Bylos medžiagoje, pasisakydamas dėl miškotvarkos projekte planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo (PAV) ir strateginio pasekmių aplinkai vertinimo (SPAV) procedūrų privalomumo, LVAT konstatavo, jog prieš tvirtinant vidinės miškotvarkos projektą privaloma atlikti planuojamų miškų kirtimų poveikio reikšmingumo įvertinimą įsteigtoms ir potencialioms NATURA 2000 teritorijoms, kai šią veiklą planuojama vykdyti šiose saugomose teritorijose ar jų artimoje aplinkoje. Tam būtina kreiptis į Valstybinę saugomų teritorijų tarnybą, užpildant nustatytos formos (raštu ir skaitmeniniame formate) dokumentus tam, kad būtų nustatytas miškotvarkos projekto įgyvendinimo poveikio minėtoms teritorijoms reikšmingumas ir nuspręsta, ar privaloma atlikti SPAV. Tik atlikus šias būtinas procedūras miškotvarkos projektas gali būti patvirtintas.
LVAT konstatavo, jog prieš tvirtinant vidinės miškotvarkos projektą privaloma atlikti planuojamų miškų kirtimų poveikio reikšmingumo įvertinimą įsteigtoms ir potencialioms NATURA 2000 teritorijoms
Teismų sprendimai yra vykdomi
Šis LVAT sprendimas byloje dalyvavusioms šalims yra neskundžiamas, konkrečiai buvo sprendimas tik dėl pagrindinių kirtimų stabdymo Valstybinių miškų urėdijos VMU Ignalinos padalinyje, kur NATURA 2000 teritorijoms reikės gauti veiklos poveikio reikšmingumo įvertinimą.
Tuo teismo sprendimą įgyvendinančioms Aplinkos ministerijai bei jai pavaldžioms institucijoms galima buvo šiame etape ir apsiriboti, o toliau – per pereinamąjį laikotarpį – imtis tikslinti reikiamus teisės aktus, atsižvelgiant į teismo sprendimo konstatuojamąją dalį ir tada jau pradėt platesnį patobulinto teisinio reguliavimo įgyvendinimą praktikoje.
O dabar turime chaosą
Valdžios institucijų akys nuo pasimetimo DIDELĖS, sprendimai – kol kas NEADEKVATŪS. VMT ėmėsi stabdyti jau vykdomus darbus ne tiek VMU Ignalinos regioninio padalinio miškuose, kuriuose yra NATURA 2000 teritorijų, o privačiuose miškuose, kuriems leidimai miškui kirsti išduoti po gruodžio 6 d., naikinti jau išduotų leidimų ir patvirtintų miškotvarkos projektų galiojimą.
VMT ėmėsi stabdyti jau vykdomus darbus ne tiek VMU Ignalinos regioninio padalinio miškuose, kuriuose yra NATURA 2000 teritorijų, o privačiuose miškuose, kuriems leidimai miškui kirsti išduoti po gruodžio 6 d.
Tokių VMT veiksmų pagrindas visiškai neaiškus, tarnyba neturi teisėto pagrindo panaikinti išduotus leidimus kirsti mišką, nes LVAT aptariama gruodžio 6 d. nutartis nėra ir negali būti taikoma jau priimtiems sprendimams. Juo labiau, joks teisinis reguliavimas nėra pakeistas, o LVAT pateiktus byloje išaiškinimus dėl teisės taikymo galima taikyti tik naujai pateiktiems ir dar nepradėtiems nagrinėti prašymams dėl vidinės miškotvarkos projektų tvirtinimo.
Akivaizdu, kad privačių miškų savininkai nesitaikstys su tokia savivale ir turėtų apskųsti neteisėtus VMT sprendimus. Tą padaryti reikėtų per 1 mėnesį.
Chaosą dar aštrina aplinkosaugos aktyvistai, naudodamiesi proga užpylę institucijas skundais dėl vykdomos ūkinės veiklos miškuose kur galima, ir kur ne. Tai juo labiau keista, kadangi žiema yra kaip tik ramybės metas ekosistemoms bioįvairovės požiūriu, tad kaip tik yra palankiausias metas vykdyti suplanuotus ūkinius darbus miškuose saugomose teritorijose.
