Skandalas prasidėjo gruodžio viduryje, kai kelios vietos žemės ūkio organizacijos bei profsąjungos pranešė LKVTAV apie įtarimus dėl nesąžiningos veiklos, kurią esą vystė įmonė „Animex Food Service“, darydama įtaką kiaulių supirkimo kainoms. Skundas buvo grindžiamas tuo, jog šie didžiausi Lenkijoje kiaulienos gamintojai pirko kiaules iš Vokietijos, o tai sudaro apie 3 proc. bendrovės savaitės kiaulių poreikio. Sausio mėnesį penimų kiaulių kainos Lenkijoje palaipsniui, bet ženkliai krito, o tai ir sukėlė įtarimų.
Netrukus pati įmonė paaiškino, jog sandorį lėmė penimų kiaulių deficitas vidaus rinkoje ir poreikis išlaikyti gamybos tęstinumą bei tiekimą.
„Pirkimas buvo papildomo pobūdžio ir neturėjo įtakos dabartinių sutarčių su Lenkijos ūkininkais įgyvendinimui. Dabartinė situacija nekeičia „Animex Foods“ strategijos, kuri grindžiama pasitikėjimu ir ilgalaikiu bendradarbiavimu su vietiniais veisėjais, kurie yra atsakingi už 97 proc. įmonės žaliavos bazės“, – portalui cenyrolnicze.pl sakė Lukaszas Dominiakas, įmonės ryšių su visuomene vadovas.
Kaip praneša farmer.pl, netrukus šį klausimą iškėlė ir žemės ūkio viceministras Michalas Kolodziejczykas, kuris taip pat paskelbė, kad pateiks pranešimą LKVTAV.
Konkurencijos sargai atliko išsamią kiaulių rinkos situacijos ekonominę analizę.
Tarnyba teigia, kad metų sandūroje mažėjančias gyvų kiaulių supirkimo kainas lėmė ne nesąžininga konkurencija, o rinkos dėsniai, daugiausia – didelė gyvų kiaulių pasiūla. Be to, LKVTAV analitikai neatmeta, kad artimiausiu metu, t. y. iki antrojo metų ketvirčio, kiaulių supirkimo kainos išliks žemos (mažesnės nei 2024 m.), nebent padidės paklausa, pirmiausia – iš užsienio.
Atsižvelgdama į tai, tarnyba nurodė, kad ūkininkų pateikta informacija nepagrindžia įtarimų, jog penimas kiaules superkantys ūkio subjektai kaip nors ribotų konkurenciją.
„...Norint įrodyti neteisėto susitarimo sudarymą, būtina įrodyti tiesioginių ar netiesioginių konkurentų kontaktų buvimą dėl susitarimo, kurio tikslas yra panaikinti, apriboti ar kitaip iškreipti konkurenciją atitinkamoje rinkoje. Kitaip tariant, siekiant konstatuoti konkurenciją ribojančio susitarimo sudarymą, būtina įrodyti derinimo elementą – tiesioginių ar netiesioginių verslininkų ryšių buvimą, lemiantį konkrečių bendrų sprendimų dėl kainos formavimo priėmimą“, – rašoma LKVTAV pranešime.
Vien tai, kad kainos yra didelės ar mažos, neįrodo antikonkurencinių susitarimų, mano tarnyba: kainoms įtakos gali turėti objektyvūs veiksniai, susiję su rinkos mechanizmų veikimu.
Be to, LKVTAV teigimu, esami faktai neleidžia daryti išvados, kad žemės ūkio subjekto pranešime minimas koncernas „Animex Foods“ užima dominuojančią padėtį vidaus kiaulių rinkoje: „Dominuojanti padėtis suprantama kaip įmonės padėtis, leidžianti jai užkirsti kelią veiksmingai konkurencijai atitinkamoje rinkoje, veikiant nepriklausomai nuo konkurentų, rangovų ir vartotojų. Ši nuostata įveda dominuojančios padėties egzistavimo prezumpciją, kai ūkio subjekto dalis atitinkamoje rinkoje viršija 40 proc. Pažymėtina, kad turimi duomenys šiuo metu neleidžia daryti prielaidos, kad „Animex Foods Group“ gali užimti dominuojančią padėtį gyvų kiaulių pirkimo vidaus rinkoje“.
Tarnyba patikino, jog ūkininkų pateiktame pranešime nėra informacijos apie konkretų gyvų kiaulių supirkėjų elgesį, kuris liudytų apie daromą įtaką žemoms jų pasiūlytoms kainoms.
Tiesa, tarnyba konstatavo, kad nepaisant minėtų nuostatų, situacija kiaulienos rinkoje bus nuolat stebima. Jei įbus pastebėta tikrai nesąžininga veikla, bus imamasi atitinkamų veiksmų.
Įmonės istorija nėra ilga, bet pakankamai intensyvi ir turininga.
1995 m. birželio 29 d. Vertybinių popierių komisija „Animex“ akcijas įtraukė į Varšuvos vertybinių popierių biržos viešąją apyvartą – ši diena ir laikoma įmonės tikruoju gimtadieniu.
1999 m. „Smithfield Foods“ įsigijo „Animex“ akcijų. Ta proga įmonė paskelbė: „Partnerių palaikymo ir dalijimosi patirtimi dėka galime toliau plėtoti savo prekės ženklą ir sustiprinti šalies lyderio mėsos pramonėje pozicijas“.
2000 m. įkuriama žaliavų bazę plėtojanti dukterinė įmonė „Agri Plus“ ir įmonės istorijoje atsiranda įrašas, jog nuo šiol „galime garantuoti visos gamybos grandinės stabilumą pagal idėją „nuo ūkio iki stalo“.
2002 m. įmonė registruoja ir lietuvių pamėgtą prekės ženklą „Berlinki“. „Animex“ toliau vystosi, o 2013 m. kartu su „Smithfield Foods“ prisijungia prie pasaulinės kiaulienos pramonės lyderės „WH Group“ šeimos.
2017-19 m. „Animex“ pastato 3 gamyklas Kutno mieste ir paleidžia paukštininkystės gamyklą Daszynos komunoje to paties miesto apylinkėse.
Parengė Ričardas Čekutis