Kaunas +13,5 °C Debesuota
Penktadienis, 13 Bir 2025
Kaunas +13,5 °C Debesuota
Penktadienis, 13 Bir 2025

Lenkijos Konstitucinio Tribunolo nuotr.

Lenkijos KT atmetė Briuselio „žaliąjį kursą“

2025/06/11


Lenkijos Konstitucinis Tribunolas (KT) nusprendė, kad ES klimato ir energetikos politikos reglamentų aiškinimas pažeidžia šalies Konstituciją. Teisėjų teigimu, ES viršijo savo įgaliojimus, ribodama Lenkijos įtaką sprendimams dėl energijos šaltinių pasirinkimo – iš esmės tai reiškia, jog ES propaguojamas „žaliasis kursas“ Lenkijos požiūriu yra antikonstitucinis.

Bylos esmė

Sebastiano Kaletos atstovaujama „Teisės ir teisingumo“ partijos parlamentarų grupė pateikė Konstituciniam Tribunolui kreipimąsi, kuriame abejojama kai kurių ES energetikos politikos reglamentų atitikimu Lenkijos Konstitucijai. Politikų nuomone, nors Lenkija yra Europos Sąjungos narė ir laikosi jos įstatymų, ji vis tiek turi teisę pati spręsti svarbiausius klausimus, ypač susijusius su energetika ir aplinkos apsauga. Jie akcentavo, kad Briuselio išaiškinimai bei „žaliojo kurso“ reglamentai turi atitikti Lenkijos Konstituciją, rašo farmer.pl.

Konstitucinis Tribunolas šių metų gegužės 20, 27 ir birželio 10 dienomis nagrinėjo grupės parlamentarų kreipimąsi byloje K 10/24, kuriuo buvo kvestionuojamos Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo nuostatos, susijusios su 2003 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/87/EB, nustatančia šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos leidimų prekybos sistemą Sąjungoje ir iš dalies keičiančia Tarybos direktyvą 96/61/EB.

Galių žaidimai

Konstitucinis Tribunolas nusprendė, kad ES aplinkos apsaugos ir CO2 emisijos leidimų prekybos įstatymų aiškinimas pažeidžia Lenkijos Konstituciją. Pasak KT, ES suteikė sau per daug galių energetikos klausimais, kurie turėtų priklausyti Lenkijos kompetencijai, rašo wpolityce.pl.

Byla susijusi su 2003 m. ES direktyva, kuria buvo sukurta šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistema (ES ATLPS). Ši sistema oficialiai yra skirta padėti valstybėms narėms mažinti išmetamųjų teršalų kiekį ir kovoti su klimato krize. Tačiau, pasak EP narių ir Tribunolo, pagal minėtą sistemą priimami sprendimai, o ypač tie, kurie susiję su atskirų šalių naudojamais energijos šaltiniais, turėtų būti vieningai patvirtinti visose ES šalyse.

Tuo tarpu ES Teisingumo Teismas (ESTT) nusprendė, kad kai kurie tokie sprendimai gali būti priimami balsų dauguma, nebent energijos šaltinių keitimas yra „pagrindinis reglamento tikslas“. Tuo tarpu Lenkijos Konstitucinis Tribunolas nusprendė, kad tai yra įstatymo apėjimas ir Lenkijos suvereniteto pažeidimas.

Konstitucinis Tribunolas akcentavo itin svarbų dalyką: nors Lenkija priklauso Europos Sąjungai ir gauna iš jos naudos, tai nereiškia, kad ji nustojo laikytis savo Konstitucijos. Teisėjų teigimu, ES sutartys aiškiai apibrėžia ES institucijų kompetenciją ir šio sutartys negali tų kompetencijų išplėsti.

Kitaip tariant, Lenkijos KT nustatė, kad šiuo atveju ES viršijo savo įgaliojimus. ESTT veiksmai buvo pavadinti savavališkais ir neturinčiais teisinio pagrindo. Konstitucinis Tribunolas nustatė, kad Lenkija negali prarasti įtakos tokiems svarbiems klausimams kaip energetikos politikos formavimas, nepaisant visų ES deklaracijų apie „žaliojo kurso“ prioritetus.

Sprendimo reikšmė

Šis sprendimas nereiškia, kad Lenkija nustos dalyvauti apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje. Jis taip pat nepanaikina ES teisės. Tačiau Lenkijos KT nustatė, kad ES institucijų priimtas aiškinimas prieštarauja Lenkijos Konstitucijai ir negali būti taikomas šalies viduje. Tai reiškia, kad vyriausybė ir parlamentas dabar turi nuspręsti, kaip pritaikyti įstatymus bei politiką prie šio sprendimo.

