Ketvirčio amžiaus pamoka: sėkmė ateina pas tuos, kurie nuolatos siekia būti lyderiais savo srityje

Pranas Dailidė: „Atstovauti didžiausiam pasaulyje žemės ūkio technikos gamintojui „John Deere“ ne tik privilegija, bet ir didelė atsakomybė“.

Ne tik parduoti, bet ir aktyviai prisidėti prie efektyvaus Lietuvos žemės ūkio kūrimo – principingas požiūris ir inovatyvumas per 25 veiklos metus „DOJUS“ įmonių grupei padėjo tapti patikima žemės ūkio technikos tiekimo lydere, pelnyti šalies ūkininkų pasitikėjimą ir įvertinimą. Apie pradžių pradžią – verslo idėją, jos kelią ir šiandienos žemdirbių iššūkius „DOJUS agro“ valdybos pirmininką, bendrovės įkūrėją Praną DailidĘ kalbino Aušra Ilgaitė.

– Šiemet įmonių grupei „DOJUS“ sukanka 25 metai. Jeigu suskirstytumėte šiuos metus dekadomis kas penkmetį, kuo kiekviena jų buvo vertinga ir įdomi įmonei?
– Pirmieji metai turbūt kaip ir kiekviename versle buvo skirti paieškoms, siekta išgryninti savo nišą. Iš pradžių pagrindinė įmonės veikla buvo maisto produktų importas ir eksportas, prekyba maisto pramonės įrenginiais. 1997 m. mums buvo lemtingi – tapome didžiausio pasaulyje žemės ūkio technikos gamintojo „Deere & Co“ atstovu Lietuvoje ir prasidėjo naujas įmonės etapas.
Po poros metų pradėjome vystyti savo veiklą Baltarusijoje. Plėtra į šią šalį buvo sėkminga ir leido mums sutvirtėti ne tik Lietuvos rinkoje, bet ir svetur. Vienu metu Baltarusijos apyvarta buvo didesnė negu Lietuvos.
Vėliau mūsų veikla išsiplėtė ir į Rusijos Federacijos Kaliningrado sritį. Daugiau nei prieš 5 metus Latvijoje įkūrėme dukterinę įmonę „DOJUS Latvija“. Ji yra oficialus „Deere & Company“ atstovas šioje valstybėje.
– Per visus veiklos metus pardavėte apie 6 100 įvairių „John Deere“ mašinų. Ar pamenate pirmąjį pokalbį su amerikiečių „Deere & Co“ atstovu?
– Jei atvirai, didelio entuziazmo nerodžiau. Iš pokalbio buvo galima suprasti, kad reikės didelių investicijų į žmones, atsargines dalis, techninį aptarnavimą. Žemės ūkio technikos versle pagrindinis sėkmės principas yra ne parduoti techniką, bet palaikyti, kad produktas gerai dirbtų, o jį įsigijęs žmogus būtų ramus, kokybiškai aptarnautas.
Į „Deere & Co“ pasiūlymą prekiauti jų produkcija Lietuvoje pažiūrėjau kaip vartotojas, potencialus pirkėjas. Aš turėjau savo ūkį, todėl labai gerai žinojau, ko nori klientas. „Deere & Co“ siūloma technika buvo moderni ir naudinga ūkiui, jo plėtrai, todėl mano atsakymas galiausiai buvo teigiamas.
