Tokiu atveju reikėtų atkreipti dėmesį, kad žurnalistų ir visuomenės informavimo priemonių teisė rinkti, gauti ir skleisti informaciją yra įtvirtinta LR Konstitucijos 25-ame straipsnyje ir ta teisė yra ypač reikšminga visuomenei. Visuomenė turi teisę gauti išsamią, visapusišką ir kritišką informaciją apie tai, kaip yra naudojamos mokesčių mokėtojų lėšos. BAF dalyvavo bent keliuose projektuose, apie kuriuos publikacijos ir buvo paskelbtos ŪP. Jos buvo kritiškos, žurnalistai pakalbino nemažai asmenų, tarp jų ir politikus – Seimo narius, Vyriausybės atstovus, kurie išsakė abejones dėl BAF veiklos tam tikro skaidrumo ir tam tikrų rezultatų pasiekimo.
Belieka atkreipti dėmesį, kad tokia ir yra visuomenės informavimo priemonių bei žurnalistų funkcija, dėl jos tinkamo atlikimo visuomenė arba gali užsitikrinti savo teisę žinoti, kas valstybėje vyksta, arba negali to užsitikrinti. Tai šituo atveju, mano vertinimu, BAF be jokio teisinio pagrindo nepagrįstai reikalauja paneigti dalykus, kurie ŪP paskelbti ne tik žurnalistų, bet ir kitų asmenų.
Kai tokią informaciją paskelbia kiti asmenys, kuriuos ŪP sąžiningai cituoja, tokiu atveju žurnalistams nekyla jokios atsakomybės, kadangi jie negali atsakyti už kitų asmenų pasakytus žodžius, jeigu jie yra išspausdinti tokie, kokie ir buvo pasakyti. Šį kartą informacija buvo paskelbta kito asmens, konkrečiai, Seimo nario Kęstučio Mažeikos, kuris kuruoja žemės ūkio veiklą, dirba Seimo Kaimo reikalų komitete, ir išsakė savo nuomonę dėl šitų aplinkybių, paminėtų publikacijose.
Yra svarbu dar kartą paaiškinti visuomenei, kad tiek Lietuvos teismai, tiek Strasbūro Žmogaus Teisių Teismas absoliučiai daugeliu atvejų yra linkę ginti visuomenės teisę žinoti. O žurnalistų teisė – tokią informaciją paskelbti. Kartais žurnalistai būna ne iki galo tikslūs, kažkur suklysta, bet tokiais atvejais teismai vertina, kad negalima reikalauti iš žurnalistų absoliutaus tikslumo. Jie gali suklysti arba būti suklaidinti savo ekspertų vertinimo ir t. t. Bet kokiu atveju, jeigu valstybė nusprendžia apriboti žurnalistų žodžio laisvę, tai būna susiję su pavojingu reiškiniu. Tai bandymas įbauginti žurnalistus, kad jie susilaikytų nuo tam tikrų temų, nerašytų kritiškai, nerašytų įdomiai, nekritikuotų aštriai. Tokiais atvejais teismai laiko, kad tai yra nepateisinama demokratinėje visuomenėje. Nes demokratinėje visuomenėje žurnalistai turi teisę ir „sutirštinti“, ir suaštrinti temą, tai yra informaciją paskelbti taip, kaip jie supranta, kad visuomenė galėtų susipažinti ir kritiškai pati įvertinti.
Užkirtimas galimybės skelbti tokią informaciją, kaip jau minėjau, yra atėmimas iš mūsų visų teisės žinoti tam tikrus faktus, gal ir tam tikras nuomones. Tokiu atveju visuomenei nutinka taip, kad jeigu tokia informacija yra ribojama, kartu yra apribojamos ir kitos žmogaus teisės.
Viena iš tų teisių – sąmoningai, būnant gerai informuotam dalyvauti rinkimuose. Mes juk nežinome, kokius sprendimus priima politikai, kam ir kaip valstybės institucijos, įvairūs departamentai paskirsto lėšas. Tokiu atveju rinkimai netektų prasmės, nes nežinant jų veiklos tikrojo turinio, neužtikrinant skaidrumo rinkimuose polinis žmonių pasirinkimas būtų labai apribotas. O demokratinėje šalyje taip negali būti. Rinkėjai turi teisę ateiti į rinkimus, aiškiai suprasdami ir žinodami, kas ką veikia, kas ką daro, ir tuos veiksmus įvertinti patys pasirinkdami vieną ar kitą politiką.
Ten, kur žurnalistai yra įbauginami, kur visoms informavimo priemonėms taikomos sankcijos, tokios valstybės nedemokratiškos, jose yra režimai, o artimiausi pavyzdžiai – Baltarusija ir Rusija. Tokiose šalyse apskritai neegzistuoja laisva spauda, nes jai tiesiog neleidžiama veikti. Nėra žurnalistų profesijos apsaugos mechanizmo, jų laisvės užtikrinimo ir tai daro nedemokratinės valstybės. Nesant laisvos informacijos sklaidos, demokratija nėra įmanoma.
Kinijoje, kuri oficialiai vadinama Kinijos Liaudies Respublika, yra visai kitoks valdymo būdas. Nėra užtikrinamos demokratijos fundamentalios teisės, kurios turėtų būti saugomos Konstitucijos, ribojamas šalies vadovų kadencijų skaičius, informacijos laisvė. Be abejo, šituo atveju Kinija gali būti priskiriama prie tokių valstybių kaip Rusija ir Baltarusija. Lietuvos Respublikoje veikia Konstitucija, kuri garantuoja spaudos ir žodžio laisvę. Tad mėginti mūsų šalyje įbauginti žurnalistus reiškia sekti minėtų valstybių režimų pavyzdžiu.
Redakcijos nuotrauka
Algimanto SNARSKIO piešinys
Į 2024-01-19 VšĮ „Baltijos aplinkos forumas“ pretenzijas dėl tariamai tikrovės neatitinkančios informacijos viešo paskelbimo, kaip dalykinę reputaciją žeminančių veiksmų
2024-02-01
Vilnius
I FAKTINĖS ATSAKYMO PATEIKIMO APLINKYBĖS:
II NESUTIKIMO SU PATEIKTOMIS PRETENZIJOMIS APLINKYBĖS IR ARGUMENTAI:
A. Dėl Pretenzijoje 1 ir Pretenzijoje 2 pateiktų reikalavimų:
B. Dėl Pretenzijoje 3 pateiktų reikalavimų:
C. Dėl Pareiškėjos, kaip viešojo asmens statuso ir teisės skleisti informaciją:
Atsižvelgiant į visas šiame atsakyme išdėstytas aplinkybes ir argumentus, pranešame, kad pareiškėjos VšĮ „Baltijos aplinkos forumas“ pateiktos pretenzijos yra atmetamos, kaip nepagrįstos.
UAB „Ūkininko patarėjas“ vardu ir interesais
Advokatas Algimantas ŠINDEIKIS