„Lietuva siekia 2021–2030 m. sutaupyti 39,35 TWh energijos, taikant įvairias priemones. Vien tik keičiant vartotojų įpročius ir teikiant jiems žinias apie prieinamus energijos taupymo sprendimus, kurie nereikalaudami didelių investicijų padeda efektyviai vartoti energiją, galima per šį laikotarpį sutaupyti 2,77 TWh energijos. Kad šis tikslas būtų pasiektas, mažėtų energijos poreikis bei išlaidos jai, reikalingas dar efektyvesnis vartotojų švietimas ir konsultavimas“, – sako Lietuvos energetikos agentūros direktorė Agnė Bagočiutė.
Šviesti ir konsultuoti vartotojus apie energiją taupančius sprendimus, kurie keičia elgseną ir įpročius bei didina energijos vartojimo efektyvumą, Lietuvoje yra įsipareigojusi 61 energijos tiekimo įmonė. Šiomis priemonėmis kasmet siekiama sutaupyti 1 proc. energijos pas vartotojus. Informuoti ir konsultuoti vartotojus energijos tiekėjus įpareigoja Energijos vartojimo efektyvumo didinimo įstatymas.
Energijos tiekėjai yra įsipareigoję iki 2030 m. kiekvienam savo vartotojui bent kartą per metus pateikti informaciją, kaip taupyti energiją, taip pat formuoti tinkamus jų vartojimo pasirinkimus, mažinant energijos vartojimą.
Lietuvos energetikos agentūra stebi energijos vartotojų švietimo ir konsultavimo susitarimų įgyvendinimą ir analizuoja energijos tiekėjų taikomas švietimo ir konsultavimo priemones, teikia pasiūlymus dėl jų efektyvesnio įgyvendinimo.
Agentūros atliekama analizė rodo, kad didžiausius sutaupymus galima pasiekti, kai vartotojui pateikiama palyginamoji analizė apie energijos suvartojimą jo objekte ir panašiame efektyviai energiją vartojančiame objekte, taip pat raštu, spaudinyje ar elektroniniu būdu, pateikiami konkretūs patarimai, kaip pasiekti tokių energijos efektyvumo rezultatų. Efektyvios ir kitos energijos tiekėjų dažnai įgyvendinamos priemonės, pavyzdžiui, informacijos, kaip taupyti energiją, paskelbimas interneto svetainėje, spaudoje ir spaudiniuose taip pat gali lemti nemažus energijos sutaupymus, vartotojams pritaikius patarimus.
Vertinant pastarųjų kelerių metų energijos tiekėjų deklaruojamus sutaupymus, pastebimas vartotojams patiektos energijos mažėjimas, leidžia daryti išvadą, kad energija vartojama efektyviau. Skatinant vartotojus sutaupyti dar daugiau energijos, siūloma taupymo priemones diegti kompleksiškai, kad jos ilgesnį laiką padėtų mažinti energijos suvartojimą. Kad vartotojai keistų savo įpročius ir kuo ilgiau taikytų gautus taupymo patarimus, tiekėjams rekomenduojama kelis kartus per metus juos pakartoti, pavyzdžiui, priminti, kad taupant energiją, reikėtų neuždengti radiatorių, už jų įrengti šilumą atspindinčius ekranus, patalpas vėdinti trumpai, bet intensyviai, o taupant elektrą, apšvietimo lemputes keisti efektyvesnėmis bei rinktis buities prietaisų „eko“ programas ir pan.
Lietuvos energetikos agentūros analitikų susisteminta informacija ir analize pagrįstos rekomendacijos bei metodinė pagalba padeda energijos tiekėjams keisti vartotojų įpročius, siūlyti veiksmingiausias energiją taupančias priemones ir sprendimus. Agentūra antrąjį šių metų pusmetį surengs konsultacijas energijos tiekėjams ir teiks jiems metodinę pagalbą, kaip išvengti dažniausiai pasitaikančių klaidų įgyvendinant švietimo ir konsultavimo priemones.
LEA informacija
123rf nuotr.