Legenda nukelia į Romą
Visiems keliautojams bažnyčios duris svetingai atveria Girdiškėje gyvenanti Jadvyga Bambalaitė. Jau septyneri metai ji ne tik prižiūri bažnyčią, bet ir padeda parapijos klebonui – prižiūri liturginius rūbus, tvarko indus, degioja žvakes, rūpinasi tvarka šventoriuje. Tiek daug darbų yra dėl to, kad Girdiškės bažnyčia neturi zakristijono. Tačiau daugiausiai laiko J. Bambalaitė skiria lankytojams, pasakodama jiems šios bažnyčios istoriją ir tradicijas. Pirmiausia, anot jos, visiems rūpi sužinoti maldos namų pavadinimo kilmę, todėl Jadvyga pasakoja legendą apie Snieginės vardo kilmę, nes taip pat yra pavadinta viena iš trijų seniausių katalikų bažnyčių bazilika Romoje. Bevaikis senatorius Jonas, visą turtą ketinęs palikti bažnyčiai, susapnavo, kad turi ją pastatyti toje vietoje, kur vasarą iškris sniegas. Legenda byloja, jog tai atsitiko Romoje, ant Eksvilino kalnelio, rugpjūčio 5-ąją, kur 352–356 m. ir iškilo didinga bazilika.
„Pasakojama, kad kai buvo statoma bažnyčia Girdiškėje, vasarą irgi pasnigo, todėl jai suteiktas Švč. Mergelės Marijos Snieginės titulas. To nežinau, bet kad rugpjūčio 5-ąją, per titulinius atlaidus, bažnyčioje „sninga“ – tikra tiesa“, – tvirtina šventovėje šeimininkaujanti moteris.
Girdiškėje, per Snieginės atlaidus, ant maldininkų krinta baltų gėlių žiedlapiai.
Bet labiausiai šioje bažnyčioje išsiskiria unikalūs šoniniai altoriai. Kada tiksliai jie įrengti, duomenų neišliko, tačiau manoma, jog galėjo būti 1928 m. Tais metais naują, ką tik baigtą statyti mūrinę bažnyčią konsekravo vyskupas Justinas Staugaitis.
Prie bažnytkaimio – didelė parapija
Jadvygai pasakojant Girdiškės bažnyčios istoriją, visada atsiranda klausiančių, kam nedideliam kaimeliui buvo reikalingi tokie dideli, erdvūs maldos namai. Išties, Girdiškėje niekada nebuvo daug gyventojų, tačiau parapija buvo didelė, 1936 m. joje buvo per 3,1 tūkst. parapijiečių. Dažnai į Girdiškę turistus lydinti muziejininkė Regina Mickuvienė tikina, kad Girdiškė anuo metu buvo svarbesnė už netoliese esančią Upyną, kuri buvo vadinta turtingiausia parapijos dalimi. Upyniškiams tai nepatiko, jie ėmė rašyti skundus ir įvairius prašymus vyskupui, Vilniaus generalgubernatoriui, nes turį aukoti statomai Girdiškės bažnyčiai, o saviškė Upynoje nyksta. Telšių vyskupija atsižvelgė į tuos skundus ir nuo Girdiškės parapijos atskyrė apie 30 kaimų, taip sukuriant naują – Upynos parapiją.
Nauja, mūrinė, neogotikos stiliaus bažnyčia Girdiškėje pradėta statyti 1896 m. 1909 m. sudegė senoji medinė kaimo bažnyčia, todėl nuo 1912 m. žmonės rinkosi melstis nebaigtoje statyti bažnyčioje. Per Didįjį karą iš statomos bažnyčios vokiečiai paėmė varpą, svėrusį apie 200 kilogramų. Dėl to Girdiškėje atsirado ir dvejos kapinės. Vienos – prie dabartinės bažnyčios, kitos – tolėliau nuo jos, kur anksčiau stovėjo medinė bažnyčia. Kurios senesnės, niekas negali pasakyti, tik spėja, kad vienų kapinių didelei parapijai neužteko.
Statė „didelį, brangų fabriką“
Girdiškės bažnyčios statytoju įvardijamas kun. Juozapas Čerkeliauskas – tautinio atgimimo liaudies švietėjas, pasirašinėjęs Mainonio slapyvardžiu. Jis parašė kelias didaktinio pobūdžio knygeles, kūrė giesmes, eilėraščius. Tarp senųjų girdiškiečių populiariausias buvo posmelis: „Per Girdiškės lauką krop senoliai/ Žmonys eilioms plauk/ Dievas visus trauk. /Skub jaunuoliai...“
Statydamas Girdiškės bažnyčią, kun. J. Čerkeliauskas, matyt, pavyzdį ėmė iš Stulgių klebono Antano Skinderio – sumanaus ūkininko, įsteigusio savo plytinę, XX a. pradžioje įkūrusio žemės ūkio ratelį, kuris nuomojo apylinkių dvarus, pirko miškus, augino karpius ir darė daugybę kitų darbų, davusių pakankamai pajamų parapijai. Kai ekonominė krizė sumažino plytų paklausą ir plytinei ėmė grėsti bankrotas, kun. A. Skinderis ne tik statė didžiulę Stulgių bažnyčią, bet ir skatino Skirsnemunės bei Girdiškės bažnyčių statybą.