Į artėjančių rinkimų kovų kelią jau įžengę politikai taipogi noriai aštrina retoriką dėl miškų naudojimo kaskart vis „įdomesniais” pareiškimais ir iniciatyvomis, siekdami nors kiek didesnio žiniasklaidos dėmesio ir tuo kurstydami visuomenėje aštrėjančius konfliktus. Juk trokštantiems valdžios labai paranku tokie konfliktai, supriešinimas, būtų ir nebūtų problemų eskalavimas – nes tada gali pasireikšti demagogai, prisidengę gelbėtojų skraiste. Nieko čia naujo. Tik kad rinkėjai vėl ir vėl ant to paties masalo lengvai „kimba”…
Grėsminga situacija
Jei nebus imtasi blaiviai ir racionaliai elgtis, laukia liūdnos pasekmės. Ir tai priklauso – kaip bus interpretuojamas LVAT sprendimo įgyvendinimas.
Jau užsiminiau apie tai, koks chaosas dabar vyksta, kai stabdomi jau teisėtai išduoti leidimai, parengti projektai miškotvarkos ir jau vykdomi darbai. Ir tai visiškas nesusipratimas, kuomet paskambinus telefonu, net nepateikus jokio raštiško argumentuoto sprendimo reikalaujama nutraukti jau vykdomus medžiapjūtės darbus, kuriems išduoti visi reikiami ir su visomis institucijomis suderinti leidimai. Į asociaciją dėl to kreipiasi nemažai žmonių. Toks institucijų perdėtas aktyvumas prasilenkia su sveika logika, pataikaujant aplinkosauginiams aktyvistams priimami sprendimai daugeliu atveju bus skundžiami.
Žodžiu, po LVAT sprendimo dėl miškų kirtimų įvertinimo NATURA 2000 teritorijose prasidėjo AM institucijų desperacija. Taip neturėtų būti elgiamasi. Tai dar vienas RYŠKUS signalas miško šeimininkams, kad jei privačioje nuosavybėje atsiranda kokia nors saugoma teritorija, nuosavybė netenka apsaugos. Priešingai tam, kas deklaruojama ir kas yra įtvirtinta pagrindiniame Lietuvos įstatyme – Konstitucijoje.
Todėl LMSA kreipėmės į atsakingus politikus, Vyriausybės patarėjas ir šią savaitę planuojamas pasitarimas, kuriame, tikimės, aptarsime tiek esamą situaciją, tiek konkrečius sprendimus artimiausiai ateičiai.
VMT specialistai yra suskaičiavę, kad NATURA 2000 teritorijose miško žemės yra apie 611 700 ha. O dar neįtraukti plotai su EB svarbos buveinėmis už NATURA 2000 ir neaišku, kiek plotų užims „artimoji aplinka”, kurioje irgi norima reikalauti prieš tvirtinant miškotvarkos projektus (ir netgi atskirus leidimus miškui kirsti!) gauti iš VSTT Poveikio aplinkai reikšmingumo vertinimą. Kaip tą vertinimą išduos, jei iki šiol nėra miškų ūkiui pritaikytos įvertinimo formos (iki šiol tokį vertinimą atliko planuojamoms kokios nors gamyklos statybos jautriose teritorijose)? O jei VSTT nuspręstų, jog dėl planuojamų kirtimų yra net menkiausia grėsmė saugomoms buveinėms, gali sugalvoti reikalauti, kad būtų atlikta ilgai trunkanti ir labai brangi poveikio aplinkai vertinimo procedūra. Tas sukurtų neįveikiamų barjerų didžiajai daliai smulkių privačių miško valdų, kuriose yra NATURA 2000.
O jei VSTT nuspręstų, jog dėl planuojamų kirtimų yra net menkiausia grėsmė saugomoms buveinėms, gali sugalvoti reikalauti, kad būtų atlikta ilgai trunkanti ir labai brangi poveikio aplinkai vertinimo procedūra. Tas sukurtų neįveikiamų barjerų didžiajai daliai smulkių privačių miško valdų, kuriose yra NATURA 2000.
