Žalieji kokteiliai sveikai ir skaniai dienai

Juos geria garsenybės, fotografuoja socialinių tinklų žvaigždės, rekomenduoja sveikuoliai ir gydytojai. Atrodytų – tai sveikata, stilius ir skonis vienoje stiklinėje! Bet ar tikrai žalieji kokteiliai yra vaistas nuo visų ligų? Biomedicinos mokslų daktarė, populiaraus tinklaraščio „Daigintos mintys“ autorė Skaidra Kordušienė teigia, kad žalieji kokteiliai gali puikiai papildyti mūsų valgiaraštį, tik svarbu tai, iš ko ir kaip juos gaminsime, kaip greitai juos išgersime.

Giedrė KNIŪKŠTIENĖ

 

Slypi pavojai

Mitybos konsultantė pasakoja, kad didžiausias žaliųjų kokteilių privalumas – mechaniškai susmulkinami vaisiai ir daržovės, žalėsiai ar daigintos sėklos, kurių taip smulkiai nesukramtytume. Tačiau yra ir kita medalio pusė. Tokį kokteilį būtina skubiai išgerti, nes jame yra biologiškai aktyvių medžiagų, kurios labai greitai kinta nuo temperatūros svyravimų, nuo sąlyčio su oru, metalo paviršiais. „Regis, toks kokteilis yra puikus aktyvaus ir skubančio žmogaus pasirinkimas – vos kelios minutės ir galima bėgti pro duris su žaliais pusryčiais rankose. Tačiau jis bus bevertis, jei išgersime jį po kelių valandų! O jeigu gertuvę paliksime saulės atokaitoje, toks kokteilis taps ne naudingas ar sveikatinantis, bet net ir žalingas“, – pasakoja Skaidra.

Jei kokteiliui naudosime vien saldžius vaisius ir uogas, dar pridėsime džiovintų vaisių, kurie kupini natūralaus ar pridėtinio cukraus, skaninsime jį įvairiais sirupais ar medumi, tai bus desertas, kuriuo nereikėtų piktnaudžiauti. „Visada rekomenduoju žaliesiems kokteiliams naudoti saulėgrąžų ir žirnių daigus, daigintas ridikėlių, liucernų, dobilų, brokolių sėklas, kviečių ar net kukurūzų želmenis, gėrimą pagardinti ypač naudingomis mūsų miškų uogomis: bruknėmis, spanguolėmis, avietėmis ar mėlynėmis. Toks kokteilis pagerins mūsų mitybą ne tik vitaminais ir mikroelementais, bet ir polifenoliais“, – primena S. Kordušienė.

Žiemą žaliesiems kokteiliams puikiai tiks šaldytos uogos, sėklų ir daigų galima prisidaiginti ant palangės. Pavasariop galima naudoti vertingąsias garšvas ar dilgėles. Mitybos konsultantė šypsosi, kad žmonės dažnai net nustemba dėl jų puikaus skonio. Neturintiesiems virškinimo problemų ji siūlo įmaišyti ir imbiero šaknies, česnako, ciberžolės ar cinamono, kurie turi antioksidacinių savybių.

Kadangi kai kurie vitaminai yra tirpūs riebaluose, kokteilį galima paskaninti šlakeliu augalinio aliejaus. Aišku, toks aliejus turėtų būti nerafinuotas ir nedezodoruotas. „Kad ir koks bebūtų išaukštintas alyvuogių aliejus, aš esu už vietinius sezoninius produktus. Tad keliaudama po Lietuvą visada stabteliu mažose aliejinėse ir apsirūpinu lietuvišku auksu – sėmenų aliejumi“, – pasakoja S. Kordušienė, apgailestaudama, kad dažnai neįvertiname to, ką turime.

Daiginti grūdai – puikus ingredientas žaliesiems kokteiliams. Daugumą sėklų galima sudaiginti ir namuose.

Daiginti paprasta

Paklausta, ar daiginti augalai iš parduotuvės yra tinkami ir ar labai sudėtinga juos daiginti, mitybos specialistė primena, kad daigintų maistui sėklų ar želmenų galima įsigyti ne tik parduotuvėse, bet ir ūkininkų turgeliuose. Tačiau žaliuosius kokteilius galima pagerinti ir pačių sudaigintomis sėklomis ar daigais.

Daug metų daiginusi įvairius augalus ir apie tai konsultavusi mokslininkė primena, kad žiemos metu želmenis ar daigelius bus reikalinga papildomai apšviesti. Tačiau sėkloms užtenka tiesiog lentynos tamsioje spintelėje, šilumos ir rūpesčio. Žaliesiems kokteiliams galima sudaiginti be galo daug rūšių sėklų, tad ir skonis bus vis kitoks, kiekvieną dieną skirtingas. „Juokauju, kad tai pats šviežiausias maisto produktas, koks namų virtuvėje gali būti – daigintos sėklos yra gyvos. Net ir laikomos šaldytuve jos, nors ir lėčiau, auga, tad indelyje, atrodo, kad jų daugėja, o ne mažėja“, – šypsosi pašnekovė.

