Columbus +19,1 °C Rūkas
Pirmadienis, 30 Rgs 2024
Columbus +19,1 °C Rūkas
Pirmadienis, 30 Rgs 2024

Visi vartotojų skundai – į vieną elektroninį langelį

2016/12/10

Netikusią ar nepatikusią prekę įsigijęs pirkėjas paprastai kreipiasi į pardavėją ir prašo ją pakeisti arba grąžinti pinigus. Tačiau tai ne visuomet pavyksta netgi nuoskaudos ir pykčio žaibus laidančiam pirkėjui, todėl nieko kito nelieka, tik traukti į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą. O ji dažnai ne čia pat, todėl neretas apgautas ar pats apsigavęs pirkėjas, saugodamas savo nervus, į viską numoja ranka ir savotiškai susitaiko su tuo, kas įvyko. Pradėjus veikti elektroninei vartotojų teisių informacinei sistemai, pirkėjo kelias pas vartotojų teisių gynėjus gerokai sutrumpėjo, tačiau pažeidimų kol kas nesumažėjo.

Daugiausia skundų dėl ne maisto prekių Praėjusiais metais į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą kreipėsi 16 848 asmenys. Iš jų 2 127 dėl ginčų, kilusių tarp vartotojų ir verslininkų. 1 137 atvejais vartotojų reikalavimai buvo patenkinti arba patenkinti iš dalies. Šiemet, Vartotojų teisių apsaugos tarnybos Vartotojų konsultavimo asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyriaus vedėjos Giedrės Nenartavičiūtės prognozėmis, besikreipiančiųjų dėl pažeistų vartotojo teisių skaičius bus dar didesnis, nes tarnybai priskirta daugiau funkcijų. Dažniausiai žmonės skundžiasi dėl ne maisto prekių – kompiuterinės ir buitinės technikos, mobiliųjų telefonų, avalynės, drabužių – kokybės, taip pat dėl sutartų įsipareigojimų nevykdymo, sudarius nuotolines sutartis, pavyzdžiui, perkant prekes internetu. Šiuo atveju dažniausiai problemos kyla dėl sutartu laiku nepristatytų užsakytų ir apmokėtų prekių bei negrąžinamų pinigų. Skundų skaičius, G.Nenartavičiūtės teigimu, nemažai priklauso ir nuo sezoniškumo. Jų paprastai padaugėja Kalėdų ir Naujųjų metų laikotarpiu. Tik niekas negali tiksliau pasakyti, kiek tūkstančių pirkėjų ir besinaudojančių įvairiomis paslaugomis žmonių dėl sudėtingos apskundimo tvarkos ir šventos ramybės niekur nesikreipė.

Sugaišta kur kas mažiau laiko Tačiau laikai, kai nuo prekybininkų ar paslaugų tiekėjų nukentėję žmonės turėjo ilgai ir kantriai ieškoti informacijos ir kontaktų, kur jie galėtų pateikti prašymą ar skundą dėl pažeistų jų, kaip vartotojų teisių, atrodo, baigėsi. Dabar kelias pas vartotojų teisių gynėjus yra gerokai sutrumpėjęs. Pasiskųsti galima neišeinant iš namų, viską išdėstant viename elektroninės vartotojų teisių informacinės sistemos portale. „Didžiausias šios sistemos privalumas yra tai, kad ji aprėpia daugelį valstybės ir savivaldybių institucijų, kurios vienaip ar kitaip yra atsakingos ir už vartotojų teisių apsaugą. Be to, elektroninė sistema taupo vartotojų laiką, leidžia patogiai ir greitai surasti visą reikiamą informaciją, pateikti dokumentus“, – sakė G. Nenartavičiūtė. Šiuo metu ieškodamas teisybės žmogus sugaišta kur kas mažiau laiko. Be to, jis nuolat gali stebėti ginčo nagrinėjimo proceso eigą, susirašinėti su jo situaciją nagrinėjančia institucija, todėl, G. Nenartavičiūtės teigimu, besikreipiančių per šią sistemą žmonių gerokai padaugėjo. Vien šį rudenį per ją į tarnybą kreipėsi daugiau kaip 300 asmenų. Iš jų apie 230 su prašymais ir 80 su paklausimais.

Skundus tiria daug institucijų Nukentėjusiųjų dėl pažeistų vartotojų teisių skundus tiria ne vien Vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Vyriausybė yra patvirtinusi tvarkos aprašą, kuris prie sistemos prisijungusiųjų ir per ją teikiamus vartotojų prašymus ir skundus priimti ir nagrinėti įpareigojo labai daug valstybės institucijų. Šio darbo imtis privalės Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Valstybinė energetikos inspekcija prie Energetikos ministerijos, Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos, Valstybinė kelių transporto inspekcija ir Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio ministerijos, Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Civilinės aviacijos administracija, Lietuvos metrologijos inspekcija, Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas ir daugelis kitų institucijų.

Tarsi vieno langelio principu Kol kas dar ne visos valstybės institucijos yra prisijungusios prie šios elektroninės sistemos. Sutartys sudarytos, tačiau dar yra techninių trikdžių. Tačiau pradėjus jai veikti visu pajėgumu bus galima spręsti visų pagrindinių vartojimo sričių problemas. „Ši sistema taps savotišku vienu langeliu kreipiantis dėl pažeistų vartotojų teisių, nes per jį skundai pateks į bet kurią skundui tirti reikalingą instituciją“ , – pasakojo G. Nenartavičiūtė. Vartotojų teisių informacinė sistema suteikia galimybę elektroniniu būdu pateikti prašymą (skundą), paraišką, pranešti apie įtartiną interneto svetainę, pasiteirauti. Jei informaciją pateikia registruotas sistemos naudotojas, jis gali stebėti elektroninės paslaugos suteikimo eigą ir gauti institucijų parengtus atsakymus ar sprendimus. Prisijungti prie šios sistemos galima per Elektroninių valdžios vartų portalą naudojantis mobiliuoju elektroniniu parašu, elektroniniu parašu ir elektroninės bankininkystės paslaugomis.

Stasys JOKŪBAITIS Algimanto SNARSKIO piešinys

kaimo_laikrastis Peržiūrėti visą numerį galite ČIA.

Dalintis