Columbus +14,8 °C Debesuota
Ketvirtadienis, 24 Bal 2025
Columbus +14,8 °C Debesuota
Ketvirtadienis, 24 Bal 2025

Ledų šventės organizatorių ir Kėdainių konservų fabriko nuotr.

VRK nutarė, kad rinkėjus papirkinėjusi Darbo partiją turės į biudžetą pervesti beveik 30 tūkst. eurų

2025/04/24


Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) balandžio 24 d. posėdyje pripažino, kad Seimo rinkimų savaitę trijų prekybos centrų  skleista komercinė reklama apie nuolaidą Kėdainių konservų fabriko marinuotiems agurkėliams „Geras vaizdelis“ yra paslėpta politinė reklama ir netiesioginė agitacija Seimo rinkimuose dalyvavusios Taikos koalicijos, naudojusios rinkimų šūkį „Geras vaizdelis visiems“ naudai. O Kėdainiuose vykusi Ledų šventė pripažinta rinkėjų papirkimu. Darbo partija įpareigota pervesti į biudžetą beveik 30 tūkst. eurų

„Gero vaizdelio“ akcijos prekybos tinkluose pranoko vien komercinį interesą

Tyrimas dėl šio atvejo pradėtas, kai Komisija praėjusių metų spalio 8-ąją, pirmą išankstinio balsavimo Seimo rinkimuose dieną, gavo piliečių pranešimus. Juose buvo teigiama, kad marinuotų agurkų „Geras vaizdelis“ akcijomis „Maxima“ ir „Lidl“ prekybos tinkluose galėjo būti paperkami rinkėjai. Spalio 10 d. Komisija buvo papildomai informuota ir apie analogišką prekybos centro „Iki“ komercinę reklamą.

Komisija daro išvadą, kad ši reklama pranoksta vien komercinį interesą ir tampa politinės reklamos bei agitacijos priemone, manipuliuojant viešąja nuomone, emocijomis ir netiesiogiai paremiant konkrečią politinę partiją, atitinkamus politikus. Ši priemonė užkoduoja paslėptą komunikacinį turinį, skirtą ne tik produkto vartotojui, bet potencialiam rinkėjui, todėl yra laikytina paslėpta politine reklama ir netiesiogine agitacija.

Tyrimą atlikusi Komisijos darbo grupė siuntė užklausas ir apklausė rinkėjų pranešime paminėtų prekybos centrų vadovus, agurkų gamintojus, taip  pat ir kitus didžiuosius prekybos centrų tinklus, kurie prekiauja UAB „Vikonda grupė“ priklausančio „Kėdainių konservų fabriko“ gaminama produkcija.

Nors akciją marinuotiems agurkėliams „Geras vaizdelis“ reklamavę prekybos tinklai neigia sąsajas su rinkimų kampanija ir tvirtina, kad tai tiesiog sutapimas arba atsitiktinumas, darbo grupė įvertino istorinę prekės ženklo raidą, jo ryšį su Taikos koalicijos šūkiu, sprendimą taikyti akciją būtent Seimo rinkimų savaitę ir atmetė „atsitiktinumo“ versiją, pabrėždama, kad Rinkimų kodekso normos turi galioti kiekvienam juridiniam ar fiziniam asmeniui.

VRK tyrėjai kreipėsi paaiškinimo taip pat ir į Seimo rinkimuose dalyvavusios Taikos koalicijos sąrašo lyderį Viktorą Uspaskichą. Jis neigė bet kokias sąsajas su posakiu „Geras vaizdelis“, tačiau surinkti faktiniai duomenys – politiko elgesio svarstymai institucijose, dalyvavimas laidose, asmeniniai interviu bei kitos publikacijos apie prekės ženklo kilmę – leidžia tvirtinti priešingai. Be to, Taikos koalicijos rinkimų štabas patvirtino, kad šūkis „Geras vaizdelis visiems!“ rinkimams buvo pasirinktas sąmoningai kaip tiesioginė sąsaja su koalicijos sąrašo lyderiu.

Vertinant surinktus dokumentinius-istorinius ir naujausius duomenis, daroma išvada, kad V. Uspaskichas yra glaudžiai susijęs su posakiu „Geras vaizdelis“, kuris buvo perkeltas čia aptariamai prekei, paverčiant jos ženklu medijose sukurtą ir politiką identifikuojančią frazę, piktnaudžiaujant politiko statusu ir nekreipiant dėmesio į skirtas nuobaudas. Be to, sprendimas Seimo rinkimų kampanijoje kaip Taikos koalicijos šūkį naudoti žodžių junginį „Geras vaizdelis visiems!“ buvo pasirinktas pritariant Darbo partijai.

