Tarybos teigimu, atsiskaityti su vartotojais įmonės „Enefit“, „Elektrum Lietuva“ ir „Ignitis“ turės per tris mėnesius.
„Tarybos vertinimu, nepriklausomi elektros tiekėjai tokios teisės neturėjo. Todėl yra įpareigojimas (...) grubiai iki kovo pabaigos grąžinti mokesčius, kurie buvo surinkti iš vartotojų“, – žurnalistams pirmadienį sakė VERT pirmininkas Renatas Pocius.
Pasak jo, buitiniams vartotojams tiekėjai turėtų grąžinti apie 2,3 mln. eurų, nebuitiniams – 6 mln. eurų: „Enefit“ – 5,2 mln. eurų, „Elektrum Lietuva“ – apie 2,4 mln. eurų, „Ignitis“ – apie 0,7 mln. eurų.
„Ignitis“ grąžino 0,5 mln. eurų, „Elektrum Lietuva“ ketina grąžinti 70 tūkst.
„Ignitis“ dar prieš VERT sprendimą paskelbė buitiniams vartotojams jau grąžinusi 0,5 mln. eurų, o dar 0,2 mln. eurų kol kas nesumokėjusi dėl buvusių klientų duomenų trūkumo.
Įmonė iš viso turėjo grąžinti lėšas pagal maždaug 58 tūkst. klientų nutrauktas sutartis. Dar 22,2 tūkst. sutarčių nutraukimo mokesčių be pagrindo pareikalavo „Enefit“, o „Elektrum Lietuva“ – beveik 9 tūkst.
Pasak R. Pociaus, dalį lėšų jau sugrąžino „Elektrum Lietuva“, o „Enefit“, reguliuotojo žiniomis, taip pat informuoja klientus.
Tuo metu „Elektrum Lietuva“, įpareigota grąžinti apie 2,4 mln. eurų, tvirtina, jog vartotojams turi grąžinti tik 70 tūkst. eurų.
Pasak įmonės atstovės Neringos Kolkaitės-Bielinės, būtent tiek mokesčių vartotojai realiai sumokėjo įmonei už nutrauktas sutartis.
„VERT sprendimą vykdysime, tačiau pabrėžiame, kad didžiąja dalimi atvejų, tiek kalbant apie gyventojus, tiek ir apie smulkias įmones, mes esame tik pateikę klientams sąskaitas, o pinigų už nutrauktas sutartis ir netesybas nesame gavę. Tad VERT įpareigojimas grąžinti daugiau nei 2 mln. eurų nėra tikslus“, – komentare BNS teigė N. Kolkaitė-Bielinė.
„Iš VERT nurodytos sumos iki šios dienos esame gavę apie 70 tūkst. eurų iš verslo bei gyventojų, juos ir grąžinsime, kaip numatyta VERT sprendime. Šis sprendimas neturės jokios įtakos bendrovės finansiniams rezultatams“, – pridūrė ji.
VERT vertins, ar tiekėjai laiku grąžino lėšas
VERT vadovo teigimu, tiekėjų reikalaujama grąžinti įvairius nutraukimo mokesčius arba sumokėtas lėšas už suteiktas nuolaidas klientams, kurie nutraukė sutartis, sudarytas nuo 2021-ųjų liepos 15 dienos iki 2023-ųjų liepos 31 dienos.
„Buvo pritaikyti sutarties nutraukimo mokesčiai įvairia forma“, – pabrėžė R. Pocius.
Anot R. Pociaus, reguliuotojas tokį sprendimą priėmė atsižvelgęs į Europos Komisijos (EK) išaiškinimą ir precedentus teismuose, neleidusius taikyti sutarties keitimo mokesčių kitą elektros tiekėją norintiems pasirinkti vartotojams.
Tarybos vadovo teigimu, tiekėjai turės surasti ir kreiptis į klientus bei informuoti apie jiems priklausančias lėšas.
Anot R. Pociaus, jei tiekėjai lėšų negrąžins laiku, reguliuotojas vertins, kaip aktyviai jie stengėsi susisiekti su vartotojais ir informuoti apie jiems grąžintinas lėšas.
„Raginame vartotojus būti aktyviais, kreiptis į nepriklausomus tiekėjus. Tokiu atveju procesas įvyks greičiau ir vartotojai greičiau atgaus pinigus“, – pabrėžė VERT pirmininkas.
Grąžintinas sumas VERT nustatė remdamasi metų pradžioje pradėto tiekėjų patikrinimo rezultatais.
Pernai balandį Seime priimtos pataisos nuo praėjusių metų birželio uždraudė elektros tiekėjams sutartyse su minėtais vartotojais numatyti jų nutraukimo, tiekėjo keitimo mokesčius ar netesybas.
Kilus ginčams tarp nepriklausomų tiekėjų ir vartotojų dėl baudų už nutrauktas sutartis, VERT šiemet vasarį paprašė įmonių savanoriškai grąžinti nuo 2021-ųjų liepos vidurio iki praėjusių metų birželio sumokėtas netesybas.
Anksčiau skelbta, kad tiekėjams reikalaujant netesybų problemų patyrė daugiau nei 2 tūkst. buitinių vartotojų bei bent 200 mažų įmonių. Netesybų reikalavo „Elektrum Lietuva“ bei „Enefit“, dėl to bylinėjamasi ir teismuose.
Autoriai: Lukas Juozapaitis, Giedrius Gaidamavičius / BNS