Kaip sudominti vaikus daržo lysvėmis? Suteikite laisvę!

Užsienio patirtis rodo, kad vaikų, įsitraukusių į bendras daržininkystės veiklas, rezultatai mokykloje yra geresni negu kitų, projektuose nedalyvaujančių moksleivių. Pastebima, kad daržininkaujantys vaikai yra labiau atsipalaidavę, ramesni, kartu kapstydamiesi daržo lysvėse jie stebi augalo augimą, todėl turi galimybes matyti procesą ir orientuojasi ne vien tik į rezultatus.
Klaipėdos darželio “Bitutė” auklėtoja Jūratė Voronova pasakoja, kad pradėjusi dalyvauti vaikų daržininkavimo iniciatyvoje „Žalia stotelė“ pastebėjo, jog jos auklėtiniams labai įdomu stebėti visą augalų augimo procesą: „kiekvienas nori prisiliesti prie sėklos, žemės, suprasti gamtos dėsnius. Jiems įdomu matyti, kaip iš sėklos išauga daigelis, kokius vaisius duoda. Iš pat ryto pirmiausia bėga prie savo augaliukų“, – pasakoja auklėtoja.
Pasak psichologės Gintarės Pupinytės, mūsų motyvacija gali būti nukreipta tiek į patį procesą, tiek į rezultatą: „Dabar, deja, nemažai žmonių rūpinasi tik rezultatu, nesimėgauja darbo procesu, dažniau galvoja tik apie atlygį. Daržininkystė negali remtis vien tik rezultatu. Čia svarbiau pats procesas. Jei jo nemėgsti, nebus atperkamojo rezultato. Ir vaikai, žinoma, tai pastebės“.
Auklėtojos Jolanta Žepnickienė ir Jurgita Stašelienė, pagal Valdorfo metodiką dirbančios Vilniaus lopšelyje-darželyje „Krivūlė“, pasakoja, kad čia vaikai augindami daržoves taip pat visą dėmesį telkia ne į užauginto derliaus gausą, o į patį atradimų džiaugsmą. „Mes nenorime užauginti kuo daugiau daržovių. Mums įdomiau pats procesas. Gal kartais auga tik vienas pomidoras, bet jis puoselėjamas nuo sėklos iki prinokusio vaisiaus.“ – kalbėjo Jolanta Žepnickienė, teigianti kad tokiu būdu daržininkystė natūraliai įsipina į žmogaus gyvenimą. Vaikai čia neverčiami dirbti, nes patys mielai lanko daržiuką, rūpinasi juo, panorėję nusiskina svogūno laišką ar krapą. Jos pasakojo, kad vaikai mielai kartu nuima derlių: „Sakykim, užauginom penkis ridikėlius. Išrauname, supjaustome ir kuris nori, skanauja per pietus. Arba kitas pavyzdys – kasėme bulves. Tegu ir kelios užaugo, bet per pietus jie ieško sriuboje savo bulvių, jiems įdomu“. Auklėtojos juokėsi, kad smagiausias užsiėmimas augalų auginimo procese yra laistymas, nes tai jie galėtų daryti visą dieną.

Suteikite laisvę darže
Kad daržininkaudamas vaikas galėtų kuo daugiau išmokti ir pasisemti gyvenimui reikalingų žinių, vaikų daržininkavimo iniciatyvoje „Žalia stotelė“ dalyvaujanti pedagogė Jūratė Voronova skatina suaugusiuosius leisti vaikams eksperimentuoti: „tegul patys bando, nesvarbu, kaip pavyks. Suprantama, kad tuomet pedagogui ar tėvams daugiau darbo bei kantrybės prireikia. Tačiau kaip kitaip vaikas išmoks? Tegul bent darže vaikai jaučiasi laisvai”. Ji įsistikinusi, kad vaikams daržo lysvės įdomu būtent dėl to, kad čia jiems sudaromos galimybės atlikti viską patiems, savarankiškai.
Psichologė Gintarė Pupinytė taip pat pritaria, kad vaikai dažnai nori būti atsakingi, tačiau suaugę kartais neleidžia, nes bijo, kad jie suklys. „Svarbu, kad tėvai bei mokytojai leistų, parodytų ir nebijotų, jog vaikas klys. Reikia suteikti galimybę išmokti“, – ragina Gintarė Pupinytė. Jos nuomone, suaugę linkę bartis, kritikuoti: „Ai, tu dar nemoki, duok, greičiau pats padarysiu“. Tačiau reikia leisti vaikui prisiimti atsakomybę. Žinoma, pasak psichologės, toks kelias gerokai ilgesnis bei sunkesnis. Tačiau būtent daržas ir galėtų tapti  ta vieta, kurioje jis gali klysti bei iš to mokytis, kurioje jie galėtų eksperimentuoti nevaržomai.

Mokėkite atsikvėpti
rupiKad augalų auginimo procesas taptų malonus, psichologė Gintarė Pupinytė  pataria prisiminti mūsų protėvius. Jie daug dirbo, bet mokėjo ilsėtis bei džiaugtis pačiu darbu, šventė tradicines žemės šventes. Gyvenant greitu tempu, nuolatos vis skubant, mes nebemokame jausti dėkingumo už duotus dalykus: šviečiančią saulę ar net lietų, kuris būtinas augalams.
Dalindamasi „Žalios stotelės“ patirtimi, Jonavos vaikų lopšelio – darželio “Dobilas” auklėtoja Vanda Jadvyga Valentienė pasakoja, kad daržininkaudami jie nepamiršta pasidžiaugti nuveiktais darbais. Sunokęs derlius pas juos yra tapęs gražia vaikų bei jų tėvelių švente.  Rudenį visi kartu ragauja užaugintų moliūgų sriubą, o šiemet smagiai leido laiką mugėje, kurioje darželinukai tarpusavyje keitėsi bei dovanojo vieni kitiems savo užaugintą derlių. “Jie jau dabar laukia naujos šventės”, – tikina Vanda Jadvyga Valentienė.
Tad raskite džiugių momentų, nuo pat pasėjimo iki derliaus nuėmimo, ir daržas nebetaps kančia, kaip daugelis pamename iš savos vaikystės. Atraskite gamtos pasaulį, kartu su vaiku žengdami lysvių takais.