2022 m. rudenį NMA darbuotojų atstovai viešai kreipėsi į LR prezidentą Gitaną Nausėdą, LR Ministrę Pirmininkę Ingridą Šimonytę, LR Seimo Kaimo reikalų komitetą ir LR žemės ūkio ministeriją dėl ŽŪM veiksmų, kuriais destabilizuojama padėtis NMA.
LR Seimo Kaimo reikalų komitetas susitiko su NMA darbuotojų atstovais, kvietė dialogui abi puses. 2022 m. spalio 12 d. LR Seimo Kaimo reikalų komiteto pasėdyje ŽŪM kancleris Valdas Aleknavičius viešai pažadėjo siekti bendradarbiavimo tarp ŽŪM ir NMA, bet to neįvyko. 2023 m. sausio mėnesį situacija ženkliai pablogėjo.
NMA – vienintelė akredituota institucija Lietuvoje, administruojanti ES ir Lietuvos valstybės paramos priemones, yra atsakinga už žemės ūkio ir žuvininkystės fondų (Europos žemės ūkio garantijų fondo, Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus, nacionalinės paramos bei valstybės pagalbos ir Europos žuvininkystės fondo bei Europos jūrų reikalų ir žuvininkystės fondo) paramos lėšų mokėjimą. NMA veiklos sutrikimai gali turėti neigiamų pasekmių šių lėšų panaudojimui.
Ministerija vėl paskelbė neigiamą straipsnį apie NMA (Žemės ūkio ministerija NMA veikloje nustatė pasikartojančius neatitikimus administruojant lėšas iš Europos jūrų reikalų ir žuvininkystės fondo), kuriame skelbiama informacija apie NMA veikloje nustatytus neatitikimus, nors dar nebuvo sukakęs terminas, iki kurio NMA turėjo pateikti oficialius atsiliepimus. NMA vertinimu, dalis pastebėjimų yra nekorektiški, didžioji jų dalis mažareikšmiai. Panašūs straipsniai ne tik neprisideda prie bendradarbiavimo skatinimo ir bendrų valstybės tikslų siekimo, bet ir pasėja abejonių dėl įstaigos veiklos, žemina NMA kaip darbdavio ir valstybės institucijos reputaciją. Įstaigai mesti kaltinimai kelia įtampą tarp darbuotojų, mažina jų motyvaciją, o dar nepatvirtinti nustatyti „pažeidimai“ iš esmės pažeidžia atsakingų darbuotojų nekaltumo prezumpciją. Svarbu atkreipti dėmesį, kad viešai skelbiama informacija ir straipsniai yra matomi tiek Europos Komisijos, tiek NMA atitiktį akreditacijos reikalavimams tikrinančių įstaigų. Tai gali kelti grėsmę NMA veiklos tęstinumui, tuo pačiu ir Lietuvos valstybės galimybei teikti paramą žemės ūkiui, kaimo plėtrai ir žuvininkystei.
2022 m. spalio 21 d. ministro įsakymu Nr. 3D-640 NMA buvo pakeista NMA struktūra, panaikinant kanclerio poziciją, patvirtintas pakaitinių vadovų sąrašas. 2023 m. sausio 19 d. ministro įsakymu Nr. 3D-30 ŽŪM vienašališkai, nederinus su NMA, vėl buvo pakeisti NMA nuostatai. Nustatyta, kad įstaigos direktorių, jam nesant, pavaduoja ne direktoriaus pavaduotojas, o bet kuris ŽŪM ministro paskirtas NMA darbuotojas (tai prieštarauja 2018 m. patvirtinto „Įstaigos prie ministerijos administracijos struktūros aprašymo“ nuostatoms). Papildomą sumaištį sukėlė 2023 m. sausio 26 d. rytą gauta žinutė, kad NMA direktoriaus pareigas ŽŪM ministras pavedė eiti Kaimo plėtros ir paramos regionams departamento Paramos administravimo skyriaus vedėjui Eivydui Kaziliūnui. Tokiu pasirinkimu keliamos abejonės dėl NMA aukštesnės grandies vadovų (10 departamentų, 3 nepriklausomų skyrių) kompetencijų bei sukeliamas nesaugumo jausmas darbuotojams.
Matydami, kad ŽŪM vykdo masinę pavaldžių įstaigų pertvarką neatsižvelgdama į šių įstaigų darbuotojų nuomonę, NMA darbuotojai pagrįstai svarsto, ar tokiu pat būdu nesiekiama pertvarkyti ir NMA. Po 3,5 mėn. santykinės ramybės dėl ŽŪM veiksmų dalis darbuotojų puse lūpų užsimena apie naujo darbo paieškas. Kompetencijų nutekėjimas galėtų kelti realią grėsmę įstaigos veiklos tęstinumui.
Jeigu NMA VEIKLA BUS SUTRIKDYTA, kils REALI GRĖSMĖ, kad reikiami administravimo ir kontrolės veiksmai ženkliai vėluos, dėl to gali vėluoti išmokos ir investicinė parama, iš viso apie 150 tūkst. ūkininkų, kaimo gyventojų ir kitų subjektų.
Prasidėjus naujojo programinio laikotarpio paramos administravimui bei baigiantis 2014–2020 m. programiniam laikotarpiui, kurio sėkmingas užbaigimas yra nemenkas iššūkis, nespėjus laiku atlikti visų būtinų darbų, Lietuvai kyla grėsmė netekti dalies ES paramos.
NMA darbuotojų atstovai atkreipia dėmesį, kad pasikartojantys bandymai trikdyti ar net destabilizuoti įstaigos veiklą yra sąlygoti ŽŪM veiksmų, darančių neigiamą įtaką tiek NMA veiklai, tiek reputacijai, tiek darbo aplinkai.
Beata NARUŠEVIČ-SEVRUK, NMA Profesinės sąjungos pirmininkė