Tiems, kas nori pabandyti daiginti, bet vis neišdrįsta, Skaidra siūlo panaudoti paprasčiausią stiklainį. Specializuotose parduotuvėse galima jų įsigyti su sieteliu vietoje dangtelio, bet galima jį uždengti ir su paprasta dvigubo švaraus audinio skiaute. Paprasčiausia sudaiginti kviečius, rugius, spindulines ar japonines pupuoles, liucernų ar dobilų sėklas. Svarbu, kad sėklos ir grūdai būtų nebeicuoti, neapdoroti kitomis cheminėmis medžiagomis. Prieš daiginant sėklos mirkomos 8–12 valandų, priklausomai nuo jų dydžio, o po to kas 8 valandas perskalaujamos švariu geriamuoju vandeniu. „Jau po 3–5 dienų jūs turėsite puikių žalumynų savo kokteiliams“, – drąsina tinklaraščio „Daigintos mintys“ autorė.

Išsirinkime skaniausią

Abejojantiesiems, ar žalieji kokteiliai bus skanūs ir ar šeima sutiks juos gerti, S. Kordušienė siūlo ruošti gėrimus iš mėgstamų vaisių ir daržovių, žalėsių. „Esu intuityvaus valgymo šalininkė. Girdėjau nuomonę, kad žalieji kokteiliai yra puiki alternatyva suvartoti kuo daugiau daržovių, net tų, kurių šiaip jau nemėgstame. Juk tai esą sveika. Bet aš nesutinku! Kiekvieno organizmas yra unikalus ir turime valgyti tai, ko iš tiesų mums norisi, įsiklausyti į savo kūno poreikius“, – teigia specialistė.

Dar ji siūlo išbandyti naujus skonius pridedant į kokteilius prieskonių: cinamono, ciberžolės, prieskoninių žolelių ar net medaus. Žaliasis kokteilis gali būti švelnus, saldus ar net aštrokas nuo įspausto česnako sulčių. Kuo daugiau įvairesnių ingredientų išbandoma, tuo greičiau atrandamas mėgstamiausias kokteilis.

Mitybos specialistė neneigia, kad žalieji kokteiliai gali ir pakenti. Svarbu – saikas. Jos teigimu, žalieji kokteiliai neturėtų kasdien pakeisti pagrindinių patiekalų. „Be to, jei skubėdami juos gersime, sotumo jausmas ateis vėliau, nei valgytume tiesiog salotas ar vaisius. Jei turite virškinimo sutrikimų, atsargiai vartokite glotnučius, kurių sudėtyje yra česnakų, svogūnų, salierų“, – perspėja S. Kordušienė.

Atsargiau reiktų žiūrėti į ankštinių daigus. Nors daigintų ankštinių augalų sėklos (spindulinės ir japoninės pupuolės, lęšiai, sojų pupelės, ožragės) vertinamos kaip turinčios itin daug baltymų ir nepakeičiamųjų aminorūgščių, tačiau daugelis jų atsisako dėl to, kad po žaliųjų kokteilių su šiomis sėklomis gali varginti vidurių pūtimas ar žarnyno spazmai. Mitybos specialistė pataria, kaip to išvengti: jas reikėtų pradėti vartoti mažais kiekis, kad natūrali žarnyno mikroflora spėtų prisitaikyti. Nemalonių pojūčių padeda išvengti kartu naudojamos lapinės kalendros. Taip pat tinka pankoliai ar tiesiog lašelis obuolių acto. „Reikėtų atminti, kad įvairūs žalumynai, daigai, daigintos sėklos turi labai daug biologiškai aktyvių medžiagų, tad kartais rezultatas gali būti visai priešingas, nei tikimės“, – atkreipia dėmesį S. Kordušienė.

Paklausta, kokį žaliąjį kokteilį galėtų rekomenduoti pasigaminti namuose, biomedicinos daktarė siūlo savo virtuvėje išbandytus mėgstamus derinius, juokaudama, kad jiems nėra lygių.

  1. Gabalėlio moliūgo (būtinai muskatinio), morkos, apelsino, saujos saulėgrąžų daigų, šlakelio linų sėmenų aliejaus, šaukštelio ciberžolės. Viską sutrinkite. Jei norite, atskieskite vandeniu ar pasaldinkite medumi. Papuoškite lukštentomis moliūgų sėklomis.
  2. Pusės puodelio šviežių arba šaldytų bruknių, obuolio, banano, kelių saujų daigintų grikių. Dedame ingredientus į trintuvą ir įpilame vandens, kad apsemtų. Šis kokteilis suteikia daug energijos, labai tinka rytui.
  3. Lapinio kopūsto, saujos špinatų lapelių, salierų stiebų, smulkintos imbiero šaknies, pusės pernokusio banano, ledukų. Visus ingredientus susmulkinkite iki vientisos masės. Prieš patiekdami gausiai apibarstykite maltomis linų sėmenimis.

 

 

2020-12-08