Prieš priimdama sprendimą, ar duoti leidimą vykdyti sandorį, Konkurencijos taryba išsamiai vertina įvairias aplinkybes, nes verslams susijungus gali įvykti pokyčiai, darantys žalingą poveikį konkurencijai, – dėl to vartotojai susidurtų su didesnėmis kainomis, mažesniu prekių ir paslaugų pasirinkimu, blogesne kokybe ir pan. Jeigu nustatoma, kad sandoris neigiamai paveiks konkurenciją rinkoje, jam leidimas neduodamas.
Būtent dėl galimo neigiamo poveikio konkurencijai bei vartotojams institucija 2024 m. nedavė leidimo bendrovei „Lit Egg“ įsigyti Girelės paukštyno vištų kiaušinių gavybos verslo. Konkurencijos taryba nustatė, kad susijungusios bendrovės taptų didžiausiu dalyviu, kurio rinkos dalis pigiausių kiaušinių segmente viršytų 50 proc., ir toks sandoris dar labiau padidintų šio sektoriaus koncentraciją, dėl ko galėtų padidėti kiaušinių kainos.
2024 m. Konkurencijos taryba iš viso davė 36 leidimus vykdyti sandorius įvairiuose – žemės ūkio, duonos ir konditerijos gaminių, pašarų gamybos, nekilnojamojo turto, atsinaujinančios energetikos, keleivinio transporto, skolų išieškojimo, sveikatos priežiūros bei odontologijos paslaugų, automobilių prekybos, finansinių paslaugų ir kt. – Lietuvos ūkio sektoriuose. 90 proc. visų nagrinėtų atvejų sudarė sandoriai, kai nereikėjo atlikti išsamios teisinės ir ekonominės analizės. Juos institucijos ekspertai įvertino ir Konkurencijos taryba davė leidimus vidutiniškai per 20 darbo dienų.
Konkurencijos tarybos Susijungimų priežiūros grupės vadovė Ieva Jakubavičienė akcentavo, kad pernai buvo išnagrinėti 3 itin sudėtingi bei didelės apimties sandoriai, kurių poveikiui konkurencijai įvertinti buvo atlikta kompleksinė teisinė ir ekonominė analizė. Vienam iš jų, kaip minėta, leidimas nebuvo duotas.
„Pastaruosius kelerius metus pastebime, kad daugėja įmonių, kurios planuoja susijungimus jau iki šiol koncentruotose rinkose ne tik Lietuvoje, bet ir kaimyninėse šalyse. Vykstant pokyčiams rinkose ir gausėjant verslo sandorių, didesnei daliai įmonių tenka įsivertinti, ar dėl koncentracijos reikės kreiptis į mūsų instituciją ir gauti leidimą. Pasitaiko atvejų, kai po pirminių konsultacijų arba preliminarių neigiamų institucijos išvadų įmonės su artimais konkurentais sandorių atsisako, nes supranta, kad labai didelė tikimybė, jog dėl konkurencijos mažėjimo rizikos leidimas nebūtų duotas“, – sakė I. Jakubavičienė.
Konkurencijos taryba nuolat primena verslui, kad koncentracijų priežiūra nėra formalumas. Tai – svarbus instrumentas, siekiant apsaugoti veiksmingą konkurenciją rinkoje bei vartotojų gerovę, todėl verslui tenkanti pareiga pranešti apie sandorį bei gauti leidimą ir yra numatyta Konkurencijos įstatyme, kad būtų galima įvertinti galimas koncentracijos pasekmes.
Koncentracijos įgyvendinimas nepateikus pranešimo Konkurencijos tarybai ir negavus jos leidimo yra laikytinas pavojingu pažeidimu, už ką įstatyme numatytos finansinės sankcijos. 2024 m. už sandorį, įgyvendintą be institucijos leidimo, bauda buvo skirta elektros energiją tiekiančiai bendrovei „Enefit“.
Konkurencijos taryba 2019–2024 m. iš viso leidimus davė 149 sandoriams (iš jų – 5 su įsipareigojimais), o uždraudė 5, dar 3 koncentracijų nagrinėjimas buvo nutrauktas.
Konkurencijos tarybos informacija