Būtinybė taupyti keičia senus įpročius
Pasaulyje prancūzai žinomi, kaip vieni iš didžiausių patriotų, palaikantys savo gamintojus, o šalį reprezentuojančio gėrimo tradicijos čia skaičiuojamos šimtmečiais. Nepaisant visko vidaus šampano rinka žlunga, teigia ne viena Prancūzijos žiniasklaidos priemonė.
Tai rodo ir rinkos tyrimų agentūrų „NielsenIQ“ bei „Circana“ surinkti duomenys. Per 11 praėjusių metų mėnesių Prancūzijos vartotojams buvo parduota net 20 proc. mažiau šampano butelių nei 2022 m. ir daugiau nei 9 proc. itališkojo prosecco. Per ši laikotarpį 4 proc. išaugo ir vadinamųjų crémants, t. y. pigesnių putojančių vynų iš Prancūzijos regionų (išskyrus Šampanę) pardavimai.
Skaičiuojama, kad Prancūzijos prekybos centrai ir parduotuvės 2023 m. vidutiniškai per dieną pardavė apie 72 000 butelių, o metais anksčiau – apie 90 000 butelių per dieną.
Nesitikima, kad statistiką nors kiek pataisys šventinė prekyba šampanu, nes prancūzams įprasta su šampano taure ne tik pasitikti Naujuosius metus, bet ir paminėti gimtadienius bei kitas šventes ir progas. Anksčiau daugiau nei pusę Šampanės provincijoje pagaminamo šampano buvo parduodama vidaus rinkoje, tačiau jau kuris laikas ši tendencija pasikeitė ne prancūzų naudai. Pavyzdžiui, pernai jie nupirko 42,5 proc., o eksportavo 57,5 proc. šio gėrimo butelių.
„NielsenIQ“ pastebi, kad pardavimų mažėjimo tendencija buvo pastebima ir iki koronaviruso pandemijos, maždaug nuo 2013 m.
Tradiciją keičia nauja mada
Bandoma aiškinti, kad tokį pokytį galėjo lemti padidėjęs šampano eksportas, todėl vidaus rinkai paprasčiausiai gėrimo lieka mažiau. Tačiau analitikai pastebi, kad svarbų vaidmenį prancūzų elgesio pokyčiams vis tik turi infliacija. Šampanas jiems tiesiog tapo per brangus, todėl pirkėjai ieško alternatyvų. Pavyzdžiui, vidutiniškai šampano butelis Prancūzijoje kainuoja 23,60 Eur, o taip pat putojantis itališkasis prosecco ir prancūziškasis crémants – tik apie 6,80 Eur.
Šampanui iš tiesų rimtą konkurenciją kelia ne tik prosecco, bet Ispanijoje gaminamas putojantis vynas cava, kurio į Prancūziją pernai importuota 9 proc. daugiau nei 2022 m. Šie vynai itin išpopuliarėjo, kai buvo įtraukti į kavinių ir restoranų meniu. Be to, jų kokteiliai pastaraisiais metais tapo tikra jaunesnės prancūzų kartos ir kitų šalių jaunimo mada.
Tik ar ji bus tokia pat tvirta ir ilgalaikė kaip kelis šimtmečius skaičiuojanti šampano tradicija?
Šampano pasaulyje galioja griežtos taisyklės
Šampano, priešingai nei kitų alkoholinių gėrimų, gamybai yra įvestos griežtos taisyklės. 1927 m. Prancūzijos įstatymu buvo apribota šampano vyndarystės zona. Todėl vynuogės auginamos ir gėrimas gaminamas tik trijuose Šampanės provincijos regionuose – Božolė, Burgundijoje ir Šampanėje. Visas plotas užima 34 200 ha, todėl pagaminamo gėrimo kiekis yra ribotas.
Šiam gėrimui auginamos trys veislės. Baltųjų vynuogių ‘Chardonnay‘ plotas užima apie 31 proc. vynuogėms skirto ploto, tamsių vynuogių ‘Pinot Noir‘ plotas – apie 38 proc., panašų plotą užima taip pat tamsiosios vynuogės ‘Pinot Meunier‘.
Įdomu tai, kad šampano gamintojai pasiskirstę į tris kategorijas: šampano gamybos namus, kurių yra 370, kooperatyvus (130) ir smulkiuosius vynuogių augintojus (16 200). Nors pastarųjų daugiausia, didžiausią rinkos dalį užima gamintojų namai. Jie pagamina net 73 proc. visos produkcijos.
Didžiausia šampano eksporto rinka yra Jungtinės Amerikos Valstijos, į kurias iškeliauja apie 33,7 mln. butelių, antra rikiuojasi Jungtinė Karalystė (28,1 mln.), po to Japonija (16,6 mln.), Vokietija (12,2 mln.), Belgija (10,3 mln.). Į dešimtuką patenka Australija, Italija, Šveicarija, Ispanija ir Olandija.
ŪP portalo informacija
ŪP portalo nuotr.