YouTube – kiekvienas gali būti kūrėjas

Lietuviški „Youtube‘o“ kanalai populiarėja, vis daugiau internautų atranda šią platformą, kuri dirba kaip socialinis tinklas. Lietuvą pasiekė ir naujiena – dabar kiekvienas kanalo autorius gali sudaryti tiesioginę sutartį su „Google‘u“ ir uždirbti iš reklamos. „Tai milžiniška platforma, kurioje patys kuriame turinį, tvarkome informaciją. Kiekvienas vartotojas gali susikurti savo kanalą. Patys esame kūrėjai ir žiūrovai“, – sako reklamos tinklo „Videostars“ įkūrėjas ir vadovas Rokas Kondratas.

Prieinama kiekvienam
Pirmiausia reikėtų apibrėžti, kas yra „Youtube‘as“. Tai platforma vaizdo medžiagai skelbti, ją administruoja „Google‘as“ ir „Youtube‘as“ – jie priklauso tai pačiai įmonei. „Youtube‘as“, kaip ir kiti socialiniai tinklai, skirtas vartotojams ir jų kuriamam informacijos srautui. Kiekvienas gali įdėti vaizdo medžiagą, žiūrėti įrašus, kuriais dalijasi kiti vartotojai. Žmogus, „Google‘e“ susikūręs „Gmail“ paskyrą, iš karto turi ir „Youtube‘o“ kanalą.
„Kitas dalykas, ar kiekvienas pasinaudoja savo „Youtube‘o“ kanalu, ar į jį ką nors įdeda. Net ir vienas įrašas bus pasiekiamas ir matomas kiekvienam interneto vartotojui“, – teigia reklamos tinklo vadovas R. Kondratas.
„Youtube‘o“ platforma sudaro galimybę išreikšti savo nuomonę. Tai ne tik tradicinis „like‘as“ – „Youtube‘e“ yra mygtukas „prenumeruoti“. Prenumeratorius tuojau pat gauna pranešimą elektroniniu paštu, vos paskelbiamas naujas vaizdo įrašas. Taip kanalas aplink save suburia klausytojų ir žiūrovų auditoriją.
Kada atsirado pirmųjų lietuviškų „Youtube‘o“ kanalų? Pasak R. Kondrato, įdėję bet kokį asmeninį vaizdo įrašą – šeimos atostogų, gimtadienio, jau sukuriame kanalą. Bet tie įrašai skirti tik nedideliam artimųjų, draugų būreliui. Tokie kanalai nėra įdomūs kitiems žiūrovams.
Maždaug prieš trejus ketverius metus atsirado lietuviškų kanalų, sukurtų tam, kad savo turiniu sudomintų plačią auditoriją. „Nors techniškai šiuos kanalus mes jau turime maždaug dešimt metų“, – patikslina R. Kondratas. Lietuvoje ši internetinė vaizdo informacijos erdvė populiarėja ir smarkiai plėtojama.
Anot R. Kondrato, klaidingai manoma, kad „Youtube‘u“ domisi tik jaunesnio amžiaus žmonės. Jaunimui įdomesni žaidimų kanalai, o vyresnieji žiūri informacijos, žinių kanalus. Pavyzdžiui, per „Youtube‘ą“ galime pažiūrėti CNN žinias, mėgstamas laidas. Muzikos kanalai patinka 50–60 metų žmonėms, jie klausosi savo mėgstamų atlikėjų ir grupių.
Lietuvoje „Youtube‘o“ vartotojų vidutinis amžius – 25–35 metai. Žinoma, tarp jaunimo, kaip socialinės medijos kartos, yra daugiau turinčiųjų savo kanalus.