Bylą sprendė penkių asmenų teisėjų kolegija: Andrzej Zielonacki (pirmininkas), Bogdanas Święczkowskis (pranešėjas), Krystyna Pawłowicz, Stanisław Piotrowicz ir Jarosław Wyrembak.

Kaip skelbia „Rzeczpospolita“, savo sprendimo pagrindime Lenkijos KT akcentavo, jog jis „visapusiškai gerbia Lenkijos tautos – suvereno – sprendimą prisijungti prie Europos Sąjungos, išreikštą 2003 m. per stojimo referendumą“. Jis nurodė, kad teigiami aspektai, susiję su Lenkijos naryste Europos Sąjungoje, vis dėlto negali reikšti, kad Lenkijos Konstitucijos nuostatos paseno. Be to, Lenkijos KT atmetė nuolatines Briuselio interpretacijas dėl taip vadinamos „teisės viršenybės“ ir pareiškė, kad jis turi kompetenciją vertinti pirminių ES teisės sutarčių bei nuostatų konstitucingumą: „Situacija, kai tarptautinių organizacijų, kurių narė yra Lenkijos Respublika, organai priima teisės aktus, pažeisdami savo kompetencijos teisinį pagrindą, yra konstitucinio įgaliojimo tokiems veiksmams nepaisymas ir dėl to Konstitucijos viršenybės principo, numatyto jos 8 straipsnio 1 dalyje, pažeidimas“.

Prieštaravimai

Tai dar viena byla, kurioje Lenkijos teismas suabejojo ​​ES teisės viršenybe prieš nacionalinę teisę. Ankstesnis panašus sprendimas buvo priimtas 2021 m. ir sukėlė plačias diskusijas Lenkijoje ir Europoje.

Oficialiai Lenkijoje ES teisė yra viršesnė už nacionalinę teisę. Lenkijos Respublikos Konstitucijos 9 straipsnyje teigiama, kad Lenkija gerbia jai privalomą tarptautinę teisę. Todėl pagal konstituciją ir ES teisę Lenkijos Konstitucinis Tribunolas neturi kompetencijos peržiūrėti ES teisės normų konstitucingumo, ką jis ir padarė 2021 m. spalio 7 d. sprendime (K 3/21).

Kol kas Briuselis nesureagavo į šį Lenkijos KT sprendimą.

Komentarai

Į KT kreipęsis politikas Sebastianas Kaleta jau apsidžiaugė socialiniuose tinkluose: „LENKIJA NEPRIVALO ĮGYVENDINTI ŽALIOJO KURSO!! REVOLIUCINIS KONSTITUCINIO BALSAVIMO SPRENDIMAS!! ES, primesdama Lenkijai Žaliojo kurso sprendimus, kurie žlugdo mūsų ekonomiką, pažeidžia Lenkijos Respublikos Konstituciją, nes ES institucijos šioje procedūroje atėmė iš Lenkijos veto teisę!! Taip šiandien nusprendė Konstitucinis Tribunolas!! Turėjau garbės atstovauti jame parlamento narių grupei, kuri kreipėsi į Konstitucinį Tribunolą dėl ES klimato politikos. Šį kreipimąsi anksčiau parengė ministras Zbigniew Ziobro, kai jis buvo generaliniu prokuroru. Tai reiškia, kad bet koks bandymas įgyvendinti pastatų ar transporto ATLPS pažeis Konstituciją. Tai atveria kelią radikaliam elektros energijos ir šilumos kainų sumažinimui jau dabar!! ES pagal sutartis nebuvo suteikta kompetencija be Lenkijos sutikimo spręsti, kokius energijos šaltinius galime naudoti ir kokia fiskalinė našta gali būti taikoma atskiriems šaltiniams. Tokia yra Konstitucinio Tribunolo sprendimo esmė. Jau daugelį metų sakau, kad ES apiplėšia Lenkiją savo klimato politika, ir šiandien Konstitucinis Tribunolas tai oficialiai ir galutinai patvirtino. Šiandienos sprendimas reiškia šimtus milijardų sutaupymų Lenkijos ekonomikai!!“

„Konstitucinis Tribunolas paskelbė nutarimą, kuriame nurodė, kad ES energetikos politikos reglamentai prieštarauja Lenkijos Respublikos Konstitucijai. Tai liečia mūsų šalies kompetenciją laisvai pasirinkti energijos šaltinius. Žaliasis kursas – šiukšliadėžėje! Toks yra šiandienos Konstitucinio Tribunolo nutarimas. Puikios naujienos lenkams“, – portale niezalezna.pl komentuoja PiS parlamento narys Michałas Wójcikas.

 

Parengė Ričardas Čekutis

Dalintis
Verslas