„Namas degė atvira liepsna, teko gelbėti pilotus, nes buvo prispausti“, – sakė budėtojas.
Vėliau patikslinta, kad orlaivis nukrito namo kieme, apgadinti šalia namo buvę sandėliukai.
Pirminiais duomenimis, orlaivyje buvo keturi žmonės.
„Vienas žmogus žuvo, trys išgabenti į ligoninę, čia pirminė informacija“, – BNS sakė PAGD atstovė Vida Šmigelskienė.
Vėliau patikslinta, kad vienas asmuo (Ispanijos pilietis) žuvo, kiti trys (Ispanijos, Vokietijos ir Lietuvos piliečiai) sužeisti, pristatyti į ligoninę.
Apie 7.30 val. gaisras buvo lokalizuotas, bet tarnybos dar dirba įvykio vietoje.
Iš gyvenamojo namo evakuota 13 gyventojų, jie nenukentėjo, sostinės savivaldybė jiems teiks pagalbą.
„Vilniaus oro uostas yra sušaukęs ekstremalių situacijų operacijų centrą, nustatinėjamos priežastys. Pirminė versija – kad turbūt tai gali būti su techniniais dalykais susijusi avarija, bet dar anksti ką nors pasakyti“, – LRT sakė Nacionalinių krizių valdymo centro vadovas Vilmantas Vitkauskas.
Lietuvos oro uostų atstovas žiniasklaidai Tadas Vasiliauskas pranešė, jog šis krovininis orlaivis, priklausęs krovinių gabenimo kompanijai DHL, skrido iš Vokietijos miesto Leipcigo.
„DHL Lietuva“ pardavimų ir marketingo direktorė Aušra Rutkauskienė BNS informavo, kad nukrito lėktuvas B737, jo operatorius – „Swift Air“.
„Galiu patvirtinti, kad gabentas ne vienas krovinys, klientų siuntos“, – tvirtino ji.
Dėl įvykio Tarptautiniame Vilniaus oro uoste buvo užlaikyti suplanuoti keleto orlaivių išvykimai, apie 7.30 val. orlaiviai jau kilo iš Vilniaus oro uosto.
PAGD vadovo Renato Požėlos teigimu, nukritęs orlaivis planavo leistis Vilniaus oro uoste.
„Keletas kilometrų iki oro uosto, jis nukrito, apie kelis šimtus metrų tiesiog čiuožė ir iš esmės jo nuolaužos kažkiek užkabino gyvenamąjį namą (...) Degė iš esmės šalia namo esanti infrastruktūra, namas yra šiek tiek apgadintas“, – per skubiai sukviestą spaudos konferenciją Vilniuje sakė jis.
Incidento vietoje dirba ir gelbėjimo darbams vadovauja miesto specialiosios tarnybos, dalyvauja taip pat Vilniaus oro uosto priešgaisrinės tarnybos ekipažai.
Pasak R. Požėlos, visuomenės sveikatos apsaugos specialistai aiškinsis, ar nėra į aplinką išsiskyrusių pavojingų medžiagų.
Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos poskyrio vedėja Julija Samorokovskaja BNS sakė, kad policijos pareigūnai uždarė eismą nuo Liepkalnio gatvės iki Žirnių gatvės.
„Dirba tikrai gausios ir policijos, ir ugniagesių pajėgos“, – sakė ji.
Policijos generalinis komisaras Arūnas Paulauskas per spaudos konferenciją sakė, kad nukritusį lėktuvą pastebėjo policijos patruliai, pamatę blykstelėjimą.
Anot jo, į įvykio vietą atvyko apie 20 policijos ekipažų.
„Orlaivis krovininis, visiškai sumaitotas, visur matyti krovinys, tai, ką gabeno, išbarstyta gana dideliame plote“, – pasakojo policijos vadovas.
Pasak jo, nelaimės priežastis ir aplinkybes besiaiškinantys tyrėjai išvyko į ligoninę, kad galėtų pabendrauti su pilotais.
Pirmadienį ryte dėl Vilniuje nukritusio lėktuvo organizuotas l.e.p. Ministrės Pirmininkės pasitarimas. Pabrėžiama, kad institucijos nuo pat pirmų incidento minučių ėmėsi visų tokiam atvejui numatytų veiksmų, buvo sėkmingai evakuoti gyventojai ir lokalizuotas gaisras, prieš vidurdienį atstatytas ir transporto eismas.
