkystė ir MES“.
Kūrybiniai darbai: renginiai, viktorinos, klasės ar grupės sukurti darbai, pastatyti spektakliai – visa vaikų kūryba skirta atspindėti bent vieną tradicinės gyvulininkystės šaką: pieninę ir mėsinę galvijininkystę, kiaulininkystę, paukštininkystę, arklininkystę, avininkystę, ožkininkystę“ kailinę žvėrininkystę, triušininkystę, bitininkystę.
Kartu su paraiška dalyvauti konkurse pateikta informacija apie kūrybinį darbą ir pridėta vizualinė medžiaga bus vertinama atsižvelgiant į kūrybiškumą, konkurso tikslo ir uždavinių perteikimą, informacijos apie Programą skaidą, dalyvių masiškumą bei originalumą. Iš kiekvieno modulio dalyvių pateiktų kūrybinių darbų bus atrenkama po 3 geriausius ir skiriamos 1–3 vietos.
Nugalėtojai bus paskelbiami viešai interneto svetainėse www.zum.lt ir www.litfood.lt bei apdovanojami organizatorių įsteigtais prizais, padėkos raštais.
Kvietimas teikti paraiškas dalyvauti kūrybinių darbų konkurse „Gyvulininkystė ir MES“ bus skelbiamas rugsėjo mėnesį.
Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros informacija