„Lytagros“ sprendimai – tvariam žemės ūkiui

Radviliškio r. savivaldybės žemės ūkio skyriaus vedėjas Alfredas Juozapavičius, AB „Lytagra“ komercijos direktorius Rimas Norvilas, Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkas Raimundas Juknevičius ir Radviliškio r. ūkininkas, rajono vicemeras Vytautas Krikščiūnas prie pirmojo pasaulyje alternatyviais degalais varomo traktoriaus.

„Lietuva buvo, yra ir bus žemės ūkio kraštas, – kalba AB „Lytagra“ valdybos pirmininkas Adomas Balsys, – mūsų įmonės misija – padėti šalies žemdirbiams išlikti konkurencingais bendroje Europos rinkoje.“

Pasak ilgamečio „Lytagros“ vadovo  A. Balsio, šalies agrarinio sektoriaus virsmas prasidėjo po 1990-ųjų, kai rei­kėjo „perkrauti“ gamybos ir aptarnavimo sistemą, rytietišką techniką keisti va­karietiška. Verslas savo inova­cijoms prieš tuos tris dešimt­mečius rado žemės ūkio mokslo pritarimą. Lietuvos žemės ūkio akademijai (rektorius – prof. Albinas Kusta) pasiūlius 1996 m. surengti žemės ūkio parodą, „Lytagra“ viena pirmųjų įrengė savo naujausios vakarietiškos technikos ekspoziciją. Vėliau „Lytagros“ bendrovei už paramą žemės ūkio mokslui pripažintas LŽŪA mecenato vardas. Part­nerystė su mokslininkais, bendros investicijos verslo įmonę pakėlė į tarptautinio lygmens bendrovę.

Būti arčiau žemdirbio

Šiųmetėje parodoje „Ką pasėsi“ buvo pristatytas metano dujomis varomas traktorius „New Holland T6.180 Methane Power“, o valstybei orientuojant žemės ūkį tvarios gyvulininkystės ir žaliosios energetikos link, „Lytagros“ komanda nusiteikusi skatinti investicijas į pieno gamybos automatizavimą, biodujų jėgainių statybą, perdirbant fermų mėšlą ir ūkių augalines atliekas į traktorių kurą – metano dujas.

„Įmonės filosofija – vieno sustojimo parduotuvė, kurioje žemdirbys rastų ir darbines pirštines ar plaktuką, ir didžiausias savaeiges mašinas, – sako „Lytagros“ komercijos direktorius Rimas Norvilas. – Šiandien AB „Lytagra“ sudaro šešios įmonės, iš jų dvi žemės ūkio bend­rovės „Lytagra“ (Kauno r.) ir „Okainiai“ (Kėdainių r.), kurių verslo kryptis – pieno ir mėsos gamyba bei augalininkystė. Be to, „Lytagros“ įmonių grupė turi 26 filialus Lietuvoje ir Latvijoje. Jie išdėstyti maždaug 50 km spinduliu, kad ūkininkui ar ūkio vadovui būtų patogu atvažiuoti.

Įmonės filialuose prekiaujama nauja žemės ūkio technika, žemės ūkio technikos atsarginėmis dalimis, teikiamos žemės ūkio technikos serviso paslaugos, veikia žemės ūkio technikos ekspozicijos, dirba žemės ūkio technikos regionų vadybininkai.“

Be žemės ūkio technikos „Lytagros“ bendrovės filialuose siūlomas didelis metalo gaminių, vamzdžių, statybinių medžiagų, įrankių, santechnikos, elektros prekių, automobilių detalių, prekių bitininkams, prekių namų augintiniams pasirinkimas, o atsižvelgiant į klientų poreikius, prekių asortimentas yra nuolatos plečiamas.

