Draugų svajonės virto lietuvišku laikrodžiu

Du vaikystės draugai, bendraamžiai 28-erių Darius Kališauskas ir Rolandas Žigonis sukūrė lietuvišką laikrodį „Faust“. „Kai gimė sūnus, supratau: laikas padaryti ką nors prasmingo ir pozityvaus“, – sako D. Kališauskas, logistikos ir transporto įmonės departamento vadovas. „Mūsų tikslas – sėkmingai integruotis į pasaulinę rinką“, – tvirtina R. Žigonis, reklamos agentūros meno direktorius.

Bendraminčiai surėmė pečius
„Laikrodžiai žavėjo nuo seno, pagalvojau: kodėl lietuviai negali jų sukurti? Tuo labiau kad turime gražų pavyzdį – Lietuvoje sėkmingai dirba rusų laikrodžių įmonė „Vostok Europe“. Mūsų šalis gali būti ne tik medienos, kitų pirminių žaliavų tiekėja, bet ir kurti produktus, turinčius didesnę pridėtinę vertę“, – tvirtina D. Kališauskas.
Įgyvendinti idėją Darius ėmėsi prieš metus, kai gimė sūnus. Įgijęs daugiau pasitikėjimo savimi, jis nusprendė: laikas daryti tai, apie ką svajojo. „Pasidalijau mintimis su vaikystės draugu Rolandu, kuris domisi mada, dizainu, dirba reklamos srityje. Nutarėme bendradarbiauti“, – pradžią prisimena Darius.
R. Žigonis nuo vaikystės svajojo ateitį susieti su mados pasauliu, bet atkalbėjo šeima ir draugai.
„Tačiau svajonė niekur nedingo, ji tyliai tūnojo manyje. Kai Darius pasiūlė kurti laikrodžius, pamaniau, o, mano sena svajonė prasiveržė. Iš tiesų, neketinome sukurti išskirtinai lietuviško produkto. Tai labiau kūrybinė saviraiška, noras realizuoti savo idėjas“, – pasakoja Rolandas. Laikrodžių pasaulis traukia savo subtilumu, dizaino galimybėmis ir erdve filosofijai. Tai būdas mąstyti apie laiką ir jame gyvenančias asmenybes.
R. Žigonis studijavo Kauno kolegijos Justino Vienožinskio menų fakultete, metams buvo išvykęs į Kembridžo koledžą. Pasiilgęs tėvynės grįžo į Kauną, įgijo molbertinės tapybos restauravimo specialybę. D. Kališauskas Kauno technologijos universitete baigė marketingo studijas.

Pasidalijo veiklos sferomis
Lietuviškas laikrodis praėjo visus kūrimo etapus: abstrakti idėja virto konkrečiais eskizais ir brėžiniais, paskui gamintojų paieškos, laikrodžių modelių tobulinimas ir kontaktų ieškojimas. Viskas užtruko metus.
Rolando ir Dariaus tandemas pasidalijo veiklos sferomis. „Darius yra mūsų verslo protas, o aš – dūšelė. Draugas užsiima organizacine veikla, logistika, kontaktais, finansais. Mano sritis – dizainas, kūryba. Be to, neužtenka sukurti laikrodį, jį reikia pristatyti vartotojui, sukurti komunikaciją.
Teko daug bendrauti su profesionalais, gerai išstudijuoti rinką, tai, kas jau yra sukurta“, – pasakoja R. Žigonis.

Ieškant tiekėjo pravertė
D. Kališausko darbo įgūdžiai, greit pasirinko mažų siuntų pris­tatymo įmonę. Darius išmano buhalteriją, turi supratimą ir apie verslą.
Žinoma, norint jį pradėti, reikia ne tik geros idėjos, bet ir pinigų. Kūrėjai nusprendė nerizikuoti įsiskolindami bankams. Abu sudėjo visas savo santaupas ir daug asmeninio laiko darbo valandų. „Ir šiuo metu nesinaudojame jokiais papildomais finansais, tik savo lėšomis“, – tvirtina D. Kališauskas.
Lietuvoje nėra galimybių įsigyti laikrodžių mechanizmų, todėl jaunieji verslininkai turėjo rinktis tarp šveicarų ir japonų gamintojų. Pasirinko pastaruosius, nes japoniški laikrodžiai ne mažiau patikimi ir populiarūs kaip šveicariški.
Lietuviškų laikrodžių gamyba perkelta į Aziją. „Daug kas tai vertina skeptiškai, bet Azija nepatikima atrodo tik iš pirmo žvilgsnio. Gamintoją rinkomės kruopščiai ir atsakingai, pagal tai, kokius kitus prekių ženklus kuria. Rezultatu ir kokybe esame patenkinti“, – pasidžiaugia R. Žigonis.

