Kaunas +4,1 °C Rūkas
Šeštadienis, 8 Lap 2025
Kaunas +4,1 °C Rūkas
Šeštadienis, 8 Lap 2025

Žvyrkelių dulkėjimo mažinimo darbai.

„Kelių priežiūra“ žvyrkeliuose išbando dulkėjimo mažinimo technologijas

2025/10/10


Padidink tekstą

AB „Kelių priežiūra“ pradėjo vykdyti bandomąjį projektą, kuriuo sistemingai vertinami skirtingi žvyrkelių dulkėjimo mažinimo tirpalai realiomis eismo sąlygomis. Nors žvyrkelių laistymas dažnai suvokiamas kaip laikina priemonė nuo dulkių, kelių priežiūros specialistai siekia įvertinti, ar šios priemonės gali atlikti ne tik vizualinę, bet ir konstrukcinę funkciją. Bandymų metu vertinama, kiek tokia technologija realiai gali padėti dangai ilgiau išlaikyti rišlumą, mažinti byrėjimą ir rečiau reikalauti greideriavimo.

Pasak „Kelių priežiūros“ generalinio direktoriaus dr. Audriaus Vaitkaus, dulkėjimas žvyrkeliuose – ne tik diskomfortas gyventojams, bet ir tiesioginis kelio konstrukcijos degradavimo požymis. „Visiems yra žinoma, kad kiekvienas pravažiuojantis automobilis sukelia smulkių dalelių sūkurį, o tai reiškia, kad nuo kelio paviršiaus tiesiogine prasme nuolat „išnešamas“ žvyras. Tai virsta ne tik dulkių debesimis, bet ir metų eigoje prarandama 50–100 m³ medžiagos iš 1 km ilgio kelio,“ – sako dr. A. Vaitkus.

Žvyrkelių dulkėjimo mažinimo testavimui parinktos keturios skirtingos medžiagos: dviejų skirtingų gamintojų lignosulfonatai, gaminami iš medienos perdirbimo proceso likučių, tradicinis kalcio chlorido (druskos) tirpalas ir vadinamasis kambro vanduo – druskingas skystis, susidarantis gilesniuose uolienų sluoksniuose. Tokia medžiaga naftos gavyboje susidaro kaip antrinis produktas. Nors minėtų medžiagų cheminė sudėtis skiriasi, visų veikimo principas panašus – sudrėkintas paviršius išlieka stabilesnis, todėl pravažiuojančios transporto priemonės ne taip lengvai kelia dulkes, o danga ilgiau nepraranda struktūrinio vientisumo. Lignosulfonatai padengia paviršių ir suriša dulkes į didesnes daleles, o kalcio chloridas veikia higroskopiškai – sugeria drėgmę iš oro ir palaiko dangą drėgną, todėl dulkės neprilimpa prie transporto priemonių ratų ir nekyla į orą.

zvyrkeliu dulkejimas

Svarbu paminėti, kad „Kelių priežiūros“ bandymuose dulkėjimo mažinimo tirpalai naudojami ne gryna forma. Visi mišiniai ruošiami tik pagal technines rekomendacijas ir galiojančius aplinkosaugos reikalavimus. Tokiu būdu gaunama koncentracija prilygsta natūraliam druskingumui. Lietuvos klimato sąlygomis ji greitai susimaišo su viršutiniu dirvožemio sluoksniu ir nesukelia neigiamo poveikio augmenijai ar gyvūnijai. Dėl šios priežasties panašios sudėties tirpalai plačiai taikomi įvairiose Europos šalyse miestų gatvėse, pramoninėse aikštelėse ar net žemės ūkyje.

Šiuo metu tirpalai išbandomi keliuose atrinktuose valstybinės reikšmės rajoninių kelių ruožuose Vilniaus rajone. Ruožai skiriasi eismo intensyvumu ir reljefo savybėmis, tad bus galima įvertinti efektą įvairiomis eksploatacinėmis sąlygomis. Bandymų metu pastebėta ir teigiama vietos gyventojų reakcija – dalis žmonių tiesiogiai išreiškė palaikymą, džiaugdamiesi sumažėjusiu dulkių kiekiu.

zvyrkeliu dulkejimas

„Žvyrkelių laistymas dažnai vertinamas kaip trumpalaikė priemonė nuo dulkių. Kelių priežiūros praktika rodo, kad drėgmės palaikymas yra viena iš esminių konstrukcinės dangos ilgaamžiškumo sąlygų. Išsausėjusi danga praranda rišlumą, pradeda byrėti, todėl tenka dažniau greideriuoti ir papildomai vežti žvyro. Vertindami įvairius dulkėjimo mažinimo tirpalus, žiūrime ne tik į jų poveikį kelio dangai, bet ir į galimą ilgalaikį efektą priežiūros sąnaudoms. Sprendimai turi būti grindžiami ne įspūdžiu, o duomenimis – praktikoje turi būti taikoma tik tai, kas veikia Lietuvos klimato sąlygomis,“ – sako dr. A. Vaitkus.