Vilniaus gyventojais, kuriuos teko evakuoti dėl incidento, rūpinasi Vilniaus miesto savivaldybė, Vyriausybė yra pasirengusi suteikti savivaldybei reikalingą pagalbą. Įvykio vietoje dirba visos kompetentingos tarnybos.
„Svarbiausia, kad nepaisant to, jog incidentas įvyko gyvenamojoje teritorijoje, buvo išvengta joje gyvenančių žmonių aukų. Žmonėmis rūpinasi Vilniaus miesto savivaldybė, padėsime jai, kiek bus reikalinga. Tarnybos dirba savo darbą. Labai prašau pasitikėti tyrimo institucijų sugebėjimais atlikti tyrimą profesionaliai ir per optimalų laiką. Tik šie tyrimai atsakys į klausimus dėl tikrųjų incidento priežasčių, spekuliacijos ir spėlionės tiesos nustatyti tikrai nepadės“, – pažymi premjerė I. Šimonytė.
Policijos departamentas kartu su Generaline prokuratūra pradėjo ikiteisminį tyrimą išsiaiškinti visas įvykio aplinkybes. Tiriamos visos galimos avarijos priežastys. Tyrimą atliks tokių incidentų tyrimui sukurtas Teisingumo ministerijos padalinys – Transporto avarijų ir incidentų tyrimo skyrius.
Lėktuvas „Boeing 737-476“ (nacionalinis ir registracijos ženklai EC-MFE), naudojamas oro linijų bendrovės „SwiftAir“, (skrydžio Nr. BCS18D) skrido maršrutu iš Leipcigo oro uosto, Vokietijos Federacinės Respublikos. Vadovaujantis pirmine informacija, lėktuve buvo 2 įgulos nariai ir 2 keleiviai.
Teisingumo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų tyrimo skyrius apie lėktuvo avariją informavo lėktuvo registracijos ir naudotojo valstybės Ispanijos Karalystės saugos tyrimų instituciją (CIAIAC), lėktuvo projektavimo ir gamybos valstybės Jungtinių Amerikos Valstijų saugos tyrimų instituciją (NTSB), Tarptautinę civilinės aviacijos organizaciją (ICAO), Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūrą (EASA) ir Europos Komisiją (EK). Taip pat paprašė Europos civilinės aviacijos saugos tyrimų institucijų tinklo (ENCASIA) ir Vokietijos Federacinės Respublikos saugos tyrimų institucijos (BFU) pagalbos.
Saugos tyrimo tikslas – užkirsti kelią avarijoms ateityje. Saugos tyrimu nesiekiama nustatyti, kas kaltas ar atsakingas. Saugos tyrimas yra nepriklausomas nuo teisminio ar administracinio proceso, kuriuo siekiama nustatyti, kas kaltas ar atsakingas, nėra su juo susiję ir neturi jam poveikio, informuoja Teisingumo ministerija.
Tyrimas pradėtas vadovaujantis 2010 m. spalio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 996/2010 dėl civilinės aviacijos avarijų ir incidentų tyrimo ir prevencijos, kuriuo panaikinama Direktyva 94/56/EB Nr. 996/2010 nuostatomis.
Vilniaus apygardos prokuratūra inicijavo ikiteisminį tyrimą, kurį atlieka Vilniaus apskrities vyriausiasis policijos komisariatas, pagal Baudžiamojo kodekso 278 str. „Transporto priemonių ar kelių, juose esančių įrenginių netinkama priežiūra ar remontas” 2-ąją dalį, kuri numato atsakomybę dėl šios nusikalstamos veikos žuvus žmogui, žmonėms patyrus sunkius sužalojimus ar labai didelę turtinę žalą bei pagal BK 279 str. „Tarptautinių skrydžių taisyklių pažeidimas”.
Avarijos vietoje dirba dirba Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnai. Aplinkos apsaugos agentūros (AAA) specialistai atlieka oro taršos sklaidos modeliavimą. Anot AAA pranešimo, oro taršos matavimo stotelėse padidėjusi oro tarša nefiksuojama.