Dažniausiai ieškoma muzikos
Tinkle „Videostars“ – per 120 lietuviškų kanalų, įdėta 25 tūkstančiai vaizdo įrašų, kurie per mėnesį peržiūrimi 10 milijonų kartų.
„Kalbant apie mūsų tinklo kanalus, dauguma jų yra muzikiniai. Apie 70–75 procentus peržiūrų sudaro muzikinis turinys. Vartotojai ieško vaizdo klipų, sudaro savo grojaraščius. Pradėjome dirbti su daugeliu Lietuvos atlikėjų, įdedame jų dainų įrašus, šaliname nekokybiškus ir nelegaliai paskelbtus. Galiu paminėti vyresnei auditorijai patinkančius atlikėjus, kurie turi savo kanalus: Inga Valinskienė, Žilvinas Žvagulis, Irena Starošaitė, Marijonas Mikutavičius, Donatas Montvydas, Džordana Butkutė, Linas Adomaitis, Gytis Paškevičius ir kiti. Jie, bendradarbiaudami su mumis, paskelbė visus savo įrašus arba dalį jų, sudarė grojaraščius. Tai kokybiškas turinys, o ne mėgėjiškai nufilmuotas koncertas“, – pasakoja R. Kondratas.
Kita kanalų kategorija – humoras ir laisvalaikis. Žmonės kuria vaizdo tinklaraščius. Savo kanalus turi žinomi humoristai „Radistai“, radijo stotis „Radiocentras“, „Humoro“ klubas ir kiti atlikėjai.
Trečia kategorija – informaciniai kanalai. Vienas jų – Lietuvos radijo ir televizijos, jame nuolat atnaujinama informacija, skelbiama naujų įrašų. „Šį kanalą gali žiūrėti ne tik Lietuvos vartotojai. Žinome, kad dalis auditorijos yra Australijoje, Amerikoje. Tai labai patogus būdas sužinoti apie įvykius Lietuvoje gyvenant svetur“, – teigia R. Kondratas.

Nuo grožio iki žaidimų
Dar vienos kategorijos kanalai – specializuoti, skirti merginoms. Juose pasakojama apie gyvenimo būdą, madas, stilių, rodomos makiažo pamokėlės. Šių kanalų kūrėjos turi savo auditoriją, kurią sudaro jaunos, iki 20 metų merginos, bet daugiausia – 14–15 metų paauglės.
„Tokių tinklaraštininkių Lietuvoje yra nemažai, vertesnių dėmesio – apie dešimt, o kai kurios iš jų tapo tikromis interneto žvaigždėmis. Pats mačiau, kaip prie vienos kanalo kūrėjos gatvėje priėjo mergaitė ir paprašė autografo“, – šypsosi R. Kondratas.
Užsienyje labai populiarūs kompiuterinių žaidimų kanalai. Juose supažindinama su žaidimų naujienomis, parodoma, kaip žaisti. Senjorams sunku suprasti, bet iš tiesų žmonės labai mėgsta žiūrėti, kaip žaidžia kiti. Kanalo savininkas nufilmuoja, ką ir kaip žaidė, garsiai komentuoja. Žiūrovams tai – daug emocijų suteikianti pramoga.
R. Kondratas dar išskiria ne atlikėjų kuriamus muzikos kanalus. Jie archyvuoja žinomų užsienio atlikėjų muziką, turi jų sutikimą. Tai tarsi mažytės radijo stotys, kurios kaupia tam tikro stiliaus muziką, dažniausiai – šokių. Kartu jie sugeneruoja peržiūrų srautą ir uždirba iš reklamos.
„Tokių kanalų Lietuvoje yra daug, bet dėmesio verti keturi. Būtent jie daugiausia ir uždirba pinigų iš reklamos. Pats populiariausias yra „Lithuania HQ“, turintis daugiau kaip 230 tūkstančių prenumeratorių. Tai milžiniškas kiekis, nors nemaža dalis auditorijos yra užsienyje“, – teigia reklamos tinklo vadovas.

