Remiantis JAV Įrangos gamintojų asociacijos (AEM) 2025 m. gegužės mėn. Jungtinių Valstijų žemės ūkio traktorių ir kombainų pardavimų ataskaita, gegužės mėnesį naujos žemės ūkio technikos paklausa gerokai sumažėjo. AEM pranešė, kad gegužės mėn. parduoti 21 192 dviejų ir keturių varomų ratų traktoriai, o tai yra 11,9 proc. mažiau nei tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais. Jeigu žiūrėti traktorių pardavimus nuo metų pradžios, tai jie krito dar labiau - parduoti 80 332 šios technikos vienetai, t. y. 12,8 proc. mažiau nei pernai per tą patį laikotarpį.
Traktorių, kurių galia mažesnė nei 40 AG, pardavimai sumažėjo 10,9 proc.. Traktorių, kurių galia didesnė nei 40 AG, pardavimai, palyginti su praėjusių metų geguže, sumažėjo 6,4 proc.
AEM taip pat praneša, kad gegužės mėnesį 100 AG ir didesnių traktorių pardavimai krito net 30,1 proc., o keturiais ratais varomų traktorių – 39,3 proc. Iš viso gamintojai pranešė apie 21 192 vienetų traktorių pardavimus gegužės mėnesį, palyginti su 24 056 vienetais 2024 m. gegužės mėnesį.
AEM analizė rodo, kad kombainų pardavimai taip pat smuko. Preliminariojoje AEM gegužės mėnesio ataskaitoje teigiama, kad praėjusį mėnesį buvo parduoti 317 kombainų, palyginti su 401 kombainu 2024 m. gegužę. Tai beveik 21 proc. mažiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu.
Per visus 2025 m. penkis mėnesius kombainų pardavimai, palyginti su pirmaisiais penkiais 2024 m. mėnesiais, sumažėjo net 43,3 proc. Iš viso tuo metu parduota 1 253 kombainų, palyginus su 2 210 vienetų, parduotų per 2024 m. sausio–gegužės mėn.
Naujos įrangos pardavimų sulėtėjimą lemia problemos naudotos įrangos rinkoje ir tai dar labiau padidina senos įrangos atsikratymo svarbą, portalui „Eguipment Finance News” teigė Benetas Snyderis, „John Deere“ prekybos atstovybės „Van Wall Equipment“ naudotos įrangos vadovas: „Prekiautojai yra taupūs, kaip ir ūkininkai, ir jei jie turi per daug naudotų įrenginių bet kuriame segmente, tai jie parduos mažiau naujų...“.
Benas Freidhofas, AGCO prekybos atstovo „Ziegler Ag“ naudotos žemės ūkio technikos įsigijimo ir pakartotinės rinkodaros vadovas taip pakomentavo situaciją žemės ūkio technikos rinkoje: „Manau, kad pasiliksime pardavimų dugne iki 2026 m. pabaigos, nebent kas nors drastiškai pasikeistų – įvyktų koks nors politinis įvykis, kažkur kiltų sausra arba smarkiai išaugtų derliaus kainos ir pan. Nematau nieko, kas mus ištrauktų iš šios situacijos iki tol, kol neišspręsime atsargų problemos“.
AEM vyresnysis viceprezidentas Curtas Bladesas, komentuodamas portalui „AG Daily“, šį nuosmukį sieja su keliais nuolatiniais iššūkiais, su kuriais susiduria žemės ūkio pramonė: „Žemės ūkio pramonė ir toliau susiduria su neapibrėžtumu, įskaitant pasaulinės prekybos problemas, tarifus ir nepakankamą garantiją, kurią suteikia žemės ūkio įstatymo projektas. Šis neapibrėžtumas atsispindi žemės ūkio įrangos rinkos silpnume.“
2024 m. visoje Europoje buvo užregistruota iš viso 204 500 traktorių. Europos žemės ūkio mašinų asociacijos (CEMA) duomenimis, 144 400 iš šių transporto priemonių yra žemės ūkio traktoriai.
Žemės ūkio traktorių registracija buvo 8,1 proc. mažesnė nei 2023 m. ir buvo žemiausio lygio bent nuo 2014 m. Registracijų skaičius pasiekė aukščiausią tašką 2021 m. ir nuo to laiko mažėjo trejus metus iš eilės, per tą laiką sumažėjęs 20 proc.
