Columbus +19,4 °C Dangus giedras
Pirmadienis, 24 Bir 2024
Columbus +19,4 °C Dangus giedras
Pirmadienis, 24 Bir 2024

Lietuvos sunkieji arkliai traukė geležinkelio vagonus – ar tai žiaurus elgesys su gyvūnais?

2024/06/16


Gegužės paskutinėmis dienomis Anykščiuose vykusios tradicinės šventės „Bėk, bėk, žirgeli“ programoje buvo VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ renginys, kuris sulaukė nemenko atgarsio ir dalies visuomenės pasipiktinimo: Lietuvos sunkieji arkliai per karštį buvo raginami tempti geležinkelio vagonus.

Reaguodamas į visuomenėje kilusias diskusijas organizatoriai paskelbė straipsnį, kuriame paaiškino renginio sumanymą: arkliai glaudžiai susiję su geležinkelio istorija, ir tvirtino, jog veterinarų patikrinti arkliai buvo „žvalūs ir laimingi“.

Štai ką rašo „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ :

„Kadangi vis kyla klausimų dėl renginio „Arkliai geležiniame kelyje“, vykusio 2024 m. gegužės 31 d. Anykščių siaurojo geležinkelio stoties teritorijoje, tai primename istorines žirgų ir geležinkelio sąsajas. Lietuvos istorijoje arkliai susisiekimui ir krovinių pervežimui naudoti ilgą laiką. XVIII–XIX a. keleivius ir krovinius veždavo vežėjai ir pašto stočių darbuotojai. 1860 m. Lietuvoje pradėjo veikti geležinkelis, kuris sujungė pagrindinius miestus ir kuriuo buvo pervežami dideli krovinių srautai. Vilniuje ir Kaune XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje veikė arklinis tramvajus, vadinamas konkė. Kaune konkė veikė 1892-1929 metais, kuomet ją pakeitė lengvieji automobiliai (pirmieji Kaune pasirodė 1919 m.) ir autobusai (1924 m.). Vilniuje konkė veikė 1893-1914 metais. Iš viso trimis maršrutais kursavo 28 vagonai, juos pasikeisdami traukė 122 arkliai. XX amžiaus pradžioje geležinkelio stotyse buvo pilna arklių, kurie atveždavo ir parveždavo keleivius ir krovinius į galutines tikslo vietas.

arklys traukia tramvajų
Straipsnis iliustruotas istorine nuotrauka: arklinis tramvajus Kaune.

Anykščių siaurojo geležinkelio stotyje vykęs renginys priminė tiek šias arklių ir geležinkelio sąsajas, tiek pristatė Lietuvos sunkiųjų arklių veislės arklius. Pats renginys organizuotas bendradarbiaujant su Lietuvos sunkiųjų arklių veislės augintojų asociacija. Renginio tikslas tiek pristatyti geležinkelio ir arklių sąsajas, tiek parodyti Lietuvos sunkiųjų arklių veislės arklius. Parodomojo renginio metu pristatyta Lietuvos sunkiųjų arklių veislės istorija. Darbiniai Lietuvos sunkiųjų arklių veislės arkliai (darbiniai arkliai yra treniruoti panašioms užduotims, jie naudojami darbui žemės ūkyje) parodomaisiais tikslais traukė ir siauruko vagonus. Čia verta atkreipti dėmesį, kad renginys nebuvo skirtas pademonstruoti maksimalias arklių jėgas. Gegužės mėnesio viduryje vykusiame Lietuvos galiūnų čempionato pirmajame etape Lietuvos stipruoliai traukė po penkis siauruko vagonus, šiuo atveju parodymo tikslais arkliai traukė vieną ir tris siauruko vagonus. Taigi nors arkliai ir turi daugiau jėgų nei žmonės, jiems buvo suteikta lengvesnė užduotis. Renginyje dalyvavo du arkliai su šeimininkais, vyko du parodomieji traukimai, kurių metu arkliai vagonus traukė 50 metrų atstumu. Iš pradžių buvo traukiamas vienas siauruko vagonas. Su šia užduotimi arkliai susitvarkė itin lengvai. Išjudintas vagonas ant bėgių rieda lengvai, tad netgi buvo padėta jį sustabdyti. Tris vagonus arkliams traukti sekėsi skirtingai, skirtinga buvo ir jų pakinkymo technika. Vienam iš jų – jaunesniam arkliui – didesnių problemų nesudarė ir trys vagonai, o pamačius, kad kitam – vyresniam arkliui – galbūt tai per sunki užduotis, traukimas buvo sustabdytas. Renginyje budėjo veterinaras, Lietuvos sunkiųjų arklių veislės žinovai. Arkliai ir jų šeimininkai buvo apdovanoti Lietuvos sunkiųjų arklių veislės augintojų asociacijos ir VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ simbolinėmis dovanomis. Apie patį renginį iš anksto nustatyta tvarka buvo informuota Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, užpildytas pranešimas apie renginį su gyvūnais, pastabų ar pasiūlymų nesulaukta. Rūpinantis arklių sveikata, net ir kitą dieną jie buvo dar kartą patikrinti veterinarų, kuriuos arkliai pasitiko žvalūs ir laimingi.“