2001 m. rudenį „Vikondai“ priklausanti įmonė „Kėdainių konservų fabrikas“ pradėjo gaminti marinuotus agurkėlius „Geras vaizdelis“. Ant jų etikečių buvo naudojami V. Uspaskicho ir V. Agurkicho – personažo, parodijuojančio V. Uspaskichą – atvaizdai. 2002 m. patentų biure buvo įregistruotas žodinis prekės ženklas „Geras vaizdelis“.

Dar 2001 m. šio politiko pasakyta frazė – „Tačiau aš svajoju, kad Lietuva kuo greičiau taptų gero vaizdelio šalimi“ atitinka politinio šūkio, naudojamo rinkimų kampanijos metu „Geras vaizdelis visiems!“ prasmę ir esmę. Tą patvirtina ir Taikos koalicijos štabo vadovo M. Puidoko komisijai pateiktas atsakymas: „Labai senas, jau kelis dešimtmečius su Taikos koalicijos lyderio Viktoro Uspaskich įvaizdžiu siejamas žodžių derinys „Geras vaizdelis”.(...) Toks šūkis pasirinktas ryšium su jo žinomumu ir sąsaja su koalicijos lyderio asmenybe”; „Kadangi šio šūkio raktiniai žodžiai ir pasisakymo būdas siejamas su V. Uspaskich, buvo manoma, kad jie bus siejami su V. Uspaskich“.

Darbo grupės nariai surinko duomenis, jog Seimo Etikos ir procedūrų komisija nuo 2002 m. kelis kartus svarstė „Gero vaizdelio” agurkų prekybos temą kaip politiko interesų konfliktą, tačiau iš tų sprendimų tinkamų išvadų per pastaruosius dešimtmečius nepadaryta.

VRK pripažino, kad Taikos koalicijos politinė reklama „Maxima“, „Lidl“, „Iki“ prekybos tinklų skleista komercinė reklama apie nuolaidą marinuotiems agurkėliams „Geras vaizdelis“ yra pripažįstama kaip nepiniginė auka Darbo partijai bei pavedė Politinių partijų ir politinių kampanijų kontrolės skyriui nustatyti šios reklamos vertę.

Taip pat VRK rekomenduoja prekybos tinklams imtis kontrolės priemonių, kad ateityje jų rinkodaros kampanijos būtų planuojamos atsižvelgiant į vykstančių rinkimų kontekstą.

Šis komisijos sprendimas gali būti skundžiamas Regionų administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka ir terminais. 

Ledų šventė pripažinta rinkėjų papirkimu

Viktoro Uspaskicho pasirodymai ir kalbos pernai vasarą Kėdainiuose vykusios Ledų šventės metu pripažinti kaip rinkimų agitacija balsuoti už Taikos koaliciją. Šioje šventėje surengtas nemokamas koncertas ir žiūrovams dalinti ledų žetonai – rinkėjų papirkimu, - taip konstatavo Vyriausioji rinkimų komisija (VRK).

Ledų šventės organizavimo išlaidos pripažintos politinės kampanijos išlaidomis, o VRK atlikto tyrimo medžiaga bus perduota Specialiųjų tyrimų tarnybai.

VRK tyrimas dėl šio atvejo buvo pradėtas po to, kai VRK prieš Seimo rinkimus gavo pranešimą, teigiantį, kad Kėdainių savivaldybės rinkimų komisija „ne iki galo ištyrė ir tinkamai neįvertino „Vikonda grupė“ vaidmens ledų šventės organizavime, nes ši šventė ir jai skirtos lėšos iš tikrųjų yra neteisėta finansinė verslo bendrovės parama Taikos koalicijos rinkimų kampanijai bei rinkėjų balsų pirkimas“. Kartu buvo prašoma atnaujinti tyrimą šioms aplinkybėms išsiaiškinti.

Tyrimo metu buvo vertintas visas Ledų šventės kontekstas, renginio turinys ir patirtos išlaidos.

Nustatyta, kad Ledų šventės organizuojamos nuo 1995 m., jos iniciatorius nuo 2000 m. yra politikas ir 2024 m. spalio 13 d. Seimo rinkimuose dalyvavusios Taikos koalicijos lyderis Viktoras Uspaskichas.

VRK tyrimo išvadoje akcentuojama, kad ledų šventė nėra kasmetinis renginys. 2024 m. Ledų šventė vyko politinės kampanijos laikotarpiu – prieš Seimo rinkimus, ji vyko po ketverių metų pertraukos. 2020 m. Ledų šventė taip pat vyko prieš Seimo rinkimus ir taip pat buvo nagrinėjama VRK rinkėjų papirkimo aspektu.