Kaip teigia asociacija, pasaulinių tiekimo grandinių sutrikimai, kuriuos sukėlė COVID-19 pandemija ir kurie 2021 ir 2022 m. turėjo didelės įtakos Europos traktorių rinkai, iki 2024 m. pradžios iš esmės jau buvo praeityje. Sueco kanalo uždarymas komercinei laivybai sukėlė tam tikrų iššūkių, tačiau traktorių gamintojams jie turėjo tik labai ribotą poveikį. Todėl sumažėjęs registracijos lygis 2024 m. atspindi mažesnę traktorių paklausą tarp Europos ūkininkų ir augintojų. Šią tendenciją lėmė daug veiksnių, įskaitant: sumažėjusį ūkininkų pelningumą kai kuriuose pagrindiniuose žemės ūkio sektoriuose, mažesnį vyriausybės paramos investicijoms į techniką prieinamumą ir nepalankias oro sąlygas daugelyje Europos šalių.
Žemės ūkio produktų kainos krito, o sąnaudų sąnaudos vis dar didelės, o tai daro įtaką ūkių pajamoms.
Kaip visada, traktorių ir kitų žemės ūkio technikos paklausa yra glaudžiai susijusi su ūkių pajamomis. Daugelio žemės ūkio produktų kainos gerokai krito nuo tada, kai 2022 m., kai Rusija įsiveržė į Ukrainą. Nors nuo 2023 m. vidurio pasaulinės rinkos stabilizavosi, o kai kurios netgi šiek tiek atsigavo, kainų lygis yra šiek tiek aukštesnis nei buvo prieš 2021 m., kai jos pradėjo kilti. Įvertinus infliaciją, daugelio žemės ūkio produktų, įskaitant daugumą lauko kultūrų, kainos dabar yra mažesnės nei prieš ketverius metus.
Kaip informuoja „Dairy News“, Europoje pagrindinėse rinkose, tokiose kaip Vokietija, Prancūzija ir Italija, žemės ūkio technikos pardavimai pernai ženkliai sumažėjo ir šis kritimas tęsiasi. Vokietijoje traktorių pardavimai sumažėjo nuo 29 291 iki 28 249 (-3,4 proc.), o Prancūzijoje – nuo 26 161 iki 23 576 (-8,4 proc.). Didžiausias kritimas užfiksuotas Italijoje – nuo 17 613 iki 15 448 traktorių (-12,3 proc.). Pažymėtina, kad Italijoje taip pat sumažėjo kombainų pardavimai 32 proc., o teleskopinių krautuvų – 14,4 proc..
Italijos žemės ūkio technikos gamyba pernai baigėsi reikšmingu nuosmukiu, o traktorių gamybos sumažėjimas buvo ypač dramatiškas. Italijos žemės ūkio technikos federacija nurodo dvi to priežastis.
Praėję 2024-ieji metai Italijos žemės ūkio technikos pramonei nebuvo sėkmingi – gamybos vertė (apytiksliai pardavimai) sumažėjo 14,5 proc. Ypač didelis nuosmukis buvo traktorių gamyboje, kurios vertė sumažėjo 29 proc. iki 1,9 mlrd. eurų. Šios šalies žemės ūkio technikos gamintojų asociacija „FederUnacoma“ įžvelgia dvi pagrindines nuosmukio priežastis: silpną vidaus paklausą ir 15,1 proc. sumažėjusį eksportą iki 6,8 mlrd. eurų, rašo portalas „Agrartechnik“.
Pernai Italijoje buvo įregistruota tik 15 500 naujų traktorių – vienas mažiausių skaičių pastaraisiais metais. Per pirmuosius penkis 2025 m. mėnesius registracijos skaičiai išliko praktiškai stabilūs – 6 729 transporto priemonės, o balandžio–gegužės mėnesiais užfiksuotas 9 proc. padidėjimas.
Kaip skelbia portalas "Mondo Macchina", Europos ir pagrindinių užsienio rinkų nuosmukis priklauso nuo ciklinių veiksnių, ypač transporto priemonių kainų kilimo dėl gamybos, transporto ir logistikos sąnaudų augimo, ir apskritai nuo neapibrėžtumo, kurį sukelia geopolitiniai kintamieji ir tebesitęsiantys konfliktai Ukrainoje bei Artimuosiuose Rytuose, tačiau paklausa išlieka potencialiai didelė.
„Prognozės 2024–2027 m. laikotarpiui, – spaudos konferencijoje paaiškino „FederUnacoma“ prezidentė Mariateresa Maschio, – rodo, kad traktorių rinka pasaulyje vidutiniškai augs 4,9 proc. per metus. Kitų tipų transporto priemonių tendencijos nesiskiria ir tikimasi, kad iki 2027 m. ji augs 5,4 proc. per metus.“
Parengė Ričardas Čekutis