Kaunas +11,2 °C Mažai debesuota
Antradienis, 19 Rgp 2025
Kaunas +11,2 °C Mažai debesuota
Antradienis, 19 Rgp 2025

Transporto sektorius tikisi investicijų į žaliąjį transportą proveržio

2023/06/14


Turime vos 30 metų, kad sumažintume šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) išmetimą iki nulio, jei norime bent kiek sušvelninti klimato kaitos procesus. Iki 2050 m. transporto sektorius turėtų sumažinti savo CO2 emisiją 90 proc. 2025 m. – 15 proc., o 2030 m. – 30 proc.

Tvarus transportas yra vienas iš pagrindinių ES žaliojo susitarimo elementų, todėl sektorius patiria ypač didelį suinteresuotų asmenų spaudimą. Transporto įmonės negali laukti geresnių laikų ir jau dabar privalo ieškoti sprendimų, kaip sumažinti išmetamą CO2 kiekį.

Ateinantys tvarumo reikalavimai ir teisinis jų reglamentavimas, įpareigojantys įmones teikti Tvarumo ataskaitas, iš esmės pakeis žaidimo taisykles. Netrukus įsigaliosiantys reikalavimai palies visas transporto bendroves, nes didieji klientai, užsakantys prekių pervežimą, reikalaus informacijos apie CO2 pėdsaką iš visų tiekimo grandinės atstovų.

Vienos auksinės taisyklės, kaip pasiekti tvarumą transporto sektoriuje nėra, bet yra kelios kryptys, kaip link to judėti. Viena jų – inovacijų diegimas ir transporto parko keitimas į naujesnes technologijas, mažiau taršius automobilius, kurie varomi, pavyzdžiui, elektra, biodujomis ir vandeniliu.

Elektromobiliai, vandenilio technologijos, biokuras ir kitos žaliosios technologijos, tai – ateities transporto sprendimai, kurie sumažina anglies dioksido išmetimą. Subsidijos, mokesčių lengvatos biometano, elektromobilių, vandenilio technologijų, žaliosios infrastruktūros plėtros projektams yra būtinos siekiant realaus proveržio dekarbonizuojant transporto sektorių.

Tačiau norint įdiegti šiuos sprendinius paprastai būtinos didžiulės investicijos – reikalingi infrastruktūriniai sprendimai, transporto įmonės turi keisti turimus vilkikus į mažiau taršius. Tokios iniciatyvos gali padidinti sąnaudas trumpuoju laikotarpiu, „žalesni“ vilkikai šiandien yra 2–3 kartus brangesni, o galimą naudą, gautą dėl išmetamųjų teršalų mažinimo, gali būti sunku įvertinti. Dažnu atveju ir klientai, t. y. transportavimo paslaugų užsakovai, dar nėra pasiruošę mokėti daugiau už „švaresnį transportavimą“, logistika vertinama kaip dar viena išlaidų eilutė, reikalinga prekėms gabenti iš vienos vietos į kitą.

Žvelgiant iš dabartinės perspektyvos vilkikų keitimas į tvaresnius, t.y. varomus biodujomis, elektra ir vandeniliu, skamba kaip didelis iššūkis. Šiandien dar nėra pakankamai infrastruktūra, o elektros ir vandenilio technologijos dar neatitinka tolimojo transportavimo poreikių. Tačiau per keletą metų galime tikėtis ženklaus proveržio šioje srityje. 

Jau dabar įmonės, siekiančios ženkliai mažinti CO2 išmetimą, renkasi biokuro sprendimus. Biodujomis varomi vilkikai galėtų būti pirmas žingsnis keičiant transporto parką.

Biometanu varomų vilkikų naudojimas leidžia visiškai atsisakyti iškastinio kuro, be to, iš atsinaujinančių šaltinių – organinių atliekų – išgaunamų dujų naudojimas vilkikuose, palyginti su dyzeliniais varikliais, leidžia 13,5 proc. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją. Pavyzdžiui, prekybos tinkas „Lidl“ pasirinko vežėjus, kurie naudos Transporto inovacijų asociacijos narių ekologiškais degalais varomus „Scania“ vilkikus prekėms iš logistikos centro Kaune pristatyti. Yra ir daugiau vežėjų, kurie įsigyja panašius vilkikus ir vykdys pervežimus tolimojo pervežimo maršrutais.