Taigi gresiančio nusavinimo mastai ir galimi nuostoliai – milžiniški. Teko girdėti vertinimus, kad vien Valstybinių miškų urėdija (beje, vienašališkai priėmusi sprendimą stabdyti visus kirtimus NATURA 2000 teritorijose, kurių VMU valdomuose miškuose yra apie 440 tūkst. ha, artimiausiais metais nepagamins suplanuotų tuose plotuose 1,4-1,5 mln. m3 žaliavinės medienos).
Racionalus kelias
Racionalus kelias – neatidėliotinai patikslinti LR planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymą, numatant, kaip ir kokiais atvejais atliekamas planuojamų miškų kirtimų įvertinimas NATURA 2000 teritorijose ir tą įtvirtinti praktikoje. Savo laiku Aplinkos ministerijos valdininkai patingėjo tą reglamentavimą aiškiai surašyti, dabar matome pasekmes. Taipogi reikia aiškiai apsibrėžti konkrečius vertinimo kriterijus ir rodiklius, kaip nustatinėti miškotvarkos projekto įgyvendinimo poveikio NATURA 2000 teritorijoms reikšmingumą (to irgi dar nėra padaryta).
Pokyčiai vyko, vyksta ir vyks ateityje
Keičiantis technologijoms, galimybėms ir tikslams – tai natūralus evoliucinis procesas. Bėdos kyla, kuomet miškininkystės principų neišmanantieji nori kardinalių pokyčių čia ir dabar (pasekmės – nesvarbu).
Plynieji kirtimai nėra nei blogai, nei gerai. Tai vienas iš ūkininkavimo elementų, suderintas su kitais miškininkavimo ciklo sprendimais. Taikyti šį derliaus nuėmimo ir medyno atkūrimo būdą, ar kokį kitą, lemia objektyvūs dalykai: augavietė, esamo medyno struktūra, rūšinė sudėtis, keliami ūkininkavimo tikslai, ekonominės galimybės ir esami teisiniai apribojimai.
Nemokšiškai kišantis į miškų tvarkymą, kaip siūlo drastiškų pokyčių entuziastai, sulauktume to, kad neprižiūrimų miškų būklė per keletą dešimtmečių taptų prasta, nepatraukli didžiajai daliai visuomenės, o miškų ūkio ekonominis gyvybingumas – ženkliai sumenkęs.
Gali būti taip, kad tai taps iš biudžeto dotuojama veikla (kam tuomet reikėtų papildomų biudžetinių išteklių, ateinančių per papildomus mokesčius visiems). Kai tuo tarpu miškų ūkis Lietuvoje ne tik išsilaiko, tačiau teikia daug viešai naudojamų ekosisteminių paslaugų ir teikia biudžetui ženklias įmokas, iš kurių, beje, finansuojamos ir įvairios gamtotvarkinės, gamtos saugojimo veiklos.
dr. Algis Gaižutis
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacijos (LMŽSA) pirmininkas
Administracinės teisės srities ekspertas advokatų profesinės bendrijos „RedLines“ teisininkas Laimonas Stančikas dalinasi savo vertinimu ir argumentais dėl Valstybinės miškų tarnybos (VMT) pastarųjų dienų veiksmų naikinat leidimus kirsti mišką nepagrįstumo.
Valstybinės miškų tarnybos (VMT) sprendimai, kuriais panaikinti išduoti leidimai kirsti mišką privatiems savininkams, remiantis Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (LVAT) 2023-12-06 nutartimi (eA-716-624/2023) laikytini neteisėtais, kadangi:
Asmenys, kuriems VMT išdavė leidimus kirsti mišką, tačiau po to juos panaikino, turi teisę įstatymu nustatyta tvarka ginti savo pažeistas teises reiškiant skundą per 1 mėnesį nuo skundžiamo sprendimo gavimo dienos.
Šaltinis: LMŽSA