Girdiškėje gyvenanti Stefanija Mikalauskienė prisimena savo senelio Kazimiero Šimkaus pasakojimą apie tas statybas. Tuo metu Stulgiuose žmonės kalbėjo, kad klebonas specialiai sudegino senąją koplyčią, jog galėtų pradėti naujos bažnyčios statybas. Girdiškėje vyko tokios didelės statybos, jog buvo kalbama, kad čia statoma ne bažnyčia, o „didelis ir brangus fabrikas“.
Kraštotyrininko Kazimiero Šetkaus duomenimis, Stulgių Švento Mato Apaštalo bažnyčios statybos kainavo 70 tūkst. auksinių Rusijos rublių. Panašu, jog ne pigiau turėjo atsieiti ir Girdiškės bažnyčia, nes vietiniai žmonės dar ilgai kalbėjo, kad jų bažnyčią statė garsūs to meto meistrai. Tačiau didžiausią turtą Girdiškei paliko net 30 metų Dievui ir šio krašto žmonėms tarnavęs kun. Kazimieras Andriukaitis. Tai buvo ne tik nagingas meistras, bet ir inžinieriaus talentą turėjęs žmogus. Vytenis Almonaitis ir Junona Almonaitienė yra užrašę pasakojimų, kad, vadovaudamas Telšių kunigų seminarijos statybai, šis kunigas taip tiksliai apskaičiavo plytų poreikį, jog nepanaudotos liko tik dvi.
Įkvėpimo sėmėsi iš Dionizo Poškos
Iš kartos į kartą Girdiškėje perduodami pasakojimai, kaip kun. K. Andriukaitis degė kalkes, bažnyčią šildė durpėmis, dėl to nieko nestebino jo dulkėta sutana. Žmonės jį mylėjo, nes visada stengdavosi jiems padėti – net sukonstravo grūdų kuliamąją ir valomąją mašiną. Tačiau didžiausias jo darbas buvo šoninių bažnyčios altorių kūryba. Ąžuolus kunigas parsigabeno iš Girdiškės miškų, pats nužievino šakas ir kolonomis bei arkomis simetriškai sudėliojo abiejuose altoriuose, į susidariusias nišas susodindamas geraširdiškų veidų medinių šventųjų skulptūrėles. Persipynusios ąžuolų šakos atkartoja gotikinės architektūros ritmą ir primena Dionizo Poškos aprašytus laikus, kai žemaičiai garbino medžius. Abu šoniniai altoriai įtraukti į valstybės saugomų kultūros paminklų sąrašą.
Girdiškės bažnyčioje yra ir daugiau krašto šviesuolio D. Poškos ženklų. Net Dievo namelis – tabernakulis – yra tarsi mažas „baubliukas“ – išskobta medžio drevė su stogeliu.
Nežinia, kas į Girdiškę taip traukia žmones – Švč. Mergelės Marijos Snieginės paslaptis, unikalūs mediniai altoriai ar čia tvyranti ramybė, bet tuoktis, vaikų krikštyti, sekmadieniais Šv. Mišias išklausyti žmonės čia atvyksta iš toli.
S. Mikalauskienė ir jos dukra Virginija Bartkienė tvirtina, jog rugpjūčio pradžioje vykstantys tituliniai atlaidai nuo neatmenamų laikų apylinkių žmonėms yra tapę didžiąja metų švente, tokia pat svarbia, kaip Velykos ir Kalėdos. Jei kas siuva ar perka naują rūbą – tai Snieginės atlaidams. Šiai progai sodina gėles, šluoja kiemus, valo namų langus.
„Jei tavęs nėra per Snieginę, tavęs nėra visai“, – juokiasi Stefanija, kuriai bažnyčia visą gyvenimą buvo kaip antrieji namai. Nuo jaunų dienų su seneliais ir tėvais ji giedojo bažnyčios chore, dalyvavo visose parapijos veiklose.
Snieginės atlaidai sutelkia mažo bažnytkaimio žmones, saugo bendruomeniškumo tradicijas – daugelis būtent tai progai planuoja atostogas, grįžta net iš užsienio.
„Gal mes patys sureikšminame Snieginę, bet mums tai brangi šventė, proga pabūti tarp savų, susitikti retai matomus, pasiilgtus jaunystės draugus“, – tikina Girdiškėje gimusi, užaugusi ir gyventi likusi mokytoja V. Bartkienė.
Daiva BARTKIENĖ/Šilalės artojas
AUTORĖS nuotraukos