Verslo pradžioje dažnai važinėjau po Europą. Domėjausi žemės ūkio technika, naudotų traktorių kainomis. Dairiausi, klausinėjau atsiliepimų ir nusprendžiau, kad dideliuose ūkiuose darbui tinkamiausia „John Deere“ produkcija. Ne kartą gyvenime priimdamas įvairius sprendimus, rėmiausi savo nuojauta ir intuicija, ir ji nenuvylė.
– Kokias tris pamokas išmokote dirbdami su tokiu gamintoju, kaip „John Deere“?
– Vienas pagrindinių išmoktų dalykų, tapęs mano filosofija, – versle reikia laikytis nuoseklumo, nesiblaškyti. Dirbti reikia labai gerai įsigilinus į savo nišą, nesivaikyti madingų tendencijų.
Pastovumas, aiškus atsakomybių sudėliojimas, ne tik technikos pardavimo, bet ir atsarginių dalių tiekimas – kertiniai įmonės veiklos akmenys.
– 2004 metais Kauno rajone įkūrėte prekybos ir aptarnavimo centrą, vieną didžiausių ir moderniausių tokios paskirties centrų visoje Rytų Europoje. Bendras centro plotas siekia daugiau nei 3 700 kv. metrų, jame įrengta moderni techninės priežiūros ir remonto salė, atsarginių dalių sandėlis. Vėliau nauji klientų aptarnavimo centrai iškilo Šiaulių rajone, Panevėžyje, pernai – Šakiuose. Kas lėmė Jūsų sprendimą investuoti į Lietuvos regionus?
– Atstovavimas įtakingam amerikiečių gamintojui – tai ne vien jų technikos pardavimas, bet ir jos priežiūra bei remontas. Todėl nuo pat verslo pradžios stengiausi koncentruotis į žemdirbių aptarnavimą, būti kuo arčiau savo klientų, kai tik jiems prireikia pagalbos. Pats servisas šiandien turi ateiti pas žemdirbį.
Tikslingai siekiau „DOJUS agro“ veiklą perkelti į regionus. Esu įsitikinęs, kad ir ūkininkams, ir bendrovėms tokie klientų aptarnavimo tinklai labai reikalingi, nes visiems žemės ūkio technikos pirkėjams yra svarbu, kad ji patikimai dirbtų.
Šiandien įmonės serviso padaliniuose Lietuvoje dirba apie 70 žmonių. Džiaugiuosi, kad mums pavyko pritraukti darbščių ir inovatyvių darbuotojų, kurie turi ambicijų daug nuveikti kuriant ateities žemės ūkį.
– Papasakokite apie įmonės klientą. Koks yra šiandienos Lietuvos ūkininkas?
– Norint efektyviai valdyti savo ūkį, reikia daug išmanyti ir domėtis rinkoje siūlomais sprendimais. Šiuolaikiniai ūkininkai sėkmingai naudojasi pažangiomis technologijomis, siekdami kiek įmanoma labiau padidinti ūkių produktyvumą. Jie veržlūs, reiklūs, gerai išmano žemės ūkio tendencijas.
Džiugu, kad į žemės ūkio sritį ateina jaunoji žingeidi karta, kuri daug žino, domisi ir nori modernių sprendimų. Su tokiu ūkininku įdomu padiskutuoti ne tik apie produkto patikimumą, bet ir apie pačių technologijų galimybes.

