Columbus +2,0 °C Debesuota
Ketvirtadienis, 19 Grd 2024
Columbus +2,0 °C Debesuota
Ketvirtadienis, 19 Grd 2024

Ar laukuose dirbančius dyzelinius traktorius kada nors pakeis varomi elektra?

2024/07/19


Apie juos daug kalbama, diskutuojama, pristatomi elektra varomų traktorių prototipai, bet kada iš tiesų galima tikėtis, kad naujos kartos technika pakeis senąją? Ar ji bus finansiškai prieinama ūkininkams? Ar tikrai bus mažiau tarši, kaip tvirtinama? Ar neatsitiks taip, kad, atnaujinus ūkių garažus, pakils maisto kainos? Taigi, ko galime tikėtis iš artėjančių didelių permainų?

Elektra varomi mažos galios traktoriai jokia naujiena ūkiuose. Jei energija akumuliatoriui įkrauti gaunama iš pačiame ūkyje esančių atsinaujinančių šaltinių, jų eksploatavimo sąnaudos gerokai sumažėja, palyginti su dyzelinu varoma technika. Be to, tokie traktoriai veikia žymiai tyliau.

Tačiau su gerokai rimtesnėmis problemomis susiduriama, kai eina kalba apie žemės dirbimui, sėjai, transportavimui ir derliaus nuėmimui skirtus traktorius. Jiems reikia daug energijos ir jos turi pakakti bent 8 darbo valandoms, o tai reiškia, kad didelį akumuliatorių reikės dažnai įkrauti.

Neseniai portalo „Future Farming“ pristatytas prancūzų elektrinio traktoriaus „Seederal“ prototipas, sukėlė reakcijų bangą. Į diskusiją apie trūkumus ir privalumus įsitraukė tiek ūkininkai, tiek mokslininkai, tiek pramonės atstovais.

Į ką gi atkreiptas dėmesys? Kas kelia nerimą?

Viena iš dažniausiai pasitaikiusių pastabų susijusi su pristatyto elektrinio traktoriaus akumuliatoriaus veikimo trukme. Pasak gamintojų, jo akumuliatorius gali veikti 6 valandas, bet diskusijos dalyviams tai nepasirodė rimta. Vienas jų net retoriškai klausė – „Ar tai pokštas?“

Tokia akumuliatoriaus veikimo trukmė, suprantama, yra nepakankama laukuose dirbančiai galingai žemės ūkio technikai. Žemdirbių susirūpinimas visiškai pagrįstas, nes visada pakanka ir 8 darbo valandų, prireikus laukuose mašinos darbuojasi gerokai ilgiau, kartais net 18 valandų.

Vis tik ūkininkų bendruomenė viltis deda į tolesnę akumuliatorių technologijos pažangą, nes pastaruoju metu šia linkme žengiama itin sparčiai.

Pro akis neprasprūdo dar vienas aspektas – traktoriaus veikimas skirtingomis dirvožemio sąlygomis. Ilgai svarstyti nereikia, kaip mašina veiks smėlingoje ir sunkioje molio dirvoje. Gerokai mažiau traukos reikės važiuojant smėlio ar lengvo priemolio dirvožemyje, bet diskusijos dalyviai suabejojo, ar tokia pati veikimo sparta būtų fiksuojama ir sunkesnėse dirvose.

Dviejų valandų prastova – nepriimtina

Ilgą laiką ir lengvieji elektromobiliai buvo mažiau patrauklūs, nes jiems įkrauti reikėjo ne mažiau valandos. Tik šiam laikui trumpėjant, jie tapo patogesni. Tačiau galingo traktoriaus akumuliatoriui įkrauti prireikia ir dviejų valandų – tokios prastovos, kai darbai laukuose verda, ūkininkams itin nenaudingos.

Svarstoma, kad ilgo įkrovimo laiko problemą galėtų išspręsti išimamų akumuliatorių sistemos. Kita vertus, akumuliatorių gamintojai ieško naujų sprendimų, sparčiai tobulina technologijas, todėl kasmet sulaukiama naujienų apie įkrovimo laiko sutrumpinimo galimybes.