Šiandien „Lytagros“ įmonių grupė žemės ūkiui siūlo kompleksines paslaugas, jungiančias žemės ūkio techniką, servisą, atsarginių dalių tiekimą, modernizavimo, automatizavimo bei robotizavimo sprendimus ūkiams. Pasak R. Norvilo, ilgai lauktoje parodoje „Ką pasėsi… 2021“ AB „Lytagros“ ekspozicijoje buvo pristatyti bendrovės atstovaujami pasaulyje gerai žinomi gamintojai – „New Holland“ (14 traktorių, kombainų), „Amazone“ (15 žemės dirbimo, augalų apsaugos, tręšimo mašinų), „Krone“ (15 žolinių pašarų ruošimo mašinų), „JCB“ (6 įvairios krovos mašinos), „Fliegl“ (įvairios priekabos, srutvežiai), „Lely“ (melžimo, šėrimo, mėšlo tvarkymo automatinės sistemos) ir kt. Parodoje taip pat buvo siūlomas platus žemės ūkio technikos atsarginių dalių asortimentas.

Pirmasis toks traktorius pasaulyje

„Parodoje „Agritechnica“ Hanoveryje 2013 m. buvo pristatytas pirmasis pasaulyje alternatyviais degalais (metano dujomis) varomas traktorius „New Holland“, – pasakoja AB „Lytagra“ komercijos direktorius R. Norvilas, – tada jis pasirodė tolimos ateities koncepcinis modelis, o nepraėjus nė dešimtmečiui pristatytas Lietuvoje. Parodoje naujuoju traktoriumi domėjosi ir ūkininkai, ir įmonės, kurioms aktualus Žaliasis kursas.“

Kaip teigia R. Norvilas, metano dujomis varomas traktorius „New Holland“ yra skirtas testuoti, jis dirbs „Lytagros“ ūkiuose, duomenys bus sisteminami ir perduodami gamintojui. Tikimasi, jog prie šio bendrovės projekto prisijungs mokslininkai, dėmesį atkreips politikai. „Vienu šūviu galime nušauti kelis zuikius, – šmaikštauja „Lytagros“ vadovas R. Norvilas, – dirbdami naujuoju traktoriumi sumažinsime aplinkos taršą ir paskatinsime gyvulininkystės ūkių šeimininkus fermų mėšlą ir augalines atliekas perdirbti biodujų jėgainėse, apsirūpinti alternatyviuoju kuru.“

Išsamiau apie „New Holland T6.180 Metahne Power“ pasakoja „Lytagros“ bendrovės „New Holland“ grupės vadovas Rolandas Chositašvilis. Jo teigimu, metanu, biometanu varomas traktorius minimaliai teršia aplinką, beveik neišskiria jokių kenksmingų degimo produktų, todėl jam nereikia papildomų katalizatorių, įmantrių sistemų gamtosauginiams reikalavimams užtikrinti. Tradicinio „New Holland T6“ traktoriaus bazėje sukurta mašina vizualiai nesiskiria nuo pirmtako, o kad varomas alternatyviais degalais išduoda tik ant traktoriaus priekio įtaisytas papildomas degalų bakas, sudarytas iš 3 dujų balionų. Pasak R. Chositašvilio, šio traktoriaus variklio savybės, įskaitant galią, sukimo momentą ir kitus parametrus, niekuo nenusileidžia įprastam dyzeliniam varikliui. Beje, 180 AG, 6,7 l darbinio tūrio 6 cilindrų variklis yra pritaikytas darbui su dujomis, jis turi uždegimo žvakes, o turbina – papildomą aušinimą skysčiu, nes dujos yra kaitrios. Toks traktorius gali būti naudojamas visiems ūkio darbams. Jei dirbami lengvesni darbai, traktorius visą darbo dieną gali dirbti 480 l baką užpilant vieną kartą, jei sunkesni, tokie kaip žemės dirbimo, gali tekti pilti ir antrą kartą. Pagrindinis degalų bakas įrengtas šone, kaip ir dyzelinių analogų, įtaisytas patogiai, kad netrukdytų operatoriui, neišsikištų. Užpylimo anga šone, šalia yra manometras, kuris rodo sistemoje esamą slėgį. Kai bakas pilnas, maksimalus slėgis siekia 200 barų. Kaip pasakoja „Lytagros“ atstovas R. Chositašvilis, užsipilti metano dujų galima degalinėse, nes šiuo metu jos jau naudojamos sunkvežimiuose ir autobusuose. Be to, šią atsinaujinančių degalų rūšį gali gamintis ir patys ūkiai, ypač didieji, mišrios gamybos, turintys nemažai fermų mėšlo, augalinių atliekų, kurias būtų galima perdirbti į biometaną dujų jėgainėse. „Metanu varomas traktorius yra apie 30 proc. brangesnis nei dyzelinis analogas, tačiau pačios dujos yra pigesnės, ypač jei jos gaminamos ūkyje, – reziumuoja R. Chositašvilis, – esu įsitikinęs, jog ši investicija ūkiui bus atsiperkanti.“