Šiandien vieno sprendimo ir atsakymo, kaip dekabonizuoti sektorių neturime, tačiau priemonių, kurias jau dabar galima pradėti taikyti siekiant didesnio tvarumo veikoje, yra ne viena. Žiūrint į ateitį ir siekiant ES išsikeltų ambicingų tvarumo tikslų, reikalingas aktyvus bendravimas ir bendradarbiavimas tarp valstybinių institucijų, formuojančių paramos ir skatinamųjų priemonių teikimą diegiant tvarias transporto technologijas ir infrastuktūrą, verslo įmonių ir vilkikų gamintojų bei infrastruktūros kūrėjų. Be to, partnerystėse reikalingi susitarimai, bendros finansavimo iniciatyvos ir žinių mainų platformos, kuriose dalyvautų tiek verslo, tiek valdžios institucijos. Turime neatsilikti nuo tendencijų ir Lietuvoje diskutuoti, kaip didinti logistikos sektoriaus tvarumą neprarandant įmonių konkurencingumo.

 

Asta KAZLAUSKIENĖ, Transporto inovacijų asociacijos (TIA) vadovė

Dalintis
2025/08/18

Nuo deklaracijų prie realybės („špargalkė“ naujajai Vyriausybei)

Artėjant naujosios Vyriausybės formavimui, politinės partijos ir visuomenė vėl kelia esminius klausimus dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros ateities. Patirtis rodo, kad be aiškios vizijos ir strateginių sprendimų ne tik stringa moderni...
2025/08/18

Po susitikimo su LSDP „aušriečių“ lyderis sako, jog abi partijos gali tęsti darbą kartu

Po pirmadienį įvykusio Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) ir „Nemuno aušros“ atstovų susitikimų dėl naujos valdančiosios daugumos formavimo, pastarosios pirmininkas Remigijus Žemaitaitis sako, jog politinės jėgos sutarė dė...
2025/08/18

Baltijos jūroje palaidota amunicija – vis dar didžiulė problema

Nors pastarąjį dešimtmetį Baltijos jūros regione buvo atlikta nemažai tyrimų, įvairių šalių institucijos, atsakingos už jūrų teritorijų valdymą, susiduria su daugeliu iššūkių, spręsdamos Baltijos jūroje palaidotos amuni...
2025/08/18

Praėjusią savaitę toliau pigo gamtinės dujos ir nafta, elektros kaina išliko mažesnė nei ankstesniais metais

Praėjusią savaitę gamtinių dujų TTF kainos mažėjo 2,1 proc., o Brent nafta atpigo 1,6 procento. Prie kainų mažėjimo prisidėjo geopolitiniai, ekonominiai ateities klausimai, OPEC+ sprendimai. Tiek dyzelino, tiek benzino kainos Lietuvoje keitėsi než...
2025/08/18

Paukštininkystės asociacija: prekybininkų kaltinimai dėl salmonelių kontrolės neatitinka realybės

Prekybos tinklo „Norfa“ vadovo Dainiaus Dundulio vieši pareiškimai, esą salmonelių patikra turėtų būti atliekama pas paukščių augintojus ir gamintojus, sudaro klaidingą įspūdį, kad tokia kontrolė iki šiol ne...
2025/08/18

Rugpjūčio 21–26 dienomis Seimas rinksis į neeilinę sesiją

Rugpjūčio 21–26 dienomis Seimas šaukiamas į neeilinę sesiją. Neeilinės sesijos pirmasis posėdis vyks rugpjūčio 21 d. 10 val.
2025/08/18

Dantų traumos vasarą: kodėl net nejaučiant skausmo negalima delsti?

Vasara – metas, kai norisi šypsotis plačiai ir be rūpesčių. Aktyvios pramogos, pasivažinėjimai dviračiais ar riedučiais, žaidimai kieme ir sporto aikštelėse suteikia daug džiaugsmo, bet kartais atneša ir tam tikrų i&scar...
2025/08/18

Generalinė prokurorė kreipėsi dėl Seimo nario Eugenijaus Sabučio neliečiamybės panaikinimo

Lietuvos Respublikos generalinė prokurorė Nida Grunskienė šiandien pasirašė ir išsiuntė kreipimąsi į Lietuvos Respublikos Seimą dėl leidimo patraukti Seimo narį Eugenijų Sabutį baudžiamojon atsakomybėn.