Columbus +19,8 °C Debesuota
Pirmadienis, 31 Kov 2025
Columbus +19,8 °C Debesuota
Pirmadienis, 31 Kov 2025

Pabradėje – dramatiška JAV karių paieška (informacija nuolat atnaujinama)

2025/03/30


Antradienį, kovo 26 d., per pratybas Generolo Silvestro Žukausko poligone Pabradėje vakarop dingo 4 Jungtinių Amerikos Valstijų kariai su vikšrine gelbėjimo mašina M88 „Hercules“. Apie tai visuomenei pranešta kitą dieną. Trečiadienį nustatyta galima įvykio vieta, maždaug penkių metrų gylyje aptikta karinė technika. Dėl dingusių karių pradėtas ikiteisminis tyrimas, jį vadovaujant prokuratūrai atlieka Lietuvos ir JAV karo policija.

Kovo 30 d., penktoji para

Vakare pagaliau proveržis

...9 val. Lietuvos kariuomenė praneša: vėlai vakare buvo neriama, deja, nesėkmingai – pasiekti M88 nepavyko, nes virš jos dar yra sluoksnis per daug suspausto dumblo. Visą naktį toliau buvo siurbiama, ryte užsipildė dumblo baseinai; ryte išvežinėjamas sukauptas dumblas ir įrenginėjami nauji baseinai, planuota toliau valyti pelkę, pasitelkti daugiau technikos.

...Vilniaus Arkikatedroje Bazilikoje aukotos Šv. Mišios už Pabradės poligone Jungtinių Amerikos Valstijų vykdytų pratybų metu dingusius keturis jaunus karius, jų šeimas bei artimuosius ir karius, gelbėtojus, kurie su įkvepiančiu pasiaukojimu, darbuodamiesi dieną naktį nuo antradienio vykdo paieškos operaciją. 

...Po vidurdienio – JAV kariuomenės Europoje ir Afrikoje pranešimas: įranga, ištekliai ir personalas toliau plūsta į paieškos vietą. „M88A2 Hercules" nugrimzdo, kaip manoma, maždaug keturis metrus žemiau vandens linijos, be to, yra padengtas 2 metrų dumblo sluoksniu. Tikėtasi, kad šią popietę bus pristatyta RAIL (angl. Rapidly Available Interface for Trans-loading – RAIL) sistema – operatyviai sukonstruojama speciali platforma, naudojami siekiant palengvinti geležinkelio sąstato iškrovimą ir pakrovimą sudėtingoje vietovėje. Sistema gabenta iš Kaizerslauterno, Vokietijos.

RAIL sistema
RAIL sistema, kuri gabenama į Lietuvą dingusių karių paieškai. Nicholaso ​​Choppo nuotr.

„Labai sudėtinga bandyti pasiekti transporto priemonę šiame reljefe, kur M88 glūdi pelkėtoje vietoje, žemiau vaterlinijos. Taigi mes susiduriame ne tik su reljefu, daug purvo, kuris yra virš transporto priemonės, bet ir su tuo, kad tai yra 70 tonų, kurią bandome atgauti iš pelkės", - sakė JAV armijos inžinierių korpuso Šiaurės Atlanto divizijos vadas Brig. Gen. Johnas Lloydas. 

JAV karinio jūrų laivyno narai iš 68-osios specialiosios paskirties pajėgų vadavietės, vakar atvykę į vietą, pirmą kartą nardė pavakare. Jie tęs nardymo operacijas.

Pranešime taip pat sakoma, kad gelbėtojai vakar taip pat bandė surasti „Hercules" sonaru, o ekspertai nustatė, kad reikalingas specialus prietaisas, vadinamas „požeminiu profiliuotoju". Vyriausybė per vieną valandą surado Lietuvoje tokią įrangą, ir ši po šešių valandų jau dirbo vandenyje.

Toliau atvyksta šimtai karių ir kitų gelbėtojų, jie aprūpinti šildančiomis palapinėmis, didelės galios generatoriais ir kitų ištekliais, kurie leidžia atgauti jėgas kariams, inžinieriams ir kitam gelbėjimo personalui.

...Vakare pagaliau proveržis. 19:30 val. pranešta, kad prie nuskendusio šarvuočio užkabintas pirmasis plieninis lynas. Vieno lyno neužtenka, reikia dviejų, tačiau iš aklavietės jau išsiveržta. „Lynui užkabinti prireikė kelių valandų narų darbo aklinoje tamsoje po vandeniu. Mažiausiai tiek prireiks ir kitam, o galbūt dar daugiau, tačiau matome aiškų operacijos progresą", – sako Lietuvos kariuomenė.