Išmanioji technika – gamybos kaštams mažinti

Didelio parodos „Ką pasėsi… 2021“ lankytojų dėmesio sulaukė ir kiti „Lytagros“ paviljono eksponatai, paženklinti premjeros nuoroda. Šalia metano dujomis varomo „New Holland T6.180 Methane Power“ ratinio traktoriaus, ūkininkų ir verslininkų akis traukė dar gamyklos kvapu alsuojantis vienas galingiausių VIII serijos „New Holland T8.435 Ultra Command“ traktorių. Jo vardinė galia – 396 AG, o maksimali – 435 AG. Pasak R. Chositašvilio, stambiuose šalies ūkiuose galingų traktorių poreikis auga, nes norima padaryti darbus su mažesniu mašinų kiekiu, taip mažinant gamybos kaštus. Taip pat ūkiuose atsiranda daugiau išmanių agregatų, pavyzdžiui, kombinuotų sėjamųjų, atsiranda galingų mašinų poreikis. Traktorius „New Holland T8.435 Ultra Command“ komplektuojamas su pilnai dinamine 21 pavaros greičių dėže. Transmisijos ypatumas – visos pavaros perjungiamos nenutraukiant galios perdavimo į ratus. Traktorius perjungiant pavaras nepraranda įsibėgėjimo. „Lytagros“ specialisto teigimu, naujasis traktorius sukurtas paisant juo dirbančio žmogaus komforto.

„New Holland“ kompanija – pasaulyje pripažinta kombainų gamintoja, – pastebi R. Chositašvilis, – Lietuvos rinkai šiemet siūlomos naujovės – kratiklinis padidinto našumo „New Holland CX8“ serijos javų kombainas, skirtas dideliems ir vidutiniams ūkiams, ir ypatingai našus rotorinis „New Holland“, kurio variklio galia siekia 700 AG“. Naujausiuose kombainuose įdiegta išmani automatinė nustatymo valdymo sistema, pasak R. Chositašvilio, „Intellisense™“ sistema kas 20 sekundžių gauna informaciją iš visų daviklių ir optimaliu būdu sureguliuoja kombaino važiavimo greitį, rotorių sukimosi dažnį, javų masės užlaikymo mentelių padėtį, sietus ir valytuvo ventiliatoriaus sukimosi dažnį „Praktika rodo, jog net labai patyręs operatorius gali kombainą efektyviai valdyti 3–4 val., vėliau jo dėmesys nuslopsta ir kombainas dirba 60–70 proc. savo galimybių, – kalba R. Chositašvilis, – išmani jutiklinė sistema palengvina operatoriaus darbą, ir kombainas visą dieną dirba maksimaliu režimu“.

Sezonui pasibaigus „Lytagra“ serviso specialistai atvyksta į ūkį, įvertina kombainų sistemas, naudodami termovizorių patikrina mašinos mazgus, kuriuos veikė aukšta temperatūra ir trintis. Be to, naujausiuose kombainuose įdiegta telemetrinė sistema, kuri nuotoliniu būdu serviso tarnybai perduoda įvairius kombaino parametrus, perspėja apie galimus gedimus arba iš anksto praneša apie reikalingą techninį aptarnavimą.

Robotų poreikis auga

„Šalies gyvulininkystės sektoriui skiriamas didesnis dėmesys, keliami žalinimo, gamtos tausojimo reikalavimai, – kalba „Lytagros“ sektoriaus vadovas Rimgaudas Pocevičius, – mūsų bendrovės atstovaujama kompanija „Lely“ savo produktus orientuoja būtent tvaraus ūkininkavimo ir žiedinės ekonomikos linkme“. Pasak R. Pocevičiaus, automatinės galvijų šėrimo, karvių melžimo, mėšlo šalinimo sistemos ne tik, didina produktyvumą, optimizuoja pieno gamybos kaštus, bet ir mažina į aplinką išmetamų dujų kiekį. Pavyzdžiui, fermose galvijams pašarus dalijant ir pristumiant su dyzelinu varomu traktoriumi į aplinką išmetama tris kartus daugiau anglies dioksido (CO₂) nei tai būtų daroma įdiegus automatinę šėrimo sistemą „Lely Vector“. Ši sistema pati pasirūpina, kad galvijams ant pašarų stalo būtų pastoviai padėtas ir pristumtas reikiamas, šviežiai sumaišytas pašaro kiekis. Triems šimtams karvių pašerti „Lely Vector“ sunaudoja iki 40 kWh elektros energijos per parą.

