Columbus +18,9 °C Dangus giedras
Sekmadienis, 19 Geg 2024
Columbus +18,9 °C Dangus giedras
Sekmadienis, 19 Geg 2024

Biodegalų ateitį ES gaubia rūkas

2023/12/14


Europos Audito Rūmai gruodžio 13 d. paskelbę specialiąją ataskaitą „ES parama tvariems biodegalams transporto sektoriuje. Neaiški perspektyva“. Pasigendama ilgalaikės perspektyvos, tai turėjo įtakos investicijų saugumui ir tvarumui, pažangiųjų degalų diegimą stabdo lenktynės dėl biomasės ir didelės sąnaudos.

Biodegalai laikomi iškastinio kuro alternatyva. Juos naudojant siekiama padėti sumažinti išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį transporto sektoriuje ir padidinti ES tiekimo saugumą. 2014–2020 m. laikotarpiu mokslinių tyrimų projektams ir biodegalų naudojimo skatinimui skirta apie 430 milijonų eurų ES lėšų. Tačiau perėjimas nuo pradinių laboratorinių tyrimų prie gamybos etapo gali užtrukti bent dešimtmetį. Be to, ES biodegalų politika, teisės aktai ir prioritetai dažnai keitėsi, todėl sektorius tapo mažiau patrauklus ir tai daro poveikį investuotojų sprendimams.

„Biodegalais siekiama prisidėti prie ES poveikio klimatui neutralumo tikslų ir didinti jos energetinį savarankiškumą. Tačiau įgyvendindama dabartinę biodegalų politiką, ES iriasi į priekį be žemėlapio ir rizikuoja nepasiekti savo kelionės tikslo“, – teigė auditui vadovavęs Audito Rūmų narys Nikolaos Milionis.

ES auditoriai ypač atkreipia dėmesį į tai, kad nėra aiškių veiksmų gairių. Pavyzdys gali būti aviacijos sritis. Šį sektorių sunku elektrifikuoti, todėl pažangieji biodegalai galėtų būti geras būdas mažinti priklausomybę nuo iškastinio kuro. 2023 m. priimtame naujajame iniciatyvos „ReFuelEU Aviation“ teisės akte reikalaujama, kad tvarių aviacinių degalų (SAF), įskaitant biodegalus, lygis 2030 m. pasiektų 6 proc., t. y. apie 2,76 milijono tonų naftos ekvivalento. Tačiau esamais ES gamybos pajėgumais vargu ar įmanoma pasiekti dešimtadalį šio kiekio. Skirtingai nei JAV, ES lygmeniu vis dar nėra veiksmų gairių, kaip paspartinti gamybą. Biodegalų ateitis kelių transporto sektoriuje taip pat labai neaiški. Didelis dėmesys elektriniams automobiliams ir planuojamas naujų benzininių ir dyzelinių automobilių naudojimo nutraukimas iki 2035 m. galėtų reikšti, kad ES kelių transporto sektoriuje biodegalai neturi didelės ateities.

  • ES skyrė 430 milijonų eurų, daugiausia moksliniams tyrimams, tačiau pažangiųjų biodegalų diegimas trunka ilgiau, nei tikėtasi.
  • ES biodegalų politikai trūksta ilgalaikės perspektyvos.
  • Biodegalai vis dar nėra konkurencingi ir ne visada ekologiški, o gamyba yra ribota dėl biomasės prieinamumo problemų.

ES auditoriai taip pat atkreipia dėmesį į tris pagrindines problemas, su kuriomis praktiškai susiduriama naudojant biodegalus: tvarumas, biomasės prieinamumas ir sąnaudos.

Biodegalų nauda aplinkai dažnai pervertinama. Pavyzdžiui, biodegalai iš žaliavų, kurioms auginti reikalinga žemė (o tai gali lemti miškų naikinimą), gali neigiamai paveikti biologinę įvairovę, dirvožemį ir vandenį. Neišvengiamai kyla etinių klausimų dėl degalų ir maisto prioritetų santykio.

Be to, biomasės prieinamumas riboja biodegalų diegimą. Europos Komisija tikėjosi, kad biodegalai padidins energetinę nepriklausomybę. Tačiau iš tikrųjų dėl kelerius metus iš eilės didėjančios biomasės paklausos smarkiai padidėjo priklausomybė nuo trečiųjų valstybių (pavyzdžiui, panaudoto kepimo aliejaus importas iš Kinijos, Jungtinės Karalystės, Malaizijos ir Indonezijos). Biodegalų sektorius konkuruoja su kitais žaliavų sektoriais, visų pirma su maisto sektoriumi, taip pat su kosmetikos, vaistų ir bioplastikų sektoriais.