Lietuvos kariuomenės Gynybos štabo viršininkas generolas leitenantas Remigijus Baltrėnas LRT sakė, kad pirmojo lyno užkabinimui narams prireikė keturių valandų. Pailsėję jie tęs darbą.

gelbėjimo darbai
Vakare narams pavyko prikabinti lyną. Lietuvos kariuomenės nuotr.

Kovo 29 d., ketvirtoji para

Pajėgos vis didesnės, tikėtasi pažangos – deja, ir vėl nusivylimas

...Pirmoji žinutė iš paieškos vietos –  apie 8:40. „Šiuo metu ruošiamas kelias žemsiurbės, dar vadinamos „voru", atvykimui. Ši itin didelė ir galinga technika negalėjo atvykti per mūsų jau paruoštą kelią, jai teko judėti aplinkui kur yra taip pat yra pelės ir kelmai. Tokio dydžio technika negali judėti labai greitai, tai vyksta labai lėtu greičiu. Priešais ją ekskavatoriumi bandoma supaprastinti jos atvykimo kelią, vykdomi jos kelio valymo darbai", – per socialinius tinklus informavo ministrė. 

Deja, narų mėginimai nerti nesėkmingi, nes aplink nuskendusią techniką vis dar per daug dumblo. Tokiomis sudėtingomis sąlygomis pažanga lėta: „Tikimės, kad žemsiurbė pasieks įvykio vietą artimiausiu metu. „Įropojusi” į pelkę didžioji žemsiurbė pradės maišyti purvą su vandeniu, kad padaryti tinkamą masę siurbimui. Nuo to momento tikimės, kad per kelias valandas jau galėsime pamatyti progresą".

Pasak Lietuvos kariuomenės, didžiosios žemsiurbės atvykimui pasiruošta, nugrimzdusios technikos užkabinimui jau laukia paruošti trosai. 

gelbėjimo darbai
Lietuvos kariuomenės nuotr.

...Įdienojus pranešimą spaudai paskelbė JAV kariuomenė Europoje ir Afrikoje. Pasak jo, į pagalbą vykdant keturių dingusių JAV karių paiešką atvyko papildomos pajėgos. Prie gelbėjimo operacijos prisijungė Lenkijos inžinieriai ir specializuota JAV karinio jūrų laivyno narų komanda, kuri padeda iškelti M88A2 „Hercules“ šarvuotąjį gelbėjimo vilkiką, kuris yra paniręs bent 4,5 metro gylyje, dumble ir molingose nuosėdose.

Ankstyvą rytą į Vilniaus oro uostą JAV karinių oro pajėgų lėktuvu C-130 „Hercules“ iš Rotos (Ispanija) atvyko specializuoti narai iš JAV karinio jūrų laivyno 68-osios užduočių grupės. Jų įranga ir komanda sraigtasparniais nugabenti į operacijos vietą. Jų tikslas – nustatyti „Hercules“ pakėlimo taškus ir pasitelkti specializuotą įrangą.

„Esu sužavėtas mūsų Lietuvos partnerių atsidavimo ir ryžto padėti surasti mūsų dingusius karius. Taip pat esame labai dėkingi JAV karinio jūrų laivyno narų komandai, kuri dirbo visą naktį, kad kuo greičiau prisijungtų prie operacijos,“ – sakė generolas majoras Curtis Taylor, 1-osios šarvuotosios divizijos vadas. „Mes pasitelksime visas turimas priemones, bendradarbiaudami su sąjungininkais, kad surastume mūsų karius. Dirbdami kartu kaip bendra tarptautinė komanda, nenurimsime, kol jų nerasime.“

Diena anksčiau į Lietuvą taip pat atvyko bei prie paieškos planavimo bei operacijų prisijungė vyresnieji JAV armijos inžinieriai iš JAV kariuomenės inžinerijos korpuso (USACE). Be to, į Lietuvą atvyko 55 Lenkijos inžinieriai ir gelbėjimo ekspertai, kurie operacijoms skyrė 13 transporto priemonių, tarp jų – keturis sunkiuosius sunkvežimius, inžinerinę dirbtuvių mašiną, 10 tonų degalų pervežantį kuro sunkvežimį bei tris vikšrinius WZT-3 gelbėjimo vilkikus (panašius į „Hercules“).

11:30 val. CH-47 „Chinook“ sraigtasparniu į operacijos vietą atvyko Lietuvos geologai, kurie atsivežė nešiojamąjį povandeninio grunto profilį sudarantį sonarą, padėsiantį tiksliau išžvalgyti paieškos vietą.

Paieškoje taip pat dalyvauja 1-osios šarvuotosios divizijos kovinės aviacijos brigados orlaiviai: trys CH-47 „Chinook“ sraigtasparniai sunkiųjų krovinių transportavimui, du UH-60M „Black Hawk“ medicininei evakuacijai ir trys UH-60 „Black Hawk“ vidutinės keliamosios galios transportui bei vadovavimui ir kontrolei.

darbai incidento vietoje
Šeštadienio vakaras... Lietuvos kariuomenės nuotr.