VMVT atsakas: „nepritariame“

Savo poziciją paskelbė Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT). Socialinio tinklo paskyroje VMVT pareiškė, kad nepritaria renginiams, kuriuose gyvūnai vykdo jiems neįprastas veiklas:

„VMVT sureagavo į viešojoje erdvėje pasirodžiusius nerimą keliančius vaizdo įrašus, kuriuose trys sunkiasvoriai žirgai traukė traukinio vagoną.

Nuvykę į renginį inspektoriai aptiko 3 arklius, kurie buvo užfiksuoti vaizdo įraše. Jie patikrinimo metu buvo eksponuojami renginio lankytojams. Apžiūrėti gyvūnai buvo kliniškai sveiki, streso požymių nerodė, kitų pažeidimų nebuvo nustatyta. Minimame 2 dienų renginyje vyko ir žirgų konkūras, kuriame dalyvavo 107 žirgai. Inspektoriai taip pat apžiūrėjo ir šiuos gyvūnus. Vienam žirgui buvo nustatytas sužeidimas, todėl jam neleista dalyvauti pasirodymuose.

VMVT duomenimis, šiame renginyje dalyvavo privatus veterinarijos gydytojas. Tokių renginių organizatoriai privalo pasirūpinti reikalinga veterinarine pagalba savarankiškai, siekdami kuo geriau užtikrinti renginyje dalyvaujančių gyvūnų gerovę.

VMVT leidimų renginiams VMVT neišduoda, tokio reglamentavimo įstatymuose nėra numatyta. Tačiau organizatoriai privalo VMVT informuoti apie planuojamus renginius, nurodant kokie gyvūnai bus renginyje, kur renginys vyks ir kada. Apie šio renginio vietą, laiką bei planuojamą gyvūnų skaičių jame VMVT buvo informuota.

VMVT specialistai vertina gyvūnų sveikatingumo, jų laikymo sąlygų pažeidimų ir su jais susijusius aspektus, tačiau nepritaria tokio pobūdžio renginiams, kuriuose gyvūnai vykdo jiems fiziškai itin sunkias ar neįprastas veiklas.

Skatiname visuomenę nepalaikyti tokių renginių ir vertinti moralinį panašių pasirodymų, renginių aspektą. Organizatorius taip pat raginame kritiškai vertinti šiandieninius gyvūnų gerovės standartus ir pasikeitusį požiūrį į gyvūną, kaip į juslią būtybę ir atsisakyti tokio pobūdžio pramogų.

VMVT tyrimą tęsia bei vertina naujai paaiškėjusias aplinkybes dėl galimai žiauraus elgesio su gyvūnais.“

 

ŪP portalo informacija

Viršelyje: Gegužės 31 d. Anykščių siaurojo geležinkelio stotyje. NYKŠČIAI.LT nuotr.

Dalintis