Saviraiška ir uždarbis
Kodėl kuriami „Youtube‘o“ kanalai? Pagrindinė priežastis – saviraiška, noras būti matomam. Dar vienas motyvas, nors ir ne toks svarbus, – siekis uždirbti (jei kalbėtume apie neprofesionalius kūrėjus).
Kaip uždirbami pinigai ir kas juos moka? Prieš peržiūrint vaizdo medžiagą „Youtube‘e“ atsiranda reklama arba rodomas reklaminis skydelis.
„Mūsų tinklas turi sutartį su „Youtube‘u“, iš kurio gauname dalį pajamų už reklamą. Mes pasidalijame su kanalo kūrėjais. Lietuvoje „Youtube‘e“ reklama atsirado neseniai, maždaug prieš pusantrų metų. Nėra didelės konkurencijos, todėl ir reklamos kainos nedidelės, 10–15 kartų mažesnės negu užsienyje. Taigi lietuviškų kanalų kūrėjai neuždirba tiek daug kaip užsienyje, bet kiekvieną mėnesį situacija gerėja“, – teigia tinklo vadovas.
Norint uždirbti iš reklamos, nebūtina prisijungti prie tinklo. Prieš pusę metų Lietuvoje atsirado galimybė kanalo kūrėjui tiesiogiai pasirašyti sutartį su „Google‘u“. „Tai kiekvieno pasirinkimo reikalas – gauti pinigų tiesiogiai iš „Youtube‘o“ ar tapti tinklo, bendruomenės dalimi, dalytis patirtimi, kartu tobulėti. Užsienyje dažniausiai visi kanalai dirba su tinklais, kurie turi galimybę padėti kanalui augti“, – sako R. Kondratas.
Dar vienas tokių tinklų privalumas – jie neleidžia pažeisti autorių teisių. Tik tinklai gauna specialią programą iš „Youtube‘o“: ji iš karto atpažįsta, užblokuoja ir šalina (arba gali nieko nedaryti) autorių kūrinių kopijas. Kai paskelbiamas kūrinio originalas, o programoje nustatoma, kad turi būti užblokuotos visos ankstesnės kopijos – daugiau jokio žmogaus įsikišimo nereikia, viską padaro programa.

Iš katino išdaigų neuždirbsi
Užsienyje „Youtube‘as“ turi milžiniškas auditorijas. Ar tai reiškia, kad namų šeimininkė, įdėjusi filmuką apie savo augintinio išdaigas, sulaukia milijoninių peržiūrų ir uždirba pinigų?
„Lietuvą pasiekia namuose kurti filmukai, kurie netikėtai sulaukia sėkmės. Į paprastą vaizdo siužetą apie žaidžiančią katę įdėta daug darbo. Yra nemažai mokomosios medžiagos, kaip kuriami tokie filmukai, prireikia tūkstančių dublių. Žinoma, užsienio rinka didžiulė – tavo kanalą gali pažiūrėti daug kartų. Visai nesvarbu, kokioje šalyje sukurtas įrašas. Svarbiausia yra kalba, kuria skelbiama vaizdo medžiaga: jei kalbi angliškai, atsiveria milžiniška auditorija. Labai didelė ir ispaniškai kalbančių šalių interneto erdvė“, – sako R. Kondratas.
Reikia nepamiršti ir vadinamosios techninės higienos – ar pateikiama raktažodžių, teisingas pavadinimas, aprašymas. Turinys turi būti nuolat atnaujinamas. Rekomenduojama kartą per savaitę įdėti naują įrašą. Tai parametrai, pagal kuriuos sistema atpažįsta, kad kanalas yra geras, įdomus, jo turinys atitinka daugumos vartotojų poreikius. Taip kanalai reitinguojami, iškeliami į pirmas pozicijas.
Kaip ir naudodamiesi „Google‘o“ paieškos sistema, įrašome kokį nors žodį ir sistema reitinguoja – vienus puslapius pateikia aukščiau negu kitus. Kodėl? Pirmuosiuose puslapiuose yra daugiau informacijos, nuotraukų. Tikėtina, kad jie bus naudingesni vartotojui. Lygiai tas pats ir „Youtube‘e“.
„Katytė gali įkristi į pieno bidoną, tai labai juokinga, bet vargiai toks kanalas išpopuliarės. Pažiūrės šimtas internautų ir tuo viskas baigsis, mažai tikėtina, kad jį pastebės socialinėje medijoje dirbantys žmonės“, – pasakoja R. Kondratas.
Jis norėtų, kad Lietuvoje atsirastų sėkmės istorijų – žmonių, kuriančių kanalus angliškai ir turinčių pasaulinę auditoriją. „Iš kokios šalies įdedamas įrašas, neturi jokios reikšmės – kuri Vilniuje, o esi matomas visame pasaulyje“, – sako reklamos tinklo „Videostars“ vadovas R. Kondratas.

Rita Šemelytė

seimininkePeržiūrėti visą numerį galite ČIA.