...Apie 19:50 val. paskutinė šios dienos žinia. Krašto apsaugos ministrė D. Šakalienė išdėsto itin sudėtingas gelbėjimo aplinkybes. Kone 70 tonų šarvuotas gelbėjimo tankas yra paniręs po kelių metrų dumblo sluoksniu, jis toliau grimzta. Neatmetama, kad šalia šarvuočio gali būti dumble palaidoti žmonės. Tad dumblas šalinamas atsargiai. 

„Šarvuočio lokacijai ir pozicijai nustatyti ir galimiems žmonių kūnams aptikti buvo naudojamas daugiaspindulinis echolokatorius, geologų atvežtas sonaras, dabar sprendžiama dėl magnetinių bangų pagrindu veikiančios įrangos, esančios Klaipėdoje. Deja, pelkės dumblas nepasiduoda - matomumas iki keliasdešimties centimetrų, kai reikia minimum 5-ių metrų.

Viskas įvykio vietoje vyksta daug lėčiau negu norėtume. Kariai ir gelbėtojai dirba itin atsargiai — pasirengę bet kokiems scenarijams. Negalime sau leisti, kad būtų padarytos kokios nors klaidos.

Padaryta didžiulė darbų apimtis. (...) Kariai, pareigūnai ir privačių įmonių darbuotojai dirba nežmonišku tempu. (...) Vis dar sunku pasakyti, kada narai galėtų nerti prie šarvuočio. Dar yra didelis kiekis masės, neleidžiančios narams dirbti, nors iš pelkės jau išpumpuota tūkstančiai kubinių metrų dumblo. Siurbiama toliau. (...)

Šiuo metu įvykio vietoje dirba dvi žemsiurbės. Su operacijos vadu kalbėjome, kad neatmetama galimybė naudoti dar vieną. Man būnant poligone su manimi susisiekė Žemės ūkio ministras su siūlymu prisidėti. Visų vieningumas ir susitelkimas suteikia stiprybės ir jėgų.

Esame be galo dėkingi visiems, kurie mintimis yra su gelbėtojais ir šimtais žmonių, kurie, negailėdami savęs, dirba dieną ir naktį. Kaip daug mes iš jų reikalaujam padaryti per labai trumpą laiką, kas normaliom sąlygom yra net nerealu. O jie nesiskųsdami, be miego, sušalę, ketvirtą parą pamiršę save dirba tam, kad pasiektume šarvuotį kuo skubiau", – naujausia informacija su visuomene dalijosi ministrė.

Kovo 28 d., trečioji para

Pasitelkiama papildoma pagalba

Per naktį Pabradės poligone bandant pasiekti dingusių Jungtinių Valstijų karių mašiną pašalinta dalis dumblo, tačiau vanduo toliau veržiasi. Laukiama didelės Vidaus vandens kelių direkcijos (VVKD) žemsiurbės, penktadienį sakė ministrė Dovilė Šakalienė.

...Prezidentas Gitanas Nausėda kartu su krašto apsaugos ministre Dovile Šakaliene ryte lankėsi įvykio vietoje. Socialiniuose tinkluose ji pasidalijo nuotrauka ir naujausiomis žiniomis: nesustojant tęsiami gelbėjimo darbai bandant pašalinti purvą, kad galima būtų pasiekti panirusią techniką ir identifikuoti galimas užkabinimo vietas.

Dovilė Šakalienė ir Gitanas Nausėda
KAM nuotr.

Taip pat ministrė informavo, kad vakare laukiamas gelbėjimo komandos papildymo: „Vakare į Pabradės poligoną atvyks amerikiečių narų komanda. Telkiami visi resursai ir kartu su Lietuvos tarnybų pagalba tęsiama gelbėjimo operacija. Dirba šimtai žmonių. Dirbsime nesustodami, kol surasime visus dingusius karius".

...Apie 15 val. pranešta, kad į Pabradės poligoną atvyko galingiausia žemsiurbė Lietuvoje. Pasak Vidaus vandens kelių direkcijos (VVKD), į įvykio prisidėti prie pratybų metu dingusių Jungtinių Amerikos Valstijų karių ir vikšrinės transporto priemonės paieškos ir iškėlimo operacijos išvyko VVKD vadovai, hidrografijos ir žemsiurbių specialistai su pelkėms pritaikyta technika – žemsiurbe „Nemunaitis”, turinčia 9 m ilgio atramines sijas. „Planuojama naudoti daugiaspindulinį echolotą, skirtą nuskenuoti dugną, šiuo atveju nuskendusį šarvuotį ir atlikti incidento vietos dumblo valymo darbus", – per socialinius tinklus pranešė VVKD.

gabenama žemsiurbė
Į incidento vietą gabenama galingiausia Lietuvoje žemsiurbė. VVKD nuotr.

