Columbus +2,0 °C Debesuota
Ketvirtadienis, 19 Grd 2024
Columbus +2,0 °C Debesuota
Ketvirtadienis, 19 Grd 2024

Kaimo žmonės Lazdijų rajone važiuoja už dyką

2023/05/24


Lazdijų rajono savivaldybės gyventojai jau daugiau nei du mėnesius naudojasi neįtikėtina paslauga – iš kaimų į rajono centrą elektriniai autobusiukai juos vežioja nemokamai. „Lazdijai veža“ – nemokama pavėžėjimo paslauga. Tokia prabanga besinaudojančiųjų vis daugėja. Ši paslauga, teikiama Lazdijų rajono savivaldybėje, – vienintelė Lietuvoje, o ir kitose šalyse – dar naujovė. Beveik pusę milijono eurų savivaldybė gavo iš Europos Sąjungos (ES) fondų.

Telefonas kaista: norinčiųjų – apstu

Lazdijų rajono keliais rieda 3 elektriniai autobusiukai, gyventojus rajono ribose vežiojantys nemokamai. Paslaugą „Lazdijai veža“ užsisakyti galima paskambinus į savivaldybės administracijos skambučių centrą, parsisiuntus mobiliąją aplikaciją arba internetiniame puslapyje lazdijaiveza.lt. Kelionė „nuo durų iki durų“. Gyventojai kviečiami keliones planuotis iš anksto, o transportą rezervuoti bent iš vakaro. Esant dideliam užimtumui, pirmenybė teikiama vykstantiems į sveikatos apsaugos arba kitas viešąsias įstaigas.

Skambučių centro darbuotoja Greta Paulauskienė „Ūkininko patarėjui“ sakė, kad norinčiųjų važiuoti – daug. Kaimo žmonės rajono centre turi įvairiausių reikalų – keliauja pas gydytojus, į vaistinę, darbo biržą, į kitas valdiškas įstaigas, žinoma, ir apsiperka. Tiesa, degtinės nusipirkti, jei jau pritrūko, o vakarėlį norisi pratęsti – tikrai nebus vežami, tokie iškvietimai – netenkinami.

Atvažiuoti į Lazdijus sudėtinga dažnam kaimo žmogui: maršrutiniai autobusai važiuoja retai, jei važiuoja ryte, grįžta tik gerokai po pietų, tad reikėtų ilgai laukti. Yra vietų, į kur autobusai visai nevažiuoja, nuosavas mašinas turi ne visi, o ir ne visi vairuoja. Tad Lazdijų rajono gyventojai noriai kviečiasi savotišką taksi – savivaldybės autobusiukus.

G. Paulauskienė akcentavo, kad daugiausia skambučių sulaukia pirmadieniais, nes tada daugiausia norinčiųjų susitvarkyti reikalus mieste. „Kasdien sulaukiame maždaug 30–40 skambučių, o pirmadieniais – ir 50. Kartais net telefonas užkaista. Ir visi nori važiuoti iš ryto, antroje dienos pusėje – jau mažiau. Autobusiukai vos spėja kursuoti po rajoną. Žmonės jau registruojasi birželiui“, – ŪP pasakojo G. Paulauskienė.

Iš atokiausių vietovių

Veža visus, bet daugiausia – senjorus. „Mūsų keleiviai yra vyresnio amžiaus žmonės. Važiuojame į atokiausias vietoves. Dažnai paslaugą užsisako gyvenantieji miškuose, laukuose, kur autobusai nekursuoja, o ir privažiuoti – sudėtinga. Tačiau pasinaudoję šia paslauga, žmonės lieka patenkinti. Vairuotojas net užklimpęs buvo, reikėjo su traktoriumi traukti, bet viskas gerai baigėsi: žmogų nuvežėme, kur reikia. Savo darbą atlikome“, – teigė pašnekovė.