Galiausiai, kadangi biodegalai yra brangesni už iškastinį kurą, jie dar nėra ekonomiškai perspektyvūs. Šiuo metu apyvartiniai taršos leidimai yra pigesni už išmetamo CO2 kiekio mažinimą naudojant biodegalus, kuriems ne visada palanki ES šalių fiskalinė politika.

Visa tai reiškia, kad pažangieji biodegalai diegiami lėčiau, nei tikėtasi. Kaip reikalaujama, visos ES šalys degalų tiekėjams nustatė įpareigojimus užtikrinti, kad iki 2020 m. atsinaujinančiųjų išteklių energijos dalis kelių ir geležinkelių transporto sektoriuose sudarytų bent 10 proc., o iki 2030 m. – 14 proc. visuose transporto sektoriuose. Tačiau 2020 m. dauguma ES šalių, įskaitant Graikiją, Lenkiją, Rumuniją, Prancūziją ir Ispaniją, nepasiekė savo tikslų.

Naujausioje ES atsinaujinančių išteklių energijos direktyvoje biodegalai apibrėžiami kaip „transportui skirti iš biomasės pagaminti skystieji degalai“ ir turi atitikti tam tikrus tvarumo kriterijus. 2021 m. dauguma ES suvartojamų biodegalų (daugiausia etanolis ir biodyzelinas) buvo pagaminti iš žemės ūkio kultūrų.

 

ŪP portalas su Europos Audito Rūmais

Dalintis
2024/05/19

Kaimo turizmo sodybos jau atlapojo duris

Kaimo turizmo sodybos jau atlapojo duris: laukia poilsiautojų. Tiesa, daugiau lankytojų sulaukti tikimasi vasaros pradžioje, tačiau jau dabar registruojamasi, rezervuojamos dar likusios laisvos vietos.
2024/05/19

Parama ūkiui modernizuoti – projektui galima gauti iki 700 tūkst. eurų

Žemės ūkio ministerija primena, kad iki gegužės 31 d. priimamos paraiškos investicinei paramai pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano (SP) intervencinę priemonę „Investicijos į žemės ūkio valda...
2024/05/18

Lilija Valatkienė: „Jei darai – nebijok, jei bijai – nepradėk“

Trakai („Trakų žemė“). Pas Liliją Valatkienę sodyboje, Karaliūnuose (Trakų raj.), lankėmės saulėtą, bet dar kiek vėsoką ankstyvo pavasario dieną. Jaukioje gamtos apsuptyje su vyru Vytautu Jonu Juška įsikūrusi žurnalistė, fotogra...
2024/05/18

Komerciniai bankai verslui tebesvilina padus

Pastaraisiais metais Lietuvos komerciniai bankai ne tik akylai stebi verslininkus, bet ir nenurodydami priežasčių apriboja jų teises laisvai disponuoti savo lėšomis, sustabdo pervedimus, užšaldo lėšas. Ar Lietuvos bankininkyst...
2024/05/18

Nuostolių patyrusi „Auga Group“ siūlo nemokėti dividendų

Viena didžiausių Baltijos šalyse žemės ūkio investicijų bendrovių „Auga Group“, pernai patyrusi 18,45 mln. eurų grynojo nuostolio, šiemet siūlo dividendų nemokėti.
2024/05/18

Šiandien – atlieka, rytoj – žaliava maisto papildams?

Vyšnios žinomos kaip kaulavaisiai, turintys daug žmogaus sveikatai palankių savybių. Bet mažai kalbama apie vyšnių lapų panaudojimo galimybes – apie tai plačiau papasakojo Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro (LAMMC...
2024/05/18

G. Nausėda mato V. Blinkevičiūtę „tarp rimčiausių kandidatų“ užimti premjero postą

Prezidentas Gitanas Nausėda sako matantis Viliją Blinkevičiūtę „tarp rimčiausių kandidatų“ užimti premjero postą, jei jos vadovaujama Lietuvos socialdemokratų partija (LSDP) laimėtų rudenį vyksiančius Seimo rinkimus.
2024/05/18

Lietuvos žemės ūkis – 20 metų tarptautinėse rinkose

Lietuvos 20-metis Europos Sąjungoje skatina įvertinti ir išanalizuoti, kaip per tuos du dešimtmečius pasikeitė Lietuvos žemės ūkis, kokią jis vietą šiandien užima tarptautinėse rinkose. Apie tai – Lietuvos grūdų perdirbė...
2024/05/18

Privačių miškų savininkams bus dalinamos žievėgraužio tipografo gaudyklės

Valstybinės miškų tarnybos (VMT) specialistai, vertindami šių metų orų sąlygas ir aktyvią žievėgraužio tipografo skraidymo pradžią, prognozuoja, kad eglynams žievėgraužis tipografas bus pavojingas ir šiemet. Kenkėjas galimai s...