Ne tik matuoja laiką
Laikrodžio „Faust“ penki modeliai „Indiana“, „Julien“, „Martin“, „James“, „Pere“ ne tik matuoja laiką. Tai aprangos detalė, skirta įdomioms, spalvingoms ir ambicingoms asmenybėms.
Kaip kilo idėja laikrodį susieti su Johano Volfgango Gėtės Faustu? „Kurdamas daiktą, savo fantazijoje dedikuoji jį tam tikram personažui. Pirmiausia jį įsivaizduoji, pagal jo charakterį ieškai formos. Gėtės Faustas labiausiai atitiko kuriamo avataro įvaizdį. Šis personažas pabrėžia požiūrio į pasaulį daugiasluoksniškumą, modernumą, nuolatinį naujovių ieškojimą, meno ir technikos junginį“, – apibūdina R. Žigonis. Laikrodžio dizainui jis pasirinko baltišką santūrumą ar šiaurietišką minimalizmą.
Kiekvieno laikrodžio modelio pagaminta po 100 vienetų. Nugarinėje laikrodžio dalyje yra numerį nurodantis skaičius. Rolandas segi „Indianos“ modelį, paženklintą 19 numeriu.
Lietuviškų laikrodžių galima įsigyti elektroninėje parduotuvėje ir butikuose Kaune bei Vilniuje.

Daryti tai, kas patinka
R. Žigonis ir D. Kališauskas įrodė, kad ir nedidelis projektas gali virsti sėkmingu verslu. „Taip, tai įmanoma, viskas priklauso nuo žmogaus ryžto, drąsos svajoti ir įgyvendinti savo idėjas, žengti pirmą žingsnį. Svarbiausia daryti tai, kas patinka“, – tvirtina R. Žigonis.
Jaunieji verslininkai galvoja ir apie naują kolekciją. Kol kas apsiriboja laikrodžiais, bet, kūrybos procesui pajudėjus, jau negali sustoti, kyla įvairių minčių.
„Dabar mūsų tikslas – gaminti laikrodžius ir sėkmingai integruotis į pasaulinę rinką. Šiuo metu ruošiuosi kelionei į Kanadą, Vankuveryje planuoju užmegzti ryšius su butikais, – pasakoja Rolandas. – Mažose dizainerių parduotuvėse lankosi tam tikras klientų ratas. Jiems siūloma originali produkcija, dažnai ir rankų darbo daiktai. Svajojame, kad ir mūsų laikrodžiai atsidurtų šalia tokių prekių. Norėtume būti mažais gamintojais, kurie yra arti vartotojo. Apie masinę gamybą ir prekybą kol kas nemąstome. Nebent padaugėtų mūsų klientų.“

Prisimena tėčio laikrodį
Kokiam žmogui skirti laikrodžiai „Faust“? „Atsakymas – pavadinime. Tas žmogus turi būti faustiškas: spalvingas, veržlus, turintis nuomonę, nieko nebijantis, modernus šių laikų ieškotojas“, – apibūdina Rolandas.
Ar ateityje laikrodis išliks kaip aprangos detalė? Rolandas sutinka, kad laikrodis praranda savo tiesioginę funkciją, nes atsirado išmanieji laikrodžiai, be to, norėdami sužinoti, kiek valandų, pasižiūrime į telefoną ar kompiuterį. Tačiau laikrodis kaip aksesuaras laikui nepavaldus, kaip ir švarkas, dėvimas visais laikmečiais – kinta tik jo formos.
Iš vaikystės Rolandas prisimena laikrodį ant tėčio rankos: „Atrodo, tai buvo „Orion“. Labai mėgdavau jį purtyti, nes taip prisisukdavo. Yra tokių laikrodžių, kurių dizainas nesensta. Tai klasikinė forma su moderniu elementu.“
Laikrodžių „Faust“ reklaminiais veidais tapo verslininkas Robertas Ulinskas ir aktorė, dainininkė Aistė Lasytė. Neįprasti nuotraukų rakursai, išblukusios spalvos, netikėti šviesos pliūpsniai, išraiškinga modelių kūno kalba – skiriamieji fotosesijos bruožai. Jos autorius fotografijos menininkas Andrius Šidlauskas, kuriantis senais analoginiais fotoaparatais ir pasenusiomis juostelėmis.
Šie lietuviški laikrodžiai pagal formą neskirstomi į vyriškus ir moteriškus, jie universalūs. Nors kūrėjai buvo linkę manyti, kad juos labiau pamėgs vyrai (tai rodo ir modelių pavadinimai), atsitiko priešingai – didžiąją dalį laikrodžių įsigijo merginos.
Laikrodžių pristatymas, komunikacija su vartotoju ne mažiau svarbu nei daikto kūrimas ir gamyba. „Sunku pasakyti, kaip užmegzti dialogą su pirkėju. Gyvename informaciniame amžiuje, kiekvieną dieną pavargstame nuo informacijos kiekio. Reikia rasti būdą, kaip nemojuoti produktu, garsiai nerėkti, o prieiti, uždėti ranką žmogui ant peties ir paklausti: kaip sekasi? Reikia ieškoti kūrybiškų sprendimų“, – mano Rolandas Žigonis.

Rita Šemelytė

Andriaus Šidlausko nuotraukos

seimininkePeržiūrėti visą numerį galite ČIA.