„Kelių priežiūros“ technologinių bandymų tikslas – pateikti objektyviais stebėjimais grįstas rekomendacijas bei kitų metų sezonui atsirinkti efektyviausią medžiagą Lietuvos sąlygomis. Pirminiais skaičiavimais atrinktų ruožų apdorojimas dulkėjimą mažinančiomis medžiagomis kainuotų nuo 2 000 iki 6 000 Eur vienam žvyrkelio kilometrui per metus, kai tuo tarpu tokio pačio ilgio pilna žvyrkelio rekonstrukcija įrengiant asfalto dangą gali kainuoti nuo 200 000 eurų. Pagal nustatytus kriterijus efektyviai naudojant dulkėjimo mažinimo priemones apgyvendintose teritorijose sumažėtų neigiamas poveikis aplinkai ir diskomfortas gyventojams iki tol, kol žvyrkelis bus išasfaltuotas.

zvyrkelis

Minėtų ruožų stebėsena tęsiama tol, kol tai leidžia oro sąlygos. Sukaupta informacija naudojama pirminiams rezultatams apibendrinti ir kuriant aiškesnį dulkėjimo mažinimo priemonių taikymo modelį.

Šiuo metu Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose yra per 5000 km rajoninių kelių su žvyro danga, kurie reikalauja nuolatinės priežiūros.

 

AB „Kelių priežiūros" informacija

Dalintis
2025/11/08

Sunkus bulvių kasimo sezonas: lietūs stabdė darbus, bet sėklinės bulvės džiugina kokybe

Šių metų bulvių sezonas Petro Vasiliausko ūkyje buvo kupinas iššūkių. Nors pavasaris atėjo vėluodamas, o rudenį darbus stabdė gausus lietus, sėklinių bulvių derlius ūkyje džiugina tiek kokybe, tiek kiekiu.
2025/11/08

Ar „Bovaer“ pašarų priedai tikrai kenksmingi?

Pastaruoju metu viešojoje erdvėje plinta istorijos apie mažiau pieno duodančias, nusilpusias ar net nugaišusias karves, kurios kartu su pašarais vartojo metano kiekį mažinančius „Bovaer“ priedus. Tokių prane&scaron...
2025/11/08

Miškų savininkai kviečiami teikti pasiūlymus išpirkti miškus

Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos, vykdydama nuostatų, patvirtintų aplinkos ministro 2024 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. D1-281, 9.4 papunktį,  kviečia privačių miškų sa...
2025/11/08

Tyrėjams atsiveria prieiga prie „Facebook“, „TikTok“, „YouTube“ ir kitų platformų duomenų

Europos Sąjungoje įsigaliojo naujos taisyklės, suteikiančios mokslininkams galimybę pirmą kartą gauti prieigą prie labai didelių interneto platformų – tokių kaip „Facebook“, „TikTok“, „Instagram“, „Y...
2025/11/08

Planuojate seną automobilį keisti mažiau taršiu? Paramos likutis ir terminas artėja prie pabaigos

Gyventojai, sunaikinimui atidavę seną, taršų automobilį, jau ne pirmus metus gali sulaukti 1 000 eurų kompensacijos, įsigiję mažiau taršų automobilį ar elektrinę transporto priemonę. Norintys pasinaudoti šia galimybe kvie...
2025/11/08

D. Imbrasas. Koks yra kapitalo vaidmuo darbo našumo raidai?

Prie pastaruosius dvidešimt metų stebėto spartaus pragyvenimo lygio augimo Lietuvoje itin reikšmingai prisidėjo darbo našumas. Jis nulėmė keturis penktadalius viso pragyvenimo lygio padidėjimo. Kaip ir pragyvenimo lygio atveju...
2025/11/08

Panevėžietis nuteistas dėl seksualinio nepilnamečių išnaudojimo, asmens terorizavimo ir kitų nusikaltimų

Teismas 29 metų panevėžietį V. B. pripažino kaltu dėl seksualinio pobūdžio nusikaltimų prieš jaunesnius nei 16 metų asmenis, nepilnamečių lenkimo vartoti narkotines ar psichotropines medžiagas, žmogaus terorizavimo, turto sunaikinimo ir vie...
2025/11/08

Šokiruojantis miškininkų radinys: prasidėjus padangų keitimo sezonui – 5 tonos išmestų padangų

Valstybinių miškų urėdijos (VMU) Kuršėnų regioninio padalinio miškininkai dalinasi neraminančia informacija – šių metų spalio mėnesį Gruzdžių girininkijoje buvo surinkta daugiau nei 5 t išmestų padangų. Tai...