Tyrimą atlikę VRK darbo grupė nariai, analizuodami viešai prieinamus renginio įrašus ir nuotraukas, nustatė, kad 2024 m. ledų šventėje V. Uspaskichas tris kartus lipo į sceną, pasisakė kaip šventės organizatorius, skelbė „ledų lietų“, dažnai kartojo žodį „Taika“ ir tai yra vertintina kaip rinkimų agitacija.

Renginyje dalyvavo Taikos koalicijos sąrašo kandidatai, jie apie dalyvavimą skelbė socialiniuose tinkluose, kuriuose už šventę dėkojo Viktorui Uspaskichui, Jolantai Blažytei (dėkojo Žilvinas Tratas).

VRK išvadoje pabrėžiama, kad „Vikondos grupės“ faktinė vadovė Jolanta Blažytė dalyvavo formuojant Taikos koaliciją, ją rėmė finansiškai, paaukodama vienai iš Taikos koalicijos partnerių – Lietuvos krikščioniškosios demokratijos partijai 20 000 eurų.

Su Taikos koalicija kandidatuojančių asmenų sąsajas su šiuo renginiu įrodo tai, kad Ledų šventės metu vykusio koncerto scenoje kaip atlikėja pasirodė Taikos koalicijos sąrašo kandidatė Aistė Pilvelytė. VRK nustatė, kad jai buvo sudarytos išskirtinės sąlygos pasirodyti ir tai rinkimų politinės kampanijos metu vertintina kaip politinė reklama.

Be to, VRK tyrėjams pavyko išsiaiškinti, kad A. Pilvelytės ir „Vikondos grupės“ sutartis buvo sudaryta tiesiogiai, ne per renginių organizatorius, už pasirodymą sumokėta 14 500 eurų, o tyrimo metu dokumentuoti vaizdo įrašai įrodo, kad skirtingai nei Ledų šventėje dalyvavę atlikėjai, A. Pilvelytė buvo matoma kartu su Taikos koalicijos sąrašo kandidatais.

Taip pat išsiaiškinta, kad renginyje vyko dronų programa, kurios metu danguje buvo rašomi žodžiai, atvaizduojami simboliai ir pan. Už dronų programą sumokėta 15 125 eurų.

Nustatyta, kad Ledų šventės metu žmonėms nemokamai buvo išdalyta 34 000 ledų porcijų, padovanotas garsių ir populiarių atlikėjų nemokamas koncertas, įrengta VIP palapinė, sumontuota scena, užsakytas apšvietimas, įgarsinimas ir kitos su renginio aptarnavimu susijusios paslaugos.

Atsižvelgiant į tai, kad „Vikondos grupė“ ir renginių organizavimo įmonė UAB „Propeller“, motyvuodamos komercine paslaptimi, atsisakė pateikti Ledų šventei organizuoti patirtų išlaidų sąmatas, tyrimą atlikusiai VRK darbo grupei nebuvo galimybės nustatyti visą renginio metu patirtų išlaidų sumą.

Be to, VRK tyrėjams pavyko  išsiaiškinti tik dėl 29 625 eurų (iš jų – 14 500 – honoraras Aistei Pilvelytei ir 15 125 – už dronų pasirodymą), tačiau VRK tyrėjų teigimu, vertinant renginio išlaidas, būtina atsižvelgti į faktą, kad išlaidos už įvardintas paslaugas buvo realiai patirtos ir yra vertinama, kad renginio bendra suma buvo gerokai didesnė.

Įvertinus aplinkybes, VRK savo sprendimu pripažino Ledų šventėje pasakytas V. Uspaskicho kalbas rinkimų agitacija, nemokamo koncerto metu žiūrovams dalintus ledų žetonus – rinkėjų papirkimu.

Taip pat konstatuota, kad V. Uspaskich, Darbo partija ir UAB „Vikondos grupė“ vykdė rinkimų agitaciją, neatitinkančią sąžiningų ir garbingų rinkimų principų ir šiurkščiai pažeidė Rinkimų kodeksą, panaudodama rinkimų politinei kampanijai aukas, gautas iš asmenų, kurie neturi teisės finansuoti politinių kampanijų iš neleistinų finansavimo šaltinių.

VRK sprendimu, Darbo partija įpareigota per 20 darbo dienų pervesti į valstybės biudžetą 29 625 eurus.

Apie šį sprendimą bei nustatytus politinės kampanijos finansavimo pažeidimus taip pat bus informuota Specialiųjų tyrimų tarnyba perduodant jai tyrimo metu surinktus dokumentus ir kitą medžiagą.

 

VRK informacija

Dalintis