Columbus +3,6 °C Debesuota
Ketvirtadienis, 19 Grd 2024
Columbus +3,6 °C Debesuota
Ketvirtadienis, 19 Grd 2024

Kinija nusisuka nuo europietiškos kiaulienos?

2024/05/01


Per pirmus tris šių metų mėnesius Kinija importavo perpus mažiau europietiškos kiaulienos nei pernai. Dėl šios sprendimo labiausiai nukentėjo Ispanija. Iki šiol pagrindinės kiaulienos tiekėjos Kinijos rinkai vietą, panašu, užėmė Brazilija. Didesnį susidomėjimą kinai rodo tik subproduktams. Jų importo apimtys pirmąjį ketvirtį, palyginti su praėjusiais metais, net šiek tiek padidėjo.

Šiemet Kinija pirmą kartą importavo daugiau subproduktų nei šviežios ir šaldytos kiaulienos. Palyginti su pernai tuo pačiu laikotarpiu Azijos milžinė įsivežė 1,6 proc. daugiau subproduktų (iki 276 800 t). Pjaustytos kiaulienos nupirko net 52,1 proc. mažiau (nuo 275 000 t iki 253 000 t). Tai mažiausias kiekis per daugelį metų.

Vokietijos kiaulių augintojų asociacija pastebi, kad apskritai Kinijos kiaulienos, įskaitant ir šalutinius produktus, importas susitraukė kone 40 proc. (iki 530 000 t).

Kinija nemažai išlošė skaičiuodama importo išlaidas (1,06 mlrd. Eur.), nes 46,3 proc. (914 mln. Eur.) sumažėjo pirkimo kainos, palyginti su tuo pačiu 2023 m. ketvirčiu

Danijos žemės ūkio ir maisto pramonės asociacija (L&F) atliko išsamią prekybos duomenų analizę. Joje pastebima, kad, nors importo paklausa sumenko, kiaulienos pasiūlos Kinijoje netrūksta. Tai pajuto visi šviežios ir šaldytos kiaulienos tiekėjai, ypač minėtoji Ispanija. Jos pardavimai, palyginti su pirmaisiais trimis 2023 m. mėnesiais, krito net 49,3 proc. (iki 67 170 t). Dėl to Iberijos regiono gyventojai prarado svarbiausio tiekėjo vaidmenį, o jį sėkmingai perėmė Braziliją. Pietų amerikiečiai kinams pardavė 70 660 t kiaulienos. Nepaisant to jų pardavimų apimtys taip pat sumažėjo 42 proc.

Maždaug po 18 000 t kiaulienos Azijos šaliai siunčia Kanada, Nyderlandai ir Jungtinės Amerikos Valstijos (JAV), tačiau, palyginti su praėjusiais metais, ir jos susidūrė su perpus mažesniais užsakymais.

Žalia šviesa kiaulienos subproduktams

Geresnė situacija tik prekiaujant kiaulienos subproduktais. Tradiciškai eksportuojamos kiaulių ausys, liežuviai, inkstai, nes šios dalys yra giliai įsitvirtinusios kinų kulinarinėje kultūroje. JAV buvo svarbiausias užsienio tiekėjas Kinijoje. Šiemet pardavimai, palyginti su 2023 m., išaugo vos 2,4 proc.(pristatyta 78 640 t), bet tai geriau nei neigiami rezultatai. Šios produktų grupės JAV rinkos dalis pirmąjį 2022 m. ketvirtį buvo 22,6 proc., o per dvejus metus padidėjo iki 28,4 proc.

Bet labiau nei kitos eksportuotojos kiaulienos subproduktų dalį padidino Kanada. Valgomų šalutinių skerdimo produktų eksportas į Kiniją išaugo beveik 57 proc. (iki 28 660 t). Rezultatus šioje srityje pagerino ir Ispanija, jos eksportas išaugo 7,8 proc. (iki 58 420 t).

Viena didžiausių pralaimėtojų tapo Danija: jos pardavimai susitraukė net ketvirtadaliu (iki 27 440 t). Prancūzija į Kiniją galėjo tiekti beveik 13 proc. mažiau šalutinių produktų, o Jungtinės Karalystės eksportuotojų pardavimai padidėjo 10 proc. (iki 13 700 t).