„DOJUS agro“ Kauno prekybos ir aptarnavimo centras – vienas moderniausių tokio tipo centrų ne tik Lietuvoje, bet ir Rytų Europoje.

– Kaip, Jūsų akimis, Lietuva atrodo išsivysčiusių pasaulio šalių žemės ūkio kontekste?
– Mūsų šalyje apsilankę „John Deere“ vadovai Lietuvą apibūdino kaip vieną iš didžiausią pažangą padariusių šalių, o žemės ūkį – kaip vieną iš perspektyviausių verslų. Kas yra moderniausia ir naujausia kitose pasaulio šalyse, visa tai turi arba labai greitai turės ir Lietuvos ūkininkas.
Gerai pamenu, kai pirmą kartą pamačiau traktorių su automatine vairavimo sistema, šis traktorius važiavo be žmogaus. Traktoriaus darbas buvo stebimas ir kontroliuojamas nuotoliniu būdu. Tada atrodė įspūdingai ir neprieinamai, o šiandien tai yra kasdienybė ir beveik pusę Lietuvos žemdirbių naudoja panašias automatinio vairavimo sistemas.
Ką anksčiau pamatydavome Amerikoje, Lietuvą pasiekdavo po 5–7 metų. Šiandien naujausi technologiniai sprendimai mūsų šalies ūkininkus pasiekia iš karto. Progresyviausi ūkiai techniką keičia kas 5 metus. Technologijos taip greitai keičiasi, kad jei tu to nedarysi, būsi atsilikęs. O praradus ritmą, taps sunku žygiuoti kartu su pasauliu ir sėkmingai konkuruoti. Mano akimis, Lietuvos ūkiai yra stiprūs ir perspektyvūs, turi pagarbų požiūrį į žemę ir jos dirbimą.
– Kaip „DOJUS agro“ pavyksta išlaikyti lyderio pozicijas?
– Ne tik parduoti, bet tobulėti ir aktyviai prisidėti prie efektyvaus Lietuvos žemės ūkio kūrimo, jau šiandien kurti ateities žemės ūkį – pagrindiniai mano tikslai, vedantys įmonę į priekį.
Prie sėkmės prisideda ir „DOJUS agro“ investicijos į serviso komandos plėtrą ir profesionalumą. Stipri komanda – bet kurio verslo sėkmės pamatas.
– Kaip motyvuojate darbuotojus?
– Didelė jų dalis į įmonę atėjo dirbti baigę Lietuvos žemės ūkio akademiją (dabartinį Aleksandro Stulginskio universitetą). Su darbuotojais bendraujame atvirai, neturime didelių paslapčių. Daugeliu atveju darbuotojas pats gali apsiskaičiuoti, kiek uždirbtų atlikdamas vieną ar kitą darbą. Manau, kad kurdami vertę klientui, kuriame ją tiek įmonei, tiek kiekvienas darbuotojas sau asmeniškai.
Labai vertiname darbuotojų iniciatyvą, sudarome sąlygas atsiskleisti jų potencialui. Iškeliame aktualią ar neišvystytą problemą, pavyzdžiui, kaip dirbti su nuomota technika, ir duodame darbuotojams užduotį sugeneruoti idėją. Geriausio sprendimo pristatymas vadovybei žemesnės grandies specialistui tampa didele verte. Pastebiu, kad toks pastūmėjimas neretai suteikia darbuotojui pasitikėjimo savo jėgomis ir atveria karjeros kelius.
– Kaip sekasi į įmonę pritraukti jaunų darbuotojų?
– Aktyviai dalyvaujame studentų karjeros dienose Aleksandro Stulginskio universitete, Kauno technologijos universitete, kolegijose. Nuolat priimame studentus atlikti praktiką. Dažniausiai pasibaigus jos laikotarpiui, studentai lieka dirbti mūsų įmonėje.
Kuo daugiau įmonėje žmonių, tuo didėja iššūkis pastebėti potencialius darbuotojus. Kasmet sudarome naujų vadovų rezervą – žmonių, kurie dalyvauja mūsų įmonės plėtroje. Iš jų ne vienas užkopė karjeros laiptais.
– O kaip pritraukiate aukštesnės kvalifikacijos darbuotojus? Ar įmonėje dirba žmonių, kurie grįžo iš užsienio?
– Yra ir iš užsienio grįžusių, ir iš kitų įmonių atėjusių žmonių. Jie neretai stebisi: „Negalvojome, kad žemės ūkio šakoje – tiek daug pokyčių ir inovacijų.“ Dažnai manoma, kad viskas labai elementaru: plūgas, žemės arimas ir kita.
Galiu tik džiaugtis, kad po mokslų ir praktikos užsienyje į Lietuvą sugrįžti nusprendė ir mano sūnus Donatas Dailidė. Šiuo metu jis sėkmingai vadovauja „DOJUS“ įmonių grupei. Tai dar vienas įrodymas, kad Lietuvos žemės ūkio verslas yra perspektyvus, o prie jo kūrimo prisideda jauni, išsilavinę ir patirties užsienyje įgiję žmonės.
Šioje srityje negali gyventi šiandiena. Turi matyti perspektyvas, kas laukia žemės ūkio sektoriaus po 3–5 metų. O pirmuosius žingsnius reikia pradėti daryti jau dabar. Geriausia, kai konkurentai kopijuoja tave, o ne tu juos. Kita vertus, geras esi ne tada, kai pats galvoji, kad toks esi. Bet tada, kai iš tikrųjų esi stipriausias rinkoje.
Ilgametė patirtis rodo, kad jeigu versle sieki aukščiausios kokybės, rezultatai ateina patys. Nuolatinė dinamika, drąsa keistis ir tobulėti, dėmesys darbuotojui ir klientui lydi „DOJUS“ įmonių grupės veiklą kiekvieną dieną, ir tai veda į sėkmę.