...20 val  Lietuvos kariuomenė informuoja apie tęsiamus darbus: „Sunkus privažiavimas, dideli technikos gabaritai, sudėtinga manevruoti, visus agregatus darbui paruošti reikia iš esmės rankomis, bet judame į priekį. Nustatyta tiksli objekto vieta, tvarkomasi su grįžtančio vandens pertekliumi, o nuotraukoje – be perstojo dirbantis technikos duetas, darantis reikiamą vandens ir purvo konsistenciją, kurią tuomet bus galima išsiurbti didžiąja žemsiurbe. Tikslas - vietoje pelkės pasidaryti vandenį, tuomet operaciją pradės narai. Darbai ir toliau tęsiami be sustojimo".

gelbėjimo darbai
Be perstojo dirbantis technikos duetas. Lietuvos kariuomenės nuotr.

Kovo 27 d., antroji para

Darbai tęsiami dieną naktį

Vykstant didelio masto paieškos ir gelbėjimo operacijai, trečiadienį buvo uždarytas šalia nelaimės vietos esančio dujotiekio Pabradė-Visaginas ruožas. Kaip BNS pranešė dujotiekio operatorės „Amber grid“ atstovė Laura Šebekienė, dujos šiuo dujotiekiu tiekiamos Visagino ir Švenčionėlių vartotojams, tačiau tiekimas jiems nėra nutrauktas – užtenka dujotiekyje esančių dujų. 

„Amber Grid“ vėliau pranešė, jog trečiadienį įmonės sistemos valdymo centrui gavus informaciją apie Pabradės rajone vykdomus karinės technikos paieškos darbus, apie 13.30 val. nuotoliu buvo uždarytas dujotiekio 22 km ilgio ruožas, o į įvykio vietą atvykę darbuotojai jį išdujino ir sumažino jame esantį slėgį iki minimalaus lygio.  

...12 val. Įvykio vietoje nepertraukiamai pilamas žvyras ir daromas privažiavimas, melioruojama pelkė, dirba vienetiniai Lietuvoje technikos vienetai. Kol atvyksta žemsiurbė, intensyviai kasama ir bandoma pasiekti paskendusią techniką.

...Truputį po 17 val. krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė pasidalijo žinia, kad pagalbą siunčia Lenkija:

„Ką tik nuoširdžiai kalbėjomės su savo bičiuliu ir kolega, Lenkijos gynybos ministru Władysławu. Mūsų artimiausi kaimynai siunčia karių grupę su inžinerine įranga, kad padėtų karių paieškos ir gelbėjimo operacijoje".

...Naujausiomis žiniomis, tarpininkaujant Susisiekimo ministerijai, Vidaus vandens kelių direkcija į įvykio vietą atsiveža narus, kurie įvertins galimybes panaudoti echolokatorių paskendusio objekto kontūrams nustatyti, bei poreikį panaudoti galingą pelkėms pritaikytą žemsiurbę su 9 m ilgio atraminėmis svajomis. Taip pat pasiūlyta galinga kelių technikos pagalba stabilizuojant ir įrengiant sunkiosios technikos judėjimui reikalingą privažiavimą.

...19 val. Lietuvos kariuomenė iš Pabradės pranešė: stiprinama užtvanka, padėsianti izoliuoti purvo ir vandens siurbimo vietą, ruošiamasi priimti atvykstančią žemės siurbimo techniką. Dirba buldozeriai ir ekskavatoriai, darbai tęsis pernakt.

įvykio vietoje dirba technika
Gruntas stumiamas kuo arčiau paskendimo vietos. Lietuvos kariuomenės nuotr.

...22 val. Vyksta naktinis darbas. Fomuojamas pylimas, stumiamasi kuo arčiau paskendimo vietos ir ruošiama vieta specialiajai siurbimo technikai, apie gelbėjimo operacijos eigą informavo ir vaizdo įrašu pasidalijo Lietuvos kariuomenė.

LRT laidai „Dienos tema“ ministrė  D. Šakalienė sakė, kad įvykio vietoje gelbėjimo darbams yra naudojamas tam tikras siurblys bei amfibinis ilgastrėlis ekskavatorius. „Šių darbų fone, jeigu pavyks jau šiandien vakare tam tikrą dalį vis tiktai pašalinti tos dumblo, purvo ir vandens masės, tai tada galbūt galima bus judėti toliau“, – teigė ministrė.

 

ŪP portalas su BNS 

 

Dalintis