Yra ir darbingo amžiaus žmonių, kuriems prireikia tokios paslaugos. „Sugedo automobilis, paliko taisyti autoservise, o kuo grįžti namo? Paskambino mums, parvežėme. Kitą dieną skambina, prašo, kad iki autoserviso nuvežtume“, – kalbėjo Greta. Ji teigė užregistravusi 14 vaikučių iš Veisiejų, kurie nori atvykti į Lazdijuose vyksiančią edukaciją. Vaikus atveš ir parveš du autobusiukai. Anot Gretos, yra net tokių, kuriuos atveža į darbą, o paskui parveža namo. „Pirmąjį mėnesį buvo sunkoka, bet nevėluojame. Laiku nuvežame, laiku parvežame. Stengiamės kuo greičiau, kuo operatyviau“, – tikino ŪP pašnekovė. Pakalbinti vietiniai tvirtino, kad kartais nė nespėja apsirengti, o autobusiukas jau laukia prie durų.

Žmonės, pasinaudoję paslauga, dažnai nori susimokėti, klausia, kiek skolingi, siūlo pinigų, o išgirdę, kad paslauga nemokama, nustemba, negalėdami patikėti, kad tai šiais laikais įmanoma. „Paaiškiname, kad tai projekto lėšos – darbuotojai gauna atlyginimus. Žmonėms keista, bet jau pripranta, kad vežame nemokamai. Dabar jau žinome, kad paslauga pasiteisino ir yra labai reikalinga“, – sakė G. Paulauskienė.

Projekto vadovė, Lazdijų rajono savivaldybės administracijos vyriausioji specialistė Ieva Stalevičiūtė, neslėpė, kad jau sulaukia senjorų klausimų, ar sekmadieniais į bažnyčią jų nepavėžėtų. Kaimo vietovėse yra savų, specifinių dalykų, su kuriais nesusiduriama miestuose. „Projekto paraiškoje yra pažymėta, kad dirbtume ir šeštadienį. Bet kol kas norime atlikti analizę, kiek būtų važiuojančiųjų, tada ir spręsime“, – teigė ji.

Šia paslauga dažniausia naudojasi vyresnio amžiaus žmonės.

Nekainuoja nė cento    

„Kad projektas reikalingas, tikėjome visą laiką, nes paklausa ir poreikis – akivaizdūs. Viešasis transportas tikrai nėra tas, kuris „uždengtų“ visas vietoves. O dauguma rajono gyventojų yra vyresnio amžiaus – jiems sudėtinga pasiekti autobusų sustojimo vietas. Skeptikų buvo daug ir labai piktų, ir nuomonių visokiausių, bet mes tikėjome šio projekto idėja ir matome, kad viskas kol kas labai pasiteisina“, – tikino projekto vadovė I. Stalevičiūtė.

Lazdijų pavyzdžiu jau seka ir kiti. „Europos Komisija minėjo, kad Estija po truputį bando pagal mūsų pavyzdį kurti tą patį. Tikimės, kad ir Lietuvos savivaldybės paseks mūsų pavyzdžiu“, – tvirtino I. Stalevičiūtė. Miestams, anot jos, tai nėra tinkamas pavyzdys, bet atokesnėms, rajoninėms savivaldybėms, kurios turi labai dideles teritorijas, galėtų, apsimokėtų priimti tokį sprendimą. „Dideli autobusai nepasiteisins, nes į mažiuką kaimą atvažiavus 20–40 vietų autobusui, sunku tikėtis, kad jis prisipildys žmonių, – sakė ji, pridurdama, kad jie veža aštuonviečiais elektriniais autobusiukais. – Turime ir maršrutų. Labiausiai pasiteisino Kapčiamiestis–Veisiejai. Kiekvieną ketvirtadienį iš Kapčiamiesčio žmonės važiuoja į Veisiejų turgų ir visada pilnas ekipažas. Užsisako ir važiuoja, yra paskirtas laikas, pora valandų turguje, ir parveža atgal. Iš šešių maršrutų kol kas pasiteisino tik šis vienas“, – teigė I. Stalevičiūtė, pastebėdama, jog bandoma žmones pratinti nevažinėti po vieną, o burtis į grupeles.

Pasak specialistės, vairuotojams griežtai nurodyta nevežioti išgėrusiųjų. Juolab kad viena vairuotoja yra moteris. „Gali būti sudėtinga susitvarkyti su išgėrusiais, tad iš pat pradžių reikalavome, kad tokių klientų nebūtų. Žmonės šio reikalavimo laikosi“, – tvirtino pašnekovė. Šia nemokama paslauga jau pasinaudojo daugiau kaip 500 rajono gyventojų. Per 200 kelionių, 3 elektriniai autobusiukai jau nuvažiavo 23 000 km.