Pagal pirminius oro taršos sklaidos prognozės modelius didžiausio oro taršos poveikio zona gali siekti iki 0,5 km. Galima mažesnio poveikio oro taršos zona - iki 3 km nuo gaisravietės.
Specialistai įspėjo gyventojus, kad gaisro dūmai gali būti pavojingi sveikatai. Jie yra itin skvarbūs ir stipriai dirgina kvėpavimo takus, akių gleivinę, todėl būtina, kad šios kūno dalys būtų apsaugotos.
Po vidurdienio Prezidentas Gitanas Nausėda socialiniame tinkle Facebook paskelbė įrašą:
„Pirmadienio rytą kiekvieno mūsų emocijos kito kas keliolika minučių. Nuo pirmo sukrėtimo išgirdus, kad lėktuvas krito į gyvenamųjų namų kvartalą, iki palengvėjimo, kad tai neįvyko. Nuo užuojautos sužeistiesiems ir žuvusiojo šeimai iki šią akimirką svarbiausio klausimo – kodėl tai įvyko?
Susitikime su policijos, priešgaisrinės apsaugos, žvalgybos tarnybų vadovais aptarėme tai, kas žinoma šią akimirką, ir tai, kokių veiksmų privalome imtis.
Dėkoju policijai, ugniagesiams ir kitoms tarnyboms už operatyvumą bei profesionalumą. Tokioms sudėtingoms situacijoms ruošiamasi mokymuose, tačiau niekada negali žinoti, ar tikrai esi pasirengęs jas suvaldyti.
Šiandien įsitikinome, kad mūsų pareigūnai pasirengę. Dirba užtikrintai ir patikimai.
Tyrimas vyksta, jį atlieka savo srities profesionalai. Nė kiek neabejoju, kad viskas bus detaliai išsiaiškinta ir nustatyta.
Esame ir turime būti pasirengę visokioms situacijoms. Nežinome, kokios bus tyrimo išvados, bet aišku tai, jog niekuomet nepasiduosime panikai ir nepriimsime faktais nepagrįstų sprendimų.
Pasitikėkime institucijomis ir pareigūnais."
Po pietų šalies vadovas apsilankė aviakastrofos vietoje.
Vokiečių “Spiegel” rašo, jog rugpjūčio pabaigoje tapo žinoma, kad Vokietijos saugumo tarnybos perspėja apie „netradicinius padegamuosius prietaisus“, kuriuos per krovinių gabenimo paslaugų teikėjus siunčia nežinomi asmenys. Tuo metu Federalinė Konstitucijos apsaugos tarnyba (BfV) ir Federalinė kriminalinės policijos tarnyba (BKA) išsiuntė atitinkamą įspėjimą aviacijos ir logistikos sektorių įmonėms.
Primenama, kad liepą DHL logistikos centre Leipcige iš Baltijos šalių atsiųstame pakete buvo padegimo įtaisas ir jis užsiliepsnojo.
Kol kas neaišku, ar sudužusio lėktuvo atveju įtariamas sabotažas, tačiau Vokietijos institucijos taip pat pradėjo tyrimą dėl DHL lėktuvo katastrofos, taip pat pačios įmonės atstovai, nors prieš tai DHL suskubo pranešti, kad įtartinų paketų orlaivyje nebuvo.
Įdomios informacijos yra ir Telegram kanaluose. Štai kanalas „kazansky“ skelbia: „Vos prieš 2 savaites Europos žiniasklaida pranešė, kad Rusijos žvalgybos tarnybos rengia teroristinius išpuolius prieš kelis DHL lėktuvus.
Liepos mėnesį siuntų sprogimai įvyko kurjerių tarnybos sandėliuose Jungtinėje Karalystėje, Vokietijoje ir Lenkijoje. Lenkijos nacionalinė prokuratūra nurodė, kad iš pradžių buvo planuota krovinį susprogdinti ore. Siuntiniai buvo išsiųsti iš Lietuvos sostinės, kur šiandien sudužo DHL lėktuvas.
Labai panašu į Rusijos teroro aktą“.
Pagal BNS, viešus informacijus šaltinius