Columbus +1,1 °C Dulksna
Trečiadienis, 12 Vas 2025
Columbus +1,1 °C Dulksna
Trečiadienis, 12 Vas 2025

Daugiau kaip 35 tūkst. ESO klientų bus išmokėta per 2,9 mln. eurų kompensacijų

2025/02/12


„Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) išmokės kompensacijas 35,5 tūkst. klientų, kuriems pernai po liepos pabaigoje Lietuvą nusiaubusios audros elektros tiekimas buvo atnaujintas vėliau nei po 72 valandų. Bendra kompensacijų suma gali siekti daugiau kaip 2,9 mln. eurų, apie apskaičiuotą kompensaciją ESO informuos klientus nuo vasario 5 iki vasario 12 d.

„Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (VERT) priėmus sprendimą dėl avarijos fakto, ESO įstatymo numatyta tvarka išmokės kompensacijas klientams, kuriems per pernykštę audrą dėl stichijos padarinių elektros tiekimas buvo atnaujintas praėjus 72 val. Klientai apie tai bus informuojami individualiai – pranešimus ESO atsiųs iki vasario 12 dienos“, – sako ESO atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė.

Kreiptis tik sulaukus pranešimo

Kompensacijas norintys gauti ESO klientai, jei iki šiol nebuvo kreipęsi į operatorių dėl audros padarytų tiesioginių nuostolių atlyginimo, visų pirma turi sulaukti pranešimo apie priklausančią kompensaciją. ESO pranešimus išsiųs iki vasario 12 d., o mokėjimai startuos nuo vasario 14 dienos.

Jeigu klientui jau buvo išmokėta kompensacija už tiesioginius nuostolius, pagal ESO inicijuotą ir įgyvendintą kompensacijų mechanizmą, nieko papildomai daryti nereikės: ESO informuos apie išmokėtiną sumą, mokėjimo datą ir atliks mokėjimą.

Vidutinė kompensacija gyventojui – 81 euras

ESO atstovė pažymi, kad kompensacijos dydis priklausys nuo kliento elektros energijos suvartojimo ir atjungimo trukmės objekte. 

„Preliminariais skaičiavimas, vidutinė kompensacija privatiems klientams siekia 81 eurą, verslo klientams – 416 eurų. Bendra apskaičiuotų kompensacijų suma sudarys daugiau kaip 2,9 mln. eurų“, – informuoja R. Juodkienė.

Konkreti kompensacijos suma priklauso nuo sumokėtų mokesčių už persiuntimo paslaugą, tačiau neviršijant pusės šio dydžio. Kompensacija susideda iš dviejų dalių: vienkartinės fiksuotos 30 proc. dedamosios nuo metinės persiuntimo paslaugos mokesčių sumos ir kintamosios 0,7 proc. dedamosios už kiekvieną papildomą vėlavimo valandą.

ESO atstovė atkreipia dėmesį, kad bendrovė po 2024 m. liepos 28–29 d. šalį nusiaubusios audros savo iniciatyva jau išmokėjo kompensacijas gyventojams už tiesiogiai patirtus nuostolius.

Kompensacijų sumos įskaitomos į tiesioginius nuostolius

Anot R. Juodkienės, Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklės numato, kad VERT nustatyta tvarka skaičiuojamų kompensacijų sumos yra įskaičiuojamos į kliento patirtus tiesioginius nuostolius.

„ESO veikla yra griežtai reguliuojama, todėl privalome laikytis nustatytų taisyklių ir teisės aktų, t. y. jei klientui, kuriam elektros energijos tiekimas buvo nutrūkęs ilgiau nei 72 val., buvo atlyginta pvz. 200 eurų tiesioginių nuostolių, o po VERT sprendimo dėl avarijos buvimo apskaičiuota kompensacija už ne laiku atnaujintą elektros energijos tiekimą sudarys, pavyzdžiui, 250 eurų, ESO klientui papildomai išmokės 50 eurų kompensaciją. Bendra klientui išmokėtina suma sudarys 250 eurų. Jeigu ESO atlygino, pavyzdžiui, 200 eurų tiesioginių nuostolių, o VERT sprendimu apskaičiuota kompensacija už ne laiku atnaujintą elektros energijos tiekimą sudarys mažiau, pvz., 50 eurų, tokiu atveju ši 50 eurų išmoka klientui pilnai įsiskaitys į jau išmokėtą 200 eurų sumą ir papildomai išmokama nebus“,  – pabrėžia R. Juodkienė.

Kitaip tariant, VERT nustatyta tvarka apskaičiuotos ESO mokamos kompensacijos, kaip to reikalauja galiojantys teisės aktai, yra įskaitomos į tiesioginių nuostolių atlyginamas sumas.

Pernai vasarą per liepos pabaigoje kilusią audrą dėl 0,4‒10 kV ir aukštesnės įtampos įrenginių gedimų elektros tiekimas buvo sutrikdytas beveik 0,5 mln. ESO klientų, o nepatiektos elektros energijos kiekis siekė 3722,247 MWh. 

Tiesiogiai nukentėjusiems nuo audros – lengvesnės kompensacijos gavimo sąlygos

Taip pat ESO inicijavo papildomą kompensacinį mechanizmą ir sėkmingai jį įgyvendino. Pagal jį kompensacijas už audros metu patirtus tiesioginius nuostolius galėjo gauti tie gyventojai, kuriems elektros energijos tiekimas buvo sutrikęs ilgiau nei 72 val. ESO sukūrė mechanizmą, kad privatiems klientams būtų kuo paprasčiau pateikti prašymus dėl audros sukeltų nuostolių atlyginimo ir gauti kompensacijas per maksimaliai trumpą laiką.

2024 m. buvo pateikti 1704 prašymai kompensacijoms gauti. 

„Absoliuti dauguma klientų prašė kompensuoti už sugedusius maisto produktus (daugiau nei 1700), daugiau nei 600 klientų prašė kompensuoti patirtas išlaidas už generatorių nuomą, jų įsigijimą, taip pat kurą, kuris buvo naudojamas generatoriams. Gerokai mažesnė dalis – iki 100 – klientų kreipėsi su prašymais kompensuoti apgyvendinimo išlaidas“, – sako R. Juodkienė.

Visi pateikti prašymai buvo išnagrinėti ir klientams išmokėtos kompensacijos. Vidutinė kompensacijos suma siekė 88 eurus, o maksimali galima išmoka – 200 eurų. 

 

ESO informacija

Dalintis