Ispanija dairosi naujų rinkų

Apie kiaulienos eksporto į Kiniją žlugimą atvirai kalba ir patys ispanai. Pramonės, prekybos ir turizmo ministerijos duomenimis, iki 2023 m. lapkričio kiaulienos eksporto kinams vertė sudarė 1 140,84 mln. eurų, o 2022 m. – 1 469,5 mln. eurų. „Sumažėjimas siekia 22,3 proc. ir prisideda prie 40 proc. sumažinimo, pasiekto prieš dvejus metus, palyginti su 2021 m., kai likus vienam mėnesiui iki metų pabaigos, šis skaičius sudarė 2 579,5 mln. eurų“, – rašoma portale „El Economista“.

Ispanijos tarpprofesinė kiaulienos žemės ūkio ir maisto organizacijos „Interporc“ direktoriaus Daniel de Miguel nuomone, eksporto į Kiniją sumažėjimo buvo galima tikėtis, nes po afrikinio kiaulių maro epidemijos kiaulių banda šioje šalyje buvo greitai atkurta. 2019 m. Azijos milžinas dėl šios ligos, kuri buvo susijusi su mobilumo apribojimais dėl koronaviruso, paskerdė nuo 35 iki 60 proc. kiaulių. Situacija tada sėkmingai pasinaudojo Ispanija, kurioje tuo metu, skirtingai nei kitose Europos šalyse, nebuvo fiksuota kiaulių ligų, ir pasiekė dviženklį eksporto augimą.

Tačiau dabar drastiškai pasikeitusi situacija paveikė net bendros infrastruktūros, tokios kaip Barselonos uostas, eksporto apimtis.

Kinijos rinka ispanams yra labai svarbi, tad eksporto nuosmukį išgyvenanti šalis jau dairosi naujų pirkėjų. Panašu, kad naujieji partneriai nekompensuos praradimų Azijoje, tačiau Ispanijos mėsos gamintojai ir perdirbėjai trina rankomis dėl 2023 m. per 11 mėnesių padidėjusių pardavimų Italijoje (26,9 proc. skaičiuojant apimtį ir 70,9 proc. skaičiuojant vertę), Lenkijoje (16,8 proc. skaičiuojant apimtį ir 51,6 skaičiuojant vertę), Prancūzijoje (2 proc. skaičiuojant apimtį ir 24 proc. skaičiuojant verte).

Buvo surengta ES žemės ūkio maisto produktų verslo misija

Tačiau gali būti, kad sutrikimai yra laikini – Europos Komisija siekia gerinti prekybos ryšius.

Visai neseniai, balandžio 21–26 d., Kinijoje lankėsi aukšto lygio ES žemės ūkio maisto produktų verslo delegacija, vadovaujama už žemės ūkį atsakingo Europos Komisijos nario Januszo Wojciechowskio. Komisaras mugėje „Anuga Select China“ perkirpo ES paviljono juostelę.

Janusz Wojciechowski
EK Žemės ūkio ir kaimo plėtros generalinio direktorato nuotr.

Kinijos rinka ES yra svarbi. Komisija siekia palengvinti Europos žemės ūkio maisto produktų ir gėrimų eksportą į Kiniją bei išplėsti jų dalyvavimą šioje rinkoje.

Kaip praneša EK Žemės ūkio ir kaimo plėtros generalinis direktoratas, Kinija yra trečioji žemės ūkio maisto produktų eksporto rinka ES 27 (po JAV ir JK) ir penktoji tiekėja ES. ES yra įsipareigojusi užmegzti atvirus prekybos santykius su Kinija.

Kinijoje vykusioje parodoje buvo reklamuojami ES žemės ūkio maisto produktai bei gėrimai, iš viso 60 populiarinimo kampanijų, kurias pasiūlė įvairių valstybių narių organizacijos, reklaminę kampaniją turėjo ir Europos Komisija.

 

ŪP portalo informacija

Asociatyvi 123rf. nuotr.

Dalintis

Verslas