Turi savininką
Istorinį ir valstybės saugomą turtą varžytynėse įsigijo Radviliškyje registruota žemės ūkio ir gamtos apsaugos sektoriuje veikianti bendrovė „Miruta“. Ji nusipirko tik siaurojo geležinkelio ruožą be jam priklausančių pastatų.
Bendrovė kultūros vertybę – geležinkelio tiltą – šiek tiek buvo aptvarkę ir pasirūpino, kad jis keltų mažesnį pavojų – buvo uždėję lentelę, kad praėjimo tiltu nėra. Tačiau vasaros metu buvusio geležinkelio pylimu ėję žygeiviai laikraščiui „Tėvynė“ tvirtino, kad tilto būklė – avarinė ir jokios perspėjančios lentelės nėra.
Naujienų portalo JP žurnalistai apsilankė ir įsitikino, kad yra užtvaros, neleidžiančios eiti per avarinės būklės Bernatonių geležinkelio tiltą. Tačiau lengvai galima tas užtvaras įveikti – pralįsti pro apačią. Be to, jokios lentelės su perspėjimu, kad negalima eiti tiltu, nebuvo.
Avarinis tiltas – vaikščioti negalima
Kultūros paveldo departamento (KPD) Panevėžio-Utenos teritorinio skyriaus vyriausioji specialistė Benigna Skalauskienė, atsakinga už Nekilnojamųjų kultūros vertybių stebėseną, tvarkybos darbų kontrolę, aiškino, kad Bernatonių siaurojo geležinkelio tiltu vaikščioti negalima.
„Juo pereiti nėra jokių galimybių. Esu ne kartą ten buvusi ir mačiusi. Be to, savininkų, kurie nusipirko nenaudojamą siaurojo geležinkelio pylimą ir tiltą, prašiau, kad ant avarinio tilto pastatytų užtvaras ir uždėtų perspėjamuosius ženklus, jog tiltu eiti negalima. Jie patikino, kad tie darbai padaryti. Galbūt neseniai tuos ženklus ir užtvaras nudraskė. Tačiau tuo tiltu vaikščioti – labai pavojinga ir vargu, kas nors bandytų tai daryti“, – aiškino B. Skalauskienė ir teigė, kad už nebenaudojamo siaurojo geležinkelio ruožo ir tilto priežiūrą atsakingi savininkai.
Pasak KPD Panevėžio-Utenos teritorinio skyriaus vyriausiosios specialistės, geležinkelio ruožo savininkai atsakingi ir turi tvarkytis.
„Jie tą žino ir yra perspėti. Be to, jie įsigijo sklypus šalia geležinkelio pylimo ir planuoja juos tvarkyti bei formuoti. Beje, perspėti dėl pabėgių vagysčių, kad turi saugoti. Pasak jų, žino savo pareigas ir atsakomybę. Yra pateikti reikalavimai dėl tilto, dėl pylimo sutvirtinimo, dėl perspėjamųjų barjerų statymo“, – teigė B. Skalauskienė.
Tilto istorija
Bernatonių geležinkelio tiltas yra buvusio siaurojo geležinkelio Panevėžys–Joniškėlis ruože. Nutiestas per Sanžilės kanalą, į rytus nuo Bernatonių karjero. Tilto prieigose išlikę geležinkelio pylimo fragmentai, 1,5 km į pietus – buvusios Bernatonių geležinkelio stotelės pastatas.
Tiltas yra regioninės reikšmės technikos paminklas, 1996 m. įrašytas į Kultūros paveldo registrą. Vienkelį tiltą sudaro du tarpatramiai. Plieninių kniedytų sijų perdanga remiasi į dvi gelžbetonines kranto atramas-ramtus ir vieną vidurinę atramą-taurą. Mediniai pabėgiai įtaisyti ant medinių tvirtinimo sijų. Abiejuose Sanžilės krantuose supilti žemių pylimai. Patiltės kanalo vagoje įrengtas slenkstis tėkmei sumažinti.
Per Bernatonius planuojama tiesti „Rail Baltica“ vėžę. Nuo būsimo „Rail Baltica“ geležinkelio artimiausias nekilnojamojo kultūros paveldo objektas – siaurojo geležinkelio komplekso Bernatonių geležinkelio tiltas (Kultūros vertybių registro unikalus objekto kodas: 21948) – nutolęs apie 30 metrų.
Autorė Raimonda MIKUČIONYTĖ / JP
Živilės Večiorkutės nuotr.