Lazdijų rajono savivaldybės administracija įsigijo tris 8 vietų elektromobilius ir įrengė dvi įkrovimo stoteles, sukūrė mobiliąją programėlę ir įsteigė skambučių centrą. Vienas „Toyota“ markės automobilis kainuoja beveik 60 tūkst. Eur. Visos išlaidos – automobiliai, atlyginimai vairuotojams ir kt. – iš ES lėšų. Lazdijų savivaldybės biudžetui tokia paslauga nieko nekainuoja, projektas bus vykdomas iki metų pabaigos. Vėliau bus ieškoma galimybių, kad ši paslauga liktų nemokama ir pasibaigus finansavimui iš ES fondų.

Projektas pristatytas visuomenei.

Prie gero priprantama

„Girdėjome, kad autobusai važiuoja per retai, o ir jų grafikai gyventojams nėra patogūs. Ieškojome papildomų galimybių. Radome. Šis visoje šalyje unikalus projektas yra didžiulis laimėjimas visiems gyventojams. Šiemet pavėžėjimo paslauga bus teikiama nemokamai, jei paslauga bus populiari ir tikrai matysime, kad ji reikalinga žmonėms, nemokama ji bus visada“, – teigė Lazdijų rajono merė Ausma Miškinienė.

Savivaldybės iniciatyva „Lazdijai veža“ pateko į finalą Europos politikos inovacijų apdovanojimuose. „Senstant visuomenei ir tuštėjant kaimams, rajonų savivaldybėms tenka atsisakyti nepatogių ir nuostolingų viešojo susisiekimo maršrutų. Dėl to nukenčia jautriausios mūsų visuomenės grupės. Džiaugiamės, kad esame pastebėti kaip vieni iš 10 geriausių Europos iniciatyvų vietos plėtros kategorijoje“, – teigė Varšuvoje surengtoje ceremonijoje savivaldybei atstovavusi Lazdijų r. savivaldybės administracijos direktorė Sonata Dumbliauskienė.

Už vairo – moteris

Vieną iš naujutėlaičių patogių elektromobilių vairuotoja moteris. „Pamačiau skelbimą, nusiunčiau gyvenimo aprašymą ir buvau priimta, – viską paprastai paaiškino Rita Andruškevičienė. – Dabar jau ir prie valdžios vairo moterys, tad kad aš vairuoju elektrinį autobusiuką, vežioju žmones, šiandien jau neturėtų stebinti. Reikia ir vyrų, ir moterų.“  Rita sakė, kad jai šis darbas įdomus, o ir padėti savo krašto žmonėms labai norėjosi. Rita daug metų dirbo vadybininke, tad visą rajoną žino kaip penkis savo pirštus.

Vieną iš naujutėlaičių, patogių elektrinių autobusiukų vairuotoja moteris. „Pamačiau skelbimą, nusiunčiau gyvenimo aprašymą ir buvau priimta“, – sako Rita Andruškevičienė.

Keleivių daug. Rita, prieš pradėdama dirbti, įsivaizdavo, kad keleivių bus gerokai mažiau. „Jų tikrai daug ir vis daugėja, vieni iš kitų sužino – jei jau kaimynė buvo išsikvietusi, tai reikia ir man. Kartą pabando, o paskui, kai prireikia, naudojasi šia paslauga. Žmonės tikrai nepiktnaudžiauja ir labai džiaugiasi, kad yra tokia nemokama paslauga“, – įsitikinusi vairuotoja. Pasak jos, senjorai pasakoja, kad jie turi vaikų, o šie automobilius, bet dirba ir ne visada gali pavėžėti, o čia – sėda sau nuo namų durų ir nuvažiuoja, kur jiems reikia, patys savo reikalus susitvarko.

 

Ritos ANDRIUŠKEVIČIENĖS ir Lazdijų r. savivaldybės administracijos nuotraukos

 

Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.

Dalintis