Kaip „Ūkininko patarėjui“ aiškino Aplinkos ministerijos Atliekų politikos grupės vyriausiasis patarėjas Mindaugas Kauzonas, Europos Parlamento ir Tarybos reglamento projekte dėl transporto priemonių projektavimui taikomų žiediškumo reikalavimų ir eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) tvarkymo yra pateikiamas sąrašas dalių, kurios negali būti pakartotinai naudojamos. Tai visos oro pagalvės, pirotechniniai sensoriai, elektroniniai valdymo blokai ir sensoriai, išmetamųjų dujų valymo sistemos (pvz., katalizatoriai, kietųjų dalelių filtrai), išmetamųjų dujų slopintuvai, automatinių ir neautomatinių saugos diržų komplektai, įskaitant austinius diržus, sagtis, plėtiklius, pirotechninius sensorius, sėdynes tais atvejais, kai jose yra saugos diržų tvirtinimo įtaisų ir (arba) oro pagalvių, vairavimo užraktai, veikiantys vairo ašies laikiklį, imobilizatoriai, įskaitant atsakiklius ir elektroninius valdymo blokus.
Transporto priemonė galės būti pripažįstama ENTP, jei ji buvo panardinta į vandenį tiek, kad vandens lygis buvo aukščiau prietaisų skydelio ir buvo pažeistas variklis arba elektros sistema, prie jos nėra pritvirtintos durys, iš jos liejasi degalai ar sklinda degalų garai, dėl kurių kyla gaisro ir sprogimo pavojus, iš jos skystųjų dujų sistemos sklinda dujos, dėl kurių kyla gaisro ir sprogimo pavojus, iš jos liejasi darbiniai skysčiai (degalai, stabdžių skystis, antifrizas, akumuliatoriaus rūgštis, aušinimo skystis), dėl kurių kyla vandens taršos pavojus, arba jos stabdžiai ir vairo komponentai yra pernelyg susidėvėję.
M. Kauzono tikinimu, reglamento projekte yra nustatyti kriterijai, pagal kuriuos muitinės pareigūnai galės įvertinti, ar transporto priemonė, importuojama į ES iš trečiųjų šalių, nėra eksploatuoti netinkama transporto priemonė (atlieka). Ji bus pripažįstama eksploatuoti netinkama, jei yra techniškai nepataisoma, t. y. jei atitinka vieną ar daugiau iš šių kriterijų:
00 buvo supjaustyta į dalis arba išardyta;
00 buvo suvirinta arba remontuota izoliacinėmis putomis;
00 visiškai sudegė taip, kad sunaikintas variklio skyrius arba keleivių salonas;
00 buvo panardinta į vandenį aukščiau prietaisų skydelio lygio;
00 negalima suremontuoti ar pakeisti vienos ar kelių toliau nurodytų transporto priemonės sudedamųjų dalių, pvz., padangų, ratų, vairo mechanizmo, stabdžių ir jų valdymo komponentų; sėdynių tvirtinimo įtaisų ir jungčių, oro pagalvių, važiuoklės ir kt.
00 konstrukciniai ir saugos komponentai turi techninių defektų, kurie yra nepataisomi ir dėl kurių šie komponentai tampa nepakeičiami, pvz., metalų senėjimas, daugybiniai grunto įtrūkiai arba pernelyg didelė perforuojanti korozija;
00 norint sutaisyti reikia pakeisti variklį, pavarų dėžę, korpusą ar važiuoklę, dėl to prarandama pradinė automobilio tapatybė.
Taip pat transporto priemonė bus pripažįstama eksploatuoti netinkama, jei ji ekonomiškai nepataisoma, t. y. jei jos rinkos vertė yra mažesnė už remonto, būtino norint ES valstybėse narėse atkurti jos techninę būklę, kurios pakaktų techninės apžiūros pažymėjimui gauti valstybėje narėje, kurioje transporto priemonė buvo registruota prieš remontą, išlaidas.
Pripažįstant transporto priemonę kaip eksploatuoti netinkamą, kaip papildomi argumentai bus naudojami ir kiti kriterijai –
nėra priemonių, leidžiančių identifikuoti transporto priemonę, t. y. nėra transporto priemonės identifikavimo numerio (VIN), jos savininkas nežinomas, jai nebuvo atlikta privalomoji techninė apžiūra daugiau kaip dvejus metus nuo tos dienos, kai paskutinį kartą ji buvo privaloma, ji nėra tinkamai apsaugota nuo sugadinimo sandėliuojant, vežant, pakraunant ir iškraunant, ji buvo perduota tvarkyti įgaliotam surinkimo punktui arba įgaliotam atliekų apdorojimo įrenginiui.
„Vienodų visoje ES taikomų transporto priemonių pripažinimo eksploatuoti netinkamomis kriterijų nustatymas padės išvengti ginčų, kai nesutariama, ar transporto priemonės yra importuojama transporto priemonė, ar eksploatuoti netinkama. Taip pat sumažins importuojamų eksploatuoti netinkama transporto priemonių (atliekų), kurios importuojamos kaip naudotos transporto priemonės, skaičių. Galiausiai, sumažins pavojų kelių eismo saugumui“, – ŪP aiškino M. Kauzonas.
ŪP informacija
Freepik.com nuotrauka