Dar neseniai revoliuciją pienininkystės ūkiuose sukėlę melžimo robotai šiandien, pasak R. Pocevičiaus, jau tapę pažangaus ūkio atributu. Šalies ūkiuose jau dirba septynios dešimtys „Lely Astronaut“ melžimo robotų. Specialisto teigimu, tai ne tik karvių melžimo aparatas, bet ir galvijų sveikatos stebėsenos sistema, pieno sudėties bei kokybės tyrimo laboratorija. Galvijai stebimi 24 val. per parą, ūkininkas operatyviai gaudamas informaciją gali priimti tinkamus sprendimus, o tai taupo ūkio lėšas.

„Turime dvi pilotines galvijų fermas, kuriose testuojame „Lely“ robotus, vėliau juos rekomenduodami kitiems ūkiams, – pasakoja „Lytagros“ gyvulininkystės padalinio vadovas
R. Pocevičius, – „Lytagros“ ūkyje Kauno r. veikia dvylika automatinių sistemų, „Okainių“ bendrovėje (Kėdainių r.) – devynios. Viso respublikoje yra virš trisdešimt ūkių melžiančių „Lely Astronaut“ melžimo robotais. Įsitikinome, kad robotai produktyviai dirba tiek šeimos ūkiuose, tiek žemės ūkio bendrovėse.

Šį rudenį dar ketiname paleisti pilnai robotizuotą  melžiamų karvių tvartą su melžimo, šėrimo ir mėšlo šalinimo robotais. Naują požiūrį į gyvulininkystės ūkių plėtrą bei modernizavimą demonstruoja jaunesnio amžiaus ūkininkai“.

Vakarų Europos ūkiams diegiant žiedinės ekonomikos pavyzdžius, apie žemės ūkio žalinimą ir pieno gamybos kaštų mažinimą galvoja ir Lietuvos agrarinis verslas. R. Pocevičiaus nuomone, siekiant fermų mėšlą ir augalines atliekas perdirbti biodujų jėgainėse ir gautu produktu „maitinti“ traktorius, reikalinga tam tikra bazė. Pavyzdžiui, vieno megavato dujų jėgainei reikėtų bent 6 tūkst. karvių mėšlo ir milijoninių investicijų. Vakarų Europos šalyse žemdirbių labui buvo priimti politiniai sprendimai. Tikėtina, jog taip atsitiks ir Lietuvoje.

Justinas ADOMAITIS             

ŪP korespondentas

Autoriaus nuotraukos

Nr. 150/7

2021-10-02

AB „Lytagra“ komercijos direktorius Rimas Norvilas (antras iš dešinės) su „Amazone“ firmos atstovais.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AB „Lytagra“ padalinio vadovas Rolandas Chositašvilis pristatė naujausią „New Holland“ žemės ūkio techniką.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– AB „Lytagra“ valdybos pirmininkas Adomas Balsys kalbasi su ŽŪB „Girsūdai“ (Pasvalio r.) vadovu Zenonu Zimkumi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AB „Lytagra“ padalinio vadovas Rimgaudas Pocevičius ir modernaus robotizuoto pieno ūkio šeimininkai iš Plungės r. Julius ir Daina Martišiai.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pirmasis pasaulyje alternatyviu kuru varomas traktorius „New Holland T6.180 Methan Power“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Britų kompanijos „JCB“ ekspozicija.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Melžimo robotas „Lely Astronaut“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Automatizuota galvijų šėrimo sistema „Lely Vector“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pašarų pristūmimo robotas „Lely Juno“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mėšlo šalinimo robotas „Lely Discovery 90 SW“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lytagra, Rimas Norvilas, Adomas Balsys, New Holland T6.180 Methan Power