„Ūkininko patarėjas“ jau rašė apie šį STT atliktą tyrimą ir straipsnyje „Traktorių registras serga ar dirbtinėje komoje?“ kėlė klausimus, ar žemės ūkio mašinų registro tvarka „sukonstruota“ kyšininkavimui ir pareigūnų papirkimui, o politikai svarstė, gal STT patarnauja lobistams? Panašūs ir kitokie klausimai buvo keliami ir KRK.
STT Korupcijos rizikos skyriaus viršininkas Domantas Lukauskas pristatė tyrimą, kurio metu STT 14-oje savivaldybių ir VĮ Žemės ūkio duomenų centre (ŽŪDC) įvertino traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registravimo ir techninės priežiūros procesus, bei pateikė esmines antikorupcines pastabas. STT konstatavo, kad atliktos korupcijos rizikos analizės metu nustatyti reikalavimų neatitinkančių transporto priemonių registravimo atvejai, pastebėti techninės apžiūros trūkumai, aptiktos spragos vertinant ir identifikuojant neteisėtai registruojamą techniką bei užtikrinant pradinius techninius patikrinimus kelyje.
Nustatyta, kad Lietuvos Respublikos traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registro informacinėje sistemoje (Traktorių registre) analizuojamu laikotarpiu (2022–2025 m.) vien tikrintose savivaldybėse buvo įregistruota ne viena dešimtis ratinių traktorių reikalavimų neatitinkančių keturračių, taip pat kelių transporto priemonių priekabų ir puspriekabių. Siekti tokių priemonių registracijos Traktorių registre asmenis skatina galimybė registruota priemone dalyvauti viešajame eisme, paprastesnės registravimo ir techninių apžiūrų procedūros.
Taip pat, nors nuo 2021 m. Traktorių registre draudžiama registruoti savadarbę techniką, nustatyta savadarbių priekabų ir puspriekabių registravimo atvejų. Pasitaikė atvejų, kuomet žemės ūkio technika buvo įregistruota jos faktiškai net neapžiūrėjus, nepašalinus abejonių dėl dokumentuose ir ant žemės ūkio technikos nurodytų identifikacinių numerių atitikimo.
Pateikta ir daugiau pastabų bei konstatuota, kad surinkti duomenys leidžia daryti išvadą, jog šie korupcijos rizikos veiksniai lemia neteisėtų susitarimų, kyšininkavimo ir papirkimo rizikas.
Atsižvelgdama į tai, STT pateikė pasiūlymus savivaldybėms dėl įregistruotos reikalavimų neatitinkančios technikos išregistravimo, o Žemės ūkio ministerijai (ŽŪM), ŽŪDC ir Policijos departamentui – dėl priemonių, kurios padėtų skaidrinti traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registravimo ir techninės priežiūros procesus.
Žemdirbių organizacijų atstovai sutiko, kad sistemą reikia tobulinti, tačiau jie kategoriškai prieštarautų, kad ji būtų keičiama. Išsakyti nuogąstavimai, kad po tokio tyrimo žemės ūkio mašinų registraciją ir techninę apžiūrą gali būti norima perduoti į kitas rankas ir tam jau galbūt ne vienus metus yra purenama dirva. Jų nuomone, atliekant tyrimą, nebuvo pakankamai įvertinta žemės ūkio specifika.
Lietuvos ūkininkų sąjungos (LŪS) vicepirmininkas Martynas Puidokas ŪP pastebėjo, kad jau ne pirmi metai girdisi kalbų apie siekį žemės ūkio mašinų registracijos ir techninės apžiūros rinką perduoti „Regitrai“ ar privačiai įmonei, ir tai būtų pavojingas dalykas. „Šiuo metu sistema yra patogi, galbūt ją reikėtų tobulinti, bet nereikia perspausti, nes kitose Europos Sąjungos šalyse ši tvarka yra daug paprastesnė. Be to, niekas nekalba apie registravimą atliekančių savivaldybių administracijų Žemės ūkio skyrių finansavimą, kuris yra nepakankamas“, – pastebėjo LŪS atstovas.
„Bijau tik vieno – kad šiuo patikrinimu nebūtų lenkiama, jog žemės ūkio technikos registracija ir techninė apžiūra atsirastų „Regitros“ ar „Tuvlitos“ rankose. Tai būtų pats blogiausias variantas, žemdirbiai jau ne vienus metus baiminasi, kad taip gali atsitikti, ir dabar yra nuogąstavimų, jog bandoma į tą pusę nulenkti“, – teigė Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacijos (LŽŪBA) generalinis direktorius Jonas Sviderskis.
Jis pridūrė, kad ši tvarka anksčiau veikė geriau: „Viskas buvo gerai, kol neįsikišo „generalinis štabas“, vadovaujamas buvusio žemės ūkio ministro Kęstučio Navicko. Registruojant žemės ūkio techniką, netvarka prasidėjo, kai buvo likviduoti etatai, skirti atlikti būtent šiam reikalui. Po to liko tiek tvarkų, kiek yra savivaldybių.“
J. Sviderskis pasiūlė ŽŪM sudaryti darbo grupę, į ją pasikviesti rajonų savivaldybių administracijų techninės priežiūros specialistus ir išspręsti tobulintinus klausimus.
Žemės ūkio viceministras Arūnas Jagminas ŪP teigė, kad ŽŪM analizuoja STT pasiūlymus, ir pažadėjo, jog tokia darbo grupė bus sudaryta. Kartu jis pastebėjo, kad yra siekiama mažinti administracinę naštą, ir suabejojo, ar pateiktos pastabos atspindi tokį tikslą.
STT direktoriaus pavaduotojas Elanas Jablonskas akcentavo, kad STT pastabos orientuotos ne tiek į ūkininkus, kiek į tuos, kurie nori pasinaudoti žemės ūkio mašinų registravimo ir techninės priežiūros tvarka. „Problema yra ne pats traktorius, bet tai, kad aplink jį yra „aplipinamos“ kitos transporto priemonės – keturračiai, lengvųjų transporto priemonių priekabos, kurios „nepraeina“ techninės apžiūros ir tampa traktoriaus priekabomis. Tai yra toks gudravimas, ir nebūtinai tai daro ūkininkai ar su žemės ūkiu susiję asmenys“, – ŪP tikino STT atstovas.
Visa informacija, esanti portale, yra UAB „Ūkininko patarėjas“ nuosavybė. Griežtai draudžiama ją kopijuoti, keisti, perpublikuoti, įgarsinti žodžiu ar kitaip naudotis komerciniais tikslais be Bendrovės leidimo.