Šią veiklą Užimtumo tarnyba plėtoja jau 20 metų, tačiau dabar jai suteikta daugiau teisių vertinant ir nustatant tas vietoves, kurios išsiskiria ypač dideliu nedarbu. Taip bus sudaromos palankesnės sąlygos tose teritorijose veikiantiems darbdaviams kurti darbo vietas vietos gyventojams, kuriems pasiekti darbus kituose rajonuose yra sudėtinga dėl susisiekimo ar kitų problemų.
Esminis skirtumas tarp ankstesnių ir praėjusių metų atrankos – paraiškų teikėjai jas turi apginti VUI projektų vertinimo komisijoje – pagal iš anksto žinomus tiek Užimtumo tarnybos interneto svetainėje, tiek mokymų metu paskelbtus klausimus.
Vertinimo kriterijai nesikeičia – dėmesys skiriamas registruotam nedarbui, darbo užmokesčiui, steigiamų vietų skaičiui. Atsižvelgiant į situaciją pasaulyje dėl visuotinio atšilimo ir ekologijos įvestas naujas VUI paraiškų vertinimo kriterijus – skiriami papildomi balai steigiantiems darbo vietos siejant jas su atsinaujinančių energijos išteklių arba energiją taupančių priemonių ir medžiagų gamyba.
„VUI per daugelį metų pasikeitė. Prie supaprastintų sąlygų prisitaikė ir darbdaviai. Daugėjo atvejų, kai valstybės paramą buvo siekiama gauti kuriant mobilias darbo vietas, nebūtinai orientuotas į vietos bendruomenės telkimą ar nedarbo problemų sprendimą aukščiausio nedarbo teritorijose. Todėl grįžtama prie Vietinių užimtumo iniciatyvų projektų esmės – atskirų teritorijų gyventojų užimtumo skatinimo ten, kur nėra verslo plėtros“, – aiškino Užimtumo tarnybos Priemonių organizavimo įgyvendinimo skyriaus vedėja Vaida Kamandulienė.
2022 m. į finansuojamų projektų sąrašą įtrauktos teritorijos, kuriose 1,2 karto negu vidutiniškai šalyje buvo viršytas nedarbas, ir papildomus balus gavo tie VUI projektai, kuriuos buvo planuojama įgyvendinti teritorijose, kuriose nedarbas viršijo vidutinį nedarbą šalyje du ir daugiau kartų. Pirmaisiais VUI priemonės įgyvendinimo metais projektai bus įgyvendinami tose teritorijose, kuriose nedarbas viršijo 1,5 karto vidutinį šalies nedarbą.
Pernai VUI atrankai darbdaviai pateikė 50 paraiškų už 4,4 mln. eurų, juose buvo numatyta įsteigti 208 naujas darbo vietas. Tinkamų finansuoti atrinkta 14 projektų už 993 tūkst. eurų, juose numatyta įsteigti 48 darbo vietas 9 šalies savivaldybėse – Akmenės (2), Anykščių (1), Druskininkų (1), Jurbarko (3), Rokiškio (1), Šalčininkų (1), Šiaulių (1), Vilniaus r. (3) ir Zarasų r. (1).
Pasirašyta 10 projektų įgyvendinimo sutarčių už 662 tūkst. eurų, juose numatyta įsteigti 30 naujų darbo vietų. Kiti 4 projektų teikėjai, laimėję atranką, nepasirašė VUI projektų įgyvendinimo sutarčių, nes nepateikė sutarties galiojimo užtikrinimo – garanto, kad vykdys sutartinius įsipareigojimus.
Daugiausia atmesta paraiškų dėl jų neatitikimo teisės aktų reikalavimams. Darbdaviai veiklą vykdė ne VUI tikslinėse teritorijose arba planavo vykdyti veiklą kitose teritorijose, o taip pat įmonių, kuriose nedirbo nė vienas darbuotojas. „Kai kurių pateiktų paraiškų finansuoti nebuvo galima viršijant de minimis pagalbos leistiną maksimalų dydį. Kai kurie darbdaviai darbo priemones planavo pirkti ne tiesioginėms funkcijos atlikti. Keletas darbdavių nepatikslino paraiškų pagal Užimtumo tarnybas nurodytas pastabas“, – sakė V.Kamandulienė.
Pernai daugiausiai VUI paraiškų gauta iš Kauno klientų aptarnavimo departamento (KAD) aptarnaujamos teritorijos darbdavių (16), Vilniaus ir Panevėžio KAD – po 9, Klaipėdos ir Šiaulių – po 8.
Iš 10 jau patvirtintų paraiškų įmonės veiklą vykdo įvairiose veiklos srityse – statybos sektoriuje, kelių ir automagistralių tiesimo, medienos gaminių gamyboje ir ruošoje, atliekų tvarkymo ir kt.
Užimtumo įstatyme nenumatyta prievolė skelbti VUI projektų atranką konkretų ketvirtį. Pernai projektų atranka buvo paskelbta tik esant aiškioms teisinėms ir finansinėms sąlygoms projektus įgyvendinti projektus, o taip pat suderinus socialinių partnerių pozicijas dėl šios priemonės tolesnės eigos.
Projektams teikti po atrankos paskelbimo skiriama 30 dienų, o darbo vietoms steigti nustatomas toks pats – 10 mėnesių laikotarpis, visiškai nepriklausomai nuo to, ar paraiškų atranka skelbiama metų pradžioje, viduryje ar pabaigoje.
Tikimasi, kad atnaujinta tvarka padės efektyviau skirstyti finansinę paramą, kad pinigai pasiektų tą verslą, kuris telks vietos bendruomenę, kurs tvarias darbo vietas, kur galėtų įsidarbinti būtent tos teritorijos gyventojai, ir, tikėtina, tokias, kurios kurtų ir multiplikatoriaus efektą.
Šiems metams skirtos, tačiau nepanaudotos lėšos VUI priemonei buvo perskirstytos kitoms aktyvios darbo rinkos politikos priemonėms įgyvendinti, prioritetą skiriant paramos mokymuisi priemonėms (ypač įgyti aukštą pridėtinę vertę kuriančias kvalifikacijas ir kompetencijas, o taip pat remiamojo įdarbinimo priemonėms, kai darbdaviams skiriama subsidija darbo užmokesčiui priimant dirbti labiausiai socialiai pažeidžiamus asmenis) vykdyti.
Šaltinis: Užimtumo tarnyba