Ant svarstyklių – nauja technologija ir maisto kainos, poveikis aplinkai

Dažnai teigiama, kad šiuolaikinių technologijų vystymosi variklis yra siekis daryti kuo mažiau žalos gamtai. Itin daug potencialo šia prasme įžvelgiama atsinaujinančiuose elektros šaltiniuose. Bet jau suprantama ir kita, mažiau pozityvi šio reikalo pusė – baterijų gamybos poveikis aplinkai.

Kita vertus, didesnės galingos žemės ūkio technikos elektros sąnaudos gali paskatinti maisto kainų augimą. Belieka tikėtis, kad ilgalaikė ekonominė ir aplinkosauginė nauda atsvers pradines išlaidas, susijusias su elektra varomų traktorių tobulinimu, tokios mašinos bus finansiškai prieinamos ūkininkams, o maisto kainos įkandamos pirkėjams.

Savą traktoriaus modelį pasiūlė vokiečiai

Nors diskusijos karštos, kritikos sunkiosios žemės ūkio technikos kūrėjams nemažai, didžiosios žemės ūkio bendrovės nekantriai dairosi, ką gali pasiūlyti gamintojai.

Pernai Vokietijos Kaiserlauterno technikos tyrimų universitetas, bendradarbiaudamas su Miunchene įsikūrusia energetikos tyrimų konsultacine bendrove ir gavęs federalinės ekonomikos ir energetikos ministerijos finansavimą, sukūrė visiškai elektra varomą didelio našumo akumuliatorinio traktoriaus prototipą.

130 kW (174 AG) galios traktorius sukurtas pagal Manheime pagamintą „John Deere 6R“ serijos traktorių, su purkštuvu, kultivatoriumi, srutų cisterna ir siloso priekaba.

Pasak gamintojų, projekto „Tvarus energijos tiekimas žemės ūkio mašinoms“ („Sesam“) metu elektrinis traktorius sukonstruotas taip, kad būtų mažiau susidėvinčių komponentų, toks sprendimas leidžia sumažinti traktoriaus eksploatacijos išlaidas.

Teigiama, kad veikiantis traktorius visiškai neišmeta teršalų į aplinką. Ne mažiau aktualu ir tai, kad ši žemės ūkio mašina, lauko pakraštyje stovėdama laisvąja pavara, nenaudoja energijos, priešingai nei dyzelinis traktorius, siurbiantis degalus, jei tik jo variklis nėra išjungtas.

Nenusileidžia ir Lietuvos gamintojai

Produktyvi ir amerikiečių žemės ūkio įrangos gamintojo „AGCO Corporation“ bei įmonės „BMZ Group“, kuriančios ir gaminančios aukštos kokybės baterijas bei ličio jonų akumuliatorius, partnerystė.

kuriamas akumuliatorinis elektrinis traktorius „Fendt e100 Vario“ specialiai pritaikytas sunkiems žemės ūkio darbams, pasižymi mažesne šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisija, triukšmo tarša ir mažesnėmis sąnaudomis.

Ant kulnų didiesiems pasaulio žemės ūkio technikos gamintojams bei idėjų kūrėjams lipa ir lietuviai. 2021 m. grupei „AUGA group“ priklausanti įmonė „AUGA tech“ oficialiai pristatė profesionaliam naudojimui skirtą hibridinį traktorių biometano/elektrinį „AUGA M1“.

Lietuvoje sukurtas ir surinktas traktorius varomas biometano dujomis ir elektra. Beje, jis gali nepertraukiamai veikti iki 12 valandų.

„AUGA group“ duomenimis, lyginant su dyzelinu varomais analogais, vienas toks traktorius anglies dvideginio emisiją sumažina iki 114 t per metus.

Pernai bendrovė pristatė pirmą gamyklinę traktorių partiją. Juos gaminti nori ne tik Lietuvos, bet ir užsienio gamintojai, tačiau planuojama, kad Lietuvoje sukurtos technologijos būtų ir surenkamos mūsų šalyje.

 

ŪP portalo informacija

Viršelyje: „John Deere“ pristatomo elektra varomo traktoriaus „SESAM“ vaizdo įrašo stop kadras.

Dalintis

Verslas